Stéphane schreef:Van mij mogen dat zelfs halfuurdiensten zijn tussen 8:00 en 21:00.
Eigenlijk is het verbazend te noemen dat er bij de NMBS reizigersgroei is. Om meer mensen op de trein te krijgen moet je een aanbod uitbouwen waarbij mensen op de trein kunnen rekenen en hem ook voor andere dingen dan pendelen kunnen gebruiken.
Het is ook opmerkelijk te noemen dat veel lokale lijnen in het weekend ofwel niet of anders maar matig bedient worden.
Maar leg dat maar eens uit aan de regulatoren van het Belgische OV...
Ben ook voorstander van een "Nederlandse dienstregeling", dat betekent op de meeste assen strakke halfuursdiensten, op drukke assen kwartiersdiensten. Knopen op bepaalde stations (Brugge, Hasselt) en niet elke plaats een trein naar Brussel geven. Tevens niet te veel treinen door de Brusselse Noord-Zuidtunnel sturen.
Even een voorzetje:
Antwerpen-Gent
-Ieder kwartier een Intercity stoppend te Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren en Gent-Dampoort. Twee gaan door naar Kortrijk (waarvan 1 naar Moeskroen en Lille) en twee naar Oostende. 's Avonds en in het weekend rijden de treinen naar Oostende niet.
-Ieder kwartier een Sprinter tussen Antwerpen en Sint-Niklaas. Twee gaan door naar Lokeren, Dendermonde en Brussel. Twee gaan door naar Puurs, Mechelen en Leuven. De sprinters Antwerpen-Sint Niklaas-Puurs-Mechelen-Leuven rijden 's avonds en in het weekend niet tussen Antwerpen en Sint Niklaas.
-Halte Beervelde zal worden opgeheven.
-Tussen Eeklo en Gent zal op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein rijden (daarbuiten ieder uur), deze zal ook stoppen op Gentbrugge. Deze treindienst wordt niet door de NMBS geexploiteerd maar zal samen met Gent-Geraadsbergen en Gent-Ronse worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.
Gent-Brugge-Oostende
-Ieder kwartier een Intercity alleen stoppend te Brugge. Twee ervan komen uit Antwerpen (niet in het weekend) en twee komen ervan uit Brussel, Leuven, Liège en Verviers.
-Ieder half uur een sprinter tussen Gent en Brugge.
Brugge-Knokke/Blankeberge/Zeebrugge
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Knokke, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Verviers. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Blankeberge, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Antwerpen. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur en is een kwartier verschoven om aan te sluiten op de treinen van en naar Verviers. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder uur een sprinter tussen Brugge en Zeebrugge. Deze gaan op werkdagen naar Zeebrugge-Dorp en in het weekend naar Zeebrugge-Strand.
-De sprinters naar Knokke, Blankeberge en Zeebrugge stoppen allen te Brugge-Sint Pieters. Deze sprinters worden niet door de NMBS geexploiteerd, maar zullen worden aanbesteed.
Brugge-Kortrijk
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Kortrijk.
-Alleen de spits rijdt er ieder half uur een Intercity alleen stoppend te Roeselare. Deze Intercities rijden ieder uur door naar Lille.
Gent-Roeselare/De Panne
-De bocht van Gits zal worden aangelegd.
-Ieder half uur rijdt er vanaf Liège een Intercity naar Roeselare. Deze Intercity zal ook stoppen te Sint-Denijs-Westrem, De Pinte, Astene, Deinze en Tielt. De Intercity rijdt niet 's avonds en in het weekend en reizigers tussen Roeselare en Gent moeten 's avonds en in het weekend omreizen via Lichtervelde, Kortrijk of Brugge.
-Ieder uur (in de spits ieder half uur) een Sprinter tussen Gent en De Panne. Deze zal ook stoppen te Pittem, maar zal niet stoppen te Sint-Denijs-Westrem, De Pinte en Astene.
Gent-Kortrijk/Ronse
-Ieder half uur een Intercity Antwerpen-Gent-Kortrijk(-Lille). Deze rijdt non-stop tussen Gent en Kortrijk.
-Ieder half uur een Sprinter tussen Gent en Kortrijk. Deze sprinter zal ook stoppen te Sint-Denijs-Westrem, Astene en Zulte.
-In de spits rijdt er ieder half uur een Spinter tussen Kortrijk en Deinze, waar deze aansluiting geeft op de Intercity richting Liège.
-Tussen Gent en Ronse zal er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein die niet stopt op Sint-Denijs-Westrem. Deze zal niet door de NMBS geexploiteerd worden, maar zal samen met Gent-Eeklo en Gent-Geraadsbergen worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.
Brussel-Kortrijk-Properinge
-Tussen Brussel Zuid en Properinge rijdt ieder half uur een sprinter. Deze sprinter zal niet stoppen te Liedekerke en het ene half uur wordt er niet gestopt te Welle, Ede, Munkzwalm en Sint-Denijs Boekel en het andere half uur wordt er niet gestopt te Terhagen, Hillegem, Anzegem en Vechte.
-In de spits rijdt er ieder half uur een Intercity tussen Brussel en Kortrijk die alleen stopt in Denderleeuw, Zottegem en Oudenaarde. Er wordt alleen in de spitsrichting gereden.
Gent-Aalst/Geraadsbergen-Brussel
-Tussen Brussel Zuid en Gent rijdt er ieder half uur een Intercity die zal stoppen te Liedekerke, Denderleeuw, Aalst, Lede en Wetteren.
-Tussen Brussel en Gent rijdt er ieder half uur een Sprinter die de hele lijn 50 aflegt. Deze zal niet stoppen te Kwatrecht en het ene half uur niet stoppen te Schellebelle en het andere half uur niet stoppen te Serskamp
-Tussen Gent en Geraadsbergen zal er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein die niet stopt op Merelbeke. Deze zal niet door de NMBS geexploiteerd worden, maar zal samen met Gent-Eeklo en Gent-Ronse worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.
-Tussen Brussel en Geraadsbergen rijdt er 2x/uur een Sprinter. Tussen Brussel en Denderleeuw rijden deze Sprinters via lijn 50. Tussen Denderleeuw en Geraadsbergen rijdt er 1 sprinter die alleen stopt Ninove en 1 sprinter die op alle stations stopt. Deze sprinter rijdt door naar Edingen. 's Avonds en in het weekend vervalt de snelle Sprinter en rijdt de andere Sprinter alleen tussen Denderleeuw en Edingen.
Gent-Mechelen
-Tussen Gent en Mechelen rijdt er ieder uur een Intercity. Deze Intercity zal stoppen te Merelbeke, Melle, Wetteren en Dendermonde.
-Tussen Gent en Mechelen rijdt er ieder uur een Sprinter. Tussen Dendermonde en Mechelen wordt deze versterkt met een tweede sprinter (niet 's avonds en in het weekend). De sprinters zullen het ene half uur Baasrode-Zuid (Gent-Mechelen) overslaan en het andere half uur Malderen (Gent-Dendermonde) overslaan. In de spits wordt er doorgereden naar Leuven.
Antwerpen-Brussel-Charleroi.
-Tussen Antwerpen en Charleroi rijdt er ieder kwartier een Intercity. Tussen Antwerpen en Brussel wordt er alleen te Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal stoppen. Ten zuiden van Brussel Zuid kent iedere Intercity een eigen stoppatroon en wordt er ook op kleinere stations gestopt om zo sprinters te vervangen.
-Tussen Antwerpen en Leuven rijdt er ieder kwartier een Intercity ('s avonds en in het weekend ieder half uur), stoppend te Antwerpen Berchem, Morstel Oude God, Mechelen en Brussel Nationaal-Luchthaven.
-Tussen Antwerpen en Mechelen rijdt er ieder kwartier een Sprinter ('s avonds en in het weekend ieder half uur). Deze sprinters rijden via lijn 27 (Morstel Deurnesesteenweg wordt gesloten)
-Tussen Mechelen en Brussel rijdt er vier maal per uur een Sprinter (twee via Weerde, twee via Hofstade). Tussen Eppegem en Brussel rijden deze Sprinters een kwartiersdienst. 's Avonds en in het weekend rijdt er 1 sprinter via Weerde en 1 via Hofstade. De sprinter via Hofstade wordt dan verschoven om tussen Eppegem en Brussel een kwartiersdienst te vormen.
Antwerpen/Mechelen-Turnhout/Neerpelt
-Tussen Antwerpen en Lier rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt te Antwerpen Berchem. Tussen Brussel en Lier rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt te Brussel Centraal, Brussel Noord, Brussel Nationaal Luchthaven en Mechelen (deze Intercities rijden niet 's avonds en in het weekend). Een trein uit Antwerpen rijdt naar Turnhout, een naar Neerpelt. Uit Brussel gaat een trein naar Turnhout en een naar Neerpelt. De Intercities naar Turnhout stoppen te Herentals en Tielen. De Intercities naar Neerpelt stoppen te Herentals, Mol, Lommel en Overpelt.
-Tussen Antwerpen en Mol rijdt ieder half uur een Sprinter ('s avonds en in het weekend ieder uur)
Antwerpen-Hasselt-Liège (Antwerpen-Leuven)
-Tussen Antwerpen en Tongeren rijdt er ieder half uur een Intercity. Deze Intercity zal stoppen te Antwerpen Berchem, Lier, Diest, Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Hoesselt. 1 maal per uur zal er doorgereden worden naar Liège. Deze trein zal stoppen te Glons, Liers, Herstal en Liège Palais.
-Tussen Antwerpen en Aarschot rijdt er ieder half uur een Sprinter. Een rijdt door naar Leuven, de andere naar Hasselt (niet 's avonds en in het weekend). Tussen Hasselt en Leuven rijdt er ook ieder uur een Sprinter.
-Er komen nieuwe stations in Tuilt, Zelem en Wilsele
Brussel-Hasselt-Genk
-Tussen Brussel, Hasselt en Genk rijdt er ieder half uur een Intercity. Deze Intercity stopt in Brussel Centraal, Brussel Noord, Aarschot, Hasselt en het nieuwe station Genk Boxberg.
Leuven-Landen-Hasselt
-Tussen Leuven, Landen en Hasselt rijdt ieder half uur een sneltrein die tussen Leuven en Landen alleen stopt op station Tienen. Deze sneltrein rijdt 's avonds en in het weekend ieder uur.
-Tussen Leuven en Landen rijdt er ieder uur een stoptrein. Deze stoptrein rijdt 's avonds en in het weekend door naar Hasselt om samen met de sneltrein een halfuursdienst te vormen tussen Landen en Hasselt.
-De lijn Leuven-Landen-Hasselt zal niet door de NMBS worden geexploiteerd maar worden aanbesteed.
Regiolijnen Hasselt
-Er komen rond Hasselt vier regionale spoorlijnen die aanbesteed worden. Het gaat om de lijnen Hasselt-Mol, Hasselt-Neerpelt-Weert (nieuwe spoorlijn), Hasselt-Maasmechelen (reactiveren, bedient ook Kiewit en Bokrijk) en Hasselt-Maastricht. Op deze lijnen rijdt er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein en daarbuiten ieder uur. Er wordt MW41 ingezet.
Brussel-Luchthaven
-Naast ieder half uur een Intercity Brussel-Turnhout/Neerpelt rijdt er tussen Brussel en de Luchthaven ieder half uur een Sprinter die alleen stopt in Brussel Centraal, Brussel Noord en Zaventem.
Brussel-Leuven
-Er rijdt ieder kwartier een Intercity tussen beide steden. (2x Oostende-Verviers + 2x Roeselare-Liège)
-Er gaat ieder kwartier een Sprinter rijden tussen Brussel en Leuven. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een Sprinter.
Leuven-Ottignies
-Er rijdt ieder half uur een Sprinter tussen Leuven en Ottignies.
Brussel-Denderleeuw
-Er rijdt ieder haf uur een Sprinter die daarna doorrijdt naar Lokeren, Sint Niklaas en Antwerpen
-In de spits rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt in Asse, Merchtem en Opwijk. Deze trein rijdt alleen in de spitsrichting.
Antwerpen-Puurs
-Tussen Antwerpen en Boom rijdt er ieder kwartier een stoptrein, waarvan ieder half uur de trein doorrijdt naar Puurs. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een stoptrein tussen Antwerpen en Puurs. Deze trein wordt niet door de NMBS geexploiteerd, maar zal openbaar worden aanbesteed, samen met Antwerpen-Roosendaal.
Antwerpen-Roosendaal
-Tussen Antwerpen en Essen rijdt er ieder kwartier een stoptrein, waarvan ieder half uur de trein doorrijdt naar Roosendaal. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal. Deze trein wordt niet door de NMBS geexploiteerd, maar zal openbaar worden aanbesteed, samen met Antwerpen-Puurs.
In totaal worden 13 lijnen aanbesteed in 5 concessies
Regio Antwerpen:
-Antwerpen-Puurs
-Antwerpen-Roosendaal
Regio Gent:
-Gent-Eeklo
-Gent-Geraadsbergen
-Gent-Ronse
Regio Brugge:
-Brugge-Knokke
-Brugge-Blankeberge
-Brugge-Zeebrugge
Regio Hasselt:
-Hasselt-Mol
-Hasselt-Neerpelt-Weert
-Hasselt-Maasmechelen
-Hasselt-Maastricht
Lijn Leuven-Landen-Hasselt
-Leuven-Landen-Hasselt
Aalst-Burst wordt opgeheven
Spuug uw gal maar.