Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
TffpaA
Berichten: 3651
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ja dat zit daar allemaal nogal complex in elkaar, met drie verschillende stoppatronen en alleen tijdens of alleen buiten de spits rijdende series. Eens kijken hoe ik dat mooi opgelost krijg zonder dat het een lijnenbrij wordt...
Zever nu mee, in het Hoogbouwcafé (reddit)!
TffpaA
Berichten: 3651
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik heb het nu zo opgelost:

Afbeelding

Lijnen die 2x/u in de spits en 1x/u daarbuiten rijden zijn nu met een gestippelde lijn aan één kant van de hartlijn weergegeven. Lijnen die alleen in de spits rijden met een wat geaccentueerdere stippellijn (dikker en een langere onderbreking) dan op de vorige versie.

Voor betere zichtbaarheid heb ik de regionale lijnen verzadigder en minder fel weergegeven, zodat ze nog steeds goed te onderscheiden blijven van de NS-lijnen.
Laatst gewijzigd door TffpaA op do 22 feb 2024, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Zever nu mee, in het Hoogbouwcafé (reddit)!
waldo79
Berichten: 7778
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Uit jouw kaart is goed op te maken waar de grootste reizigersstromen in het net zijn.
TffpaA
Berichten: 3651
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

* stof stof *

Uitsnede van een fantasiestadplattegrond waar ik (al jaren) aan aan het werken ben, met een focus op metrolijnen:

Afbeelding
Hier (pdf) de hele plattegrond

De dunne gekleurde lijnen zijn metrolijnen, de dikke gekleurde lijnen een soort RER-achtig voorstadstreinennetwerk en de overige dunne zwarte lijnen zijn overige spoorlijnen (lange afstand, HSL). Op de achtergrond het stadsplan met in wit alle straten en paarsig-doorzichtig snelwegen.

En nee, het is nog lang niet klaar.
Zever nu mee, in het Hoogbouwcafé (reddit)!
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

Nu we dan toch bezig zijn met fictieve (lijnennet)kaarten delen wil ik deze delen: de lijnennetkaart van de stad fictieve stad Willemstad en omstreken, uitgebaat door de stads- en streekvervoerder van de provincie, het PVB. Zowel positieve als negatieve commentaar wordt gewaardeerd :)
Afbeelding
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
TffpaA
Berichten: 3651
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik zou vooral eens wat aan/met de kleuren doen: het groen van lijn 12 is veel te licht om goed leesbaar te zijn; de lijnen 2/10 en 1/11 hebben nu allebei dezelfde kleur waardoor ze alleen op dikte van elkaar te onderscheiden zijn, en het achtergrondgroen is eigenlijk te verzadigd om nog echt 'achtergrond' te zijn - dat zou ik veel lichter en minder verzadigd maken.

Inhoudelijk zitten er wel wat quirks in: heeft Willemstad gewoon een hele grote luchthaven dat Terminal 1 en Terminal 2 zo ver uit elkaar liggen, of is Willemstad gewoon heel klein? Ook de wel erg indirecte routes die de lijnen 12 en 28 vormen tussen het Centraal station en Terminal 2 vallen op, waarbij lijn 28 ook nog hele delen door 'leeg' gebied lijkt te rijden. Wellicht nog gebieden die 'in ontwikkeling' zijn (ik weet zelf hoe lastig het is de witte vlakken op een fantasiekaart van invulling te voorzien), maar naast een directere route zou ook een route die meer door bebouwd gebied loopt logischer zijn.

Ohw ja en nog één pet peeve: dat Calibrifont van de legenda (een legenda met meer uitleg wat welke lijndikte betekent mis ik sowieso)...

Verder wel een net kaartje qua design hoor :)
Zever nu mee, in het Hoogbouwcafé (reddit)!
gkw1969
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door gkw1969 »

Qua design een mooie kaart, inhoudelijk kan ik me in ieder geval vinden de opmerking van TffpaA. Ik zou lijn 28 en en 25 doorkoppelen en geen variërend eindpunt Enógrad Station maken. Halte Hoofdstraat kan nog altijd bediend worden door 401.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Ik zou vooral eens wat aan/met de kleuren doen: het groen van lijn 12 is veel te licht om goed leesbaar te zijn; de lijnen 2/10 en 1/11 hebben nu allebei dezelfde kleur waardoor ze alleen op dikte van elkaar te onderscheiden zijn, en het achtergrondgroen is eigenlijk te verzadigd om nog echt 'achtergrond' te zijn - dat zou ik veel lichter en minder verzadigd maken.
Lijnkleuren zit ik nog mee te stoeien, dit is wat ik even snel bij elkaar had geraapt. Achtergrondkleur vond ik juist wel mooi met dit groen, heb je een beetje contrast tussen het bediende gebied en de omgeving.
TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Inhoudelijk zitten er wel wat quirks in: heeft Willemstad gewoon een hele grote luchthaven dat Terminal 1 en Terminal 2 zo ver uit elkaar liggen, of is Willemstad gewoon heel klein? Ook de wel erg indirecte routes die de lijnen 12 en 28 vormen tussen het Centraal station en Terminal 2 vallen op, waarbij lijn 28 ook nog hele delen door 'leeg' gebied lijkt te rijden. Wellicht nog gebieden die 'in ontwikkeling' zijn (ik weet zelf hoe lastig het is de witte vlakken op een fantasiekaart van invulling te voorzien), maar naast een directere route zou ook een route die meer door bebouwd gebied loopt logischer zijn.
* Terminal 1 en terminal 2 liggen hemelsbreed totaal niet ver van elkaar, maar het zijn wel twee logische begin/eindpunten voor het stedelijk OV in Willemstad. Terminal 2 is immers voorzien van een groot busstation. De trams zijn eigenlijk ook meer ontsluitend, gezien er tussen T1 en T2 een automatische people mover rijdt die ik niet mee heb genomen op het kaartje :)
* Lijn 12 is expres zo 'om' en is ook echt een ontsluitende buslijn om de wijken te verbinden met enerzijds het vliegveld en anderzijds het CS. Verbindende lijnen kun je vinden in de 25 en de 401 die de kortst mogelijke route nemen naar het vliegveld.
* De 28 rijdt nu nog buitenom over de ring (de schaal is wat messed up, maar dat krijg je als je een kaart maakt van een minecraft stad/dorp/dinges), maar gaat in de toekomst de nieuwbouwwijken in het noord(west)en van Willemstad bedienen. Vroegâh had ik nog een busstation staan op wat nu de halte Westwijk is, maar die heb ik uit ruimtegebrek verwijderd waardoor de 28 en 10 doorgetrokken zijn naar het CS.
TffpaA schreef: di 11 jun 2024, 09:41 Ohw ja en nog één pet peeve: dat Calibrifont van de legenda (een legenda met meer uitleg wat welke lijndikte betekent mis ik sowieso)...
Wat een belediging voor Univers.... (Ik zie nu dat het komt omdat de laptop waarop ik de kaart heb geëxporteerd Univers niet geïnstalleerd heeft staan, oeps :oops: :oops: )
gkw1969 schreef: di 11 jun 2024, 12:07 Qua design een mooie kaart, inhoudelijk kan ik me in ieder geval vinden de opmerking van TffpaA. Ik zou lijn 28 en en 25 doorkoppelen en geen variërend eindpunt Enógrad Station maken. Halte Hoofdstraat kan nog altijd bediend worden door 401.
Enógrad Station is een variërend eindpunt omdat de 25 slechts 1x/u doorrijdt naar Eenddam vanwege de lage vervoersvraag. Dat de 401 ook de halte Hoofdstraat kan bedienen vind ik een goed idee dus voeg ik toe!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zie in dit onderwerp best veel mooie lijnennetkaarten! Ik vroeg me even af met welke sites/apps jullie dit maken. Ik probeer soms ook lijnennetkaarten te maken, maar dan kom ik niet veel verder dan een kaartje van Google Maps printen en lijntjes kleuren. Dus vandaar, ik wil ook een keer mooie kaarten gaan maken!

En heeft iemand nog de gouden tip voor het maken van mooie/handige/realistische lijnennetkaarten? Let me know!
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
TffpaA
Berichten: 3651
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Zelf gebruik ik Adobe Illustrator, maar dat is wel betaald. Aan de versie die ik gebruik ben ik dan ook niet helemaal legaal gekomen, maar het is inmiddels wel software uit 2012 - al sinds jaren kun je tegenwoordig alleen nog maar met Illustrator werken met een online abonnement, waardoor je op de lange duur nóg meer geld kwijt bent. Het moet wel een hobby blijven en ik gebruik het programma eigenlijk te weinig om er het geld voor over te hebben...

Maar er bestaan goedkopere tot zelfs gratis alternatieven, al heb ik daar geen ervaring mee. Hoe dan ook: als je iets fatsoenlijks wilt maken, heb je een vectorprogramma nodig. Er zijn online wat programma's/apps te vinden die specifiek op het maken van (metro)plattegronden zijn gericht, maar wat daaruit komt vind ik er niet uitzien - bovendien ziet het er allemaal hetzelfde uit. Als je echt mooie dingen wilt maken en vrij wilt zijn in je stilering, schieten deze programma's (ruim) tekort.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de snelle ontwikkelingen op AI-gebied. Het zou me niets verbazen als je daar over enige jaren met wat goede prompts al heel fatsoenlijke kaarten mee kunt maken.
Zever nu mee, in het Hoogbouwcafé (reddit)!
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ThatPCDude »

Voor het maken van mijn lijnennetkaarten maak ik gebruik van Microsoft Visio, wat ik via mijn studie gratis kan gebruiken :)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
MarkNL
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MarkNL »

Nu ben ik zelf niet echt een tekenaar dus don't shoot the messenger, maar Affinity Designer schijnt een goed en goedkoop (eenmalige licentiekosten) alternatief te zijn op Adobe Illustrator. En er is natuurlijk het open source Inkscape.
vries809
Berichten: 31
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door vries809 »

Inderdaad,
Affinity Designer: van harte aanbevolen voor het maken van lijnennetkaarten!
vries809
Berichten: 31
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door vries809 »

Een voorbeeld van een kaart gemaakt met Affinity Designer:

Afbeelding

Deze kaart staat op de website van BBL (Buurtbus Langeraar); in december 2024 zal deze worden vervangen door een Qbuzz-versie (met gewijzigde lijnenloop van 101, 147/247, 182/282 en 183).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten