Trainz en R-Net Randstad
Geplaatst: di 26 jan 2016, 01:14
Ik zat een beetje te twijfelen of ik dit topic in het hobby- of ideeëndeel zou zetten, maar Trainz is en blijft een spelletje.
Het invoeren van een S-Bahnachtig netwerk in de Randstad is helemaal mijn stokpaardje, en heeft niet alleen bij mij vaak de revue gepasseerd op dit forum. Dus ik dacht: ik ga eens met de trainsimulator aan de slag en ik ga proberen zo'n netwerk te bouwen, waarbij ik ook de Amsterdamse metro helemaal ondersteboven gooi. Hoe zou het eruit hebben kunnen zien als we een S-Bahn hadden en alle oude metroplannen waren doorgegaan? Na een tijd rekenen en tekenen kwam ik uit op het volgende netwerk in Amsterdam.
Ik heb al een stukje afgebouwd, en de Zuidvleugel en Utrecht staan niet op de kaart, maar ook dat is uitgewerkt. Gedeeltelijk tenminste, want ik ben nog niet overal eruit waar ik stations wil neerplempen, en wat frequenties gaan worden. De lijnen an sich zijn inmiddels wel redelijk in beton gegoten aangezien ik al bebording heb gemaakt voor in het spel en de sporensituatie hier op inricht. Gouda-Alphen staat nog niet in de lijnenlijst maar wil ik eigenlijk nog wel opnemen als lijn R7.
Het R-Net is bij mij geen halfbakken plusbusrommel, maar de Randstedelijke equivalent voor de S-Bahn. R-Nettreinen zijn van het type BR423 met een lengte van vier, zes of acht bakken. Ze rijden op derde rail, en de sporen worden alleen met NS-treinen gedeeld als het écht niet anders kan (spoor met derde rail en bovenleiding). Hetzelfde geldt voor het gelijkvloers kruisen van NS-sporen, alleen als het niet anders kan, en de onderbreking van de derde rail mag niet langer dan 60 meter zijn in verband met de kortste treinlengte. Laatste gegeven heeft voor een behoorlijke sporenplanpuzzel gezorgd ter hoogte van de huidige werkplaats Zaanstraat maar het bouwen moet te doen zijn. Spoorwegovergangen mogen wel.
De lijnen kort toegelicht. Het netwerk bestaat uit zes lijnen, en vier lijnenbundels met lager gefrequenteerde vertakkingen.
R1 Almere Oostvaarders - Dordrecht
Komt het uit de lucht vallen? Niet echt, er is lang al een halve ringlijn geweest van Utrecht naar Dordrecht die de hele Randstad doorging.
Wat heb ik veranderd? Niet naar Utrecht maar naar Almere. Zo heeft Almere samen met metro M5 een verbinding met Amsterdam Centraal én met de Zuidas, de verbinding Weesp-Utrecht wordt door de R4 geboden.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur, nacht elk uur.
R2 Ringlijn Hoofddorp - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Ja en nee. Er liggen nu al sporen op het gehele traject, maar de verbindingen zijn er nog niet, met name bij de Watergraafsmeer.
Wat heb ik veranderd? Dubbelspoor in de Watergraafsmeerboog, met fly-over-aansluiting op de R4 bij Science Park.
Frequenties? Elke tien minuten, dal, superdal en weekend elk kwartier, nacht elk half uur Amsterdam C - Schiphol.
R3 Amsterdam Museumplein - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Nee, in de jaren 1970 waren er concrete plannen voor de bouw van een spoortunnel van Amsterdam Zuid naar Museumplein, door de Boerenwetering. In een latere fase zou deze doorgetrokken worden naar Purmerend. De tunnel onder de sporen en snelweg A10 ter hoogte van het Beatrixpark is écht gebouwd, ga er maar eens kijken.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk kwartier Museumplein - Zuid met overstap op R1. Geen nachtverkeer.
R4 Uitgeest - Utrecht C
Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Combi van de huidige sprinters op de Zaanlijn die propvol zitten, en de Gooilijn. R4 gaat expres niet naar Almere omdat er al een rechtstreekse verbinding Almere - Amsterdam C is met metro M5.
Wat heb ik veranderd? Er komt een Citytunnel in Utrecht, van het Maliebaanstation via CS naar Leidsche Rijn. R41, R42 en R43 rijden door de hele tunnel, R4 keert op Utrecht C.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur. Nachtverkeer alleen do, vr en za tussen Uitgeest en Hilversum, elk uur.
R5 Den Haag C - Rhenen
Komt het uit de lucht vallen? Mwah, koppeling tussen huidige sprinters en dit was zo'n beetje het enige wat overbleef dat er nog niet was.
Wat heb ik veranderd? Weinig behalve de noodzakelijke maatregelen om conflictvrij R-Netverkeer mogelijk te maken. Station Den Haag Carrefour is toegevoegd voor een overstap R1 <> R5 (een station waar in het echt vage plannen voor zijn geweest).
Frequenties? In de spits elke 12/9/9 minuten Den Haag C - Driebergen-Zeist. Elke 12/18 minuten Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum, elk half uur door naar Rhenen. Dal en weekend elk kwartier Den Haag C - Driebergen-Zeist, elk half uur door naar Rhenen. Superdal elk half uur over de hele lijn. Nachtverkeer op do, vr en za, elk uur Den Haag C - Driebergen-Zeist.
R6 Gouda Goverwelle - Oostvoorne
Komt het uit de lucht vallen? Half, huidige sprinter Gdg - Rtd maar dan nog doorgetrokken langs de havenlijn waar ook nog durpkes liggen.
Frequenties? Elke tien minuten Gouda Goverwelle - Rotterdam Pendrecht (overstap metro), elk half uur door naar Oostvoorne. Dal en weekend elk kwartier Gdg - Rotterdam Pendrecht, elk half uur door naar Oostvoorne. 's Nachts elk uur Rotterdam C - Gouda met overstap op R5 als die rijdt.
R11 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Uithoorn
R12 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Aalsmeer
R13 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Schiphol Airport
Komt het uit de lucht vallen? Welnee, Haarlemmermeerspoorlijnen! Die zijn opgeheven in een tijd dat Amstelveen nog een boerenhol was, maar bij mij zijn ze altijd gebruikt gebleven. Zelfs de R13 is niet helemaal vreemd, in de Tweede Wereldoorlog heeft er écht een spoor gelegen van Bovenkerk naar Schiphol Oost waar de toenmalige terminal was.
Wat heb ik veranderd? Een paar museumtramhaltes die er nu zijn heb ik opgeheven, enkele bewaard. Huidige sneltram M51 is nooit doorgetrokken vanaf Poortwachter en wordt conform de huidige plannen een gewone tramlijn. In 1967 is de terminal van Schiphol verplaatst van Schiphol Oost naar de huidige locatie, en de R13 ook, ondergronds uiteraard. Ik twijfel nog of ik de R11 doortrek naar Mijdrecht.
Frequenties? Alle lijnen elke 20 minuten met vierwagentreinen. In het dal en het weekend worden de R12 en R13 gekoppeld en losgemaakt op station Bovenkerk. In het superdal rijden alle lijnen elke 30 minuten, ook met die koppeling in Bovenkerk tussen de R12 en R13.
R21 Den Haag C - Hoek van Holland Strand
R22 Scheveningen - Zoetermeer Javalaan
R23 Scheveningen - Zoetermeer Centrum West
Komt het uit de lucht vallen? Nop, RandstadRail.
Wat heb ik veranderd? De lijnen gaan bij Den Haag C een tunnel in, en deels verdiept/deels tunnel naar Scheveningen. Fly-over Hofplein - Rotterdam C (naar een idee van een vriend die dat wel zag zitten)
Frequenties? Geen idee. R23 rijdt alleen in de spits tussen Den Haag C en Scheveningen.
R31 Uitgeest - Amsterdam Holendrecht
R32 IJmuiden - Houten Castellum
R33 Zandvoort - Houten Castellum
Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Bestaande lijnen, maar de IJmuidense lijn is natuurlijk niet voor niks stilgelegd.
Frequenties? Alle lijnen altijd elk half uur. In het superdal en het weekend wordt de R31 ingekort tot Amsterdam C, en de R32 ingekort tot Utrecht C. Nachtverkeer Haarlem - Houten Castellum elk uur.
R41 Woerden Molenvliet - Baarn
R42 Woerden Molenvliet - Harderwijk
R43 Woerden Molenvliet - Leusden Zuid
Komt het uit de lucht vallen? Grotendeels wel. Het zijn de buurtspoorlijntjes met flinke aanpassingen.
Wat heb ik veranderd? Citytunnel Utrecht waar ik het al eerder over had. Woerden Molenvliet is het keerpunt omdat er niks anders is. PONlijntje weer open voor reizigers. Utrecht Overvecht wordt bediend door een gewijzigde sprinter Utrecht-Zwolle die onderweg alleen stopt in Overvecht, Bilthoven (want overstap), Amersfoort, Harderwijk en verder alles tot Zwolle.
Frequenties? Alle lijnen elk half uur. Superdal R41 ingekort tot Baarn - Utrecht C en R43 elk uur. Nachtverkeer op de R42, elk uur.
De metro van Amsterdam verklaar ik in een vervolgpost :)
Het invoeren van een S-Bahnachtig netwerk in de Randstad is helemaal mijn stokpaardje, en heeft niet alleen bij mij vaak de revue gepasseerd op dit forum. Dus ik dacht: ik ga eens met de trainsimulator aan de slag en ik ga proberen zo'n netwerk te bouwen, waarbij ik ook de Amsterdamse metro helemaal ondersteboven gooi. Hoe zou het eruit hebben kunnen zien als we een S-Bahn hadden en alle oude metroplannen waren doorgegaan? Na een tijd rekenen en tekenen kwam ik uit op het volgende netwerk in Amsterdam.
Ik heb al een stukje afgebouwd, en de Zuidvleugel en Utrecht staan niet op de kaart, maar ook dat is uitgewerkt. Gedeeltelijk tenminste, want ik ben nog niet overal eruit waar ik stations wil neerplempen, en wat frequenties gaan worden. De lijnen an sich zijn inmiddels wel redelijk in beton gegoten aangezien ik al bebording heb gemaakt voor in het spel en de sporensituatie hier op inricht. Gouda-Alphen staat nog niet in de lijnenlijst maar wil ik eigenlijk nog wel opnemen als lijn R7.
Het R-Net is bij mij geen halfbakken plusbusrommel, maar de Randstedelijke equivalent voor de S-Bahn. R-Nettreinen zijn van het type BR423 met een lengte van vier, zes of acht bakken. Ze rijden op derde rail, en de sporen worden alleen met NS-treinen gedeeld als het écht niet anders kan (spoor met derde rail en bovenleiding). Hetzelfde geldt voor het gelijkvloers kruisen van NS-sporen, alleen als het niet anders kan, en de onderbreking van de derde rail mag niet langer dan 60 meter zijn in verband met de kortste treinlengte. Laatste gegeven heeft voor een behoorlijke sporenplanpuzzel gezorgd ter hoogte van de huidige werkplaats Zaanstraat maar het bouwen moet te doen zijn. Spoorwegovergangen mogen wel.
De lijnen kort toegelicht. Het netwerk bestaat uit zes lijnen, en vier lijnenbundels met lager gefrequenteerde vertakkingen.
R1 Almere Oostvaarders - Dordrecht
Komt het uit de lucht vallen? Niet echt, er is lang al een halve ringlijn geweest van Utrecht naar Dordrecht die de hele Randstad doorging.
Wat heb ik veranderd? Niet naar Utrecht maar naar Almere. Zo heeft Almere samen met metro M5 een verbinding met Amsterdam Centraal én met de Zuidas, de verbinding Weesp-Utrecht wordt door de R4 geboden.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur, nacht elk uur.
R2 Ringlijn Hoofddorp - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Ja en nee. Er liggen nu al sporen op het gehele traject, maar de verbindingen zijn er nog niet, met name bij de Watergraafsmeer.
Wat heb ik veranderd? Dubbelspoor in de Watergraafsmeerboog, met fly-over-aansluiting op de R4 bij Science Park.
Frequenties? Elke tien minuten, dal, superdal en weekend elk kwartier, nacht elk half uur Amsterdam C - Schiphol.
R3 Amsterdam Museumplein - Hoofddorp
Komt het uit de lucht vallen? Nee, in de jaren 1970 waren er concrete plannen voor de bouw van een spoortunnel van Amsterdam Zuid naar Museumplein, door de Boerenwetering. In een latere fase zou deze doorgetrokken worden naar Purmerend. De tunnel onder de sporen en snelweg A10 ter hoogte van het Beatrixpark is écht gebouwd, ga er maar eens kijken.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk kwartier Museumplein - Zuid met overstap op R1. Geen nachtverkeer.
R4 Uitgeest - Utrecht C
Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Combi van de huidige sprinters op de Zaanlijn die propvol zitten, en de Gooilijn. R4 gaat expres niet naar Almere omdat er al een rechtstreekse verbinding Almere - Amsterdam C is met metro M5.
Wat heb ik veranderd? Er komt een Citytunnel in Utrecht, van het Maliebaanstation via CS naar Leidsche Rijn. R41, R42 en R43 rijden door de hele tunnel, R4 keert op Utrecht C.
Frequenties? Elke tien minuten, dal en weekend elk kwartier, superdal elk half uur. Nachtverkeer alleen do, vr en za tussen Uitgeest en Hilversum, elk uur.
R5 Den Haag C - Rhenen
Komt het uit de lucht vallen? Mwah, koppeling tussen huidige sprinters en dit was zo'n beetje het enige wat overbleef dat er nog niet was.
Wat heb ik veranderd? Weinig behalve de noodzakelijke maatregelen om conflictvrij R-Netverkeer mogelijk te maken. Station Den Haag Carrefour is toegevoegd voor een overstap R1 <> R5 (een station waar in het echt vage plannen voor zijn geweest).
Frequenties? In de spits elke 12/9/9 minuten Den Haag C - Driebergen-Zeist. Elke 12/18 minuten Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum, elk half uur door naar Rhenen. Dal en weekend elk kwartier Den Haag C - Driebergen-Zeist, elk half uur door naar Rhenen. Superdal elk half uur over de hele lijn. Nachtverkeer op do, vr en za, elk uur Den Haag C - Driebergen-Zeist.
R6 Gouda Goverwelle - Oostvoorne
Komt het uit de lucht vallen? Half, huidige sprinter Gdg - Rtd maar dan nog doorgetrokken langs de havenlijn waar ook nog durpkes liggen.
Frequenties? Elke tien minuten Gouda Goverwelle - Rotterdam Pendrecht (overstap metro), elk half uur door naar Oostvoorne. Dal en weekend elk kwartier Gdg - Rotterdam Pendrecht, elk half uur door naar Oostvoorne. 's Nachts elk uur Rotterdam C - Gouda met overstap op R5 als die rijdt.
R11 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Uithoorn
R12 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Aalsmeer
R13 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Schiphol Airport
Komt het uit de lucht vallen? Welnee, Haarlemmermeerspoorlijnen! Die zijn opgeheven in een tijd dat Amstelveen nog een boerenhol was, maar bij mij zijn ze altijd gebruikt gebleven. Zelfs de R13 is niet helemaal vreemd, in de Tweede Wereldoorlog heeft er écht een spoor gelegen van Bovenkerk naar Schiphol Oost waar de toenmalige terminal was.
Wat heb ik veranderd? Een paar museumtramhaltes die er nu zijn heb ik opgeheven, enkele bewaard. Huidige sneltram M51 is nooit doorgetrokken vanaf Poortwachter en wordt conform de huidige plannen een gewone tramlijn. In 1967 is de terminal van Schiphol verplaatst van Schiphol Oost naar de huidige locatie, en de R13 ook, ondergronds uiteraard. Ik twijfel nog of ik de R11 doortrek naar Mijdrecht.
Frequenties? Alle lijnen elke 20 minuten met vierwagentreinen. In het dal en het weekend worden de R12 en R13 gekoppeld en losgemaakt op station Bovenkerk. In het superdal rijden alle lijnen elke 30 minuten, ook met die koppeling in Bovenkerk tussen de R12 en R13.
R21 Den Haag C - Hoek van Holland Strand
R22 Scheveningen - Zoetermeer Javalaan
R23 Scheveningen - Zoetermeer Centrum West
Komt het uit de lucht vallen? Nop, RandstadRail.
Wat heb ik veranderd? De lijnen gaan bij Den Haag C een tunnel in, en deels verdiept/deels tunnel naar Scheveningen. Fly-over Hofplein - Rotterdam C (naar een idee van een vriend die dat wel zag zitten)
Frequenties? Geen idee. R23 rijdt alleen in de spits tussen Den Haag C en Scheveningen.
R31 Uitgeest - Amsterdam Holendrecht
R32 IJmuiden - Houten Castellum
R33 Zandvoort - Houten Castellum
Komt het uit de lucht vallen? Beetje. Bestaande lijnen, maar de IJmuidense lijn is natuurlijk niet voor niks stilgelegd.
Frequenties? Alle lijnen altijd elk half uur. In het superdal en het weekend wordt de R31 ingekort tot Amsterdam C, en de R32 ingekort tot Utrecht C. Nachtverkeer Haarlem - Houten Castellum elk uur.
R41 Woerden Molenvliet - Baarn
R42 Woerden Molenvliet - Harderwijk
R43 Woerden Molenvliet - Leusden Zuid
Komt het uit de lucht vallen? Grotendeels wel. Het zijn de buurtspoorlijntjes met flinke aanpassingen.
Wat heb ik veranderd? Citytunnel Utrecht waar ik het al eerder over had. Woerden Molenvliet is het keerpunt omdat er niks anders is. PONlijntje weer open voor reizigers. Utrecht Overvecht wordt bediend door een gewijzigde sprinter Utrecht-Zwolle die onderweg alleen stopt in Overvecht, Bilthoven (want overstap), Amersfoort, Harderwijk en verder alles tot Zwolle.
Frequenties? Alle lijnen elk half uur. Superdal R41 ingekort tot Baarn - Utrecht C en R43 elk uur. Nachtverkeer op de R42, elk uur.
De metro van Amsterdam verklaar ik in een vervolgpost :)