Wurgcontract Diabolo-spoorlijn kan NMBS 1 miljard kosten
Geplaatst: vr 29 nov 2013, 11:52
Wurgcontract voor Diabolo kan NMBS 1 miljard kosten
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.
In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.
De reiziger is de dupe. Het contract voor de Diabolo bevat immers strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Eén daarvan is het zogenaamde 'Trigger Point'. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.
Concessie overnemen
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Daardoor ontstaat een zogenaamde 'Deficient Train Service'. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Binnen de NMBS spreken bronnen van 700 miljoen à 1 miljard euro.
Bron: De Morgen
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.
In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.
De reiziger is de dupe. Het contract voor de Diabolo bevat immers strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Eén daarvan is het zogenaamde 'Trigger Point'. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.
Concessie overnemen
Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Daardoor ontstaat een zogenaamde 'Deficient Train Service'. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Binnen de NMBS spreken bronnen van 700 miljoen à 1 miljard euro.
Bron: De Morgen