Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Een wet van 400 jaar oud? Wat mag die wet dan wezen?
'Indien in den toekomscht den 'Tram' wordt uytgevonden, sal er geen Coecamplusch moogen worden ghebouwd ende aangeleght.'
'Indien in den toekomscht den 'Tram' wordt uytgevonden, sal er geen Coecamplusch moogen worden ghebouwd ende aangeleght.'
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Nee, de Acte van Redemptie. Het Haagse Bos en het Malieveld zouden nooit bebouwd worden, als Den Haag dit afkocht met een lening aan de overheid die later terugbetaald zou worden en een bedrag van 1000 euro door belasting te heffen. Uiteindelijk is dat gelukt. Daarna heeft Prins Willem van Oranje de wet getekend, en sindsdien is bebouwing verboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
In 1576? :oBee schreef:1000 euro
Het zijn dus 1000 Rijnlandse guldens, zie ook hier. Volgens deze calculator komt dat overeen met ongeveer €25.000 vandaag de dag.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Door de raadpuzzel van Webguy kwam ik het volgende Roemeense forum op het spoor: http://tramclub.org/index.php
Een topic wil ik hier toch wel vermelden: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=6581 _O-
Een topic wil ik hier toch wel vermelden: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=6581 _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Krijgen daar bij de Mc Donalds nog een 5e leven zo te zien. Hopelijk laat Mc Donalds ze niet helemaal wegroesten.
Ik kijk ook wel eens rond op die Roemeense forums, ook het trein equivalent hiervan. Ik vind het jammer dat ik de taal niet beheers, dat belemmert de boel wel een beetje.
Ik kijk ook wel eens rond op die Roemeense forums, ook het trein equivalent hiervan. Ik vind het jammer dat ik de taal niet beheers, dat belemmert de boel wel een beetje.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Mocht je het willen overwegen, probeer dan Google Chrome eens. Je kan webpagina's dan gewoon in je browser laten vertalen. De vertalingen zijn niet foutloos, maar je kan de discussies tenminste wel volgen :D
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Op dat forum staat rechtsboven ook een link om de site te voorzien van een computervertaling. Je moet wel tegen kromme zinnen kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
En in het Engels laten vertalen geeft relatief wat betere zinnen dan in het Nederlands.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ik ga dit topic weer afstoffen met wat negatief tramnieuws.
De Duitse stad Mülheim (Ruhr) wil drastisch bezuinigen en het liefste af van het volledige metersporige tramnet. Nu zijn daar al wat maren aan toe te voegen, want de tramtunnel die in de jaren 90 onder de binnenstad is gebouwd blijft in gebruik en daardoor ook lijn 102. En ook de lijn naar Oberhausen blijft in gebruik, dus ook lijn 112 zal gewoon blijven rijden.
Wel in gevaar zijn de lijnen 104 en 110. Als eerste maatregel wordt overwogen het traject tussen Hauptfriedhof en Flughafen te sluiten en te vervangen door een pendelbus. En nu komt een sterk staaltje politiek: Het MVG zou dan de buslijn van de EVAG uit Essen door willen trekken, maar de EVAG wil daar geld voor vangen en de MVG wil dat niet betalen. Opmerkelijk, want de bedrijven zijn sinds 2009 een soort van gefuseerd :X
En ook in de Poolse stad Gorzów Wielkopolski klinken negatieve geluiden. 8 kilometer van de in totaal 24 kilometer rails moet dringend vervangen worden en met een wagenpark van gemiddeld 35 jaar oud loopt de werkplaats ook enigszins op haar achterste benen. Om het tramnet in bedrijf te houden is in de komende vijf jaar 50 miljoen euro nodig. De directeur van het bedrijf wil dat bedrag liever volledig investeren in het uitbreiden van het busnet en de investeringen in het tramnet stopzetten. Inmiddels loopt er een petitie in de stad tegen de sluiting waarbij ook de burgemeester zich heeft aangesloten, dus enig politiek spektakel is nog wel te verwachten...
De Duitse stad Mülheim (Ruhr) wil drastisch bezuinigen en het liefste af van het volledige metersporige tramnet. Nu zijn daar al wat maren aan toe te voegen, want de tramtunnel die in de jaren 90 onder de binnenstad is gebouwd blijft in gebruik en daardoor ook lijn 102. En ook de lijn naar Oberhausen blijft in gebruik, dus ook lijn 112 zal gewoon blijven rijden.
Wel in gevaar zijn de lijnen 104 en 110. Als eerste maatregel wordt overwogen het traject tussen Hauptfriedhof en Flughafen te sluiten en te vervangen door een pendelbus. En nu komt een sterk staaltje politiek: Het MVG zou dan de buslijn van de EVAG uit Essen door willen trekken, maar de EVAG wil daar geld voor vangen en de MVG wil dat niet betalen. Opmerkelijk, want de bedrijven zijn sinds 2009 een soort van gefuseerd :X
En ook in de Poolse stad Gorzów Wielkopolski klinken negatieve geluiden. 8 kilometer van de in totaal 24 kilometer rails moet dringend vervangen worden en met een wagenpark van gemiddeld 35 jaar oud loopt de werkplaats ook enigszins op haar achterste benen. Om het tramnet in bedrijf te houden is in de komende vijf jaar 50 miljoen euro nodig. De directeur van het bedrijf wil dat bedrag liever volledig investeren in het uitbreiden van het busnet en de investeringen in het tramnet stopzetten. Inmiddels loopt er een petitie in de stad tegen de sluiting waarbij ook de burgemeester zich heeft aangesloten, dus enig politiek spektakel is nog wel te verwachten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Voor de liefhebber: Het Duitse blad Strassenbahn Magazin heeft een special uitgebracht met daarin statistieken, fototips, contactgegevens en een materiaallijst van alle tram en stadtbahnnetten in Duitsland: Hij is te koop op de website voor 19,95. Helaas kan je alleen betalen met creditcard (tot enige tijd geleden accepteerde men ook internationale overschrijvingen :( )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
En ook binnenlands Tramnieuws.
Tram 3001, beter bekend als de Red Crosser, in Amsterdam heeft een volledig nieuwe bestickering gekregen. Eigenlijk zou hij vandaag gepresenteerd worden, maar het GVB wilde dat niet omdat het een verkeerd beeld zou geven als er op dat moment gestaakt wordt.
Tram 3001, beter bekend als de Red Crosser, in Amsterdam heeft een volledig nieuwe bestickering gekregen. Eigenlijk zou hij vandaag gepresenteerd worden, maar het GVB wilde dat niet omdat het een verkeerd beeld zou geven als er op dat moment gestaakt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ik zag hem van de week al ergens rijden met die nieuwe outfit.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
De oude look was wel een beetje oudbollig geworden, dus ben benieuwd naar de nieuwe look. Hij rijdt alleen op een aantal trajecten waar ik nooit kom.
Havenstraat -> Oost -> Artis (koffie en plaspauze) -> Dam -> Overtoom -> Centrum (CS ofzo) -> en dan misschien nog een rondje door de binnenstad en dan weer terug naar de Havenstraat.
Havenstraat -> Oost -> Artis (koffie en plaspauze) -> Dam -> Overtoom -> Centrum (CS ofzo) -> en dan misschien nog een rondje door de binnenstad en dan weer terug naar de Havenstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Van wat ik er van onthouden heb: Volgens mij was de achterkant lichtblauw met een GVB-logo.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Tijd voor een update uit Frankrijk.
18 april is het tramnet van Reims in gebruik genomen. Voortaan kunnen reizigers gebruik maken van de lijnen A en B. De aanlegkosten waren slechts 30 miljoen per kilometer, het kan nog goedkoper, maar door het gebruik van technieken als APS was dat niet haalbaar.
(Trams bij de halte Opera in het openingsweekend)
Later dit jaar wordt ook het 20ste tramnet in Frankrijk in gebruik genomen, in Angers.
En later dit jaar zal Amiens een besluit nemen of ze een superbusbaan gaan aanleggen of een tram. Even afwachten. Ook in Annecy twijfelt men over een tram, maar besloten is dat hij er komt als de Olympische winterspelen van 2018 in de plaats gehouden worden :)
18 april is het tramnet van Reims in gebruik genomen. Voortaan kunnen reizigers gebruik maken van de lijnen A en B. De aanlegkosten waren slechts 30 miljoen per kilometer, het kan nog goedkoper, maar door het gebruik van technieken als APS was dat niet haalbaar.
(Trams bij de halte Opera in het openingsweekend)
Later dit jaar wordt ook het 20ste tramnet in Frankrijk in gebruik genomen, in Angers.
En later dit jaar zal Amiens een besluit nemen of ze een superbusbaan gaan aanleggen of een tram. Even afwachten. Ook in Annecy twijfelt men over een tram, maar besloten is dat hij er komt als de Olympische winterspelen van 2018 in de plaats gehouden worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ook in Zürich wordt het tramnet uitgebouwd, afgelopen december opende de Glattalbahn en komende december staat de opening van de tram door Zürich West op het programma. Een gebied wat net zo hip (zou moeten worden) als de Amsterdamse Zuidas.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Van die uitbreiding in het westen daar heb ik staan dat lijn 4 het nieuwe traject gaat bereiden, en lijn 10 dan van het station naar het oude eindpunt van lijn 4 wordt doorgetrokken. Of dat ook echt zo gaat gebeuren weet ik echter niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Tramnieuws uit Duitsland: De geplande herintroductie van de tram in Hamburg gaat NIET door. De SPD heeft het plan van de tafel geveegd. Tot nu toe was er 8 miljoen geïnvesteerd in de plannen voor een 50 kilometer lang tramnet.
Hamburg is op dit moment de grootste stad in Duitsland zonder tramnet, maar heeft wel een volwaardige U-Bahn en S-Bahn.
Hamburg is op dit moment de grootste stad in Duitsland zonder tramnet, maar heeft wel een volwaardige U-Bahn en S-Bahn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Een tramnet voor die stad zou dan ook een enorme verspilling van belastinggeld inhouden. Beter breidt men het U bahn netwerk wat uit.
Overigens is het een stad die wel op vrijdag- en zaterdagavond nachtmetro's heeft rijden, dus wat dat betreft is het OV erg goed.
Overigens is het een stad die wel op vrijdag- en zaterdagavond nachtmetro's heeft rijden, dus wat dat betreft is het OV erg goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Het doel van het tramnet was de assen waar de bus overbelast is maar waar een U-Bahn of S-Bahn geen optie is te ontlasten. 70% van de trambanen kon aangelegd worden op een vrije baan, vaak met behoud van het groene karakter van de straat door een trambaan van gras.
De U-Bahn wordt ook uitgebreid, men wil de nieuwe lijn U4 uitbouwen tot Harburg. Omdat er geen geld voor is voor een volledige U-Bahn zal dat waarschijnlijk als sneltram met bovenleiding gebeuren. Omschakelen is overigens geen onbekend begrip in het Hamburgse OV. Ook in de S-Bahn wordt er omgeschakeld tussen derde rail en bovenleiding om zo goedkoop nieuwe bestemmingen te bereiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Twee vragen:Bee schreef:Tramnieuws uit Duitsland: De geplande herintroductie van de tram in Hamburg gaat NIET door. De SPD heeft het plan van de tafel geveegd. Tot nu toe was er 8 miljoen geïnvesteerd in de plannen voor een 50 kilometer lang tramnet.
1) Is de SPD de enige partij die hier iets over heeft te zeggen? :?
2) Heeft de SPD ook een reden opgegeven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Ja, de SPD is op dit moment de enige die het voor het zeggen heeft. Bij de verkiezingen eerder dit jaar hebben ze 62 zetels in het parlement van Hamburg gekregen, en met 61 zetels heb je daar een meerderheid.
De reden dat men het project heeft stopgezet is omdat men moet bezuinigen op sociale voorzieningen om de begroting op orde te houden, en men het niet verantwoord vind te investeren in infrastructuur, ondanks een grote bak met subsidie van de federale vergadering. Die subsidie blijft echter nog tot 2019 beschikbaar, dus er is nog een kans dat het project later weer uit de vriezer komt.
De reden dat men het project heeft stopgezet is omdat men moet bezuinigen op sociale voorzieningen om de begroting op orde te houden, en men het niet verantwoord vind te investeren in infrastructuur, ondanks een grote bak met subsidie van de federale vergadering. Die subsidie blijft echter nog tot 2019 beschikbaar, dus er is nog een kans dat het project later weer uit de vriezer komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Over een paar weken is het alweer zover en opent opnieuw een tramnetwerk in Frankrijk. Dit keer is het de beurt aan Angers, op 25 juni.
Het begint ondertussen saai te worden: Men begint met een lijn (lijn A), het wagenpark bestaat uit 17 Citadis-trams en het tramnet maakt gebruikt van APS. En natuurlijk is er ook al een tweede lijn in planning...
De lijn is 12 kilometer lang, heeft 25 haltes, rijdt in de spits elke 6 minuten met een gemiddelde snelheid van 20 km/h en moet naar verwachting 36.000 reizigers per dag gaan vervoeren.
Is er dan helemaal niets bijzonders aan dit tramnet? Niet veel nee, behalve dat er een enkelsporig traject in de binnenstad is.
De volgende opening van een Frans tramnet is voorzien voor 23 juni 2012, dan worden zowel het tramnet van Brest als van Dijon geopend voor het publiek. Nog even geduld dus.
Het begint ondertussen saai te worden: Men begint met een lijn (lijn A), het wagenpark bestaat uit 17 Citadis-trams en het tramnet maakt gebruikt van APS. En natuurlijk is er ook al een tweede lijn in planning...
De lijn is 12 kilometer lang, heeft 25 haltes, rijdt in de spits elke 6 minuten met een gemiddelde snelheid van 20 km/h en moet naar verwachting 36.000 reizigers per dag gaan vervoeren.
Is er dan helemaal niets bijzonders aan dit tramnet? Niet veel nee, behalve dat er een enkelsporig traject in de binnenstad is.
De volgende opening van een Frans tramnet is voorzien voor 23 juni 2012, dan worden zowel het tramnet van Brest als van Dijon geopend voor het publiek. Nog even geduld dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #
Is die derde rail gemeengoed geworden in Frankrijk, dus geen bovenleidingen meer?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten