TS2009: IC Rotterdam - Leiden over de Oude Lijn

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Obus
Berichten: 1110
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

TS2009: IC Rotterdam - Leiden over de Oude Lijn

Bericht door Obus »

Een aantal weken terug publiceerde ik mijn zelfgemaakte route tussen Rotterdam en Schiphol via de HSL. Voordat ik echter aan dat project begon, heb ik eerst een 'proeflijntje' gebouwd tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS, om het bouwen van een Nederlandse spoorlijn in de vingers te krijgen.

De afgelopen week heb ik de lijn gemoderniseerd (nieuwe spline voor bovenleiding, sommige bochten iets veranderd, etc.) en uitgebreid naar Den Haag Centraal en Leiden Centraal. Nu is het tijd om ook dit traject te publiceren. Een filmpje is ook gemaakt, maar gelet op de grootte en de duur (16+ minuten) hangt het van jullie interesse af of ik het filmpje ook ga uploaden. Tot die tijd is er een fraaie screenshotreportage vanuit het perspectief van een intercity tussen Rotterdam en Leiden:

De TGV SE vertrekt richting Schiphol via de HSL (zie ook deze post). De wolkenkrabbers van Rotterdam op de achtergrond.
Afbeelding

Op weg naar Schiedam-Centrum.
Afbeelding

Kort na vertrek nog even de historische binnenstad van Schiedam.
Afbeelding

We zijn de stad uitgereden en genieten hier van de polders op weg naar Delft.
Afbeelding

Opnieuw een pittoresk plaatje van de polder. De intercity kruist hier zijn collega uit Delft.
Afbeelding

Even na Delft wordt de A4 overgestoken.
Afbeelding

De bocht bij Moerwijk, even voor Den Haag HS. Let ook op de tramrails die een echte berijdbare lijn van Tanthof/TU naar HS en vice versa vormen.
Afbeelding

Het viaduct tussen Den Haag HS en Laan van NOI over de spoor van en naar Den Haag Centraal. Op de foto de metrosporen naar Rotterdam en Zoetermeer, die geen bovenleiding heeft maar een derde rail.
Afbeelding

Even na Laan van NOI kruisen we de intercity uit Leiden naar Den Haag Centraal.
Afbeelding

Het laatste trajectdeel tussen Mariahoeve en Leiden gaat door een landelijk gebied. Op de achtergrond de eerste bebouwing van Leidschendam.
Afbeelding

We zijn er bijna: Voorschoten.
Afbeelding

Eindstation Leiden Centraal. Aan de linkerzijde het LUMC, aan de rechterzijde de historische binnenstad met bijbehorende burcht (niet op foto te zien).
Afbeelding


Ik hoop dat jullie er van genoten hebben en hoor natuurlijk graag de positieve (en negatieve) meningen over dit project. Tips en aanmerkingen zijn zoals gebruikelijk welkom.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten