Het lijnnetkaarten-topic
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Zo te zien blijft de situatie echter hetzelfde als nu. Het bundelen van de lijnen tot één geheel heb ik ook toegepast bij de 700/1800 en de 500/600. Maakt het net even wat minder een lijntjesbrei dan elke treinserie afzonderlijk weergeven.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het kiezen van een kleurenpalet en -groepering was sowieso wel een gedoe, waarbij ik ook meerdere keren van kleuren en groeperingen ben veranderd. De huidige kleuren heb ik geleend van de Tube Map - beter goed gejat dan slecht bedacht - en bij het kleurenschema heb ik zoveel mogelijk de boel in intercitygroepen proberen onder te verdelen. Sprinters die parallel aan deze groepen rijden krijgen dan dezelfde kleur mee - wat in ieder geval de roze kleur van de 7000 verklaart.rooddolfijn schreef: ↑zo 08 okt 2023, 10:53 Ik heb geen missers gespot, maar wel enkele vragen over het kleurgebruik:
Wat is de gedachte achter de rode kleur van de 4900?
Wat is de gedachte achter de roze kleur van de 7000?
Een overweging zou kunnen zijn om 1100 groen te maken en de 6400 donkerblauw, zodat er de bundel Eindhoven - Weert volledig dezelfde kleur is. Aan de andere kant snap ik de keuze om van de oranje kleur voor de 1100, zodat de 1100 tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS overeenkomt met de 5000 en 5100.
De 4900 heb ik rood gekleurd omdat deze vanuit Utrecht ook over Overvecht loopt, zoals alle andere rode lijnen. Bovendien geeft dit aan de bundel lijnen door Almere het signaal dat deze serie niet naar Amsterdam loopt, waar de roze en paarse lijnen wel heen lopen. Vergelijkbare afwegingen zitten ook achter de overige series.
Voor de series van de regionale vervoerders heb ik gekozen voor één kleur per vervoerder/vervoersgebied, waarbij de kleur blauw natuurlijk mooi samenviel met Blauwnet.
Maar het is vooral mijn kijk op hoe het spoor is georganiseerd - iemand anders zou ongetwijfeld andere keuzes maken.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Eerst zien, dan geloven. Als het zo gaat als voorgaande jaren rijdt de 32300 in december nog een weekje of twee ook buiten de spits en daarna pas weer vanaf september.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooi werk!
De IC Berlijn en de 1500 Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) staan apart van elkaar ingetekend, terwijl die geïntegreerd rijden tussen Amsterdam en Deventer. Alleen tijdens enkele piekperiodes (voornamelijk in de zomer) rijden er voor- en natreinen.
De IC Berlijn en de 1500 Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) staan apart van elkaar ingetekend, terwijl die geïntegreerd rijden tussen Amsterdam en Deventer. Alleen tijdens enkele piekperiodes (voornamelijk in de zomer) rijden er voor- en natreinen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooi werk weer:
32300 rijdt slechts 2x/dag tussen Vry en Br/Vl.
s18900 gaat 2x/uur naar Ahbf rijden (met stops op Lg en Eghm).
s16900 is slechts een tijdelijke NMBS-trein totdat de s18900 zal doorrijden naar Luik, naar Hasselt rijdt de s16900 sowieso niet.
En een aantal treinen die door de personeels te korten gesneden worden, staan er nog wél genoemd (en sommige ook weer niet):
1900 rijdt helemaal niet
6600 rijdt wél buiten de spits naar Ah
6800 rijdt enkel in de spits
7400 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Vndc
8900 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Htnc.
32300 rijdt slechts 2x/dag tussen Vry en Br/Vl.
s18900 gaat 2x/uur naar Ahbf rijden (met stops op Lg en Eghm).
s16900 is slechts een tijdelijke NMBS-trein totdat de s18900 zal doorrijden naar Luik, naar Hasselt rijdt de s16900 sowieso niet.
En een aantal treinen die door de personeels te korten gesneden worden, staan er nog wél genoemd (en sommige ook weer niet):
1900 rijdt helemaal niet
6600 rijdt wél buiten de spits naar Ah
6800 rijdt enkel in de spits
7400 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Vndc
8900 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Htnc.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Blijft er nog íets rijden?
Maar dank - weer!
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Nou, dit zou 'm dan moeten wezen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Heb je er bewust voor gekozen om de European Sleeper en de 2 Nightjets (die als 1 lijn op de kaart kunnen) niet op te nemen? De Eurostar naar Londen rijdt immers ook maar 2x/dag (of 3?), dus zo’n groot verschil is dat niet.
Verder een puur esthetisch puntje: geografisch zou het beter kloppen als je de knik in Schin op Geul maakt (niet voor niets een vorkstation) in plaats van Valkenburg. Mocht je ooit besluiten om ook museumlijnen in te tekenen, dan kun je vandaar ook “rechtdoor” richting Kerkrade. Maar ik snap waarom je voor deze verdeling hebt gekozen.
Verder een puur esthetisch puntje: geografisch zou het beter kloppen als je de knik in Schin op Geul maakt (niet voor niets een vorkstation) in plaats van Valkenburg. Mocht je ooit besluiten om ook museumlijnen in te tekenen, dan kun je vandaar ook “rechtdoor” richting Kerkrade. Maar ik snap waarom je voor deze verdeling hebt gekozen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik probeer er enige kaas van te maken, maar zoals ik hem nu begrijp rijdt de 1500 buiten de spits eens per twee uur naar Deventer door, en vormt deze daarmee met de IC naar Berlijn eens per uur een verbinding met Deventer. Dat is de ononderbroken lijn. De spitsversterker rijdt eens per uur - gecombineerd dan dus 2x per uur naar Deventer - en dat is de onderbroken lijn.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ow, je hebt hem zo ingetekend, ik had niet eens door dat er verschillende diktes waren van de IC Berlijn rond Dv.TffpaA schreef: ↑vr 10 nov 2023, 18:44Ik probeer er enige kaas van te maken, maar zoals ik hem nu begrijp rijdt de 1500 buiten de spits eens per twee uur naar Deventer door, en vormt deze daarmee met de IC naar Berlijn eens per uur een verbinding met Deventer. Dat is de ononderbroken lijn. De spitsversterker rijdt eens per uur - gecombineerd dan dus 2x per uur naar Deventer - en dat is de onderbroken lijn.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ja, ik ben hier ook nog niet helemaal tevreden mee. Misschien toch ook nog wat andere weergavemanieren proberen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
OK - de diensten die minder dan eens per uur rijden nu met een stippellijn weergegeven. De situatie rond Amersfoort wat aangepast rond de 140/240 en 1500, en een extra symbool geïntroduceerd om aan te geven dat treinen soms eindigen en soms doorrijden (meestal in/buiten spits).
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Hoort dat symbool dan niet ook bij Eemshaven?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Nee, dat is toch altijd eindpunt?
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Bij Roodeschool dan. Betrekking hebbend op het stuk tussen daar en Eemshaven.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Je hebt gelijk. Ik zag dat ik er nog meer gemist had, trouwens.
Ziet iemand nog andere fouten of omissies?
Ziet iemand nog andere fouten of omissies?
-
- Berichten: 826
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Volgens mij stopt de 8800 niet in Leidsche Rijn, terwijl dat wel gepland was.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op za 11 nov 2023, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dat niet echt eigenlijk, maar zou het een idee zijn om op stippellijnen ook onderweg een halfopen bolletje als haltesymbool te gebruiken in plaats van zo'n vetbolletje? Lijkt me wat evenwichtiger.
En ik heb iets tegen die dubbele dunne lijn als landsgrens. Waarom weet ik niet, maar kan me allerlei betere alternatieven voorstellen, van een lichtgetint buitenland tot een lichtgrijze strook.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 826
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik bedoelde de Sprinter Leiden - Utrecht, de vroegere Intercity, oftewel de 8800. Ik haalde de 8800 en 8900 door elkaar.MetroRET schreef: ↑za 11 nov 2023, 21:30 Hoe bedoel je?
https://treinposities.nl/treinseries/8900/2023-12-11
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten