Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

De NMBS heeft in september 2020 de lijnennetkaart geüpdatet, kom ik net achter. Volgens mij is er weinig veranderd, behalve dat de lijn van Libramont naar Bastogne er definitief afgehaald is en dat men een ronder lettertype gebruikt heeft.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door en-es »

Ik zie bij Antwerpen de stations Dam en Oost staan. Zijn die weer heropend?
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door jjasloot »

Niet helemaal een succes zou ik zeggen, ik mis bijvoorbeeld de namen van Liège Guillemins en Charleroi Sud (edit: en Gent Sint-Pieters)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

_O- Dat was me nog niet eens opgevallen.
en-es schreef: za 09 jan 2021, 22:32 Ik zie bij Antwerpen de stations Dam en Oost staan. Zijn die weer heropend?
Dit is een gevalletje "nooit aangepast" geloof ik, net als de lijn naar Antwerpen-Haven. :')

Wat op de kaart in ieder geval ook ontbreekt (en altijd ontbrak) is de verbinding tussen Aubange en Athus in het uiterste zuidoosten.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ik ben bezig met een diagram van het tramnet in 1930, toen het net qua aantal lijnen zijn grootste omvang bereikte (alle lijnnummers van 1 t/m 25 waren toen in gebruik).

Dat is nog bepaald geen sinecure:

Afbeelding

Individuele haltes ga ik er niet op aangeven, want uitvinden waar die allemaal lagen in 1930 en hoe ze heetten...onbegonnen werk. Wel wil ik straatnamen, pleinen, stations en natuurlijk de lijnnummers en -eindbestemmingen er nog in opnemen. Ook het achterliggende patroon van grachten (in de binnenstad) wil ik er nog in opnemen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Oef, daar ben ik ook ooit eens aan begonnen maar het is echt een pittige klus. Je hebt er wel wat van weten te maken tot nu toe :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Ik miste even de tractortram naar Sloten, maar die is blijkbaar al in 1925 opgeheven.
Verder ziet het er nu al mooi uit. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Gaaaaaf :trein:
Overigens heeft het Stadsarchief een haltelijst per lijn uit 1930, dus je zou ze best toe kunnen voegen (A)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

Alargule schreef: zo 10 okt 2021, 13:23 Ik ben bezig met een diagram van het tramnet in 1930, toen het net qua aantal lijnen zijn grootste omvang bereikte (alle lijnnummers van 1 t/m 25 waren toen in gebruik).

Dat is nog bepaald geen sinecure:

Afbeelding

Individuele haltes ga ik er niet op aangeven, want uitvinden waar die allemaal lagen in 1930 en hoe ze heetten...onbegonnen werk. Wel wil ik straatnamen, pleinen, stations en natuurlijk de lijnnummers en -eindbestemmingen er nog in opnemen. Ook het achterliggende patroon van grachten (in de binnenstad) wil ik er nog in opnemen.
Dit is best wel iets wat ik aan de muur zou willen hebben. Vooral door het kleurgebruik.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Waar ging dat inprikkertje in de Jordaan precies naartoe?
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Dat was lijn 20 naar de Noordermarkt
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

tsov schreef: zo 10 okt 2021, 14:38 Gaaaaaf :trein:
Overigens heeft het Stadsarchief een haltelijst per lijn uit 1930, dus je zou ze best toe kunnen voegen (A)
Ahh kijk. Dat is een interessante bron!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Karl »

Mooie kaart. Ben benieuwd naar een volgende versie. Hoe begin je eigenlijk aan het maken van zo'n kaart? Met het gebied waar de meeste lijnen zijn, of een hoofdas?
Het is een spectrum.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ik heb deze plattegrond gebaseerd op de tramplattegrond van het hedendaagse netwerk, en daarbij heb ik inderdaad een paar assen gedefinieerd waarlangs ik de lijnen heb getrokken. Daarbij heb ik geprobeerd wat meer aan te sluiten op de werkelijke (geografische) verhoudingen in het netwerk. Omdat het tramnet van Amsterdam heel radiaal van opzet is, leende een hoekverhouding van 30 graden zich hier bijvoorbeeld beter dan de 'standaard' van 45 graden, waar ik een oudere versie op heb gebaseerd.

Vanuit die basis is het een kwestie van verder uittekenen, en vooral heel veel proberen. Het is altijd lastig om een balans te vinden waarbij de lijnen zo recht mogelijk lopen, mooi op elkaar aansluiten én er ook nog voldoende ruimte is om alle haltelabels in te passen. Toch denk ik dat dat me tot nu toe vrij aardig is gelukt ;)
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Al een heel end met de haltes toevoegen...

Afbeelding

...maar nee, ik ga niet al die haltes óók nog eens van een naam voorzien :mrgreen:
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Erg gaaf :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Waar ik vooral nog achter probeer te komen, is hoe de lijnenloop bij het CS in elkaar zat. Zoals ik het tot nu toe heb uitgepuzzeld:
  • Alle NZVB- en Damraklijnen die op het CS eindigden, eindigden aan de westkant;
  • De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
  • De doorgaande lijnen (5, 13, 18) stopten allemaal aan het voormalige Prins Hendrikplantsoen (PH-kade tussen Martelaarsgracht en Damrak);
  • Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Alargule schreef: wo 13 okt 2021, 08:55
  • De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
  • Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
  • Deze lijnen reden komende over het oostelijke Stationsplein via de lus die ook de Damraklijnen reden.
  • Lijn 22 reed een rondje over de sporen zo dicht mogelijk langs het stationsgebouw, dus inderdaad dwars over het Stationsplein.
Ik heb thuis dit boek, waarin een heel hoofdstuk gewijd is aan de sporensituatie op het Stationsplein, en de loop van alle lijnen daar. Daar zit ook een afbeelding in van het sporenplan rond CS in 1930, daar kan ik eventueel wel een foto van maken.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

tsov schreef: wo 13 okt 2021, 09:31 Daar zit ook een afbeelding in van het sporenplan rond CS in 1930, daar kan ik eventueel wel een foto van maken.
Heel graag! :pos:
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Afbeelding
Voilà ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Oehh...heb je die ook iets groter? En ik meen nog nèt letters te kunnen onderscheiden - verwijzen die toevallig naar een legenda die ook in het boek is opgenomen?

(ja, ik ben lastig, ik weet het :) )
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Deze is wel erg klein inderdaad. Kon op mijn telefoon even geen betere upload-site vinden.
Zal vanavond wat scans maken, en via mijn laptop even elders uploaden ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

*O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Wauw, 11 lijnen over één keerlus heen persen plus alle doorgaande lijnen? Wat moet dat een bende zijn geweest, hoeveel halteplaatsen waren er? Ik las eens dat de trams vroeger tot wel elke 3 à 4 minuten reden omdat het maar van die korte dingetjes waren.
Ik doe ook maar wat
Hensepens
Berichten: 103
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hensepens »

Alargule schreef: wo 13 okt 2021, 08:55 Waar ik vooral nog achter probeer te komen, is hoe de lijnenloop bij het CS in elkaar zat. Zoals ik het tot nu toe heb uitgepuzzeld:
  • Alle NZVB- en Damraklijnen die op het CS eindigden, eindigden aan de westkant;
  • De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
  • De doorgaande lijnen (5, 13, 18) stopten allemaal aan het voormalige Prins Hendrikplantsoen (PH-kade tussen Martelaarsgracht en Damrak);
  • Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
Zo irritant dat Google Earth toen nog niet bestond...😂
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten