OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Het grote tramtopic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Meltrain »

De nieuwe lijn 8 in Antwerpen zal in eerste instantie geëxploiteerd worden met (grotendeels enkele PCC's).
In de premetrotunnels wordt namelijk een nieuw beveiligingssysteem ingebouwd en in deze nieuwe tunnel is dat ala gedaan.
De HermeLijnen en de meeste PCC's zijn echter nog uitgerust met het oude systeem, omdat de overige tunnels dat systeem nog hebben.
Vermoedelijk wordt het systeem in de tunnels veranderd op het moment dat de nieuwe Flexity's (die wel de nieuwe beweiliging hebben) volledig zijn ingestroomd, in de loop van dit jaar. Waarschijnlijk zullen vanaf dat moment ook pas de HermeLijnen en overige PCC's worden aangepast.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Thom91 »

Via Railwaygazette kmam ik achter het volgende nieuws:
[*] Geen verlenging tram 105 om een verbinding per tram te creëren tussen de netwerken van Oberhausen en Essen
[*] Geen tramnet in de Hamburgse binnenstad

Trams start serving Toulouse airport
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Meltrain »

Vandaag zijn in Antwerpen de eerste (van tien) Albatrossen (van 43 meter) in gebruik genomen op lijn 15.
Uit dezelfde bestelling worden ook nog 28 trams van 31 meter geleverd welke naar alle waarschijnlijkheid op de lijnen 4 en 10 ingezet zullen worden.

In de tweede helft van 2016 worden er nog tien trams van 31 meter en 14 trams van 43 meter geleverd. De lange trams zullen vanaf dan ook dienst doen op lijn 3.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Meltrain »

In september wordt in New Orleans een nieuwe tramlijn geopend over Rampart Street en St Claude Avenue en het vervoerbedrijf houdt vanavond een inspraakavond waarbij het publiek zich mag uitlaten over de nieuwe lijnvoering.

Er zijn twee opties:
- Een nieuwe lijn 46 die bij Cemetries begint (beginpunt van lijn 47, één van de Canal Street lijnen) en vervolgens Canal Street (en dus ook lijn 47) volgt tot Rampart Street en vervolgens het nieuwe traject berijdt.
- De bestaande lijn 49 (vanaf Loyola Avenue en het Amtrak station) gaat het nieuwe traject berijden en rijdt dan (vrijwel) niet meer over Canal Street, maar wordt een echte noord-zuid-lijn. De huidige lijnen 47 en 2 (Riverfront) krijgen een frequentieverhoging en enkele buslijnen die parallel aan lijn 2 rijden worden ingekort.

Enkele andere wijzigingen in het busnet worden sowieso uitgevoerd, ongeacht de uitkomst van het onderzoek, maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Bron: RTA
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Meltrain »

Afgelopen week is bekend geworden dat het trambedrijf van Gotha (inclusief de Thüringerwaldbahn) per 1 juli 2017 wordt overgenomen door het bedrijf Steinbrück. Helaas heeft dit bedrijf een maas in de aanbestedingsdocumenten gevonden en is van plan om de dienst met bussen uit te voeren. :cry:

Bron: http://roter-renner.de/no_cache/detail/ ... ahren.html

Er is ook al petitie opgestart om deze verbussing (of in elk geval de verbussing van de Thüringerwaldbahn) tegen te gaan:
https://www.openpetition.de/petition/on ... r-waldbahn
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6135
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door ArrivaBas »

Nou is Gotha niet echt groot, de Thüringerwaldbahn kan wel behouden blijven, voor de rest gaan ze hun grandioze gang maar. :X
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

Zonde, dat zou dan pas het tweede tramnet zijn dat sneuvelt sinds de val van de muur en het eerste tramnet (Naumburg) heeft tegenwoordig weer gewoon een tramdienst met normale dienstregeling.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door regenmaker »

Voordeel van een bus is wel dat ze veel flexibeler zijn met omleidingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

Alleen rijdt de 22 kilometer lange lijn 4 in Gotha nu een route die met de bus amper te doen is.

De spoorlijn naar Friedrichsroda, waar tram 4 komt, staat ook al een tijdje op de lijst van bedreigde spoorlijnen. Gaat daar wel erg hard nu...
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door regenmaker »

Ja als er niet de bestaande infrastructuur ligt voor een bus. Hoe gaan ze dat dan aanpakken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

In Antwerpen zal in 2017 het tramnet vier keer wijzigen en in 2018 ook nog een keer, voordat er in 2019 een volledig nieuw ontworpen tramnet komt.

De kaartjes van alle fases staan hier: https://www.delijn.be/nl/mobiliteitsvis ... -2018.html
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3288
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Zugführer »

Ben benieuwd of ze die data allemaal gaan halen. Dat ze nu al gepland hebben dat op 15 januari 2018 de nieuwe Londenbrug klaar zal zijn bijvoorbeeld. Dat lijkt me erg ver vooruit voor zulke specifieke data :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km
Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 11387
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Ardan »

Tramhalte Amsterdam *O*

Gaat de 10 tussen Ruggeveld en Van Riel over een tijdelijk spoor ofzo?


1,5 meter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

Nee, daar ligt nu een dienstspoor voor de remise Deurne, zodat trams niet helemaal via de binnenstad hoeven om te rijden als ze in- en uitrukken.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

In Duisburg is eindelijk besloten om 47 nieuwe trams te bestellen. De huidige trams staan al enige tijd vaker in de werkplaats dan dat ze rijden en nieuwe trams waren al in 2012 beloofd. In oktober start de aanbesteding, waarschijnlijk is in de zomer van 2017 bekend wie de trams gaat leveren en vanaf 2020 komen ze in dienst.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door regenmaker »

Duisburg is een van de enige steden in het Ruhrgebied waar ze nog oude ''zooi'' hebben. :P Nouja ook Dortmund en Düsseldorf hebben nog veel oude hogevloerstrams.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Meltrain »

Het Landesverwaltungsamt gaat niet akkoord met de verbussing van het tramnet van Gotha, waarmee de tramexploitatie (voorlopig?) gered is. :)
http://gotha.thueringer-allgemeine.de/w ... 1471713598
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Lange_Dre
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Lange_Dre »

Obus schreef:
Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.
In Den Haag verschijnen de Avenio's gelijderlijk op meet tramlijnen en ondertussen is de HTM en de gemeente Den Haag en ik dacht ook het MRDH bezig met een opvolger voor de laatste GTL's. In Utrecht worden nog extra trams bijbesteld en Amsterdam krijgt ook CAF trams tot slot is de tramlijn naar Maastricht ook ondertekend. Genoeg vooruitgang ;) Alleen nog steeds jammer dat Groningen op het laatst toch afzag van de tram en koos voor de QLink bussen welke niet echt een grote vooruitgang zijn vergeleken met een stadstram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44323
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door Suus »

Prachtige historische opname uit Henegouwen. De eerste veertig minuten van de opname rijdt over een route die een paar jaar na de opname is gesloten en opgebroken. De route is nog goed te volgen op Google Maps, en start vlakbij station La Louvière Centre (er liggen nog wat rare restjes weg ten zuiden van het zwembad, daar begint de rit).
Rame à l'approche
MarkNL
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #4

Bericht door MarkNL »

Prachtige beelden ja 8-)! In de jaren 80 is de lijn nog opgeknapt, om volgens goed gebruik zo'n 10 jaar alsnog opgeheven te worden. Erg jammer, want die buurtsporen hadden wel zo hun charme als ik kijk naar de foto's op Flickr bijv.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9029
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Z2N »

Parijs heeft er sinds vandaag weer een nieuwe tramlijn bij, maar deze is anders dan de eerdere tramlijnen die in de afgelopen jaren geopend zijn in de regio Île-de-France. De nieuwe Tram 11 Express verbind namelijk met name de verschillende voorstadslijnen met elkaar, zonder Parijs zelf binnen te komen. In de plaats daarvan heeft men de goederenringlijn voorzien van twee extra sporen, waar vanaf vandaag trams van de SNCF onder 25.000 volt 100 km/h gaan rijden. Met een stadstram heeft het dus niets te maken, op de 11 kilometer lange lijn zijn er maar zeven haltes. Hierdoor is de reistijd van begin- tot eindpunt wel maar 15 minuten, met de auto kan het makkelijk drie kwartier duren. Een mooie toevoeging in het OV aan de noordkant van de Parijse agglomeratie, verdere verlengingen naar Sartrouville en Noisy-le-Sec zijn al gepland.

Afbeelding
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Vinny »

Het doet me een beetje hieraan denken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Glattal

Goed idee voor de Amsterdamse metropoolregio trouwens (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7513
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het grote tramtopic

Bericht door trolly »

Inderdaad. En raad eens? Daar hadden ze een ringdijk waar een goederenspoorlijn zou komen, en daar hebben ze nu trein- en metrosporen op gelegd. Zonde (A)
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15892
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Meltrain »

Vanwege een tekort aan trambestuurders in Antwerpen, zal tramlijn 24 vanaf 1 september verbust worden. Deze buslijn zal echter alleen tussen het Centraal Station en Silsburg rijden.
Tijdens de spitsuren zal er wel een tramlijn 24 blijven rijden tussen de Melkmarkt en de Stenenbrug.
De Lijn verwacht dat er vanaf begin 2018 weer voldoende trambestuurders zullen zijn en dat deze maatregel kan worden teruggedraaid.
Bron: De Lijn

Jammer, maar als er inderdaad een tekort is, is dit wel de meest logische maatregel. Het tekort schijnt vooral ontstaan te zijn omdat veel tramlijnen vanaf 1 september elke 8 i.p.v. elke 10 minuten zullen rijden.
Ik snap alleen niet goed waarom er tijdens de spitsuren wel voldoende trambestuurders zijn. Je zou juist verwachten dat dan het tekort het grootst is vanwege de verhoogde frequentie op andere lijnen. :?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 11387
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic

Bericht door Ardan »

Misschien dat er juist genoeg was om dat nog te kunnen draaien, maar om de lijn de hele dag door te laten rijden heb je wel meer mensen nodig. Ik vind het eerder een aparte keuze om dan op de andere lijnen toch vaker te gaan rijden, zelfs als je dan een complete lijn op moet heffen.


1,5 meter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast