Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

In het kader van datzelfde experiment: een kleurenpalet dat teruggrijpt op een palet dat ik in het verleden al eens gebruikte, met ditmaal de kleurencodes van de Londense Tube Map.
Laatst gewijzigd door TffpaA op vr 24 nov 2023, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Deze kaart vind ik op het eerste gezicht een heel stuk overzichtelijker dan de vorige.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ja, dat idee heb ik zelf ook. Ook al omdat het hier meer de tramlijnen dan de metrolijnen benadrukt.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik zit nu aan dit kleurenschema te denken voor de Amsterdamse tramkaart - met zo min mogelijk overlap tussen tram en metro qua kleurgebruik:

Afbeelding
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Lastig vergelijken nu je die eerdere kaart hebt weggehaald, maar ik vind het bij de metro nu niet echt duidelijk op het eerste gezicht dat het geen tram is.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Hmm, ik dacht dat de lichtere kleuren en afwijkende stationssymbolen daarbij wel zouden helpen...
🗣
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door iamthedutchdude »

Voor zover ik mij de vorige versie kan herinneren, vond ik in die versie het onderscheid tussen tram en metro wel duidelijker.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

De spoorkaart toch ook maar verder bewerkt. In de kleurgroeperingen een vereenvoudiging, waarbij alle noord-zuidgeoriënteerde series via Utrecht nu blauw zijn, en alle oost-westgeoriënteerde rood. Tussen Den Haag en Dordrecht heb ik de lijnen zo herschikt dat de 5000, 5100 en 5200 nu naast elkaar liggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op di 26 dec 2023, 17:25, 4 keer totaal gewijzigd.
🗣
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Goed bezig :trein:
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank! Er zijn ondertussen alweer wat kleine updates geweest, zoals aan het aantal wijzigingen is te zien. Mocht iemand nu onverhoopt toch nog missers spotten, dan houd ik me altijd aanbevolen (A)
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Niet echt een misser, wel een inconsequentie: de overigens erg prettige legenda open met de tekst Deze trein... waaronder een worstje naar een open cirkeltje met het onderschrift ...begint/eindigt hier — wat op zich glasheldere informatie is, maar wordt tegengesproken door genoemd worstje, dat immers de route van de trein markeert, en niet begint of eindigt bij het betreffende cirkeltje. Het zou m.i. consequenter zijn de tekst Deze trein... voor het cirkeltje te zetten, en het worstje te cancellen.

Nou ben ik intussen wijs genoeg om te weten dat je mijn suggesties zo'n beetje per definitie naast je neerlegt (en waarom zou je niet?) maar misschien ben je het voor de verandering met me eens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: di 26 dec 2023, 19:08 Nou ben ik intussen wijs genoeg om te weten dat je mijn suggesties zo'n beetje per definitie naast je neerlegt (en waarom zou je niet?) maar misschien ben je het voor de verandering met me eens.
Nee - ik ben dit met je eens *O* - alleen weet ik nog niet goed hoe het dan wél weer te geven -0-

Ik kwam zelf nooit verder dan het 'worstje' te vervangen door een lijntje met een pijltje, maar jouw suggestie is misschien wel nog eenvoudiger.
🗣
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Ja! Dat viel mij ook al in eerdere uploads op, al nam ik nooit de moeite er iets over te posten. Fijn dat een ander het ook ziet.
Doe er wat aan! OP de BArricADEs!!!!!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Met trolly's (en Ardans) suggestie. Plus nog wat finetuning op de lijnenloop in het oosten en noorden.

Afbeelding
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Als ik nog een kleine esthetische suggestie mag doen: dit is zo'n beetje de enige kaart die er zorg voor draagt dat de sporen aan de juiste kant een station binnenkomen (waarvoor dank), waarbij kopmakende treinseries op de kaart daadwerkelijk kopmaken. In dat kader zou het schitterend zijn als ook het lijntje van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan onderweg "in het niets" zou kopmaken. (A)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Heb ik overwogen, maar dat werd bij uitwerking nogal lelijk, vond ik zelf.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Het kleurenschema van de Amsterdamse tramkaart toch maar weer aangepast naar een 'oud' schema - dwz een schema dat ik in het verleden ook gebruikt heb, met wat aanpassingen. De metrolijnen wat dikker gemaakt en van een donkergrijze omranding voorzien en de metrostations op dezelfde wijze weergegeven. Plus nog wat kleine verbeteringen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op zo 31 dec 2023, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Het onderscheid tussen tram en metro is zo weer een stuk duidelijker, naar mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

trolly deelt die bescheiden mening
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

En waar zit dat hem dan in volgens de bescheiden heren? Uit nieuwsgierigheid.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Lastig te zeggen, maar ik denk dat het feit dat de metrolijnen aan beide zijden door een dunne zwarte lijn omgrensd zijn enorm helpt. Daardoor is het duidelijk meteen iets anders dan een tramlijn. De afwijkende haltebolletjes, enz., bevestigen dat alleen maar. Maar ook op het eerste gezicht (wellicht omdat ik het verwacht) springt het onderscheid er hier uit. Wellicht speelt kleur daar ook een rol.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik heb de lijnkleuren van de metro 'uitgewassen', de lijnen verdikt (nu 2x de dikte van een tramlijn) en er een donkere rand omheen gezet. Wellicht is het nu dus wel een combinatie van al die factoren.
🗣
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Ik heb de kaart niet aangeklikt, maar ook zo klein op mobiel is het me in één oogopslag duidelijk wat 'iets anders dan de tram' is en hoe de belangrijkste bundels in het centrum lopen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: zo 31 dec 2023, 11:28 Ik heb de lijnkleuren van de metro 'uitgewassen', de lijnen verdikt (nu 2x de dikte van een tramlijn) en er een donkere rand omheen gezet. Wellicht is het nu dus wel een combinatie van al die factoren.
Dat neem ik wel aan, ja. Door een (nog) lagere kleurverzadiging is er een groter kleurverschil met de tramlijnen, terwijl de breedte duidelijk maakt dat het wel om Heel Belangrijke lijnen gaat. De donkere rand onderstreept dat, en zorgt er tegelijk voor dat die pastelkleurtjes niet helemaal in het achtergrondwit verdwijnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Met de kleine stukjes informatie die er al over beschikbaar zijn heb ik alvast een begin gemaakt met de spoorkaart voor 2025. Die zal natuurlijk nog niet correct en volledig zijn, maar het ging me vooral om het leggen van een basis nu de lijnenloop rond Schiphol zo op de schop gaat - of althans gepland is op de schop te gaan. Verwacht dus nog de nodige wijzigingen in de loop van het jaar.

Ook heb ik de legenda wat aangepast: onder het kaartbeeld geplaatst zodat ik ook ruimte overhield om de kleurgroepen uit te leggen, en de titel staat er nu direct boven in plaats van in de Noordzee.

Afbeelding
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten