Pagina 2 van 8

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 16:06
door Anne
In Gent rijdt dezer dagen de eerste Flexity 2 voor een proefrit uit de remise. Een 43 meter lange tram die plaats biedt aan ruim 300 reizigers.
Lees hele bericht op Verkeersnet

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:15
door Z2N
De Parijse tramfeestweek gaat vandaag door, met de opening van de gloednieuwe tramlijn T8! Deze lijn verbindt Saint-Denis (vlak ten noorden van Parijs), met Épinay-sur-Seine en met de universiteit van Villetaneuse. De lijn is vooralsnog wel af, alhoewel er wel plannen zijn om de lijn te verlengen naar de nieuwe trendy woonwijk Rosa Parks in Pantin, welke tegen Parijs aanligt (ter hoogte van het Gare de l'Est). De lijn wordt, zoals het hoort en niet zoals bij de zaterdag geopende lijn T6 gebeurt, bereden door trams op stalen rails, op de lijn worden Citadis-trams gebruikt.

Tot zover het goede nieuws, want tegelijkertijd met de opening van de nieuwe tramlijnen deze week wordt er ook een groot debat gevoerd in de regio Île-de-France. Feit is dat het openbaar vervoer momenteel zwaar overbelast is. Iedereen kent de taferelen van de RER A, die met 30 treinen per uur (voor het overgrote deel dubbeldeks) nog steeds niet voldoende capaciteit biedt, maar ook op veel andere lijnen is het (veels) te druk.
Om een goed voorbeeld te geven: van alle tramlijnen die sinds 1997 geopend is is er slechts één níet zwaar overbelast. Reizigers, reizigersorganisaties en gemeentes smeken dan ook om een grote investering in het bestaande netwerk. Maar het OV in en rond Parijs wordt gecontroleerd door het STIF, de OV-autoriteit van de regio Île-de-France, en de regio wil momenteel vooral de prijzen verder verlagen, een maandabonnement voor de complete regio Île-de-France (evengroot als de Randstad) zou volgens de recentste plannen slechts 70 euro gaan kosten! De verlaging van de abonnementsprijzen zorgen echter voor een tekort van 200 miljoen euro per jaar, absoluut niet de gewenste investering.
Waarom het plan dan alsnog doorgedrukt (de prijsverlaging zou volgend jaar zomer in moeten gaan) wordt? Officieel is het natuurlijk niet de reden, maar er zijn volgend jaar verkiezingen, en de huidige socialistische coalitie wil koste wat kost aan de macht blijven... :N

Terug ontopic: YouTuber ErebosSan heeft ook bij deze opening een mooie video gemaakt! *O*

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:38
door Ardan
Belgische toestanden dus -o-
Maar die trams zien er wel geyl uit! Stukken beter dan die kakelbonte Circus Bongo-expressen elders in Frankrijk..

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 09:10
door Suus
Het probleem met RER A moet toch deels opgelost worden door RER E te verlengen naar Mantes-la-Jolie?

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 17:54
door Z2N
Daarmee los je een deel van het probleem van de RER A op, maar als de RER A rustiger wordt wordt de RER B de drukste lijn, met 900.000 reizigers per dag (+35% in 10 jaar), en daar moet men het nog doen met enkeldekstreinen en een tunnel die gedeeld wordt met de eveneens zwaar overbelaste RER D... :N

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 22:19
door Karl
Mis je in Parijs geen Ring-RER? Daardoor vindt er geen spreiding plaats tussen transit-RER-reizigers en bestemming/herkomst-RER-reizigers; wat dat betreft heeft Berlijn het nog niet zo gek voor elkaar.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 22:23
door Thom91
Gelukkig worden beide problemen die in de twee posts hierboven staan opgelost. Het duurt nog even, maar het komt..

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 22:26
door Meltrain
Is de Grand Paris Expres daar geen oplossing voor?

En waarom komen er op RER B geen dubbeldekstreinstellen? :?

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 22:32
door Suus
Op RER B heeft men besloten de toch behoorlijk oude treinstellen (de oudste zijn ondertussen 34 jaar oud) nog eens een flinke revisie te geven zodat ze nog 20 jaar meekunnen. Daar zijn enkele honderden miljoenen aan uitgegeven...

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 18 feb 2015, 23:48
door Anne
Bij wat zoeken kwam ik deze informatieve site tegen met info over de tram in Gmunden.

In december 2014 is het Seebahnhof van de lijn naar Vorchdorf vervangen door een nieuw eindpunt Klosterplatz
Voorzien is dat de verbinding tussen de Klosterplatz en het trameindpunt Franz-Josef-Platz tussen september 2015 en juni 2017 wordt uitgevoerd. Daarbij moet de brug over de Traun worden vervangen.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 14:22
door Stéphane
Op 18 april wordt in Antwerpen de nieuwe verbinding door de "Reuzenpijp" opengesteld, vanaf station Astrid zal de 'nieuwe' tramlijn 8 als sneltram naar Deurne en de nieuwe P+R in Wommelgem rijden onder de Turnhoutsebaan waar er nog gestopt wordt in het nieuwe station Zegel. Na 40 jaar zal deze tunnelkoker eindelijk gebruikt worden.
Wie wil kan in de week voor de opening een tentoonstelling bezoeken en een wandeling door de tunnel maken.
Voor meer info Zie hier.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 16:51
door Meltrain
Op het Tramschema staat lijn 8 al ingetekend.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 17:15
door Obus
Chapeau voor Antwerpen, hier wordt tenminste nog goed geïnvesteerd in de tram, itt Nederland.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 17:20
door JWM
Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 17:26
door Stéphane
JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 19:04
door Suus
Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 19:12
door Stéphane
Vergeet ook Maastricht niet (als dat er ooit komt ?)

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 19:13
door Meltrain
En Nijmegen. :idea:

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 20:08
door Ardan
Stéphane schreef:
JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?

Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 20:42
door Stéphane
Ardan schreef:
Stéphane schreef:
JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?

Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..
Ik bedoel inderdaad de keerlus onder de Rooseveltplaats.
In 2018 zouden de werken aan de Frankrijklei en het Operaplein klaar zijn (daar hoort ook de open helling bij) en zal de doortrekking in dienst gesteld worden. Of deze datum gehaald zal worden? In 2018 zijn het gemeenteraadsverkiezingen, dus nog snel even een lintje doorknippen is mooi meegenomen :wink:

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 20:51
door Ardan
Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus :P In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 21:06
door Stéphane
Ardan schreef:Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus :P In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.
Dat klopt ja :oops:

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 21:24
door Obus
Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 21:34
door Suus
De opening van de Reuzenpijp heeft 30 jaar geduurd. Hoezo duurt het dan lang in Nederland? De bouw van de Uithoflijn is vorig jaar gestart en dat gaat niet dertig jaar duren :P

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 07 mar 2015, 21:53
door Obus
In dertig jaar wordt de lijn vast gesloopt voor een tunnel ;-)