Pagina 3 van 11

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 13:56
door Fles
Wat weer een spuuglelijke dingen :lol: Hoe krijgen ze het daar in Frankrijk toch telkens weer voor elkaar _O-

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:04
door Suus
Ik vind dit wel een geslaagd ontwerp. Je ziet tenminste wat je er in zou moeten zien, en op het oog lijkt de tram door deze kop erg slank :)

Ik vind beide types in Lyon (links sneltram, rechts stadstram):
Afbeelding
en Marseille
Afbeelding
Helemaal niet mooi.

Terwijl ik die van Toulouse, Bordeaux en Le Mans juist weer erg mooi vind.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:15
door Fles
Die onderste van Marseille is helemaal te belachelijk voor woorden. Dat lijkt wel een aquarium op wielen :X

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:16
door hauptbahnhof
Mensen, waar is jullie gevoel voor design? :lol:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:29
door Suus
Die van Marseille moet je het zeegevoel geven, omdat het een havenstad is enzo :')

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 17:47
door Fles
Bee schreef:Die van Marseille moet je het zeegevoel geven, omdat het een havenstad is enzo :')
Dat ding komt zo uit 20.000 Mijlen Onder Zee vandaan :lol:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 17:50
door Suus
Het schijnt trouwens dat die grote schijnwerper bovenaan een verschillende kleur gloed krijgt afhankelijk van de lijn waarop hij rijdt _O-

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 21:43
door webguy
Krijgen we op de Noord-Zuidlijn ook materieel met disco schijnwerpers? Lijkt me wel leuk...

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 12:55
door Thomas
Bee schreef:Het schijnt trouwens dat die grote schijnwerper bovenaan een verschillende kleur gloed krijgt afhankelijk van de lijn waarop hij rijdt _O-
Klopt, al is de zichtbaarheid overdag bij de felle Zuid-Franse zon ook niet altijd even geweldig...

Lijn T1 heeft een groene:Afbeelding

En lijn T2 heeft een gele:
Afbeelding.

Die trams vond ik in het echt trouwens minder lelijk dan op foto's...

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 13:12
door Suus
Ze vervangen trouwens deze trams:
Afbeelding
Die zijn allemaal verkocht aan de HTM in Den Haag. Die heeft ze in Marseille laten slopen en alleen de assen en wielen overgenomen.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 21:53
door Meltrain
Over Parijs: zo, ze zijn daar een hoop van plan. Zeker lijn T3 wordt nog aardig uitgebreid, als ik dat zo zie.

Over Lyon: die stadstrams vind ik nog best mooi: ze hebben een 'krachtig' uiterlijk. Die sneltrams zijn gewoon lomp.

Over Reims: over de vorm van de trams valt te discussiëren, maar helaas staan bepaalde kleuren hun veel beter dan andere. Van de foto's die Bee toonde vond ik paars erg mooi, rood wat minder en roze dan weer helemaal niks. :P Het hangt in mijn ogen dus heel erg van de kleur af of je de tram mooi vindt of niet.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 22:09
door Suus
Ze hebben nog meer kleurtjes hoor :P Op de vorige foto's zag je Fuchsia, Lavande en Écarlate.

Je hebt ook nog:
Afbeelding
Blauw (Azur)
Afbeelding
Groen (Pistache)
Afbeelding
Geel (Mandarine)

Er zijn ook nog trams in de kleuren Turquoise, Citron en Neutre (Grijs) in aflevering.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 25 jan 2011, 01:28
door Dexter
Wedden dat er ergens op het web een OVNL-equivalent bestaat waarin mensen gaan bijhouden in welke kleur of smaak tram ze die dag hebben gezeten? _O-

Ik vind die Citadis in Lyon trouwens net een ei op rails. Ik ben benieuwd wat ze er voor Utrecht van zouden maken, mochten ze daar de Citadis kiezen. :roll: Die in Rotterdam zijn strak en modern, maar verder erg fantasieloos.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 25 jan 2011, 10:40
door hauptbahnhof
Dat is het idd juist. Alstom staat bekend om extravangante modellen voor hun Citadistrams te kiezen. Maar die in Rotterdam vind ik maar vierkant met aan de voorkant een pleebril. Ook het interieur vind ik erg sober Plastic stoelen en 2 lichtkranten).

Ik zou (als ik het niet wist) niet kunnen raden dat dat een Citadis is...

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 25 jan 2011, 13:18
door Suus
De Citadis wordt in twee modellen geleverd: Met schuine wanden of met rechte wanden. Rotterdam heeft gekozen voor het model met rechte wanden, de meeste steden kiezen voor het model met schuine wanden omdat dat moderner is en meer binnenruimte geeft. De kopvorm mag door de bestellers zelf gekozen worden, die daar vaak een bekende ontwerper voor selecteren. Volgens mij is de kopvorm die de eerste generatie trams in Montpellier en de Citadis-trams in Melbourne hebben de standaard kopvorm, maar eigenlijk kan je net zo goed zeggen dat die er niet is.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: di 25 jan 2011, 17:56
door Dexter
Nu is er aan de Rotterdamse Citadis wel heel veel vertimmerd, want het hele concept 'Citadis' is ooit ontworpen voor nagelnieuwe tramnetten (zoals die in Frankrijk) met een groot profiel van vrije ruimte en een perfecte sporenligging. Met smalle binnenstadsstraten met krappe bogen en gammele sporen was aanvankelijk niet echt rekening gehouden.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 26 jan 2011, 16:53
door Caspar
Wat zijn in Zuid Duitsland (op de lijn Wurzburg/Neurenberg/Passau), Oostenrijk en Hongarije leuke tramsteden? Even een vraagje voor een mogelijke reis van me.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 26 jan 2011, 18:43
door Suus
Tramstad Numero Uno in dat gebied is natuurlijk Wenen. Met 28 lijnen nog steeds een van de grootste ter wereld.

Kleinere tramnetten vind je in Oostenrijk in Gmunden (1 lijn van 2,3 kilometer), Graz (stamlijn met allerlei aftakkingen), Innsbruck (klein net, maar de Stubaitalbahn maakt ook gebruik van het tramnet, dat is wel leuk) en Linz (900mm spoor!!!, op dit tramnet is de Pöstlingbergbahn aangesloten).

In Hongarije heeft Budapest de oudste elektrische metro van Europa, en ze hebben op hun redelijk grote tramnet ook de langste trams ter wereld rijden. En verder hebben ze er heel veel trams uit Hannover rijden, die ook wel bekend zijn van de HTM en van Houten.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 jan 2011, 11:56
door Fles
ik heb recentelijk in Budapest alleen maar Combino's gezien trouwens -o- Daarvoor hoef je het niet te doen :P

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 jan 2011, 12:02
door Suus
Nouja, de Combino's zijn de langste trams ter wereld :wink:

Maar er zijn dus ook een hoop trams uit Hannover:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r2Y3H1C9AQA[/youtube]
Zoals wel te horen is aan het gebonk tijdens het fragment in de tram is de rails er niet in opperbeste staat :X

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 jan 2011, 12:07
door Fles
Bee schreef:Nouja, de Combino's zijn de langste trams ter wereld :wink:
Oh nou, zo indrukwekkend vond ik het allemaal niet, anders :P Ik zal de foto's nogeens bekijken, liggen nu thuis :P

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: do 27 jan 2011, 13:34
door FLJ
Boedapest is zeker een aanrader, voornamelijk door de variëteit aan trams (GANZ ICS/KCSV7 (Hongaarse dubbelgelede wagens), Düwag TW 6000 (ex Hannover), Tatra T5C5 en de Siemens Combino Supra, de langste tram ter wereld) en de omvang van het tramnet. Daarnaast zijn de tramlijnen heel verschillend van karakter, van de drukste tramlijn van Europa (tramlijn 4 en 6) die door het centrum loopt op volledig gerenoveerde sporen en wordt gereden met modern materieel (de Combino's) tot zwaar verwaarloosde tramlijnen in de buitenwijken waarbij soms stapvoets gereden wordt met de Tsjechische Tatratrams op grote boulevards tussen de Oostblokflats (een mooi voorbeeld hiervan is tramlijn 1).

Wenen is ook een interessante tramstad door het grote lijnennet en de verschillende tramtypes (Weense E1/E2 (die we ook kennen uit Rotterdam en de daarvan afgeleide E6 versie rijdt op de Utrechtse sneltram) en de Siemens ULF-trams, de laagste lagevloertram tot nu toe geproduceerd). Daarnaast rijden op U-bahn U6 lagevloertrams van Bombardier (type Flexity Swift).

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 00:02
door Suus
Persoonlijk ben ik een "fan" van het tramnet van Dresden. Okee, eigenlijk is het in uitvoering doodsaai, omdat het zo goed wordt uitgevoerd. Zo zijn alle voertuigen in opperbeste staat, de haltes modern, veilig en bijna altijd voorzien van alle gemakken, de informatievoorziening erg goed en de dienstuitvoering erg punctueel. Voor veel steden zou het doortastende bedrijf een voorbeeld kunnen zijn.

Een ijverige medewerker van dit bedrijf, het DVB, heeft met zijn camera films gemaakt terwijl hij de tram bestuurd en op Youtube geplaatst. Zo kan bijvoorbeeld het hele hele traject van lijn 4, een lange regionale lijn, bekeken worden zonder dat er stukjes uit geknipt zijn. Volkomen realistisch dus.

Mocht je een keer zin hebben, dan kan je ze hier vinden.

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 00:42
door Dexter
Zo'n 20 jaar geleden vond ik het Haagse tramnet helemaal je-van-het, want dat had allemaal dingen die andere tramnetten toen nog niet hadden: Verhoogde halteperrons, Vetag, veel vrije banen en een heus tramstation en viaduct.

Tegenwoordig mag de HTM zelf weleens een inhaalslag maken, want alle andere steden en de RR-lijnen rijden inmiddels met lagevloertrams. Niet dat de GTL's slechte trams zijn hoor, alles behalve dat. :mrgreen:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 09:09
door Suus
Dat tramviaduct e.d. zijn echt nog overblijfselen van de jaren 70, toen men uitgign van een scheiding van tram en auto's, en dan eigenlijk omdat auto's maar last hadden van die trams. Maar het tramviaduct en het grote station bovenop het CS zijn tot de komst van Randstadrail nooit optimaal benut geweest doordat de Koekamplus nooit is aangelegd vanwege een wet uit 1576 die dat tegengaat.

Daardoor werd een tramstation in de Rijnstraat noodzakelijk en moest men eigenlijk hun verlies toegeven.