Transferstromen uitrekenen voor stations

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Transferstromen uitrekenen voor stations

Bericht door Skinkie »

Zoals jullie misschien vandaag op twitter hebben gezien, is er weer een update van de ProRail Spoortakken kaart online. Het is een geografische ondergrond (vector) waar alle sporen en wissels op staan met attributen.

Afbeelding

Vandaag heb ik ook gesproken over transferstromen, stationsplattegronden, liften en (rol)trappen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen het, net als ik, interessant zouden vinden om te gaan uitrekenen wat ideale looptijden zijn op stations. Uiteraard netjes gemodelleerd met aankomst van treinen, uurvakken, en dat soort mooie dingen.

De tijden die nu in de IFF dienstregeling bestanden staan (die je op ndovloket kunt vinden) zijn veelal gebaseerd op vaste tijden voor een heel station, gecombineerd met "trip-to-trip" transfers. Treinen die wachten op een andere trein, en waar NS de reiziger beloofd dat de overstap altijd te halen is. Het is niet zo dat ik omnitrans niet vertrouw :p maar misschien dat we zelf ook wel wat leuks kunnen maken :p
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Transferstromen uitrekenen voor stations

Bericht door Thom91 »

Oh God, doen ze dat met Omnitrans? :'(
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Transferstromen uitrekenen voor stations

Bericht door Karl »

Wel interessant, maar hoe complexer je een berekening maakt, hoe storingsgevoeliger die wordt...

Is de ideale looptijd in jouw bedoeling iets dynamisch? Bijvoorbeeld aan te passen naar locatie in de trein, tijd van de dag, of van persoonskarakteristieken? Of een vast getal en is het dan een looptijd die juist is in 90% van de gevallen of juist een maximum benodigde looptijd?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Transferstromen uitrekenen voor stations

Bericht door Zugführer »

Lijkt me leuk, I'm in :D
Maar wat wil je precies met die gegevens gaan doen en wat is precies de relatie met de spoortakkken kaart?
Was jij ook degene die het hier ooit had over de nauwkeurigheid van looproutes op stations op OpenStreetMap?
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Transferstromen uitrekenen voor stations

Bericht door Skinkie »

Thom91 schreef:Oh God, doen ze dat met Omnitrans? :'(
Dat kan ik bevestigen noch ontkennen. Wel weet ik dat heel veel mensen die op de TU Delft zijn opgeleid daar goed mee kunnen omgaan. Ik weet niet of en hoe er bij ProRail of NS op dit moment wordt gesimuleerd. De dienstregeling tijden zijn statisch.
Karl schreef:Wel interessant, maar hoe complexer je een berekening maakt, hoe storingsgevoeliger die wordt...
Dit is helemaal correct, maar je kunt wel exacter aangeven wat totaal onhaalbaar, een krappe overstap en normaal is.
Is de ideale looptijd in jouw bedoeling iets dynamisch? Bijvoorbeeld aan te passen naar locatie in de trein, tijd van de dag, of van persoonskarakteristieken? Of een vast getal en is het dan een looptijd die juist is in 90% van de gevallen of juist een maximum benodigde looptijd?
Wat mij betreft is een dynamische tijd (en afstand) een eerste stap om te verbeteren, en deze afhankelijk te maken van een spits tijd en van een dal tijd.
Zugführer schreef:Lijkt me leuk, I'm in :D
Maar wat wil je precies met die gegevens gaan doen en wat is precies de relatie met de spoortakkken kaart?
Spoortakken is voor een ander leuk projectje: routering over het spoor. Zo worden nu al de buigpunten in het GTFS bestand uitgerekend ook voor verschillende perrons. Maar je zou theoretisch ook de posities van de treinen ten opzichte van de perrons inzichtelijk kunnen maken.
Was jij ook degene die het hier ooit had over de nauwkeurigheid van looproutes op stations op OpenStreetMap?
Ik vermoed het wel ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten