Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Niet? -0- Hele topic voor niks. :evil:
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

:cry:
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

JordiBrabant schreef: ma 16 jan 2023, 22:33 De verschillende niveaus van Duivendrecht zijn niet met elkaar verbonden met een streepje. Sowieso ontdek ik niet zo veel consistentie bij die verbindingsstreepjes, met een paar uitersten: Spaarnwoude krijgt wél een streepje, maar Diemen niet.
Dit is inderdaad iets dat nog niet helemaal uitgekristalliseerd is, nee. Ik heb die streepjes in eerste instantie bedacht in situaties waarbij niet helemaal duidelijk was welk label bij welk station hoort, wat met name in gebieden met veel lijnen en stations, zoals in Utrecht of Noord-Holland boven Zaandam.

Later bedacht ik me dat het ook wel handig zou zijn als er veel lijnen tussen het label en het stationscirkeltje staan, maar daar is de uitwerking nog niet helemaal consequent inderdaad. Tot slot heb ik ze ook gebruikt als lijnen tussen stationscirkeltjes doorlopen, omdat de betreffende serie niet op dat station stopt. Daar is het streepje bij Duivendrecht me ontglipt.

En zo zie je: je blijft bezig. Ik heb geleerd dat je dit soort projecten op een gegeven moment even aan de kant moet leggen. Dus dit punt - en andere - komen later aan de beurt. Er zal genoeg gelegenheid toe komen, met alle veranderingen die er ongetwijfeld nog aankomen.

Het voorlopige eindresultaat is hier te zien:

https://spoorenkaart.wordpress.com/2023 ... land-2023/
🗣
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JordiBrabant »

Troost je met de gedachte dat voor zover ik weet de "grove" fouten uit je kaart zijn, tenzij we allemaal ergens overheen gekeken hebben. De meeste opmerkingen zijn nu alleen maar voor de esthetiek.
Ik vind de kaart heel goed gelukt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank - ik denk ook dat wat nu rest vooral polijstwerk is. Ik ben ook wel benieuwd of ik me geroepen ga voelen deze kaart bij elke grote wijziging bij te gaan werken. En ook hoe houdbaar dit format op de langere termijn gaat zijn, als al die mooie plannen voor nóg meer treinen zich inderdaad materialiseren.
🗣
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ODRAIL »

Een mooie en bruikbare lijnenkaart. Dank voor het maken. Heb hem gisteren gedownload :pos: ;) .
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Schaven en polijsten.

De kaart is iets breder geworden om het Noorden wat meer volgens de werkelijke topologische verhoudingen weer te kunnen geven. Let op de boog bij Hoogeveen en het verloop langs de grens van de lijn naar Emmen thv Coevorden.

Ook in het zuiden, met name op de lijn Helmond-Venlo, enige aanpassingen aan de lijnenloop.

Stations die aan de kust of de grens liggen, wat meer die kant op geschoven.

Verder wat foutjes eruitgehaald en het gebruik van dikgedrukte labels meer beperkt tot grote cq belangrijke plaatsen.

En nee, inmiddels volgens de geruchten weer rijdende series staan er nog niet op.

Afbeelding
🗣
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Mijn complimenten.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door teun »

Ik vind het nieuwe kleurenpalet voor de decentrale lijnen ook wel wat hebben. :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ODRAIL »

Ziet er weer mooi uit :pos: ;) .

@TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank allen!
ODRAIL schreef: ma 30 jan 2023, 11:59 @TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
Jazeker - de afbeelding hierboven kun je downloaden (staat op mijn site) :Y
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

ODRAIL schreef: ma 30 jan 2023, 11:59 @TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
En voor een betere vectorkwaliteit: hier is een PDF-bestand te downloaden:

https://spoorenkaart.files.wordpress.co ... ies6-2.pdf
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik ben wat aan het experimenteren met het kleurenschema van mijn spoorkaart. Op de eerste kaart het kleurenschema zoals ik dat tot nu toe gebruikt heb. Op de tweede kaart een ander kleurenschema, waarbij ik de groepering en het principe van felle kleuren voor het hoofdrailnet en pasteltinten voor de regionale lijnen hetzelfde heb gelaten, maar de kleuren anders heb toegekend.

Bij de eerste kaart heb ik ervoor gekozen om bundels die deels parallel lopen, zoals Amsterdam-Utrecht-Arnhem en Amsterdam-Utrecht-Eindhoven of Rotterdam-Gouda-Utrecht en Den Haag-Gouda-Utrecht, contrasterende kleuren mee te geven. Op de tweede kaart heb ik deze metabundels juist van schakeringen van eenzelfde kleurtemperatuur voorzien. Van een afstandje levert dat net even wat meer inzicht op in hoe het Nederlandse spoornet is gestructureerd.

Qua contrastwerking ben ik er nog niet helemaal uit. Het kleurenschema op de tweede kaart lijkt bijzonder goed te werken in het westen van het land, met name rond Den Haag en Rotterdam, maar ook in Brabant en rond Arnhem. Daarentegen werkt het minder goed in het midden en oosten van het land, waar het oorspronkelijke kleurenschema op de eerste kaart juist weer voor betere contrastwerking zorgt.

Wat vinden jullie?

Afbeelding Afbeelding
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Ik heb een voorkeur voor de tweede kaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Ik ook. Daar wordt het net wat helderder uit wat de belangrijke corridors zijn er hoe die uitwaaieren.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Daniel »

Hier ook een voorkeur voor de tweede, die laat het mooist de opbouw van het netwerk uit corridors zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

De tweede kaart oogt ook een stuk rustiger inderdaad. Wel nog een foutje ontdekt: je hebt Schinnen en Spaubeek omgewisseld. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Hoort de s1100 Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal niet HSL-kleuren te hebben? Die trein heeft immers een ander stoppatroon dan Oude Lijn-intercity’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank allen weer voor de feedback, en het eruitvissen van foutjes die er dus toch nog in staan ;) Ik neig nu ook steeds meer naar dat nieuwe kleurenpalet, al denk ik dat ik het links en rechts nog wel wat zal tweaken - ik zit nu sowieso in de tweakfase, en dat kan lang duren :mrgreen:
Suus schreef: ma 06 feb 2023, 07:45 Hoort de 1100 Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal niet HSL-kleuren te hebben? Die trein heeft immers een ander stoppatroon dan Oude Lijn-intercity’s.
Ik heb de HSL-kleurgroep gereserveerd voor alle treinen die over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam reizen, wat de 1100 niet doet. Vandaar de kleur van de Oude Lijn. Meer in het algemeen heb ik geprobeerd het aantal kleurgroepen beperkt te houden, omdat ze anders lastiger uit elkaar te houden zouden zijn.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

De Zuidelijke Randstad is een lastig geval: je hebt de 1100 en de Sprinters nu dezelfde kleur gegeven als de 2200, terwijl ze met deze serie net zo weinig gemeen hebben als met de 2400.
Je zou de 1100 en 6400 eventueel ook nog het Brabantse bruin van de 3600 kunnen geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Het zwaartepunt van de bruine groep ligt vooral tussen Arnhem en Nijmegen. Maar zo zie je maar hoe lastig dit soort afwegingen te maken zijn ;)
🗣
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ODRAIL »

TffpaA schreef: vr 03 feb 2023, 14:07
ODRAIL schreef: ma 30 jan 2023, 11:59 @TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
En voor een betere vectorkwaliteit: hier is een PDF-bestand te downloaden:

https://spoorenkaart.files.wordpress.co ... ies6-2.pdf
Top :pos: ;) .

Heb hem inmiddels gedownload. Ben er erg blij mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

De PDF van de TER-netkaart van Frankrijk die al maanden verstopt zit in de SNCF Connect-app is eindelijk te exporteren, dankzij de deel-knop die recent aan de iOS-app is toegevoegd.

Geen zin hem zelf op te zoeken in de app? Download hem dan hier: https://www.dropbox.com/s/lza9o76ggez53 ... 9.pdf?dl=0
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Wat verder geknutsel aan mijn kaart. Ik heb besloten vanaf nu verder te gaan met de dienstregeling 2024. Dat is natuurlijk nog een concept, dus we moeten maar zien wat er uiteindelijk van terecht komt. Maar goed, die lijnenloop biedt genoeg interessante inpassingsuitdagingen - vooral de 3200 was een crime om op te nemen, omdat dat ding met zoveel andere lijnen en trajecten parallel loopt.

Verder heb ik de lijnenloop rond Weesp wat aangepast, zodat er net wat minder vervlechting is. Hangt ook samen met die eerder genoemde 3200, die daarmee netjes parallel aan de 2400 en de 700/1800 vanaf Schiphol kan worden gelegd.

Afbeelding
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Ik heb nogmaals over je argumenten nagedacht, maar gezien het afwijkende stoppatroon van de 1100 en de afwijkende route ten zuiden van Rotterdam lijkt groen mij echt een betere kleur dan geel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten