De Jacht!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

De Jacht!

Bericht door Yanaike »

Het is weer eens tijd voor een nieuw forumspelletje! Ik weet niet of jullie ooit gehoord hebben van het bordspel Scotland Yard of van de serie Jachtseizoen van StukTV. Dit forumspel is ongeveer hetzelfde principe: één ‘crimineel’ moet zo lang mogelijk proberen uit handen blijven van de jagers/politie. Om dat te doen maakt de crimineel alleen gebruik van het OV (which is like, the best idea ever) en ook de jagers maken alleen gebruik van het OV. Zowel de crimineel als de jagers mogen maximaal 1 uur reizen per dag. Het spel is afgelopen als één van de jagers de boef heeft gevangen.

De Spelregels

Algemeen
  • Elke deelnemer (zowel crimineel als jager) mag maximaal 1 uur reizen.
  • De crimineel mag 1x per 24 uur reizen. Op het moment dat de crimineel post begint de nieuwe “dag”.
  • De jager mag 1x per post van de crimineel reizen.
  • De gehele reis moet mogelijk zijn op de dag waarop de crimineel gepost heeft.
  • Bij je reis moet je rekening houden met werkzaamheden, maar je hoeft geen rekening te houden met vertragingen.
  • Een dag duurt van 4:00 tot 4:00. De periode van 0:00-4:00 telt mee voor de voorafgaande dag (kan handig zijn om te weten als je nachtbussen wilt gebruiken).
  • Voor reizen wordt uitgegaan van 9292.nl. Alleen reizen die volgens 9292.nl mogelijk zijn, zijn toegestaan.
  • Overstappen is toegestaan, zo lang de overstap tenminste wordt aangegeven door 9292.nl, de overstaptijd wordt meegerekend in de reistijd.
  • Precieze aankomst- en vertrektijden doen er niet toe. Je hoeft niet te gaan rekenen als ‘oh, om 10:00 was hij nog wel in Amsterdam Centraal’. De volgorde van forum posts bepaald of je iemand hebt kunnen vangen, of net bent misgelopen.
Spoiler: show
Voorbeeldje:
De crimineel begint ‘dag 1’ op woensdag 10 mei om 1:20. Totdat de crimineel zijn volgende reis maakt (dag 2) kunnen alle jagers maximaal 1 uur aaneengesloten reizen, zo lang die reis (volgens 9292.nl) mogelijk is tussen dinsdag 9 mei 4:00 en woensdag 10 mei 4:00.
Crimineel
  • Bij elke reis geef je alleen aan welk vervoersmiddel je gebruikt hebt (bus, trein, boot etc.). Bij overstappen geef je alle vervoersmiddelen aan die je gebruikt hebt, in de juiste volgorde. Een reis loopt altijd van OV-halte naar OV-halte, het is niet toegestaan om naar andere locaties (anders dan OV-haltes) te lopen. *
  • Verder hoef je geen details over je reis te geven (geen lijnnummers, geen vervoerders, geen tijden, niks).
  • Elke dag geef je één aanwijzing waar je die dag bent aangekomen. Die aanwijzing mag zo cryptisch en lastig zijn als je zelf wilt. Denk aan wat je ziet in de omgeving (Google Maps), geluiden die je er kunt horen, iets in de buurt, een woordspeling op de naam van de bushalte etc. Het is niet de bedoeling dat de jagers met deze aanwijzing kunnen raden waar je zit, maar meer om te checken of hun vermoeden klopt.
  • Om de drie dagen (dus dag 3, dag 6, dag 9, dag 12, dag 15, dag 18, etc.), geef je je exacte locatie prijs, na aankomst van je reis. Dit is een cruciaal moment in het spel en je kunt er maar het best voor zorgen dat de jagers dan minstens 1 uur van je vandaan zijn!
  • Je hoeft niet per sé te reizen, je mag ook blijven op je huidige locatie, dit is ook het geval als je bijvoorbeeld een dag niet online kunt komen.
  • Je mag niet via of voorbij een halte of station komen waar een jager staat, dan wordt je gevangen en is het spel afgelopen. (Dit geldt niet voor jagers die nog geen actie hebben ondernomen en nog op een bepaalde positie staan van vorig spel.)
  • Als een van de jagers de halte/het station bereikt waar je bent, of er ‘overheen’ komt (bus/trein stopt er wel maar het is niet de eindbestemming van de jager), dan ben je gevangen en is het spel afgelopen!
  • De crimineel is spelleider. Mochten er onduidelijkheden zijn over wie waar wel of niet is, over wie als eerste de crimineel gevangen heeft, of mocht een bepaalde reis niet blijken te kunnen, dan mag de crimineel bepalen hoe of wat er gebeurd. Ook heeft de crimineel de verantwoordelijkheid om bij te houden of en door wie hij gevangen/gespot is.
  • Als de crimineel meer dan 7 dagen inactief is, begint het spel opnieuw en mag iemand anders zich gaan verstoppen.
Jagers
  • Er is geen limiet aan het aantal deelnemers. Hoe meer jagers, des te makkelijker het is om de crimineel te vangen, maar des te moeilijker het wordt om de winnende jager te zijn.
  • Jagers die al eerder hebben meegedaan, beginnen op de locatie waar ze in de vorige ronde zijn geëindigd.
  • Jagers die al eerder hebben meegedaan, kunnen de crimineel pas vangen na een reisdag (dus vanaf dag 2 dat ze meespelen). Jagers die in een spelronde nog niet hebben gereisd kunnen de crimineel niet vangen en ook niet spotten.
  • Jagers die nog niet eerder hebben meegedaan, mogen een begin locatie uitkiezen.
  • Jagers die nog niet eerder hebben meegedaan, kunnen de crimineel pas vangen na twee reisdagen (dus vanaf dag 3 dat ze meespelen). Dit is om te voorkomen dat nieuwe jagers te veel voordeel hebben op oude jagers die vastzitten aan de locatie van de vorige ronde.
  • Elke jager moet minstens 1x per 3 dagen een reis maken of aangeven dat hij/zij op dezelfde locatie blijft staan. Doet hij/zij dit niet, dan wordt de jager inactief om te voorkomen dat jagers belangrijke stations afsluiten. Hij/zij kan op elk gewenst moment weer mee doen, maar mag dan pas weer vanaf de 2e reisdag de crimineel proberen te vangen.
  • Bij elke reis die je maakt geef je aan met welk vervoersmiddel, lijnnummer en tijden je die reis hebt gemaakt (inclusief evt. overstappen etc.), zodat gecontroleerd kan worden of je niet vals speelt.
  • Als je als jager inactief bent in het topic, blijf je op je huidige locatie staan. Je mag niet achteraf de reizen van gisteren/eergisteren inzetten om zo langer te kunnen reizen op een dag.
  • Als je aankomt op de halte/station van de crimineel, of als je vervoersmiddel er stopt, of als de crimineel over jouw halte/station heen komt met zijn reis, dan heb je de crimineel gevangen en bij jij de winnaar van het spel!
  • Als er een winnaar is, begint er een nieuwe ronde. De winnende jager wordt dan de crimineel en mag een nieuwe locatie uitzoeken. Alle andere jagers en de crimineel kunnen weer meespelen vanaf de locatie waar ze in de vorige ronde zijn geëindigd.
Als jullie verder nog vragen hebben, of als er nog dingen onduidelijk zijn, hoor ik dat graag! Anders zal ik vanavond rond 18:00/19:00 het startschot geven! ;)

Kaart met de jagers/laatste positie crimineel door iamthedutchdude: KAART

* Verduidelijking toegevoegd door @DPDelft op verzoek van spelers (15-05-2021).
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 22 mar 2020, 20:22, 14 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Jacht!

Bericht door Yanaike »

En ik zie nu al dat ik in het verkeerde forum gepost heb... geweldige voorbereiding dit!

Mag dit topic naar 'OV als Hobby' ?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Jacht!

Bericht door SuperGhost »

wordt dat de eerste reis van de crimineel? :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De Jacht!

Bericht door Wubbo »

Heb ik nu een crimineel verplaatst? Mag dat wel volgens de spelregels? ;-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De Jacht!

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:wordt dat de eerste reis van de crimineel? :wink:
Direct naar de gevangenis natuurlijk. Hij mag niet langs start en ontvangt géén € 200,-!
🍉
Alargule

Re: De Jacht!

Bericht door Alargule »

Yahtzee! *O*

Of...?

-o-
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Jacht!

Bericht door Yanaike »

Volgens mij worden de regels zo wel heel erg complex... :P

Hoe dan ook, tijd om te beginnen!

Episode 1, Dag 1

Ik begin ergens in Friesland...

Ik neem de bus.

Aanwijzing dag 1: De eerste ronde!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Jacht!

Bericht door Aking »

Hoe wordt de boef bepaald?

Ik stel voor degene die het UvB-boekje van Mikos weet te bemachtigen, doet ie meteen nog wat goeds voor de samenleving (A)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Jacht!

Bericht door Yanaike »

Aking schreef:Hoe wordt de boef bepaald?
Ik ben de eerste boef... en daarna steeds de jager die de boef als eerste weet te vangen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Jacht!

Bericht door Aking »

Kriemeneel! :evil:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Jacht!

Bericht door Meltrain »

Mag je op de eerste dag wel eindigen in de provincie waar de crimineel zich bevindt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Jacht!

Bericht door Jef400 »

Dus als jager mag ik op station Purmerend Overwhere starten?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Jacht!

Bericht door Yanaike »

Meltrain schreef:Mag je op de eerste dag wel eindigen in de provincie waar de crimineel zich bevindt?
Wel als je dat doet zonder overstap en zonder te beginnen op een IC-station, maar je mag me de eerste dag nog niet vangen.
JeffreyMeijer schreef:Dus als jager mag ik op station Purmerend Overwhere starten?
Ja!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De Jacht!

Bericht door BrengMe »

Ik start als jager op station Zuidhorn en reis met de stoptrein naar Leeuwarden:

22:30 Zuidhorn
23:08 Leeuwarden
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De Jacht!

Bericht door diederickx »

Ik start als jager in een andere buurprovincie van Friesland, namelijk Noord-Holland.

Ik ga met bus 130 van busstation Uithoorn 12:19 naar station Breukelen 12:55.

Het net begint zich te sluiten...


edit - beginhalte verduidelijkt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Jacht!

Bericht door Meltrain »

Ik ben om 11:54 begonnen bij de halte Norgervaart in Huis ter Heide en ben toen met buslijn 14 naar Drachten Transferium Oost gegaan, alwaar ik om 12:45 arriveerde.

Moeten de deelnemers trouwens in Nederland blijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Jacht!

Bericht door Aking »

Meltrain schreef:Ik ben om 11:54 begonnen bij de halte Norgervaart in Huis ter Heide
Zeg euh, doe eens vermelden wélke huis ter heide...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Jacht!

Bericht door Meltrain »

In Drenthe. Ik heb er niet voor niks een link naar de Wiki bij geplakt. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De Jacht!

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:Ik ben om 11:54 begonnen bij de halte Norgervaart in Huis ter Heide en ben toen met buslijn 14 naar Drachten Transferium Oost gegaan, alwaar ik om 12:45 arriveerde.

Moeten de deelnemers trouwens in Nederland blijven?
Reizen via de reiswegen van 9292. Dat is de spelregel. Let dus op met je eindpunten in de uiteinden van het land of net over de grens. Je kan dan geen kant meer op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Jacht!

Bericht door Aking »

Je kan terug :Y
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De Jacht!

Bericht door dylanwild94 »

Ik meld me ook als jager en start om 00:32 op metrostation naar Rotterdam centraal met lijn D en kom om 00:41 aan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De Jacht!

Bericht door JothamvW »

En ik meld me vanaf halte Nordlaan in Velp Gelderland, ik neem lijn 1 van 00:03 en kom om 00:09 aan op Arnhem Velperpoort.

(Deze edit is alleen omdat ik vergeten was het nummer van de buslijn erin te zetten.)
Laatst gewijzigd door JothamvW op vr 03 mar 2017, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De Jacht!

Bericht door Ardan »

Ik moest even een paar keer lezen voor ik het spel snapte. Maar goed, ik begin lekker thuis en haast me om de laatste bus te halen bus 1 vanaf het Deltaplein naar het station in Deventer, 0:05 - 0:10.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Jacht!

Bericht door Jef400 »

Ik meld me aan als jager. En ik ben om 23:51 vertrokken vanaf station Houthem-St Gerlach in de richting van Maastricht
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: De Jacht!

Bericht door frankberg19 »

Ook ik meld me aan.
0:06 bushalte Landforum in Eindhoven naar Station, aankomsttijd: 00:21. Lijn 401


edit: lijnnummer
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten