Re: De mini aanbesteding
Geplaatst: zo 12 jan 2020, 14:47
Ik zal ipv. een dropbox mirror dan een setje kleinere versies van kaart A1 bijvoegen die alleen de individuele gebieden bevat.
https://www.dropbox.com/sh/0jr28g0xw059 ... C2Oqa?dl=0 Kijk eens wat ik hier voor je heb. - Een dropbox mirror :)bys1 schreef:Liever ook een dropbox mirror, want dat maakt opslaan en vanaf verschillende apparaten bekijken een stuk makkelijker.
We zitten inmiddels 2 maanden verder, is er al wat bekend over de resultaten van Calariusdam?regenmaker schreef:Ik ga helaas de beoordeling twee maanden uitstellen, want ik heb het enorm druk op de wiki...
Kan je in die tijd nog wél het topic bijhouden zoals ik gevraagd heb en nodig is zodat ik in ieder geval de 3 Eiland-OV concessies in goede banen kan leiden met informatie op de plekken waar die moet staan? - Anders kan ik Eventueel mijn eigen topic aanmaken voor de komende paar mini-aanbestedingen EilandOV-01 EilandOV-02 en EilandOV-03.regenmaker schreef:Ja, ik moet nog aan de beoordeling beginnen maar het zit in mijn achterhoofd. Morgen kan ik hopelijk een paar uurtjes vrijmaken om tot een uitslag te komen anders dit weekend. Daarna stop ik voorlopig met dit spel vanwege de hoeveelheid vrije tijd die ik heb op dit moment, helaas...
Volgens mij moet dat nu wel lukken.traibergen schreef:De uitslag valt niet te bekijken. Dropbox vereist dat ik inlog.
DriveGreen is zeer verheugd in dit mooie gebied te mogen gaan rijden. Met de provincie zal worden overlegd of het optionele extra netwerk ingevoerd mag worden. DriveGreen kijkt uit naar een succesvolle implementatie en start van de concessie Calariusdam.regenmaker schreef:Voor Calariusdam heb ik twee biedingen ontvangen (DAB en DriveGreen). Helaas moest het bod van JVB ongeldig worden verklaard vanwege ontbrekende onderdelen. Het verschil tussen de biedingen was minimaal. DriveGreen is op het nipt als winnaar uit de bus gekomen, gefeliciteerd!
Uitslag Calariusdam
bys1 schreef:
De notitie over oranje ritten refereert (zoals er ook letterlijk staat) naar de oranje ritten in de vertrek & aankomsttijden tabel van de autoveren van Rederij Tremalines te Haringe (Zie Bijlage C5). Er zijn geen passagiers gerekend voor deze ritten in de tabellen voor reizigers die van/naar de boten toe moeten/willen, en deze zijn ook expliciet benoemd als niet meetellend voor de netwerkeisen in het PvE.bys1 schreef:- Ik begrijp ook weinig van de reizigersaantallen voor de boten, vooral de opmerking over oranje ritten en de notitie eronder. En zijn de tijdsperiodes voor vertrek/aankomst bij de haltes in de dorpen of vertrek/aankomst van de boot bij de haven?
Ik ook niet :') - Daar had Eis 1 moeten staan. Niet Eis 4. Dit zal ik uiterlijk vóór de begindatum op 23 maart oplossen.bys1 schreef:- Ik snap niet helemaal wat de relatie is tussen wens 1 en eis 4.
Net zoals in voorgaande concessies is er theoretisch geen limiet voor hoe lang een voertuig mag stilstaan bij een halte zonder keerlus. Een regel-systeem hiervoor invoegen zou nodeloos complex worden en heeft weinig nut. Het is niet de bedoeling dat je bussen lang laat stilstaan op haltes zonder keerlus.bys1 schreef:- Hoe lang mag een bus stilstaan op een halte zonder keerlus? En waarom kan er bij sommige haltes geen keerlus worden aangelegd?
Bij bussen kan je nog theoretisch doorschuiven tussen depots zonder grote problemen, bij Boten wordt dat als er in een situatie zoals hier geen boothuis is, ineens een stukje lastiger ivm. het kleine onderhoud wat vaak in de nacht, of vóór/na aanvang dienst gepleegd moet worden: Helemaal als je daar de infra kant van gaat indenken. Tevens is het ook niet zo handig als de regels zo zijn ingedeeld dat je kapitein voor de nacht kan "opsluiten" op het eilandnatuurgebied Heekland. Dit soort perikelen probeer ik hier ook een beetje mee te voorkomen. (Al kan je dit theoretisch met een beetje nutteloos te plannen nog steeds voor elkaar krijgen, niet doen aub.)bys1 schreef:- Waarom moet een voetveer elke nacht op dezelfde plaats overnachten? Het zou m.i. beter zijn om te zeggen: Elke nacht moeten dezelfde boottypes voetveren op dezelfde aanlegplaatsen liggen. Want als je bijvoorbeeld twee dezelfde boten hebt, dan lijkt het me geen probleem wanneer de ene nacht boot 1 bij Haringe en boot 2 bij Tremabergen ligt en de andere nacht boot 1 bij Tremabergen en boot 2 bij Haringe. Op deze manier kan een vervoerder zijn materieel efficiënter benutten.
Er staat nergens in de PVE dat er een uitzondering is voor de boten dat je geen matritten mag uitvoeren, dus dat mag gewoon. Houd er wél rekening mee dat je niet de eisen of wensen onbedoeld breekt als je dit doet, dat kan namelijk makkelijk gebeuren. Ik zal in de volgende versie van het PvE waarin ik ook een eerdergenoemde aanpassing ga maken, óók duidelijker opschrijven dat Eis 2, Eis 3 en Wens 3 in 2 richtingen gelden, ik ziet dat ik dit niet duidelijk heb opgeschreven.bys1 schreef:Is het toegestaan om leeg te varen met een boot? Moet dit worden meegeteld in de matritten of DRU's?
Dit valt net zoals in Calariusdam onder te toelichtingsscore.bys1 schreef:- Zijn er nog specifieke scores oid voor frequenties, ontsluiting, etc? Of is dit alleen toelichting?
Nee. De layout van het eiland verplicht tóch dat je langs alle kernen moet rijden. De gemeente staat dat in dit geval niet toe voor de ge-eisde ritten omdat dit negatieve impact zou hebben op de verbindingen binnen het eiland zelf. Om wél expliciet te noteren: De verplichting voor aansluitende bussen betekend NIET dat deze aansluitende bussen uit de eis ook alle passagiers van de boot af moeten vervoeren.bys1 schreef:- Is het toegestaan om de geëiste verbinding op te splitsen in meerdere lijnen? Dit vooral om op drukke momenten de reizigersstromen te spreiden. Bijvoorbeeld lijn 1 die vanaf de haven naar Oud-Haringe en Skiepfold rijdt en lijn 2 die vanaf de haven naar Kleaster en Oost-Haringe rijdt.
Ik snap niet wat er onduidelijk is: De regels zijn identiek tussen Bussen en Boten: Alleen de halteertijd verschilt (0,5 min op bussen, 4 min op boten). De buffertijd is met minimaal 2 minuten identiek. De boten hebben geen knooppunten: Alle haltes zijn normale haltes. Je mag dus zélf kiezen waar op de lijn de buffertijd moet komen.bys1 schreef:- Hoe zit het met boten en buffertijd? Geldt aan de begin- en eindhalte vier minuten buffertijd, en voor tussenhaltes vier minuten halteertijd?
De vervoerder heeft vrijheid om zo vaak te varen/rijden met de bus als die wil mits dit binnen de DRU en voertuiglimieten kan. Passagiersverdeling is aan de vervoerder om "redelijk" te houden net zoals in de voorgaande concessie Calariusdam het geval was. Hier is geen precieze methode/berekening voor maar als misbruik overduidelijk is kan je hier wél strafpunten voor krijgen via de mogelijkheid om strafpunten te krijgen voor een onlogische dienstregeling.bys1 schreef:- Ook in de middagspits geldt: Hoe moet ik reizigers verdelen? Mag ik bijvoorbeeld zo rond 15:30-17:00 iets meer afvaarten bieden en daarbuiten iets minder? In de praktijk is het natuurlijk zo dat reizigers niet altijd evenredig verdeeld worden over alle ritten. Al hangt dat natuurlijk ook af van de aansluitingen.
Net zoals in de voorgaande concessies Calariusdam, Klokbekerstad en Zilverduinen heb je hier zelf wat vrijheid in: Zolang het maar binnen je eigen dienstregeling enigszins consistent is en er geen "onredelijke" situaties ontstaan waar de passagiersverspreiding onlogisch wordt dan is het goed.bys1 schreef:- Moet ik voor de begin/eindtijden van bijvoorbeeld spitsen uitgaan van vertrektijd vanaf de halte, aankomsttijd op Tremabergen? Hoe moet ik dat verdelen? Kan ik daar zelf een beetje mee prutsen? Ik wil natuurlijk aan de ene kant een goed product bieden maar aan de andere kant wil ik ook kijken of ik alles met zo weinig mogelijk materieel kan doen. Daarvoor is het van belang om te weten hoe ik reizigers moet verdelen.
Nee. - Dit verschil zit in dit geval al meegerekend in de snelheidsverschillen van de boten. - Deze zijn afgesteld op basis van het bekijken van de optrek-snelheid, de inlaad-snelheid én de daadwerkelijke snelheid van de boot, op basis van de gemiddelde ritlengte van de voetveren op de kaart. - De 4 minuten wachttijd is de tijd die nodig is om de boot (ongeacht de grootte) aan de kade te krijgen, veilig aan te leggen en/of weer los te maken en veilig uit te manoeuvreren voor vertrek. Dat zou bij alle 6 deze boten ongeveer even makkelijk moeten zijn.bys1 schreef:Verder nog de vraag: wordt er bij halteertijd ook onderscheid gemaakt tussen boten? Het spreekt immers voor zich dat een mini-boot met 12 man een stuk sneller gevuld is dan een grote boot waar 100 of zelfs 165 mensen op kunnen.
Even ter verduidelijking: elke boot die in het betreffende tijdvak aankomt levert dus dat aantal reizigers af? Of bedoel je dat die reizigers zich verdelen over alle boten die in dat tijdvak aankomen.DrechtBlub schreef:Wat er dus staat is simpel: De aantallen in de tabel zijn per boot-aansluiting, per tijdsperiode die aangegeven staat,
Elke boot in dat tijdvak levert dat aantal reizigers af/aan.Daniel schreef: Even ter verduidelijking: elke boot die in het betreffende tijdvak aankomt levert dus dat aantal reizigers af? Of bedoel je dat die reizigers zich verdelen over alle boten die in dat tijdvak aankomen.
Dat gaat niet, en werkte in Calariusdam ook niet: Dat kan alleen als je een busje tussen depot en depot alleen inzet voor belbusritten. Het moment dat je een situatie krijgt waar je na een vaste rit een matrit direct naar een belbus-rit hebt of direct een vaste rit op een belbus door heb zitten die anders als matrit moet rijden bijvoorbeeld, heb je een probleem waarin je meerdere verschillende matritten krijgt afhankelijk van of er wél of niet wordt gebeld voor de rit.bys1 schreef:Ik snap niet helemaal hoe je matritminuten wilt rekenen bij belbussen. Immers weet je niet welke belbussen wel en niet gereserveerd worden en dus heb je geen idee waar een bus uiteindelijk uitkomt. Sowieso lijkt het me ook niet logisch om matritten dan een zwaardere weging te geven.
In de concessie Calariusdam was het volgens mij zo dat je voor belbussen helemaal geen matritminuten hoefde te rekenen. Ik stel voor dat hier ook toe te passen. Lijkt me ook het meest logisch.
In Calariusdam was alleen in de eis beschreven per keer dat deze vast bediend moeten worden en dus niet als belbus mogen. Dat is géén attribuut van een eis over het algemeen. In dit geval is het bij alle eisen en wensen toegestaan om aan de eis/wens te voldoen met een belbus mits dit de andere regels niet verbreekt (Zoals het niet toegestaan zijn dat (vrijwel) iedere rit van een belbus/belboot gebeld wordt.)bys1 schreef:Daarnaast nog voor de zekerheid: Is het toegestaan om de geëiste verbindingen als belbus uit te voeren? Dat mocht in Calariusdam dan weer niet.
Er dient te worden afgerond op 0,5 minuut net zoals alle andere reistijd. Afronden moet worden gedaan via de standaardmethode voor afronden in wiskunde. De helft of méér word naar boven afgerond, minder dan de helft naar beneden afgerond. Ik zal dit duidelijker opschrijven in de volgende versie van de PvE.bys1 schreef:Zijn er nog specifieke regels voor afronden bij snellere boten? Of mag ik daar een beetje mee schuiven? Moet/mag ik alles op de seconde nauwkeurig inplannen?
Zoals er al staat: Er wordt alleen gewenst dat deze haltes allemaal 4 keer per dag bediend worden. Hoe dit gebeurd is aan de vervoerder (maar als dit compleet onlogisch is kun je hier strafpunten krijgen net zoals bij vergelijkbare wensen in voorgaande concessies.) - Om aan deze wens te voldoen en dus punten te krijgen moet je deze haltes allemaal bedienen op de aangegeven tijden.Lijn65 schreef:Wens 2: moeten de genoemde haltes onderling verbonden worden, moeten ze met de veerhaven verbonden worden of moeten de haltes met een andere centrumhalte verbonden worden? Als er een verbinding wordt aangeboden die de meeste, maar niet alle ontsluit, wordt dit dan verrekend in de punten of worden er geen punten toegekend.
Ik zal dit meenemen in de volgende versie van het PvE.Lijn65 schreef:2) Wens 4: geen inhoudelijke vraag, maar kan deze wens leesbaarder op papier gezet worden? Bijvoorbeeld door deze hele lange zin in meerdere korte zinnen op te knippen?
Al het OV op het eiland Haringe, Heekland en op de beschikbare mogelijke trajecten van de voetveren zijn exclusief voor deze concessie. Er zijn dus binnen het binnen het concessiegebied géén te gedogen verbindingen te benoemen, Daarom ontbreekt dit onderdeel ook.Lijn65 schreef:3) Is het mogelijk een lijst op te nemen van verbindingen behorende tot de concessie en een lijst met te gedogen verbindingen? (Zoals gebruikelijk is bij echte aanbestedingen)
Regenmaker heeft vorig besloten om geen elektrische bussen toe te staan voorlopig ivm. de extra dienstregelingscomplexiteit die dit oplevert. Hier houd ik voorlopig aan vast. Achter de schermen is er een hele catalogus van mogelijke Euro-6/EEV bussen die beschikbaar zijn in Nederland voor aankoop, daar komen ook de opties deze keer uit vandaan. Voor Zero-Emissie bussen heb ik zo'n catalogus (nog) niet gemaakt vanwege dit standpunt van Regenmaker in het Verleden. Ik ben wél al een tijdje aan het prutsen aan een goed systeem voor Zero-Emissie bussen in de mini aanbesteding, ik begin langzamerhand dichter bij een goede oplossing te komen. Jullie kunnen verwachten dat Zero-Emissie bussen onderdeel gaan worden van EilandOV-3, en mogelijk (afhankelijk van hoe snel ik hier tevreden mee ben) EilandOV-2.Lijn65 schreef:4) Wij missen bij het materieelaanbod de zero-emissie-opties. Als de gemeente daadwerkelijk oog heeft voor de natuur op het eiland, dan is het nogal raar dat deze categorie ontbreekt.
Deze eis stamt nog uit de tijd dat ook de autoveren onderdeel zouden zijn van deze concessies en de concessies elkaar dus allemaal aanraakten qua lijnen. Dit is niet meer zó. Deze eis zal vervallen in de volgende versie van het PvE.Lijn65 schreef:5) De eis met betrekking tot dubbele lijnnummers vinden wij apart. Uit ervaring weten wij dat de reiziger heeft baat heeft bij een duidelijk en logisch opgezet vervoersnetwerk. Veel verschillende lijnnummers zijn voor de vervoerskundigen wellicht leuk, maar voor de reiziger heeft het geen toegevoegde waarde. Op de Nederlandse waddeneilanden hebben alle lijnen ook een eigen nummer gehad, maar om het voor de reiziger logischer te maken zijn de buslijnen daar nu genummerd tussen de 1 en 5.
Ik wist dat ik nog wat was vergeten in het PvE. Ik had 't wél opgeschreven voor de opslag s'nachts maar niet voor normaal gebruik overdag. - Het antwoord is 2 voor alle 3 de steigers in deze concessie. Ik zal het meenemen in de volgende versie van het PvE.Lijn65 schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen hebben wij al wel weer een nieuwe vraag: wat is de capaciteit van de aanlegsteiger op Haringe? Hoeveel boten kunnen hier gelijktijdig aanmeren en passagiers in- en uitladen?