Pagina 5 van 6

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: do 22 jan 2015, 17:58
door Ardan
Jep, viersporig :') De M3 is als enige lijn een volledig eigen verzinsel van Nieuw Sloten via H'meerstation, Concertgebouw, Rijksmuseum en CS naar Banne Buiksloot. Moest hem in het centrum ergens kwijt dus deze oplossing leek met het meest handig..

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 19:00
door Ardan
Tijdje stil geweest hier, kwam niet heel veel aan Trainz meer toe de laatste tijd maar ben de afgelopen dagen weer aan het verder knutselen aan de sneltram van Deventer. We beginnen met een kaartje en een sporenplan :)

Afbeelding

Afbeelding
(als het te priegelig is wil ik wel proberen hem wat compacter te krijgen)

Een aardig deel van het netwerk is klaar of vergevorderd. Stand van zaken nu:
1: geheel klaar tussen tunneluitrit Centraal Station en Deltaveld.
2: geheel klaar, haltes Hobbemastraat, Berkelstraat, Veenweg en Tjoenerstraat ontbreken nog, haltes Vermeerstraat en De Bekkumer hebben alleen een perron en verder nog geen passagiesfunctie.
3: geheel klaar tussen Centraal Station en De Scheg.
4: geheel klaar tussen tunneluitrit Centraal Station en Twello Zuid, station De Worp heeft nog geen passagiersfunctie.
12: geheel klaar.
Hier en daar moeten nog wel wat stations extra meubilair krijgen.

Tram 4 rijdt in Twello nog in een woest en ledig landschap.
Afbeelding

We gaan nu even een stukje met tram 2 mee :) Het eindpunt Rubensstraat lijkt misschien nogal stom maar vroeger stond hier het IJsselstadion. Dat stadion is sinds eind jaren 1980 weg en verhuisd naar De Scheg, maar de tram is er nog. Na vertrek een stukje straatspoor in de Pieter de Hooghstraat.
Afbeelding

Afbeelding

Station Noorderplein.
Afbeelding

Nieuwe Markt.
Afbeelding

Station Boreel is een overstapstation naast de ondergrondse spoordriehoek, en tegen de achterkant van de parkeergarage. Ook is er een gang naar de Handelskade richting hogeschool Saxion en het ROC.
Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 22:42
door ODRAIL
Ziet er mooi uit :wink: .

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:14
door Ardan
Op google vond ik een prachtige kaart die iemand eens had getekend van een fantasiestad :D Ben er meteen mee aan de slag gegaan om het uit te werken voor trainz. De stad gaat Ellendam heten, wie de stripreeks 'De Minimensjes' heeft gelezen, zal die naam wel kennen.
Zal later wat foto's plaatsen als ik wat mooie dingen heb gebouwd, heb nu alleen het zuidoostelijke kwart van de sneltramringlijn in heel erge ruwbouw klaar.

Ben eigenlijk ook bezig echt eigen naamborden met huisstijl te maken, en wegwijzers die vanuit de tram te zien zijn.

Wegenforumboys, lijkt dit een beetje kloppend? (het rechterbord is een beetje uitgerekt in het spel helaas, het plaatje is vierkant maar op het bord is het langwerpiger)
Afbeelding

..naja vooruit, toch wat screens. Later kom ik wel met de kaart en mijn uitwerkingen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:36
door Yanaike
Hey Ardan!

Misschien niet helemaal on-topic, maar toch wel nieuwsgierig? Waarom heeft lijn 2 in jouw sneltram Deventer plan geen connectie met een treinstation? Het zou mij logischer lijken om de eindpunten van lijn 2 en 3 om te draaien, dus:
- Lijn 2 Schalkhaar - Station
- Lijn 3 Bokhorststraat - Rubenstraat

Daarmee krijgen Schalkhaar/Ziekenhuis een connectie met het spoornet, terwijl lijn 3 nog altijd een connectie heeft bij Colmschate.

En eventueel kun je de tram vanaf Rubensstraat, Zamenhofplein en/of Borgele doortrekken naar Station Noord, zodat dat station ook wat beter omsloten wordt?

Dit is absoluut niet bedoeld als kritiek, want ik vind je de screenshots er geweldig uit zien! Maar ik was vooral benieuwd naar je redenering achter het sneltramnetwerk.

Ga zo door! *O*

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: do 14 mei 2015, 20:15
door Ardan
Mja, weet niet echt waarom. Heb dit plan al een paar jaar geleden bedacht en ben het nu eens grondig gaan uitwerken. Jouw idee snijdt ook wel hout, maar ik wilde vooral de Vijfhoek met het Centraal Station verbinden (nu de drukste relatie binnen Deventer).

Terug naar Ellendam. Tijd voor kaartenporno, dit is de kaart die ik op google vond. Getekend door iemand rond 1975 op 16-jarige leeftijd (komt van een blog), ik vind dat er echt geweldig goed over is nagedacht, en knap getekend vooral! Natuurlijk zitten er hier en daar wel wat érg rare dingen in dus mijn Ellendam zal niet précies dit worden, maar wel zoveel mogelijk.
Afbeelding

We zien op de kaart eigenlijk alles staan wat je nodig hebt, ook tramlijnen zijn ingetekend. In de rechterhelft van de kaart zien we enkele vrijliggende trambanen. In de uitwerking die hierop volgde besloot ik enkele sneltramlijnen aan te leggen met een sneltramtunnel door de binnenstad. Het dorpje bovenin (Duindorp) heeft ook een tramverbinding via een vrije baan. Hier komen kortere hogevloerstrams te rijden, geschikt voor straat én vrije baan. De rest van het net wordt over zes lijnen verdeeld.
Afbeelding

De voertuigen krijgen de donkerblauw-lichtgrijze huisstijl van het SVE (Stadsvervoerbedrijf Ellendam). Van de sneltrams, type U5 van Frankfurt, zijn de tussenbakken al voorzien.
Afbeelding

Uiteraard krijgen ze ook aangepaste bestemmingen voorop.
Afbeelding

Op de lijnen 5 en 6, de semi-sneltramlijnen naar Duindorp, komen hogevloertrams van het type Ptb te rijden. De gewone tramlijnen 11 t/m 16 krijgen lagevloersmaterieel.

Een sneltram komt aanrijden bij het Centraal Station. Uiteraard is het overpad voorzien van slagbomen, die op precies het juiste moment openen en sluiten. Het zijn Duitse overwegen uit het xBue-pakket, beetje bewerkelijk om mee te werken maar als je ze aan de praat hebt zijn ze echt geweldig en kun je er alle soorten overwegen mee bouwen die je maar wil.
Afbeelding

Het Centraal Station wordt het eindpunt van sneltram 4 en tram 11, 12, 13 en 16. Ze hebben elk hun eigen kopspoor.
Afbeelding

Uiteraard voorzien van DRIS.
Afbeelding

Midden in de binnenstad komt onder het Domplein een sporendriehoek, met perrons na de aansluitingen. Gaat ook nog een klus worden..
Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 00:18
door Zugführer
Leuk hoor! :pos:

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: zo 17 mei 2015, 23:47
door Ardan
Dank je :)
Ben een beetje bezig geweest met het sneltramtraject Beurs-Centraal Station wat gedetailleerder aan te kleden. Op de kaart in de vorige post is station Beurs het eerste station net ten noordoosten van het Centraal Station. We rijden even een stukje mee :)

Op station Beurs treffen we sneltram 601 als lijn 1a. De kopbakken zijn inmiddels ook in de SVE-huisstijl gestoken :)
Afbeelding

Het station in vogelvlucht. Op de kaart lijkt dit al een kippeneindje naar het CS en dat is het ook, je ziet het op de achtergrond al liggen.
Afbeelding

Het sneltramtraject Beurs-Centraal Station is inmiddels ook voorzien van bovenleiding, hoewel de sneltrams door een foutje niet eens een pantograaf hebben :P
Afbeelding

Station Domplein in aanbouw. Er ligt hier een spoordriehoek, met perrons ná de splitsing. Volgens metrostandaard is het juist de bedoeling perrons altijd vóór de splitsing aan te leggen, maar omdat ze door de driehoek redelijk ver uit elkaar liggen leek het me handiger het hier andersom te doen, zodat reizigers die een bepaalde richting uit willen altijd naar hetzelfde perron kunnen.
Afbeelding

Na een rondje door de driehoek komen we weer terug op ditzelfde perron, richting Centraal Station. De andere twee perrons zijn nog niet aangelegd.
Afbeelding

Ondertussen zullen nog de stations Prinsenbolwerk en Ramelerbrug worden aangelegd, voor we de tunnel weer uitkomen bij het Centraal Station.
Afbeelding

Afbeelding

En zo komen we weer terug op station Beurs :) De spoorbomen openen zich direct na het passeren van de tram weer, zodat reizigers die laat zijn de tram nog gauw kunnen gaan proberen te halen :)
Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 15:02
door waldo79
Het ziet er buitengewoon strak uit. Mijn complimenten.

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 15:19
door deadlock
Ardan houdt van strak, die kan niet anders ;)

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 15:20
door Hainje
Lol, misschien ga ik dit binnenkort ook wel maken voor Brabant. BrabantSpoor ofzo. :P

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:18
door Ardan
deadlock schreef:Ardan houdt van strak, die kan niet anders ;)
:Y
Hainje schreef:Lol, misschien ga ik dit binnenkort ook wel maken voor Brabant. BrabantSpoor ofzo. :P
Brabant :')

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:19
door Jef400
Alleen een overgang op een druk stedelijk station ben ik niet zo wild van. Levert een hoop benauwde situaties op vrees ik.
Voor de rest ziet het er wel goed uit trouwens (Y)

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:20
door deadlock
Dan denk ik aan Brabant want daar brandt nog licht.

Ja, omdat ze nog in de 18e eeuw wonen hebben de kinderen er nachtdienst in de fabriek maar omdat ze zo primitief zijn verlichten ze zoveel mogelijk nog met kaarslicht.

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:22
door Hainje
Ja ik snak ook wel naar vooruitgang hier hoor. Die overstap in Zaltbommel en Wijchen van stoomtrein op elektrische trein is wel hinderlijk hoor. :(

P.S. Weet je zeker dat je de 18e eeuw bedoelt deadlock? In 1700-1799 hadden we naar mijn weten nog geen industrialisatie in het land, laat staan in Brabantia. Dus van fabrieken zal geen sprake zijn geweest.

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:26
door Ardan
Dan denk ik aan Brabant, en dan wil ik dood.
JeffreyMeijer schreef:Alleen een overgang op een druk stedelijk station ben ik niet zo wild van. Levert een hoop benauwde situaties op vrees ik.
Voor de rest ziet het er wel goed uit trouwens (Y)
Naja, je zult hoe dan ook de sneltrambaan moeten kruisen, of ik had hem daar al ondergronds moeten bouwen.
Nu duikt de sneltram ná de halte de tunnel in richting binnenstad. Daar is een paar honderd meter voor nodig inclusief wisselstraat. De sneltramhalte áchter de stadstram bouwen kon niet want dan was er geen plek om de stadstram in noordelijke richting te laten afslaan.
Maar goed, de overweg is beveiligd dus dat scheelt :)

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 20:55
door Jef400
Oké wel realistisch dat je zelfs bij het fictief bouwen tegen dit probleem aan loopt.

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: ma 18 mei 2015, 21:10
door Ardan
Het is dan wel maar een spelletje, maar als je het goed en netjes wil bouwen loop je soms wel tegen dingen aan waar je net als in de grotemensenwereld wel even goed over na moet denken :)

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 18:20
door Ardan
De stationsomgeving van het CS begint steeds meer ergens op te lijken :) Stationsgebouw staat nog niet heel definitief op zijn plek, de treinsporen zijn hier nog niet aangelegd. Sporenplan is al wel ontworpen, er komen 11 perronsporen en twee perronloze goederensporen.

Vogelvluchtje, de straat rechts duikt een parkeergarage in. In het park-in-wording staan een hoop verschillende trambovenleidingen uit het Poolse PTram-pakket. Meestal richt ik voor dat soort dingen wel ergens een 'gemeentewerf' in op een industrieterrein waar ik allemaal soorten bovenleidingen en bordjes neerzet waar ik wat van kan uitzoeken al ik iets nodig heb. Dat moet nu nog even ergens komen.
Afbeelding

Afbeelding

Bovenaanzicht (noorden boven). De trambaan is helaas wel een aardige barrière geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Eerste ongelukje is ook al een feit; ietsje te laat geremd met de tram, die daardoor doorschoot over een stukje onzichtbare rails waar het DRIS-scherm bij de perrontoegang mee verbonden is :')
Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 18:53
door Thom91
11 perronsporen voor hoeveel lijnen? _O-

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 19:48
door Ardan
Dit is het plan voor de trein :)
Afbeelding

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:41
door ODRAIL
Ziet er mooi uit :pos: :wink: .

Werk je ook nog wel eens aan oudere projecten?

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:52
door Thom91
Ik tel 2 kerende lijnen en 7 doorgaand en 4 keersporen en 4 doorgaande sporen. Er kunnen toch wel minder keersporen?

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 22:21
door deadlock
Je hebt bij Loeren aan de Hor twee letters omgedraaid. Of een letter vergeten dat kan ook.

Ardan mag ik met je savegame spelen als je wat verder bent :$

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 23:45
door Ardan
Tuurlijk mag dat :) En die naam heb ik niet zelf bedacht, er is een mooi lijstje op wikipedia met fictieve plaatsnamen, Loeren aan de Hor komt uit een verhaal of radioprogramma ofzo. Ik ben vreselijk slecht in namen bedenken dus jat ik liever :P Maar ik begrijp je, Hoeren aan de Lor of Loeren aan de Hoer :')

Nu ik er zo over na zit te denken is 11 ook wel veel, het zou in ieder geval terug kunnen naar 9.

Als we naar de oorspronkelijke kaart kijken zien we dat er vreselijk weinig ruimte is om een doorgaande sporenbundel uit het zuiden (Hentheren) richting het noorden (Noord/Abbestad) te maken.
'Ja dan maak je toch ruimte???'
Neeh, wil me wel zoveel mogelijk aan deze kaart houden. Er is een situatie en daar moet wat op ontworpen worden. Een leuke uitdaging.

Afbeelding

Alle uitgaande spoorlijnen zijn tweesporig, de tak van Centraal via Beurs naar de spoordriehoek in Noord is viersporig, waarbij de IC's over de buitenste sporen gaan en sprinters over de binnenste. Beurs heeft alleen aan de binnenste sporen een perron (á la Houten of Breukelen).

Om het makkelijk te maken geven we alle series even een nummertje. Elke serie rijdt elk half uur. Sprinter 26 rijdt alleen in de spits tussen Ellendam C en Loeren a/d Hor.
Afbeelding

Juist omdat er zo weinig ruimte is heb ik alleen IC 12 van noord naar zuid doorgekoppeld, waarbij die het CS zo zuidelijk mogelijk aandoet. Verder zullen de perrons waarschijnlijk iets in bajonetligging moeten komen, de noordelijke perrons iets meer naar links verschoven. Ik heb als schaal bedacht '75 pixels is 1 km', maar heb de beschikbare lengte van het CS nog niet uitgemeten. Verder zijn er goederenroutes uit de richting Hentheren via een boog naar het westelijk havengebied, en vanuit Hentheren én Foldenheim naar het oostelijk havengebied, waar ook het opstelterrein is (komt die fly-over-verbindingsboog ook goed van pas).

Het doorkoppelen van IC 13 en 15 heeft niet veel zin, er is ook een rechtstreekse lijn Foldenheim - Hentheren - Ginderbuiten - Nieuwesluis. F, H en N zijn plaatsen met minstens 70.000 inwoners, G'buiten is een middelgroot dorp.

11 sporen is iig nog niet definitief, haha :P

Edit: hmm, als ik ruimte kan inbouwen om IC 12 van noord naar zuid te laten rijden, dan kan ik IC 13 en 14 ook net zo goed aan elkaar koppelen en toch gelijke frequenties houden..