Pagina 1 van 1
Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 19:35
door Daniel
Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst op: maandag 3 februari 2014 19:25
Laatst bijgewerkt: maandag 3 februari 2014 19:35
Met ingang van 1 januari 2014 heeft het staatsbedrijf Transport Malta het openbaar vervoer op Malta overgenomen, waarmee een einde komt aan het desastreuze avontuur van Arriva op Malta. Arriva zorgde voor woedende forenzen door inefficiëntie en een onbevredigend lijnennet, terwijl de financiële situatie geen verbetering toeliet.
Met verliezen tussen de 30 en 35 miljoen euro in de twee jaar dat Arriva het vervoer op Malta verzorgde had de regering geen andere keuze dan het OV-systeem over te nemen inclusief bussen en een schuld van 50 miljoen euro. Het enige alternatief was een faillissement.
(vertaald citaat uit originele bron)
Lees verder |
Dossier Arriva |
Meer nieuws over Arriva
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:36
door Vinny
en een schuld van 50 miljoen euro.
Opmerkelijk. Klinkt een beetje als cowboytje in het wilde westen. Ken Arriva als bedrijf toch anders. Wellicht hebben ze twee jaar geleden een failliete boel overgeerfd, een drastische sanering willen doorvoeren en daar weinig vrienden mee gemaakt. Doet me een beetje denken aan Veolia in Limburg.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:39
door Michael 1988
Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:55
door Vinny
Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt.

Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 21:57
door deadlock
Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt.

Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Maar leuk zeg, marktwerking (y)
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 22:00
door Daniel
Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 22:17
door Geert
Wat ik begreep was dat Arriva op Malta überhaupt moderne bussen heeft geïntroduceerd. Wel opvallend, 2,5 jaar geleden was ik op Malta toen Arriva net een maand bezig was en hoewel er aardig wat aanloopproblemen waren wees nog niets hierop. Toch iets te goedkoop ingeschreven?
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 22:36
door deadlock
Bij zulke schulden niet een beetje te goedkoop, dit is gewoon concurrentievervalsing.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 23:06
door Michael 1988
Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt.

Maar het faillisement is er nu alsnog. Alleen zijn er dus wel ontevreden reizigers en veel inefficiëntie.
Daniel schreef:Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.
Chinees betekend niet altijd goedkoop.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 23:20
door Wubbo
Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.
deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: ma 03 feb 2014, 23:41
door deadlock
De overheid neemt het contract over inclusief de schuld, staat in de OP. Mis ik iets waaruit blijkt dat een overheid dan niet opdraait voor het verlies?
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 00:17
door Geert
Stellen ze de moedermaatschappij van Arriva Malta niet aansprakelijk? Ik neem aan dat die garant moest staan voor het nieuwe AM.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 00:19
door deadlock
Dat zou kunnen. Maar het geld moet wel eerst ergens vandaan komen.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 07:47
door Nitein-Repart
Wubbo schreef:Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.
deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?
Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 07:57
door Daniel
Ik heb thuis nog een boek over het vervoer op Malta pré-Arriva waarin als ik me niet vergis ook het een en ander over het lijnennet staat. Dat was toen ik daar jaren geleden was de handigste manier om een reis te plannen, al kon je de vertrektijden daar ook niet in zien.
Voor de komst van Arriva waren de bussen op Malta trouwens eigendom van de chauffeur zelf die er dan de routes mee reed. Alleen qua kaartjes was er nog enigzins een overkoepelend systeem. En tja... waar elders maakte je nou mee dat de bus onderweg even langs de plaatselijke garage rijdt omdat er wat stuk is, waarbij de chauffeur de gereedschapskoffer erbij pakt en even wat aan de motor gaat sleutelen. ´t was een beetje apart daar vroeger

Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 18:20
door Wubbo
Erno-BE schreef:Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.
Dat is juist wat Arriva geprobeerd heeft: vaste lijnen en duidelijke frequenties en reisinformatie. Kennelijk is dat niet wat werkt op Malta.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 18:54
door Vinny
Nou ja, dat lijkt me niet haalbaar om in twee jaar te verwezenlijken. Ik vermoed ook niet dat het opgerichte staatsbedrijf het beter gaat doen, waarschijnlijk maken die - tenzij zij ook een drastische sanering doorvoeren - ook gewoon 30-35 miljoen euro per jaar verlies Op basis van het nieuwsartikel alleen kun je dat niet vaststellen. Wel dat er weer een paar amateurs aan het werk zijn gezet voor wie het woord business-case een vies woord is. Dat is nou precies één van de redenen dat ik wel voor marktwerking ben: als je dit soort dummy's hun gang laat gaan met flubbermanagement dan is het enkele reis uitgang voor zo'n bedrijf (zoals nu op Malta). Als ze hun gang kunnen gaan in een overheidsbedrijf dan kunnen ze decennialang subsidiegeld van de belastingbetaler door de plee spoelen voordat er eens iemand op het idee komt om wat te gaan veranderen...
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 20:25
door Daniel
Zoals vanmorgen beloofd wat info over het oude net op Malta. Afkomstig uit een boek uit 1999, maar het net was toen ik in 2002 op Malta was nog redelijk hetzelfde.
Bron: Malta - The bus kingdom, Rakutensha Publishing (1999)
En tja, het OV op Malta was vooral een beetje chaotisch destijds. Hier een plaatje gemaakt op het centrale busstation in Valletta in 2002...

Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 20:44
door Chauf21
Transport Malta is inmiddels op zoek naar nieuwe aanbieders van OV. Zie deze pagina voor meer informatie:
http://www.transport.gov.mt/page.aspx?pid=1664
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 22:33
door Vinny
Echt een klusje voor Q-buzz

Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: di 04 feb 2014, 23:33
door Suus
Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: wo 05 feb 2014, 04:53
door Ofyles2
Bee schreef:Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)
Die Citaro G's zijn dan ook overgekomen uit Londen, die om vage milieueisen zwakke motoren van 279 pk hebben (toentertijd konden klanten kiezen voor een motorsterktes van 299 of 354 pk).
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: wo 05 feb 2014, 18:09
door IC140
Ik heb wel een hypothese waarom Arriva Malta zo is geflopt. Ik vermoed dat ze uitgingen van de pre-Arriva bezettingscijfers en reizigersaantallen. De keer dat ik er was was bijna de helft van de bus gevuld met toeristen die alleen maar in zo'n pittoreske bus wilden reizen en die stappen natuurlijk niet in een suffe streekbus.
Re: Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst: do 06 feb 2014, 21:23
door Dennenboom
Daarnaast speelt ook dat in de oude situatie met soms wat kleinere bussen het mogelijk was een fijnmaziger netwerk te bedienen. Daardoor sloot het systeem - ondanks de nadelen van de specifieke exploitatievorm - meer aan bij de behoefte van de bevolking.