Fotoquiz

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
erjeebee
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Fotoquiz

Bericht door erjeebee »

Aha,
Tijdrekken.

(Fluit.
Trekt gele kaart en toont deze aan TffpaA.)

Zijn we echt zo flauw?

Is het Kreis Viersen?
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

erjeebee schreef: zo 10 sep 2023, 09:42 Aha,
Tijdrekken.

(Fluit.
Trekt gele kaart en toont deze aan TffpaA.)

Zijn we echt zo flauw?
Het is meer andersom: als iemand meerdere vragen in één keer stelt, kan diegene in het uiterste geval alle Kreise (en kreisfreie Städte) opsommen met de vraag "is het in {opsomming}?" Dan is het beter de boel ondubbelzinnig tot 1 vraag per keer te beperken.

Uiteraard kan dat deels omzeild worden door direct daarna een vervolgvraag te stellen als het antwoord op de 1e vraag "nee" luidde. Maar daar kan ik op een gegeven moment dan ook weer van besluiten dat er voor die dag even genoeg vragen zijn gesteld.
erjeebee schreef: zo 10 sep 2023, 09:42 Is het Kreis Viersen?
Ja.
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

En PHS kopt 'm in!
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Daniel »

Op de Tuindorpweg in Maarn ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

PHS schreef: zo 10 sep 2023, 10:48 Kaldenkirchen (Nettetal), Ravensstraße.

Verder: wellicht is het een idee om een overzicht te geven van al jouw 'regels' als jij een foto hebt geplaatst?
Hoewel de plaatser formeel niks verkeerd heeft gedaan mag deze wel eens wat flexibeler zijn wat betreft hints als het akelig stil blijft. Vorige keer ontspoorde de discussie, ik hoop nu niet maar het is van beide kanten geven en nemen. Bushaltes is Duitsland zijn altijd lastiger en dat betekent dat de plaatser, in mijn ogen, wat sneller mag komen uit zichzelf zelf met hints. Ikzelf beleef veel plezier aan de quiz maar heb niet altijd tijd om te zoeken. Maar nogmaals is er niks mis met de opgave.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op zo 10 sep 2023, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

ZO6176 schreef: zo 10 sep 2023, 11:49 Hoewel de plaatser formeel niks verkeerd heeft gedaan mag deze wel eens wat flexibeler zijn wat betreft hints als het akelig stil blijft. Vorige keer ontspoorde de discussie, ik hoop nu niet maar het is van beide kanten geven en nemen. Bushaltes is Duitsland zijn altijd lastiger en dat betekent dat de plaatser, in mijn ogen, wat sneller mag komen uit zichzelf zelf met hints. Ikzelf beleef veel plezier aan de quiz maar heb niet altijd tijd om te zoeken. Maar nogmaals is er niks mis met de opgave.
Dit is een discussie waar we niet uit gaan komen. Accepteer dat als ik een foto plaats ik niet vanuit mezelf hints ga geven, maar dat uiteraard wel doe als daarnaar gevraagd wordt.

Bevalt die manier van spelen je niet: sla de ronde even over, of wacht gewoon tot degenen die wel bereid zijn zo te spelen genoeg informatie bij elkaar hebben gesprokkeld dat je hem zelf in kunt koppen.
iamthedutchdude
Berichten: 1081
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Fotoquiz

Bericht door iamthedutchdude »

Omgekeerd natuurlijk ook: als met allerlei extra eigen regeltjes komen blijkbaar de enige manier is om een spelletje voor jezelf leuk te maken, misschien moet je dan soms accepteren dat het niet jouw spelletje is. :X

Je vraagt nu aan iedereen om water bij de wijn te doen, maar omgekeerd ho maar...
PHS schreef: zo 10 sep 2023, 10:48 Verder: wellicht is het een idee om een overzicht te geven van al jouw 'regels' als jij een foto hebt geplaatst?
Dat lijkt me geen verkeerd idee, aangezien de regels ook niet altijd even consequent lijken te zijn. Ik vind dit:
TffpaA schreef: zo 10 sep 2023, 16:43 Accepteer dat als ik een foto plaats ik niet vanuit mezelf hints ga geven, maar dat uiteraard wel doe als daarnaar gevraagd wordt.
TffpaA schreef: do 07 sep 2023, 15:40
Tom024 schreef: Welk Kreis bevinden we ons dan wel?
Ja, dat ga ik natuurlijk niet zeggen :p

Vragen of we ons in een specifiek Kreis bevinden wil ik met alle liefde alsook plezier met een "nee" of een "ja" beantwoorden :idea:
TffpaA schreef: zo 10 sep 2023, 08:49 Ik beantwoord 1 vraag per keer, dus probeer het nog eens ;)
...namelijk niet heel consequent ogen en meer lijken op: "Dit bevalt me niet, dus ik gooi er nog maar een extra regel bij."
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

Jammer dat dat zo geïnterpreteerd wordt.

Als iemand een open vraag stelt (welk Kreis is het?) geef ik het antwoord al behoorlijk weg door zelf het zoekgebied te verkleinen - dat is juist aan degenen die moeten raden. Als ik daarop in zou gaan, zou in extremis ook de vraag 'welke halte is dit?' gesteld kunnen worden. Om geen arbitraire lijnen te trekken houd ik het bij gesloten vragen.

De redenatie achter het niet beantwoorden van drie vragen die in één post gesteld worden volgen eenzelfde gedachtegang, zoals eerder uitgelegd.

In mijn verdediging: ik zag bij mijn laatste opgave een leuke dynamiek ontstaan, waarin ik even snel geteld acht verschillende mensen vragen zag stellen. Ik vind dat toch een leukere manier dan zelf iedere dag een nieuwe hint geven en pas wat van anderen horen als die hints concreet genoeg zijn dat zelfs oma de locatie nog kan raden.

Maar goed, zoals ik al zei: dit is zo'n discussie waar je niet uit gaat komen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Je had natuurlijk kunnen zeggen dat het noordelijker of zuidelijker was van Kreis Kleve of er dan ook. Dan verklein je wel het zoekgebied maar dan is het nog steeds groot.
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

Als we het hier in meerderheid over eens worden, kan ik me er prima in vinden. Dan is er tenminste duidelijkheid en hoeft deze discussie ook niet iedere keer gevoerd te worden.

Tip: om te voorkomen dat alleen het oordeel van degenen met de grootste mond wordt meegewogen en degenen die wat verlegener zijn hun mond houden: maak een apart topic hiervoor aan met een poll. Heb ik twee jaar geleden ook gedaan toen ik wijzigingen voorstelde. Die vonden uiteindelijk weliswaar geen meerderheid, maar het gaat erom dat mensen zo laagdrempelig mogelijk hun mening kunnen geven. En koppel ook een termijn aan tot wanneer je kunt stemmen (bijv. tot eind deze week - het is nu immers maandag).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10653
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Fotoquiz

Bericht door trolly »

Op het gevaar af dat ik weer eens op de tenen van PHS terecht kom, maar kan iemand me uitleggen wat de zin van een (spel)regel zou moeten zijn die geen criteria, geen termijn en geen sanctie kent?

"Foei!" zeggen lukt — gezien de discussie hierboven — ook best zonder dat de fotoplaatser expliciet verantwoordelijk gesteld wordt voor de voortgang van het spel. Wat overigens óók een contradictie is: het is de fotoplaatser er namelijk juist om te doen dat de opgave juist niet (al te snel) geraden wordt. Het is aan de domme deelnemer te gissen waar de opname gemaakt is. Miscchien is de uitwerking van TffpaA nogal rigide, maar ach, ook daar moet toch omheen te werken zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
iamthedutchdude
Berichten: 1081
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Fotoquiz

Bericht door iamthedutchdude »

De meerwaarde van die spelregel is dat er geen discussie over kan bestaan wie er verantwoordelijk is voor een (semi-)vloeiend spelverloop. Wat we de afgelopen tijd zagen, was dat de plaatser het aan de overige deelnemers overliet om te vragen om hints, terwijl de deelnemers juist vroegen om een meer pro-actieve plaatser. Met deze spelregel is duidelijk dat de eindverantwoordelijkheid voor het verloop bij de plaatser ligt.

Wat betreft de afwezigheid van een termijn: ik snap dat je het spel niet te veel wilt dichttimmeren door bijvoorbeeld te zeggen "minstens elke x dagen een hint". Tegelijkertijd geeft deze spelregel uitsluitend duidelijkheid over wie er verantwoordelijk is, zonder daar enige eisen tegenover te stellen. We zeggen tegen NS ook niet: joh, de komende 10 jaar zijn jullie verantwoordelijk voor het treinvervoer, maar daar stellen we geen eisen aan (of nou ja... :X ). Ik zou dan ook opteren voor de optie waarbij er wel een termijn geplaatst wordt, maar deze tegelijkertijd aardig vrij is. Iets in de trant van
De plaatser geeft in de eerste 10 dagen tenminste één hint. Deelnemers hoeven hier niet om te vragen. Het staat deelnemers en plaatser vrij om buiten deze hint aanvullende vragen te stellen en te beantwoorden of om hints te vragen/geven.
Dit geeft aan de ene kant de vrijheid aan de plaatser om zelf te bepalen wanneer hij/zij/het een hint geeft (dat kan al na 3 dagen, maar ook pas op dag 10), maar zorgt er aan de andere kant voor dat er kort voor de limiet van 14 dagen nog altijd geen hint geplaatst is. Volgens mij geeft deze regel zelfs TffpaA de ruimte om het spel meer in zijn vorm plaats te laten vinden, zonder verwijten over en weer.

Oh, en ik heb ervoor gekozen dit niet in een apart topic te plaatsen, aangezien dat juist het risico geeft dat niet iedereen het tegenkomt.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

En wat nu als de plaatser dat niet binnen die 10 dagen doet? Een regel kun je alleen afdwingen door er sancties tegenover te stellen als deze niet nageleefd wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Daniel »

Goed, laten we hier maar weer verder gaan met plaatjes raden. Was mijn beurt ondertussen, dus hierbij...

Afbeelding
1. Op welk station sta ik?
2. Waar gaan de treinen links en rechts in beeld naar toe?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3513
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Fotoquiz

Bericht door Tom024 »

Haste
Beide naar Minden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Daniel »

:N daar is het niet
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

Hameln, en dan zullen ze wel naar Seelze/Hannover Flughafen gaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Daniel »

66% goed. Hintje: geen spits ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

Paderborn en Hannover Flughafen dan? :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Daniel »

Nog steeds 66% goed :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Fotoquiz

Bericht door TffpaA »

Dan weet ik het niet. Op het meest recente kaartje zie ik bij dit station alleen S5 stoppen buiten de spits en die rijdt van Paderborn naar Hannover Flughafen. Het kan dus zijn dat ik die wel goed heb, maar het station niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten