Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dat mag je uiteraard vinden. Vooralsnog houd ik het bij geel cq dezelfde kleur als de andere lijnen die (deels) van de Oude Lijn (Amsterdam-Haarlem-Den Haag-Rotterdam) gebruik maken.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Zou het dan mogelijk kunnen zijn dat de lijn op een grotere afstand van station Dordrecht komt te liggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

In 2024 zou de Drielandentrein naar Luik moeten gaan rijden. (A) En ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar zouden Kampen en Kampen Zuid dichter bij elkaar kunnen komen te liggen?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik denk dat daar op zich wel een mouw aan te passen is, ja, al moet ik me dan eens gaan bedenken hoe ik dat label voor Zwolle Stadshagen nog fatsoenlijk kwijt ga kunnen. Maar misschien valt met het gelijktrekken van de boogstralen van de vanuit Zwolle naar Dronten afbuigende lijnen nog wel wat ruimte te creëren.

De situatie bij Dordrecht wordt een stuk lastiger aan te pakken, omdat alles in dat gebied van elkaar afhangt - pas één lijn aan, en je moet ook een hoop andere lijnen, stations en labels gaan verplaatsen.

Kortom: allemaal zaken voor verdere optimalisaties *O*
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Wat vinden we van deze oplossingen?

Bij Dordrecht het station iets verschoven, waarbij ik een knik in de MerwedeLingelijn heb gelegd die net iets beter met de werkelijkheid overeenkomt:

Afbeelding

En voor het Kamperlijntje heb ik de boel iets ingekort en de bocht van Zwolle naar Dronten iets ruimer gemaakt, zodat Kampen en Kampen Zuid iets meer met elkaar op één denkbeeldige lijn liggen:

Afbeelding
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Kampen lijkt me zo al beter dan dat het eerst was. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Daniel »

Het label van station Aalten lijkt me trouwens wat ongelukkig staan, als je niet goed oplet lijkt het net of de lijn uit Arnhem daar eindigt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Het zou op zich nog wel mogelijk moeten zijn de labels tot en met Didam van positie ten opzichte van de lijn te wijzigen - dus wat nu onder de lijn staat komt er dan boven en andersom. Dat zou potentiële verwarring moeten wegnemen.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

Zou van Z. Stadshagen "Zl Stadshagen" maken, aangezien Zl toch al de afkorting is voor Zwolle maak je het m.i. zo volledig. De ruimte is er op zich wel, die L komt dan gewoon op de plek van de punt.
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik probeer een beetje weg te blijven van de officiële afkortingen - wij snappen ze wel, maar de gemiddelde kaartenkijker niet. Omdat we in Nederland relatief veel steden hebben die met een A beginnen én die meerdere stations hebben, heb ik daar vaak voor meerletterige afkortingen gekozen, maar dat zijn dan in de regel de eerste letters. Zwolle zou dan dus 'Zw' worden. En die 'w' is net weer het andere uiterste qua breedte van de 'l'...
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Ja, Dordrecht is beter zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

:pos:

Het hele plaatje, voor de volledigheid.

Afbeelding
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Mag ik nog even zeuren? (A) Waarom schrijf je "Maastricht Noord" maar "M. Randwyck"? En waarom wel Ar. Velperpoort en Ar. Presikhaaf, maar dan toch Arnhem Zuid? En ik mis toch een beetje de logica in de afkortingen. Waarom bijvoorbeeld Hlm. Spaarnwoude en niet gewoon H. Spaarnwoude? Waarom Alkmaar Noord en niet A. Noord?

Overigens vraag ik me af of Kampen niet toch wat duidelijker zou worden als je Z. Stadshagen boven Zwolle zou schrijven met een verbindingsstreepje, en Kampen onder de spoorlijn; wellicht zelfs Kampen Zuid (K. Zuid?) boven de paarse lijn. Dan staat de tekst van Kampen en Kampen Zuid bij elkaar.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Die afkortingen ergeren mij ook. Het is vast gezeur, maar als het om optimale leesbaarheid gaat is zoeken naar de betekenis van een eenletterige afkorting niet bevorderlijk. Daar komt het consistentieverhaal dan nog bij, terwijl de noodzaak niet altijd even duidelijk is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Wat kunnen jullie zeuren, zeg. Maar inderdaad: er valt nog wel wat te verconsistensificeren. De voornaamste reden voor afko's gebruiken is natuurlijk dat het label dan makkelijker inpasbaar is. Maar dat is niet overal nodig. Dat zou dus een eerste verbeterslag kunnen zijn: overal waar de naam voluit geschreven kan worden, de naam ook voluit schrijven.

De situaties die dan nog overblijven zouden dan afgekort moeten worden, waarbij enige consistentie wel gewenst lijkt. Misschien dat "A'dam" en "H'sum" dan meer voor de hand liggen dan "A." en "Hil.", maar dat zou ik moeten bekijken per geval.
🗣
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door reisthijs »

Voor de consistentie zou het mooi zijn om het aantal letters in de afko's overal hetzelfde te doen. Bij dit voorbeeld dus A. en H. of Ams. en Hil.
A'dam en H'sum is inderdaad ook consistent en duidelijk voor deze twee plaatsen, maar die manier van afkorten is eigenlijk alleen mooi bij namen met drie lettergrepen en drie letters in de laatste lettergreep.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: wo 22 feb 2023, 11:50 Wat kunnen jullie zeuren, zeg.
Dat is onze voornaamste bestaansreden, tevens enige hobby. Maar heel attent dat je er ook nog naar luistert. Kom daar in deze ongehoorde tijden nog maar om.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik plaats mijn kaarten hier ook niet om te zenden, maar om feedback op te halen. In het begin vooral om de ergste fouten eruit te krijgen, naderhand ook als het op suggesties voor verbeteringen aankomt. Die zal ik overigens niet altijd overnemen, maar ik zal ze dan wel altijd beargumenteerd van de hand proberen te wijzen.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: wo 22 feb 2023, 11:50 Wat kunnen jullie zeuren, zeg.
Ja vrind, jij openen deze toppik. :x
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Nie.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

Oh verhip, aai stend korrektet.
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Een bijgewerkte versie, met zoveel mogelijk voluit uitgeschreven stationsnamen. Alleen daar waar het gewoon niet ging passen heb ik de plaatsnaam afgekort, waarbij ik alleen de eerste letter heb gebruikt. De context zou duidelijk moeten maken om welke plaats het gaat.

Verder heb ik het westen ietsje breder gemaakt zodat ik labels makkelijker kwijt kon, met name ten oosten van Den Haag en tussen Uitgeest en Zaandam. Tevens biedt het een mooie ruimtereservering voor eventuele toekomstige uitbreiding van de treindienst op de HSL-Zuid tussen Schiphol en Rotterdam.

Edit: nog geoptimaliseerderder. Nu heb ik nog maar zeven stations met afko's, waarvan vier in Utrecht. Ook heb ik het kleurenschema weer aangepast, ditmaal met het kleurenpalet dat ik van de Tube Map heb gejatleend (A)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op do 23 feb 2023, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Dank je wel. Mijn dag is weer wat minder belabberd. Ik moet je ook nog even een veer in je achterste steken voor de heldere legenda. Bij dezen dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Au. Bedankt.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

Issie het glijmiddel weer vergeten? -0-
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten