Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Het is mengbedrijf. In de binnenstad wordt die derde rail, APS genaamd, gebruikt, daarbuiten wordt gebruik gebruikt gemaakt van een bovenleiding, omdat dat vele malen goedkoper is. In het geval van Angers wordt in de binnenstad van Angers en in het centrum van Avrillé APS gebruikt.
In Nice gebruikt men geloof ik accu's die geladen worden als er onder een bovenleiding wordt gereden. Het Spaanse bedrijf CAF werkt aan trams met supercondensatoren (zo heet dat geloof ik), Bombardier is nog steeds bezig met trams die op inductie werken.
In Nice gebruikt men geloof ik accu's die geladen worden als er onder een bovenleiding wordt gereden. Het Spaanse bedrijf CAF werkt aan trams met supercondensatoren (zo heet dat geloof ik), Bombardier is nog steeds bezig met trams die op inductie werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Gisteren is in Dresden tramlijn 10 verlengt van Friedrichstadt naar Messe Dresden, precies op tijd voor de Evangelische Kerkendag die van 1 tot 5 juni op dat terrein wordt gehouden. Mocht je echt lastminute nog iets willen doen: speciaal voor dit evenement worden de Tatra's weer uit de mottenballen getrokken, waar ze al sinds mei vorig jaar in liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Opleveringsdata voor de nieuwe trajecten van de tram in Charleroi (opleveringsdata zeggen niets over de in gebruiksname ervan)
- 17 juli 2011 voor het sluiten van de tramring
- 17 augustus 2011 voor de verlenging van Gilly naar Soleilmont
- voorjaar 2012 voor de tram naar Gosselies. Dit was oorspronkelijk 11 december 2011, maar dat zal niet worden gehaald.
- 17 juli 2011 voor het sluiten van de tramring
- 17 augustus 2011 voor de verlenging van Gilly naar Soleilmont
- voorjaar 2012 voor de tram naar Gosselies. Dit was oorspronkelijk 11 december 2011, maar dat zal niet worden gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Wow, dat gaat best snel dan (ineens... ).
Over een jaar toch maar weer eens naar Charleroi dan (als alledrie de verlengingen af zijn).
Over een jaar toch maar weer eens naar Charleroi dan (als alledrie de verlengingen af zijn).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Overzicht van Vlaamse tramprojecten:
In de fase dat financiering wordt besproken. Deze projecten lijken er te komen voor 2020:
- Sneltram Hasselt - Maastricht
- Stadstram Antwerpen-Luchtbal naar Ekeren
- Stadstram naar vliegveld Antwerpen-Deurne
- Stadstram van Antwerpen-Silsburg naar Wommelgem
- Stadstram: Lijn 7 in Antwerpen wordt aan beide kanten verlengd. Eindpunten worden Kattendijksluis en Boechout.
- Stadstram: Lijn 21 en 22 in Gent worden verlengd naar Zwijnaarde
Van deze projecten is nog niet duidelijk wanneer ze gerealiseerd gaan worden:
- Stadstram van Antwerpen-Linkeroever naar Antwerpen-Linkeroever-Noord
- Stadstram van Antwerpen-Mortsel naar Edegem en Kontich
- Stadstram van Antwerpen-Deurne naar Borsbeek
- Sneltram Hasselt - Genk - As - Maasmechelen
- Sneltram Hasselt - Neerpelt - Lommel
- Stadstram: Lijn 4 in Gent wordt aan beide kanten verlengd. Eindpunten worden Universiteitskliniek en Arteveldestation
- Stadstram: Nieuwe tramlijn 3 in Gent (Ex-trolleybus)
- Stadstram: Lijn van Gent-Dampoort naar Gent-Sint-Pieters
- Sneltram Koksijde - Veurne
- Sneltram Zeebrugge - Brugge
- Stadstram Kortrijk - Hoog Kortrijk
De plannen in Wallonië steken er een beetje magertjes bij af:
- Onduidelijke plannen rondom Charleroi
- Stadstram in Luik.
In de fase dat financiering wordt besproken. Deze projecten lijken er te komen voor 2020:
- Sneltram Hasselt - Maastricht
- Stadstram Antwerpen-Luchtbal naar Ekeren
- Stadstram naar vliegveld Antwerpen-Deurne
- Stadstram van Antwerpen-Silsburg naar Wommelgem
- Stadstram: Lijn 7 in Antwerpen wordt aan beide kanten verlengd. Eindpunten worden Kattendijksluis en Boechout.
- Stadstram: Lijn 21 en 22 in Gent worden verlengd naar Zwijnaarde
Van deze projecten is nog niet duidelijk wanneer ze gerealiseerd gaan worden:
- Stadstram van Antwerpen-Linkeroever naar Antwerpen-Linkeroever-Noord
- Stadstram van Antwerpen-Mortsel naar Edegem en Kontich
- Stadstram van Antwerpen-Deurne naar Borsbeek
- Sneltram Hasselt - Genk - As - Maasmechelen
- Sneltram Hasselt - Neerpelt - Lommel
- Stadstram: Lijn 4 in Gent wordt aan beide kanten verlengd. Eindpunten worden Universiteitskliniek en Arteveldestation
- Stadstram: Nieuwe tramlijn 3 in Gent (Ex-trolleybus)
- Stadstram: Lijn van Gent-Dampoort naar Gent-Sint-Pieters
- Sneltram Koksijde - Veurne
- Sneltram Zeebrugge - Brugge
- Stadstram Kortrijk - Hoog Kortrijk
De plannen in Wallonië steken er een beetje magertjes bij af:
- Onduidelijke plannen rondom Charleroi
- Stadstram in Luik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Dat is wat onduideijk, nu er een metro naar Schaarbeek komt en de Noordzuidpremetro omgebouwd gaat worden waarschijnlijk.
[Mobiele post]
[Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Tijdens de vakantie wat tramnieuws opgedaan.
De Zweedse stad Norrköping heeft wegens eens schrijnend materieelgebrek bij het trambedrijf tweedehands Tatra's (Type T6) uit Berlijn overgenomen die daar niet meer nodig waren. Hiermee heeft Norrköping de twijfelachtige eer de eerste stad in Europa buiten het voormalige oostblok te zijn waar Tatra's hebben gereden. Ze worden echter alleen ingezet als extra schoollijnen.
Over Berlijn gesproken. Er is een akkoord bereikt over tramlijn 68, deze zal tussen 2012 en 2015 gesaneerd worden maar volledig in gebruik blijven. De tramlijn wordt de mooiste van Berlijn genoemd, maar is ook de rustigste van de stad.
In de Poolse stad Lodz dreigt de streektramlijn 46 opgeheven te worden door een hoog oplopende ruzie tussen de exploitant MKT en het stadstrambedrijf MPK. Eerder heeft het MPK al de overige streektramlijnen overgenomen en nu willen ze graag ook de laatste lijn. Nog veel belangrijker voor het MPK is echter de remise van het MKT, die men zeer graag wil hebben omdat een van hun eigen remises voor grote werkzaamheden niet bereikbaar is over het spoor en men geen reservecapaciteit heeft en de remise van de MKT heeft juist ruimschoots capaciteit. Er wordt al gesproken van een opheffingsdatum op 31 december...
In Warschau is de 50ste lagevloerstram van het type PESA Swing in gebruik genomen. Volgens jaar bij het EK Voetbal moeten er 120 zijn en in totaal worden er 184 geleverd. Daarmee wordt het een van de grootste series lagevloerstrams van een type bij een vervoerder.
De Zweedse stad Norrköping heeft wegens eens schrijnend materieelgebrek bij het trambedrijf tweedehands Tatra's (Type T6) uit Berlijn overgenomen die daar niet meer nodig waren. Hiermee heeft Norrköping de twijfelachtige eer de eerste stad in Europa buiten het voormalige oostblok te zijn waar Tatra's hebben gereden. Ze worden echter alleen ingezet als extra schoollijnen.
Over Berlijn gesproken. Er is een akkoord bereikt over tramlijn 68, deze zal tussen 2012 en 2015 gesaneerd worden maar volledig in gebruik blijven. De tramlijn wordt de mooiste van Berlijn genoemd, maar is ook de rustigste van de stad.
In de Poolse stad Lodz dreigt de streektramlijn 46 opgeheven te worden door een hoog oplopende ruzie tussen de exploitant MKT en het stadstrambedrijf MPK. Eerder heeft het MPK al de overige streektramlijnen overgenomen en nu willen ze graag ook de laatste lijn. Nog veel belangrijker voor het MPK is echter de remise van het MKT, die men zeer graag wil hebben omdat een van hun eigen remises voor grote werkzaamheden niet bereikbaar is over het spoor en men geen reservecapaciteit heeft en de remise van de MKT heeft juist ruimschoots capaciteit. Er wordt al gesproken van een opheffingsdatum op 31 december...
In Warschau is de 50ste lagevloerstram van het type PESA Swing in gebruik genomen. Volgens jaar bij het EK Voetbal moeten er 120 zijn en in totaal worden er 184 geleverd. Daarmee wordt het een van de grootste series lagevloerstrams van een type bij een vervoerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Dit zou kunnen komen doordat lijn 2 op 21 oktober verlengd wordt van Hageby naar Kvarnberget. Daardoor zijn er (iets) meer trams nodig.Bee schreef: De Zweedse stad Norrköping heeft wegens eens schrijnend materieelgebrek bij het trambedrijf tweedehands Tatra's (Type T6) uit Berlijn overgenomen die daar niet meer nodig waren. Hiermee heeft Norrköping de twijfelachtige eer de eerste stad in Europa buiten het voormalige oostblok te zijn waar Tatra's hebben gereden. Ze worden echter alleen ingezet als extra schoollijnen.
Tramnieuws uit Gent: vanaf 5 september t/m medio 2014 zijn er werkzaamheden op de as Papegaaistraat-Annonciadenstraat-Gebroeders Vandeveldstraat, of kortweg de PAG-as. Hierdoor kunnen lijn 21 en 22 daar niet rijden.
Dit heeft de volgende consequenties voor het tramnet:
Lijn 1: ongewijzigd.
Lijn 4: vanaf het Sint-Pietersstation verlengd via de route van 21/22 naar Zwijnaardebrug.
Lijn 21/22: komende vanaf Melle/Gentbrugge ingekort tot Kouter (in het centrum, ter hoogte van de kruising met lijn 1)
Lijn 24: nieuwe lijn vanaf Melle Leeuw over de route van lijn 21 tot Gent Zuid, dan de route van lijn 4 tot Gravensteen, dan de route van lijn 1 tot Rabot en tot slot weer de route van lijn 4 tot Sint-Pietersstation (waar het eindpunt is). (In principe rijdt deze lijn vanaf Gent Zuid dus eigenlijk parallel met lijn 4, alleen wordt de 'omweg' via Muidebrug niet aangedaan. )
Waarom de route naar Zwijnaardebrug wordt overgenomen door lijn 4 en niet door lijn 24, is mij een compleet raadsel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
De reden is dat drie van hun trams zijn uitgeleend aan het tramnet City in Stockholm. Die komen waarschijnlijk ergens in de komende winter terug. Het materieelpark was al erg krap, maar is hierdoor nog krapper geworden.Meltrain schreef: Dit zou kunnen komen doordat lijn 2 op 21 oktober verlengd wordt van Hageby naar Kvarnberget. Daardoor zijn er (iets) meer trams nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Op donderdag 1 september is het zover en zal (met bijna een half jaar vertraging) lijn 62 in Brussel in dienst komen. :Y *O*
Deze korte lijn zal lopen vanaf de eindhalte Bordet van lijn 55 en 33, welke tegelijkertijd wordt vernoemd in Da Vinci, over de Leopold III laan tot de kruising met de Lambermontlaan (waarover lijn 7 rijdt). De route van lijn 7 wordt dan (voor één halte) gevolgd tot Meiser, alwaar een nieuwe boog ervoor zorgt dat de trams het traject van lijn 25 over de Rogierlaan op kunnen. De Rogierlaan wordt vervolgens gevolgd tot de keerlus op het Weldoenersplein, alwaar het eindpunt van lijn 62 is. Lijn 25 zal als vanouds gewoon doorrijden naar Rogier.
Andere aanpassingen:
- Lijn 4 gaat ook 's avonds rijden.
- Avondlijn 33 wordt opgeheven.
- Avondlijn 32 wordt verlengd over de route van lijn 55 naar Da Vinci (t/m 1 september 2011: Bordet)
Deze korte lijn zal lopen vanaf de eindhalte Bordet van lijn 55 en 33, welke tegelijkertijd wordt vernoemd in Da Vinci, over de Leopold III laan tot de kruising met de Lambermontlaan (waarover lijn 7 rijdt). De route van lijn 7 wordt dan (voor één halte) gevolgd tot Meiser, alwaar een nieuwe boog ervoor zorgt dat de trams het traject van lijn 25 over de Rogierlaan op kunnen. De Rogierlaan wordt vervolgens gevolgd tot de keerlus op het Weldoenersplein, alwaar het eindpunt van lijn 62 is. Lijn 25 zal als vanouds gewoon doorrijden naar Rogier.
Andere aanpassingen:
- Lijn 4 gaat ook 's avonds rijden.
- Avondlijn 33 wordt opgeheven.
- Avondlijn 32 wordt verlengd over de route van lijn 55 naar Da Vinci (t/m 1 september 2011: Bordet)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Hoe komen ze er in Brussel (en de rest van de francofonie) toch bij om de halte bij de Rogierlaan 'Rogier' te noemen? En de halte in de Zwarte Vijverstraat 'Zwarte Vijver'?
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
In Brussel worden bij alle tram-, bus- en metrohaltes (en in Antwerpen bij de prémetro-stations) aanduidingen als 'weg', 'straat'en 'laan' bewust weggehouden, omdat er anders meer vertaald moet worden.
Het weglaten van deze aanduidingen kan ervoor zorgen dat bepaalde haltes slechts één naam nodig hebben, zoals Rogier.
Het werkt uiteraad niet als in de naam woorden zitten die in het Frans anders zijn dan in het Nederlands, zoals bij Zwarte Vijvers / Étangs Noirs.
Het weglaten van deze aanduidingen kan ervoor zorgen dat bepaalde haltes slechts één naam nodig hebben, zoals Rogier.
Het werkt uiteraad niet als in de naam woorden zitten die in het Frans anders zijn dan in het Nederlands, zoals bij Zwarte Vijvers / Étangs Noirs.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Overigens iets wat in Parijs ook vaak wordt gedaan. Denk maar aan metrostations als Alésia, Iéna, Mouton-Duvernet of Varenne. Daar gebeurt het echter niet altijd
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Krijg nou wat, dat wist ik niet eens. Ik verbaasde me ook altijd over die aparte namen in Antwerpen, bedankt!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
In Antwerpen heeft het ook eigenlijk weinig nut, aangezien de meeste bovengrondse haltes nog wel een achtervoegsel als -straat en -laan hebben. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Volgens mij is het een gewoonte in heel België, bedenk ik mij net, want het gebeurt ook in Charleroi volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
In de gehele Franstalige wereld.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Raar. Want alleen in Brussel slaat het ergens op (zo weinig mogelijk hoeven vertalen).Bart schreef:In de gehele Franstalige wereld.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Het is toch prima dat metrostations en tramhaltes korte en bondige namen hebben? Van de Nicolaas Lubrinkstraat wordt ook niemand vrolijk wel...
In Brussel heb je een station dat heet: Kunst-Wet (Arts-Loi). Dat vind ik wel wat overdreven (hier ontmoeten de Kunstlaan en de Wetstraat elkaar)
In Brussel heb je een station dat heet: Kunst-Wet (Arts-Loi). Dat vind ik wel wat overdreven (hier ontmoeten de Kunstlaan en de Wetstraat elkaar)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Het is Nicolaas LublinkstraatVinny schreef:Het is toch prima dat metrostations en tramhaltes korte en bondige namen hebben? Van de Nicolaas Lubrinkstraat wordt ook niemand vrolijk wel...
Maar dat is nog altijd beter dan Theodoor Karel van Lohuizenlaan (eindpunt lijn 22).
Dubbele haltenamen heb je in Nederland heel lang in Groningen gehad. Nu Qbuzz er rijdt is dat bijna allemaal veranderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ja die vier letters maken dan echt een wereld van verschil -o-Bee schreef:Theodoor Karel van Lohuizenlaan
Waarom niet gewoon "Van Lohuizenlaan"? Is dat nou zo moeilijk? :?
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ook bij stations wordt het toegepast, in Genève heet het station bij het Cornavinplein Genève-Cornavin en niet Genève-Place Cornavin. In Nederland krijgen we dan
* Amsterdam-Lely
* Eindhoven-Beuk
* Utrecht-Malie
* Den Haag-Nieuw Oost Indië
* Heerlen-Woon
* Amsterdam-Lely
* Eindhoven-Beuk
* Utrecht-Malie
* Den Haag-Nieuw Oost Indië
* Heerlen-Woon
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Die laatste zou ik wel gewoon Heerlen-Woonboulevard houden hoor. In dat geval gaat het namelijk niet om een straatnaam, maar om het gelijknamige winkelcentrum
En o ja, het is Nieuw Oost-Indië.
En o ja, het is Nieuw Oost-Indië.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Sowieso ben ik niet zo van de straatnamen voor treinstations, geef het liever de naam van een wijk.
Bij tramhaltes dan weer andersom. Liever altijd de naam van de straat waar de halte is dan allerlei bijzondere gebouwen e.d. als straatnaam, behalve trein/metrostations dan. Wellicht gaat dat gebouw er ooit eens weg en dan kan je de halte gaan vernoemen. Zo heb je een halte De Diem in Diemen, vernoemd naar een bejaardenhuis. Het bejaardenhuis is echter verhuisd, en zit nu naast de halte Wilhelminaplantsoen. :')
Bij tramhaltes dan weer andersom. Liever altijd de naam van de straat waar de halte is dan allerlei bijzondere gebouwen e.d. als straatnaam, behalve trein/metrostations dan. Wellicht gaat dat gebouw er ooit eens weg en dan kan je de halte gaan vernoemen. Zo heb je een halte De Diem in Diemen, vernoemd naar een bejaardenhuis. Het bejaardenhuis is echter verhuisd, en zit nu naast de halte Wilhelminaplantsoen. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten