Na 10 minuten lopen kwam ik bij de spoorbrug over de IJssel. Het was 19 15 uur, dus zou er een trein overheen moeten komen, maar die was blijkbaar vertraagd. Dus een plaatje van de brug zonder trein.
Door het heerlijke weer was het aan de oevers druk met zonaanbidders, waardoor er het nodige mannelijk (en ook vrouwelijk) schoon te bekijken viel
Toch ben ik gewoon doorgelopen. Het pontje maakte net de oversteek naar de stadszijde van de IJssel. Het waterpeil is 1m77 boven NAP, anderhalve meter lager dan gemiddeld. Bijna niet voor te stellen dat het enkele maanden eerder nog drie meter hóger dan gemiddeld stond en de binnenstad bijna overstroomde.
Blik op de Lebuïnuskerk en de restanten van de Vispoort.
Na onder de Wilhelminabrug, hoofddecorstuk in de oorlogsfilm Een Brug te ver, waarvan ook enkele scènes bij mij voor de deur zijn opgenomen, te zijn doorgelopen, kwam ik op de Pothoofdkade, die momenteel wordt opgeknapt. Blik op de rivier.
De oplettende kijker is al iets opgevallen: spoor! Het is mij onbekend of hier vroeger ook al spoor heeft gelegen, dit 'spoor' is nieuw..
Een klein stukje verder komen we aan bij het voormalige tramstation van het Pothoofd, vanwaaruit vroeger trams hebben gereden naar Zutphen en Borculo. Tegenwoordig is het gebouw in gebruik als wijkcentrum/speeltuinverenigingsgebouw.
Na de Meester De Boerlaan te zijn overgestoken liep ik langs de 1e Havenarm in het Havenkwartier. Niet echt een gezellige plek, maar het gebied staat een grote opknapbeurt te wachten.
Blik op de 1e Havenarm vanaf de Industrieweg.
Een klein eindje verder kwam ik aan bij mijn doel. Het Deventer Stampoor is in 2002 buiten gebruik gesteld, als ik het goed heb. Het is daarna snel opgebroken, maar enkele restanten liggen er nog, zoals hier de bocht in de kruising met de Hanzeweg.
Het spoor kwam vanaf het emplacement, via de Meester De Boerlaan en de Industrieweg, naar dit punt, en hier stak er een spoortje terug dat langs de Kamperstraat weer een stuk naar het noorden ging. Dit wissel ligt er nog steeds.
Inclusief wisselsteller.
Het wissel is alleen niet meer bedienbaar. De stang echter nog wel.
En enkele meters na een subtiel geplaatst paaltje...
...loopt het spoor dood in het trottoir.
Nabij dit punt staat een plattegrond waarop het stamspoor nog altijd staat ingetekend..
Honderd meter verder ligt er een brug over het Overijssels Kanaal. En hier ligt ineens weer spoor!
Close-up van de overgang van het vaste naar het beweegbare gedeelte van de brug.
Maar helaas, meteen na de brug loopt het spoor definitief dood.
Gezicht over de havens vanaf de Hanzebrug. Je ziet het baken van het Havenkwartier, de 61 meter hoge graansilo van de CDL, die niet meer als zodanig in gebruik is. Het in de jaren 1950 in drie weken opgebouwde gebouw is nu een monument. Geheel rechts zie je de dubbele torens van de Nicolaaskerk, onder Deventernaren beter bekend als de Bergkerk. Ook dat gebouw is niet meer in zijn huidige functie, maar tegenwoordig een expositieruimte. Schitterend, dat wel.
Ik liep weer terug, en ga dan de Kamperstraat in om te kijken wat daar de restanten zijn, echter, alles was keurig opgeruimd. Wel vreemd om te bedenken dat er ook woonhuizen op dit industrieterrein staan, waar het stamspoor dus recht voor de deur heeft gelopen.
Via de Schonenvaarderstraat en de Snipperlingsedijk loop ik naar de kruising bij de Boreel. Tussen de gebouwen van de hogeschool Saxion en het ROC Aventus staat dit stookjuk..
...waarna het spoor er nog gewoon ligt..
..en na een bocht naar rechts verdwijnt in een parkeerplaats.
Inmiddels sta ik boven de tunnel in de Veenweg, waar een bus langsreed..
...en een goederentrein net was gaan stilstaan, terwijl een VIRM erachterlangs rijdt, op zijn weg naar Zutphen en Roosendaal.
Terwijl ik iets verder liep, zag ik aan de voorkant ineens geen locomotief staan. Al snel bleek waarom: deze was aan het omlopen omdat die trein, die vanuit Zwolle kwam (denk ik), moest kopmaken om verder naar Apeldoorn te gaan. De locomotief, de 1621, had een wel vreemde uitdossing.. HUSA, nooit van gehoord?
En toen lag er ineens een verbogen andreaskruis naast me, inclusief de installatie.
De vraag van vandaag luidt: waar komt deze vandaan? Ik heb het nog niet uitgezocht, iemand zin?
De installatie.In het witte kastje zie je een dingetje, waaraan schijven met nummertjes zitten. Na een heel klein beetje prutswerk kon ik hem eruit wippen en ben ik nu in het bezit van een nummerdingetje. Geen flauw idee wat ik ermee moet, maar ach, misschien komt het ooit nog van pas.
Terwijl ik naar het station loop, kom ik langs een goederenwagon die er al zo lang als ik me kan herinneren staat. In de verte is de locomotief van HUSA inmiddels omgelopen..
En al snel zag ik waarom deze wagon er al zo lang staat, want ook bij de spoorwegen delen ze wielklemmen uit..
En terwijl ik over het viaduct over de Brinkgreverweg loop, op weg naar mijn bus, kan ik een goede foto vaken van de voormalige NS-loc 1621, die nu voor HUSA rijdt.
En de volgende dag? Ik ging naar Breda, per HSL naar Rotje Knor, en daar zie ik, richting Utrecht of Den Haag, diezelfde HUSA-loc weer voorbijkomen xD