Fotoquiz

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door cassie127 »

Voor het kerkje dat net boven de bomen uitsteekt?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Fotoquiz

Bericht door diederickx »

Alle antwoorden tot nu toe zijn onjuist of niet specifiek genoeg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Misschien vind je het te vroeg voor een hint maar zou niet weten hoe deze op te lossen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Fotoquiz

Bericht door ICE11 »

diederickx schreef: wo 06 jan 2021, 22:08 De vraag is: Waarom loopt hier een buslijn?
Omdat er op de misschien parallel lopende spoorlijn geen treinen meer rijden? Ik gok op ergens in het Massif Central.
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Maar je zult eerst moeten weten waar de foto is gemaakt. Ergens in de Pyreneeën kun je nog niks mee.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fotoquiz

Bericht door Z2N »

Omdat dit een grensweg is die door Frankrijk loopt, maar van Spanje naar Spanje Catalonië naar Catalonië loopt (Llívia naar Puigcerdà)?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fotoquiz

Bericht door Z2N »

Sommige mensen weten dingen. (A)
Spoiler: show
Oké, ik had het van een HAI-video, maar dat ik dat acht maanden later direct herkende verbaast mij zelfs. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Fotoquiz

Bericht door diederickx »

Knap gevonden. Niet helemaal het antwoord waar ik op aan stuurde maar goed genoeg,

De video die Z2N linkt vertelt vrijwel het hele verhaal dus dat kan ik me besparen. Eén correctie: De Cerdagne/Cerdanya/Cerdaña watert in zijn geheel af op de Ebro en ligt dus aan de zuidkant van de waterscheiding, niet aan de noordkant. De Franse koning van dienst wilde gewoon wat meer buffer tegen de toenmalige Habsburgers, en de vruchtbare streek was hoe dan ook begerenswaard.

Een bizar aspect van de reeds bizarre situatie is dat toen de smalspoorlijn (Train Jaune) werd aangelegd, deze met een welbewuste kronkel om de enclave van Llívia (oost, zuid en west) heen werd geleid en ook op gepaste afstand van Puigcerdà bleef. Het gevolg is dat zich binnen 5 km vanaf het fotopunt maar liefst 10 treinstations bevinden, de meeste in onnoemelijke dorpen of nog minder, terwijl een van de twee steden in die cirkel - Llívia - geheel niet bediend wordt, en de andere - Puigcerdà - vanaf 8 van de 10 stations alleen bereikbaar is met een flinke omweg en een overstap (in La Tour de Carol/Tor de Querol). Ongeveer anderhalve kilometer van het fotopunt kruist de corridorweg de spoorlijn (en de snelweg) ongeveer haaks - uiteraard zonder dat daar een station of een bushalte is.

Over deze weg pendelt in een onregelmatige uurdienst een (kleine) streekbus tussen Puigcerdà (station) en Llívia; er zijn geen haltes op Frans grondgebied. Een handvol keren per dag verbindt een lange-afstandsbus (autocar) beide stadjes met Barcelona. Beide diensten gelden als binnenlands hoewel tweemaal de grens wordt overgestoken.

Wat kan ik nog toevoegen? We bevinden ons hier op ongeveer 1200 m hoogte. Ik had verwacht dat de veranderende belijning, de steen en de palen onmiddellijk een grens zouden suggereren. Het kerkje dat gespot werd (scherp!) is dat van Sant Jaume de Rigolisa; Rigolisa is een gehucht even buiten Puigcerdà. Het toeval wil dat hoewel Puigcerdà, links van dat kerkje, op een flinke heuvel (Puig = piek) ligt, het toch vanaf het fotopunt onzichtbaar is door de bescheiden maar afdoende bebossing.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fotoquiz

Bericht door Z2N »

Over de context of de omgeving werd niets gevraagd, maar ik had zo kunnen oplepelen dat in dat stuk inderdaad de Gele Trein loopt, met pareltjes als Ur en Err als tussenstations in die hoek. (A)

Maar we gaan verder:
Afbeelding

1) Ik zit in de rijrichting rechts. Wat is de volgende halte?
2) Wat is de snelste route vanaf Utrecht Centraal daarheen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Fotoquiz

Bericht door umbusko »

Je bent halte Slenakerweg net voorbij denk ik, dus dan is de volgende halte Gulpen, Brouwerij. IC naar Mestreech en Limburgliner 350.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fotoquiz

Bericht door Z2N »

Correct en tevens juist (maar dat een Limburger dat wist verbaast me dan weer niet). :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fotoquiz

Bericht door Meltrain »

diederickx schreef: do 07 jan 2021, 23:43 Een bizar aspect van de reeds bizarre situatie is dat toen de smalspoorlijn (Train Jaune) werd aangelegd, deze met een welbewuste kronkel om de enclave van Llívia (oost, zuid en west) heen werd geleid en ook op gepaste afstand van Puigcerdà bleef. Het gevolg is dat zich binnen 5 km vanaf het fotopunt maar liefst 10 treinstations bevinden, de meeste in onnoemelijke dorpen of nog minder, terwijl een van de twee steden in die cirkel - Llívia - geheel niet bediend wordt, en de andere - Puigcerdà - vanaf 8 van de 10 stations alleen bereikbaar is met een flinke omweg en een overstap (in La Tour de Carol/Tor de Querol).
Volgens Google Maps is het een half uur lopen van station Bourg-Madame naar station Puigcerdà. Niet ideaal natuurlijk, maar ook weer niet zo extreem dat je helemaal om moet reizen via La Tour de Carol.
Of bedoelde je iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Fotoquiz

Bericht door umbusko »

Z2N schreef: vr 08 jan 2021, 13:56 Correct en tevens juist (maar dat een Limburger dat wist verbaast me dan weer niet). :Y
Sommige mensen weten dingen. (A) (A)
(Hoeveel internationale reizen ik wel niet met dat uitzicht begonnen ben...)

We gaan weer door: in welk hobbithol nam ik deze net niet scherpe foto?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Fotoquiz

Bericht door Anne »

Welkenrath
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Fotoquiz

Bericht door umbusko »

In het Frans met -edt op het einde, maar zeker, dat is correct! :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Fotoquiz

Bericht door Anne »

Zat met het Duits in mijn hoofd ;)
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Fotoquiz

Bericht door diederickx »

Meltrain schreef: vr 08 jan 2021, 15:40
diederickx schreef: do 07 jan 2021, 23:43[...]Puigcerdà - vanaf 8 van de 10 stations alleen bereikbaar is met een flinke omweg en een overstap (in La Tour de Carol/Tor de Querol).
Volgens Google Maps is het een half uur lopen van station Bourg-Madame naar station Puigcerdà. Niet ideaal natuurlijk, maar ook weer niet zo extreem dat je helemaal om moet reizen via La Tour de Carol.
Of bedoelde je iets anders?
Klopt. Het illustreert mijn punt meer dan dat het het ontkracht.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fotoquiz

Bericht door waldo79 »

Het landschap in combinatie met het Spaanse inhaalverbod deed me aan die regio denken.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Fotoquiz

Bericht door diederickx »

Het inhaalverbod dat je ziet is evenwel Frans.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Fotoquiz

Bericht door Anne »

Hier liep een spoorlijn.
Als ik die lijn ga volgen, op welk station kom ik dan en wat is het voorliggende station waar ik vandaan kom.

Afbeelding
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Het lijkt op Eindhoven. Als je de lijn volgt kom je in Eindhoven en het vorige station is aalst-waalre
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Fotoquiz

Bericht door Anne »

Niet in die buurt.
PHS

Re: Fotoquiz

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten