Pagina 6 van 8

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 24 dec 2020, 09:27
door Chrysa
Is dat tramnet in Tampere nou nog niet klaar? :shock: Die hele stad lag in 2017 al opengebroken. :')

Mooi dat deze lijn eindelijk opent, het is daar in de bussen altijd erg druk met studenten.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 25 dec 2020, 20:56
door PHS
Suus schreef:In 2021 zullen er nog twee tramnetten bijkomen in Scandinavië. In het Finse Tampere wordt in augustus een tramnet geopend en in het Deense Odense komt in het najaar een tramlijn in bedrijf.
In Stockholm is ook net de verlenging van de Tvärbanan naar de luchthaven Bromma geopend. Alleen voorlopig zonder passagiers, want de Zweedse luchthaveneigenaar Swedavia heeft nog geen toestemming gegeven, dus wordt de lijn pas in 2021 in gebruik genomen.

In Scandinavië gaat het sowieso hard met tramlijnen. In 2022 opent een nieuwe lijn in Bergen (N) naar Fyllingsdalen. In 2023 is de verlenging van de Tvärbanan tot aan Helenelund gereed. In 2024 opent een voorstadstram in Helsinki. En in 2025 wordt Kopenhagen een tramstad, wederom een lijn door de voorsteden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 21:41
door Suus
De gemeenteraad van de Spaanse stad La Coruña heeft afgelopen december besloten dat het tramnet afgebroken wordt. Het metersporige tramnet opende in twee fases in 1997 en 2003. In 2011 vond een ontsporing plaats, waarna het verkeer werd stilgelegd. Sindsdien hebben er geen trams meer gereden. De afgelopen jaren verdwenen er al steeds meer stukjes van het tramnet onder een laag asfalt. Het wagenpark, de meeste oldtimers behalve één replica uit 1995, zal worden verkocht. Naar verluid is er op Mallorca interesse.

Duitstalige bron: https://www.urban-transport-magazine.co ... illgelegt/

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 25 jan 2021, 20:28
door Vinny
Dat tramnetwerk heeft het niet erg lang volgehouden. Dat is dan wel erg veel verspilling van geld geweest...

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 25 jan 2021, 20:52
door PHS
Nog altijd een langer bestaan dan de tram van Vélez-Málaga, die het slechts zes jaar heeft volgehouden, van 2006 tot 2012 :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 25 jan 2021, 21:19
door Meltrain
Het kan nog sterker: de tram van Jaén is al ongeveer 10 jaar geleden gebouwd en nooit geopend. :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 10:27
door PHS
In Parijs opent over een paar maanden de nieuwe tramlijn T9 tussen de Porte de Choisy en Orly (nee, niet de luchthaven, maar de banlieue). En de komende jaren staan er nog drie nieuwe lijnen op de planning. Er is een interessant YouTube-filmpje over gemaakt:



Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 10:31
door Z2N
YouTube-filmpje? Parigo wordt elke zaterdag om 12:10 uitgezonden op France 3 Paris-Île-de-France. :roll: .

Overigens wel een kijktip, de presentator weet daadwerkelijk waar die over praat. :)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 11:53
door PHS
Weet ik veel, ik kan France 3 niet ontvangen, ik heb op mijn balkon geen schotel staan die op Parijs is gericht (A)

Van Parijs is het wel fascinerend dat men zoveel verschillende tramsystemen gebruikt. Gewone trams, bandentrams, tram-treinen enz. Aan interoperabiliteit wordt niet echt gedacht.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 12:45
door Meltrain
Fascinerender is nog dat vrijwel geen enkele lijn verbonden is met een andere. Alleen tussen T1 en T8 ligt zo te zien in één richting een verbindingsspoor.
Een verbinding tussen T2 en T3 (< 100 meter) kostte al te veel moeite. :X
Z2N schreef: di 02 feb 2021, 10:31 YouTube-filmpje? Parigo wordt elke zaterdag om 12:10 uitgezonden op France 3 Paris-Île-de-France. :roll: .
Het is toch ook een YouTube-filmpje? (A)
Volgens mij is de enige Franse zender die ik via Ziggo kan ontvangen TV5Monde. _O-

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 13:01
door Suus
Tram 8 gaat waarschijnlijk doorgetrokken worden en een verbinding krijgen met tram 3b. Bij de geplande verlenging van tram 1 naar het westen komt er een heel kort samenlooptraject met tram 2. En mogelijk wordt tram 9 in het zuiden nog verlengd naar het vliegveld, dan komt er een spoorverbinding met tram 7.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 13:16
door Z2N
Meltrain schreef: di 02 feb 2021, 12:45 Het is toch ook een YouTube-filmpje? (A)
Volgens mij is de enige Franse zender die ik via Ziggo kan ontvangen TV5Monde. _O-
Dit is een YouTube-filmpje ja, maar Parijs is volgens mij de enige stad op de wereld met een wekelijks Tv-programma, midden in het nieuwsblok, dat uitsluitend over mobiliteit gaat. Stel je voor: op Nederland 2 Groot Amsterdam het AT5-nieuws om 12 uur, dat voor de zaterdagse editie ingekort wordt omdat het GVB-nieuws nog voor het nationale nieuwsblok gepropt moet worden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 18:23
door Hainje
Lijkt me niet dat die bulletins dan heel uitgebreid zijn, moet immers wel op een A4-tje passen.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 02 feb 2021, 18:46
door PHS
Z2N schreef: di 02 feb 2021, 13:16 Parijs is volgens mij de enige stad op de wereld met een wekelijks Tv-programma, midden in het nieuwsblok, dat uitsluitend over mobiliteit gaat. Stel je voor: op Nederland 2 Groot Amsterdam het AT5-nieuws om 12 uur, dat voor de zaterdagse editie ingekort wordt omdat het GVB-nieuws nog voor het nationale nieuwsblok gepropt moet worden.
Zo te zien is dat nieuwsblok bedoeld voor heel île-de-France. Met ruim 12 miljoen inwoners is dat een beetje manke vergelijking met de regio Amsterdam (A)

En natuurlijk is het wel zo dat er daar ook flink wordt geïnvesteerd in het OV, dat rechtvaardigt natuurlijk de aandacht. Dat kan je van Amsterdam niet zeggen, sinds de opening van de Noord-Zuidlijn valt daar weinig meer te vieren. (En wat dat betreft kunnen ze dus veel leren van de Parijzenaars Eiland-Fransen).

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 16:53
door Vinny
Fascinerender is nog dat vrijwel geen enkele lijn verbonden is met een andere
Het is op zich ook niet nodig. Het metronet in Parijs is ook best wel ontvlochten. Ik ken mensen die hier heel warm van worden en dat ook in bijv. Amsterdam willen toepassen (A)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 17:01
door Z2N
Aparte lijnen betekent ook aparte onderhoudsbedrijven, omdat er nu geen fysieke connectie is heeft elke Parijse tramlijn (behalve Tram 3a/3b) een eigen onderhoudsbedrijf. Een uitzondering vormen de tramtreinen van de SNCF, die worden in de onderhoudsbedrijven van de treinen onderhouden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 04 feb 2021, 11:52
door Karl
En er is geen enkele uitwisseling mogelijk, waardoor je materiele reserve in absolute aantallen volgens mij ook hoger is dan strikt noodzakelijk zijn bij mogelijke uitwisseling.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 04 feb 2021, 12:56
door Z2N
Gelukkig hebben alle Franciliense tramlijnen eigen materieel, dus maakte dat toch al niet veel uit. (A)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 04 feb 2021, 13:14
door Suus
Het oorspronkelijke materieel van lijn 2 is 2003-2004 verhuisd naar lijn 1. Lijn 7 en lijn 8 hebben verder exact dezelfde trams.

Verder is er nog een discussie die ik mij niet helemaal volledig herinner, maar ik dacht dat IDFM ontevreden was over de Siemens Avanto's die op lijn 4 worden ingezet, want slechte kwaliteit technische problemen niet in Frankrijk gebouwd een en al ellende. Kort samengevat: we willen ze niet meer. Toen is iemand eens gaan vragen wat de ervaring met hetzelfde materieel is in Mulhouse en daar zijn ze juist dik tevreden. Daarna is IDFM weer eventjes terug in het hok gestuurd.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 04 feb 2021, 15:01
door Z2N
IDFM wil gewoon de schaalvoordelen van 1 materieelpark voor alle tramtreinen, maar zit met de nog veertien overgebleven Avanto's in de maag. Al zijn er in het verleden wel wat problemen geweest met de detectie van de trams rond Bondy in 2014 (Le Parisien), maar verder bleek het materieel zodanig betrouwbaar dat ondanks het verlies van 1 tramstel er een tram naar de stoptrein Esbly - Crécy la Chapelle kon (Z2N Home Turf). En anders had men ervoor kunnen kiezen om juist wat Mulhouse'se exemplaren over te kopen, die hebben er echt teveel (12 stellen voor 4 omlopen).

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 25 feb 2021, 19:16
door diederickx

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 04 apr 2021, 10:42
door Meltrain
Sinds gisteren worden de nieuwe trams van CAF ingezet op de Kusttram. In theorie alleen nog tussen Oostende en Westende, maar ik heb al gelezen dat ze ook in Knokke en De Panne zijn gespot. ;)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 04 apr 2021, 11:51
door Hainje
Rijden de oude trams komende zomer nog denk je? Want dan ga ik wellicht een dagje kusttram doen. Met twee tramtypes is dat natuurlijk wel interessant.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 04 apr 2021, 14:38
door Lijn 45
De oude wagens schijnen het nog een paar jaar vol te gaan houden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 10 apr 2021, 10:35
door Z2N
Hoera, Parijs heeft er weer een nieuwe tramlijn bij! Om 11:00 start de dienstregeling op tram 9, die de stad Parijs parallel aan de D5 in een vrijwel kaarsrechte lijn met de voorstad Orly verbindt. De tram vervangt de buslijn 183, die met 54.000 dagelijkse reizigers volledig overbelast was. De lijn loopt voor nu niet naar de luchthaven Orly, die wel met tramlijn 7 bereikbaar is.

Opvallend is ook nog wel: dit is de eerste tramroute in Île-de-France die openbaar aanbesteed is. De exploitatie is dan ook niet in handen van de RATP, maar van Keolis. Vanwege de lockdown in Frankrijk zijn er geen grote festiviteiten vandaag, wel zijn er gisteren in besloten kring wat lintjes geknipt.