buslijnen in gpx formaat

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: buslijnen in gpx formaat

Bericht door Zugführer »

Het probleem is denk ik dat buslijnen in OpenStreetMap zelf eigenlijk niets zijn. Het zijn "relaties" en in feite is dat niet meer dan een beschrijving van welke stukjes weg de buslijn allemaal overheen komt.
Ik heb de relatie waar je naar linkte gedownload in JOSM en dan geëxporteerd naar GPX, dat lijkt wel te werken: klik (in de hoop dat deze url werkt).
Maar over een handigere manier is om dat te doen... geen idee
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: buslijnen in gpx formaat

Bericht door Zugführer »

Ja, dat komt dus doordat elke buslijn ook niet meer dan een verzameling van stukjes weg is.
In mijn GPS heb ik deze mooie basiskaarten voor het weergeven van buslijnen, werkt fantastisch als ik eens ergens ben en wil weten waar een buslijn rijdt of waar een bepaalde halte is. Helaas is dat alleen voor Garmin apparaten en heb ik weer geen idee of er een vergelijkbaar alternatief is :')
Met een GIS pakket kan je zo'n GPX bestand waarschijnlijk wel weer mergen naar 1 track, maar om dat voor al die relaties afzonderlijk te doen... misschien moet ik er een keer een programmaatje voor schrijven :lol:
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: buslijnen in gpx formaat

Bericht door dennistd »

In de GTFS-dienstregeling op http://gtfs.ovapi.nl/ staan kmz-bestanden. Dit kun je openen met Google Earth, en daarin zitten voor alle ritten shapes. DIe kun je weer afzonderlijk opslaan en zo heb je de route. Even omzetten naar het goede formaat voor je navigatiesysteem met RouteConverter en desgewenst wat punten eruit halen (soms heb je op een stuk van 100m wel 10 via-punten...), maar dan heb je een prima bestand.

Ook handig voor chauffeurs die een onbekende route moeten rijden (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten