Bordjestopic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Z2N »

De markt voor taalpuristen die per trein naar Schiphol reizen is echter significant kleiner dan de markt voor buitenlanders die de taal niet machtig zijn en op zoek zijn naar de trein naar Schiphol. Bovendien helpt het bij Airport dan ook dat het woord veel lijkt op het woord met dezelfde betekenis in andere talen (Aéroport, Aeropuerto, Aeroporto), dus je kan er ook mensen mee helpen die niet eens Engels spreken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bordjestopic #10

Bericht door baladid »

Engels is binnen Nederland alleen officiële taal in de bijzondere gemeentes Saba en Sint Eustatius. Aangezien Schiphol niet in een van deze bijzondere gemeentes ligt moet het dus luchthaven zijn. Wil men alle talen van Nederland vertegenwoordigen zou men naast luchthaven en airport ook lofthaven en aeropuerto moeten toevoegen. Het gebruik van alleen »Airport« laat weer eens zien hoe Nederlanders met hun taal omgaan... (Niet dat Duitsland hier veel beter in is, trouwens...)

(Men zou natuurlijk ook gewoon Schiphol en een symbolltje gebruiken, maar dat is blijkbaar te makkelijk.)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Meltrain »

SLToilet schreef: Vanaf morgen dus officieel de op één na meest tenenkrommende stationsnaam van Nederland (Op Assp na).
Ik vind Hilversum Media Park persoonlijk erger. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bordjestopic #10

Bericht door trolly »

Ach, met Amsterdam Zuid
Spoiler: show
WTC
is het ook nog goedegekomen :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Bordjestopic #10

Bericht door evos »

Meltrain schreef:
SLToilet schreef: Vanaf morgen dus officieel de op één na meest tenenkrommende stationsnaam van Nederland (Op Assp na).
Ik vind Hilversum Media Park persoonlijk erger. :X
Ik ga voor Amsterdam Bijlmer ArenA (n)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Z2N »

Joh, waarom zoveel gezeur? Als een stationsnaam duidelijk is levert dat voor mensen die de taal niet spreken een duidelijker netwerk op, dat levert tevredenere reizigers op, en mogelijk dan zelfs nog wat extra duiten voor de spoorwegen! (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Suus »

Ik was nog niet helemaal wakker vanochtend. Zet ik dus dit bord op de foto:
Afbeelding
Vergeet ik de andere (Germoir) :')

En de volgende keer dat ik in Brussel ben is het zaterdag en dan is het station dicht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Ardan »

Ook weer zo'n heerlijk nietszeggende naam. En wat is/zijn Thurn&Taxi's eigenlijk :') Vast ook de enige stationsnaam met een ampersand erin?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bordjestopic #10

Bericht door Suus »

Thurn en Taxis (Tour et Taxis) is een voormalig goederenstation. Het is in 1994 van het spoorwegennet afgekoppeld waarna de enorme loods (Koninklijk Pakhuis) is gerestaureerd en omgebouwd tot evenemententerrein. Verder zijn er ook bedrijven, een park, woningen en de Vlaamse overheid gaat er de komende jaren hun ambtenarenapparaat concentreren.

Maar daar ben ik nog niet geweest, dat had ik voor 20 februari bewaard omdat dat station wel in het weekend bediend wordt.

Mouterij is vernoemd naar de straat waar het station ligt, de Mouterijstraat in Elsene.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Ardan »

Eens kijken of te achterhalen valt waar die gekke naam vandaan komt :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Eens kijken of te achterhalen valt waar die gekke naam vandaan komt :)
Het is een familienaam, het Duitse adelgeslacht Von Thurn und Taxis, de grondleggers van de moderne Europese posterijen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Ardan »

Aah bedankt :) Maar toch.. ik bedoel, hier gewoon een rijtje willekeurige tramhaltes en metrostations in België.

Brussel
Richard
Thomas
Eddy Merckx
Park
Braambosjes
Zwemkunst
Gist
Drink
Vlissingen
Zweden
Februari
Weggevoerden
Vrije tijd
Lieveheersbeestjes
Brazilië
Schone lucht
Optimisme

Ik weet wel dat het in België gebruikelijk is toevoegingen als 'straat' en 'plein' weg te laten (over komen waaien uit Frankrijk ofzo?) maar deze nietszeggende onzin klinkt toch helemaal nergens naar?

Ik zie op de kaart van Brussel (ouwetje van 2010) trouwens wel een bushalte Thurn en Taxis liggen maar wel een aardig eind van station Noord. Komt het treinstation daar in de buurt te liggen? Even zoeken..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Suus »

Nee, station Thurn en Taxis hergebruikt de oude perrons van het in 1984 gesloten treinstation Pannenhuis. Ze moesten even het onkruid wieden, de platen in de lichtbak vervangen en de trap een likje verf geven en het was klaar voor gebruik :P

En ik snap wel waarom ze straat/weg/laan etc zoveel mogelijk weglaten, het scheelt gewoon heel erg in hoe lang haltenamen worden, en de kans is groter dat je zo een meertalige haltenaam krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Ardan »

Ik zie inderdaad een grote kale zandvlakte op google maps en dat Pannenhuis er vlakbij ligt. Waarom heet het dan niet gewoon Pannenhuis of wordt het metrostation ook ombenoemd? En bushalte Thurn en Taxis ligt helemaal aan de andere kant van het terrein..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Ardan »

Bee schreef:En ik snap wel waarom ze straat/weg/laan etc zoveel mogelijk weglaten, het scheelt gewoon heel erg in hoe lang haltenamen worden, en de kans is groter dat je zo een meertalige haltenaam krijgt.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en in Antwerpen speelt het meertaligheidsprobleem niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Suus »

Niet schrikken, maar de oorspronkelijk metroplannen voor Antwerpen zijn opgesteld in het Frans, dat was de tijd dat dat soort dingen in België nog centraal werden gepland door het ministerie in Brussel. Daarna zijn die namen waarschijnlijk blijven hangen :)

Brussel heeft het systeem voornamelijk vanwege de tweetaligheid, maar het is in Franstalige gebieden sowieso wel vaker gebruikelijk om bij metrostations "Rue, Boulevard etc" weg te laten, zie Parijs en Montreal :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bordjestopic #10

Bericht door baladid »

In Parijs ook op de bewegwijzering... Fiets je door Parijs, kom je in eens borden richting "Republique" of "Stalingrad" tegen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Nee, station Thurn en Taxis hergebruikt de oude perrons van het in 1984 gesloten treinstation Pannenhuis. Ze moesten even het onkruid wieden, de platen in de lichtbak vervangen en de trap een likje verf geven en het was klaar voor gebruik :P
Dat is eigenlijk al te veel moeite gezien de armzalige hoeveelheid treinen die er stopt...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ik was nog niet helemaal wakker vanochtend. Zet ik dus dit bord op de foto:
//images.tapatalk-cdn.com/15/12/30 ... 71ec57.jpg
Vergeet ik de andere (Germoir) :')

En de volgende keer dat ik in Brussel ben is het zaterdag en dan is het station dicht...
Kun je vanuit een rijdende trein het bordje niet op de foto zetten?
Of desnoods vanaf het viaduct over het spoor en het station?
Ardan schreef:Waarom heet het dan niet gewoon Pannenhuis of wordt het metrostation ook ombenoemd? En bushalte Thurn en Taxis ligt helemaal aan de andere kant van het terrein..
Dat vroeg ik me ook al af, maar ik denk dat "Thurn en Taxis" aansprekender is, vanwege het evenemententerrein en de bedrijven.
Uiteraard ( :X ) heeft het metrostation nog steeds zijn oude naam. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjestopic #10

Bericht door ODRAIL »

Alle bordjes verzameld met een selfie:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... ions.dhtml
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door regenmaker »

KM46 schreef:Alle bordjes verzameld met een selfie:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... ions.dhtml
Alle bushaltebordjes verzamelen lijkt me pas een uitdaging. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bordjestopic #10

Bericht door ArrivaBas »

KM46 schreef:Alle bordjes verzameld met een selfie:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... ions.dhtml
Hoe hebben ze dat gedaan met Leeuwarden Achter de Hoven :P ? Daar hebben ze geen bord.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bordjestopic #10

Bericht door BrengMe »

Zo:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bordjestopic #10

Bericht door Hainje »

Ik klikte op de afspeelknop. :')
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bordjestopic #10

Bericht door BrengMe »

:') :') :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten