Corné Pronk Trainz

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Stoere91
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 17:22

Corné Pronk Trainz

Bericht door Stoere91 »

Beste allemaal,

In Trainz Simulator 2010 ben ik op dit moment bezig met het bouwen van een fictieve Nederlandse stad 'Popcorn'. Het bedrijf wat er rijdt heet Stadsvervoer Popcorn (SVP). Er zijn verschillende OV-netten, denk maar aan trein, S-bahn, metro, sneltram, tram en bus. De S-bahn krijgt een zelfverzonnen naam die door Popcorn en de buiten liggende plaatsen rijdt.

Op dit moment ben ik bezig met de lijnennetkaarten maken maar die zien er niet zo goed uit. Wie kan mijn helpen?

Dit is de kaart van de Stadsdelen en wijken van Popcorn:
Afbeelding

Dit is de kaart van de omgeving van Popcorn:
Afbeelding

Dit is de treinkaart en S-bahn van Popcorn:
Afbeelding

Dit is de metrokaart van Popcorn:
Afbeelding

Dit is de tramkaart van Popcorn:
Afbeelding

Dit is de totale OV-kaart van Popcorn:
Afbeelding

Zoals je ziet zijn de lijnennetkaarten apart mooier dan samen. Wie kan mij helpen om een hele mooie duidelijke kaart te maken voor deze stad?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corné Pronk Trainz

Bericht door Yanaike »

Ik ga zelf niks tekenen, maar ik kan je wel wat algemene tips geven:

Welk tekenprogramma heb je gebruikt om de huidige kaarten te tekenen? Tekenprogramma's zoals Illustrator(betaald, gratis proefversie) en Inkscape(gratis) zijn handig voor het tekenen van lijnnennetkaartjes.

Denk na over hoe je de kaart weer wilt geven:
- Veel stedelijke lijnennetkaarten zijn schematisch. Dit houdt in dat de schaal niet klopt. De lijnen in het centrum zijn bewust groter getekend dan de lijnen buiten het centrum omdat in het centrum meer lijnen lopen en de stations dichter op elkaar liggen. Kijk bijvoorbeeld naar de metrokaart van Rotterdam: het lijkt daar net alsof de stations Berkel Westpolder en Pijnacker Zuid (lijn E) net zo ver uit elkaar liggen als stations Schenkel en Prinsenlaan (lijn A & B). Door plekken met meer stations groter te tekenen vergroot je de begrijpbaarheid van je kaart.
- Wil je stations weergeven? En zo ja: allemaal? Op sommige kaarten worden bijvoorbeeld alleen grote stations (metro en overstapstations weergegeven), terwijl bij kleine stations/haltes (tramhaltes) de naam of soms zelfs het hele station op de kaart wordt weggelaten. Op dit moment heb je nog geen stations op de kaart: dat betekent dat je daar waarschijnlijk nog even over na moeten denken (namen, overstapstations etc.)
- Wil je alle vervoersmiddelen in één kaart of in verschillende kaartjes. Als je twijfelt kun je overwegen om in illustrator/inkscape in meerdere layers te werken en elk vervoersmiddel in een aparte layer te maken. Je kunt dan altijd nog layers in- en uitschakelen als je een bepaald vervoersmiddel niet in je kaartje wilt verwerken. Denk er ook over na hoe je het verschil tussen twee verschillende vervoersmiddelen duidelijk wilt maken. Er zijn een paar manieren: kleur (zoals je nu gedaan hebt rood voor de tram, groen voor de metro etc.), lijndikte (tramlijnen kunnen dunner dan metrolijnen) of lijnstijl (spoorlijnen worden heel vaak als een zwart-wit blokjeslijn weergegeven).

Ik vind de kaartjes die je al getekend hebt, al best wel goed gelukt. Een paar kleine tips hoe je ze nog zou kunnen verbeteren:
- Maak de achtergrond minder opvallend: is het echt belangrijk dat mensen weten waar de grenzen van de wijken liggen?
- Maak de infrastructuur opvallender: zorg er in ieder geval voor dat de lijndiktes groter zijn en de lijnkleur opvallender is dan de wijkgrenzen/stadsgrenzen etc.

Verder kan ik alleen maar zeggen: blijf oefenen! Maak kaartjes, kijk er kritisch na en leef je in in de reiziger. Zou jij het kaartje begrijpen als jij van station A naar B wilt? En zo nee, wat kun je aan het kaartje veranderen om meer duidelijkheid te geven?

Veel succes!
Stoere91
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 17:22

Re: Corné Pronk Trainz

Bericht door Stoere91 »

Bedankt voor de tips, ga het gebruiken.

Over de achtergrond, stadsdelen en wijken was het meer omdat ik nog aan het puzzelen ben wat ik waar wil hebben rijden, in de uiteindelijke kaart komt er een wazige achtergrond zonder grenzen van stadsdelen en wijken.

Ik zie het op de huidige lijnennetkaart van HTM in de abri's ook een achtergrond heel vaag en bij de RET Metrokaart en andere vervoerders ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten