Het kleine treintjestopic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Het kleine treintjestopic

Bericht door trolly »

In tegenstelling tot de meeste topics in dit forum gaat dit topic over treintjes, en eveneens tegen de heersende mores in heet het niet "het grote treintjestopic" omdat het niet over grote treintjes gaat. Het gaat namelijk over kleine treintjes.

Dat hebben we te danken aan Ferdinand:
Ferdinand schreef:In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
Afbeelding
Die handschoen werd door meerdere medeforummers opgenomen, en zo kwamen er dus diverse Duitse treintjes langs, de één nog kleiner dan de ander. Zelf was ik ook in de verleiding een Ameisenbär te plakken, maar dat doe je natuurlijk ook niet zomaar onder iemands reisverslag.

Vandaar een gloednieuw topic, waar iedereen naar hartelust kleine treintjes kan stallen. Geen beperkingen, behalve in lengte. Kom maar op met je plaatjes van de Harzquerbahn, Ferrovia Circumetnea of hoe al die keuteltreintjes mogen heten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

trolly schreef:Ferrovia Circumetnea
Ik ben er volgende maand en ben heel benieuwd of hun oude motorwagens nog rijden of dat nu alles is uitgerangeerd door de nieuwe tweedelige Newag Vulcano-treinstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door trolly »

Fijne treintjes. Herrie en diesellucht. Voor wie geen idee heeft:
Afbeelding
Dankbaar uit dit Wikipedia-artikel geleend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Wubbo »

Nou, dan ook maar hier: het meest vreemde kleine treintje is toch wel deze. Dat er nog exemplaren van rondrijden vind ik een wonder.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door ArrivaBas »

Keolis heeft zo te zien luxere stoelen in hun Citea's zitten. :') :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Meltrain »

Is deze trein klein genoeg? (A)
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door trolly »

Alles mag. Of moeten we een grens trekken bij kaboutervandalisme?
Afbeelding
Door Damir Segon, gevonden op deze site.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

Een ander Italiaans minitreintje is de ALn.668 van Trenitalia:

Afbeelding

Verdeeld over 13 subseries zijn er maar liefst 785 van deze motorwagens gebouwd door FIAT, Breda en O.ME.CA. Het eerste stel kwam in 1956 uit de fabriek, het laatste pas in 1983. Subserie 1000 en 1900 hebben twee instappartijen per kant in plaats van een centraal instappunt in het midden van de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Meltrain »

Die trein lijkt een beetje op een Wadloper. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door AppleMoose »

Ondanks een andere 'kop', dak, andere deuren op andere plekken, andere kleuren, andere ramen en als je de buffers ook ff wegdenkt, lijkt ie inderdaad wel een beetje op een wadloper; de DH1 had namelijk ook acht wielen :Y

Herr Trolly vroeg om kleine treintjes en dan ben ik de beroerdste niet om er een (stiekem twee, maar is hetzelfde type, dus gewoon één.1!) te showen in dit bescheiden topic.
Sverige is een groot(s) land, maar de inwoners zijn (op wat chauvinistisch gevlag op en rondom hun ontroerend goed na) vrij bescheiden.

Neem bijvoorbeeld dit schattig treintje uit de jaren dertig van de vorige eeuw van de SJ.
Afbeelding

Uit te breiden met een eveneens bescheiden aanhangertje.
Afbeelding

Binnenkort in model (schaal 1/87) verkrijgbaar voor slechts 505 euries (incluis aanhangert).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Meltrain »

De (replica) omC 909 van de Stoomtrein Goes - Borsele reed zaterdag een proefrit:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

Ik kwam dit minitreintje van TransN zojuist tegen in La Chaux-de-Fonds. Heet denk ik een BDe 4/4?

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Zugführer »

Mijn medeforumleden herrinerden mij net in de (grote) trein aan dit topic, waar ik nog eens deze foto wilde delen van een (klein) Tsjechisch treintje.
Afbeelding
ČD Class 810 at Vrchlabí train station by Zugführer, on Flickr

Er is ook een nog niet gemoderniseerde versie, die destijds een week later op dezelfde plek voor me klaar stond.
Afbeelding
ČD Class 810 at Vrchlabí train station by Zugführer, on Flickr

Deze foto's zijn schaamteloos gekopieerd uit dit topic *trein*
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door busentrein »

De Rurtalbahn heeft een aantal van deze rondrijden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

Die ken ik ja. Ik zal de indeling van het lagevloersgedeelte maar “bijzonder” noemen. Rijcomfort is wel beter dan van hun voorgangers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Z2N »

In een kleine treintjestopic kan het kleinste treintje van Frankrijk natuurlijk niet ontbreken: de Blauwe vinvis! *O*
AfbeeldingSNCF X73519, Kruth by Z2N, on Flickr
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

Of die walvissen vinden mij een aantrekkelijk hapje (en ik heet niet eens Jonas) of ik heb een fantastisch talent om treindiensten te kiezen die met walvissen gereden worden. Ik denk dat eerste, want anders kan ik niet verklaren dat zelfs de sneldienst Nancy - Metz op een maandagochtend met walvissen wordt gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Z2N »

Of er is een derde optie: TER Metrolor zit met een materieeltekort. In de komende paar jaar worden dubbeldekkers overgenomen vanuit de Pays de la Loire en geruild voor enkeldeks ZGC-stellen, de verbinding met Luxemburg-stad kent enorme groeicijfers: het aantal dagelijkse treinen is gestegen van 36 in 2012 naar 58 vandaag (per richting).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Suus »

Er gaan maar 49 regionale treinparen daar de grens over, de rest zijn TGV's. En dan nog, als de SNCF nu eens echt een fatsoenlijke dienstregeling maakt in plaats van die net-niet-helemaal klokvaste dienstregeling van ze zouden ze een hoop materieel kunnen besparen. De reistijd tussen Thionville en Luxemburg (met altijd twee tussenstops) fluctueert tussen de 24 en 30 minuten bijvoorbeeld. Met een rijtijd van 24 minuten kan je een prachtige kering maken in Luxemburg. Een rijtijd van 30 minuten is daarentegen waardeloos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Z2N »

Die fluctuaties komen door de inpassing in Luxemburg, Bettembourg - Luxemburg Stad kent in de ochtendspits tot elke vijf minuten een trein, en dat moet maar net passen op Luxemburg-Stad en in Bettembourg, waar alle aansluitingen gelijkvloers zijn. Tussen Thionville en Metz is de dienstregeling verrassend symmetrisch, met elk kwartier een trein in de spits (afwisselend in 24 of 27-28 minuten afhankelijk van de hoeveelheid stops).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
nico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 23:19

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door nico »

busentrein schreef:De Rurtalbahn heeft een aantal van deze rondrijden
Vergelijkbaar met die van de Ortenaubahn
Afbeelding
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door julsteren »

JAAAAA dit vind ik een leuk topic *trein* *trein* *trein*

RegioShuttles tref ik sporadisch in Duitsland:

Afbeelding

Een treintje van de PRESS wat een uurdienst onderhoud tussen Bergen (Rügen) en Lauterbach Mole, waarbij tussen Putbus en dat laatste een 3e rail tussen de spoorstaven ligt zodat er ook smalspoortreinen naar Lauterbach kunnen.
Ferdinand schreef:In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
Afbeelding
Ook tot een tijdje terug was dit dit treintype wat dichter bij huis te vinden, in Dortmund.

Afbeelding

Deze foto heb ik afgelopen zomer gemaakt, tegenwoordig rijden hier treinen van de Poolse fabrikant PESA.

Ook natuurlijk erg klein, maar helaas al een hele tijd niet in dienst:

Afbeelding

*trein* *trein* *trein*

Sinds de buitendienststelling van de wadlopers zijn er in Nederland geen enkelbaks treinen meer te vinden :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door trolly »

Toch nog even over Ferdinands foto uit de openingspost:
Lijn 45 schreef:En vergeet de Schienenbus niet. :wink:
Nou kan je Ferdinand veel verwijten, maar niet dat hij de Schienenbus vergeten is. De achtergrond van de foto wordt namelijk gevormd door het Südwestfälisches Eisenbahnmuseum, en één van de museumstukken is links achter nog net zichtbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door Ferdinand »

haha, dat was me helemaal niet opgevallen :')

Heel toevallig...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het kleine treintjestopic

Bericht door trolly »

Geeft niks hoor. Hij is ook maar half zo lang als je LINT, dus je ziet 'm makkelijk over het hoofd...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten