Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Dank! Die treinseries...tja. Het netwerk zelf is natuurlijk complex, met de verschillen tussen intercity en sprinter en de vele vertakkingen. Ze allemaal individueel weergeven zorgt er inderdaad voor dat het overzicht verloren gaat. Met het bundelen, zoals ik heb gedaan, ontstaat er meer overzicht, maar ten koste van het kunnen volgen van individuele series. In dit geval vond ik dat niet zo'n probleem. Wat ik vooral inzichtelijk wilde maken is welke corridors er in Amsterdam allemaal bestaan, en binnen die corridors heb ik willen aangeven hoe het stoppatroon eruit ziet en welke individuele series daar dan overheen rijden. Zo kun je bij Schiphol Airport zien dat er twee kleurgroepen (lila en oranjeroze) zijn, dus twee corridors (in mijn interpretatie). De ene corridor rijdt via de Westtak, de andere via de Zuidtak. Op beide takken vinden nog verdere splitsingen plaats, maar je zou aan de hand hiervan al snel moeten kunnen bepalen dat je voor een trip van Schiphol naar Centraal een treinserie uit de lila lijn moet hebben, en voor een trip naar Zuid een oranjeroze.

De keuze om ze in pasteltinten weer te geven, is vooral om ze te kunnen onderscheiden van het tram- en metronet. Had ik de kleurstelling hier ook kunnen omdraaien, door tram (en metro) in pasteltinten weer te geven en de treinseries in felle kleuren? Ja, uiteraard. Maar binnen Amsterdam spelen tram en metro de hoofdrol, en is het spoor voor verplaatsingen vooral aanvullend. De huidige kleurstelling vond ik dus meer voor de hand liggend. Ik ben het echter wel eens met de constatering dat de kleurstellingen voor de tram en metro in het westen teveel overlap hebben. Ik zou dat kunnen oplossen door gewoon een eigen kleurenpalet aan de tram toe te kennen. Iets om over na te denken.

Ik heb zitten twijfelen of ik de stations aan de randen (Weesp, Zaandam, Abcoude, Hoofddorp, Halfweg/Zwanenburg) zou weergeven. Op een tussenversie had ik ze ook daadwerkelijk staan. Ik kreeg vervolgens echter de treinserielabels niet goed geplaatst, waardoor ik ze toch heb opgeofferd. Het is een keuze: ofwel meer stations tonen, waarmee de kaart ook nog enige meerwaarde voor regionale verplaatsingen zou kunnen hebben, ofwel binnen het canvas meer ruimte reserveren voor de Amsterdamse stations en lijnen. Ik ben voor nu voor het laatste gegaan.

En qua esthetiek: daar valt altijd wat aan te schaven. Ik wil de huidige versie en het commentaar daarop even op me laten inwerken. Op basis daarvan ga ik ongetwijfeld allerlei verbeteringen doorvoeren. Ik heb dat met de tramkaart van Amsterdam op Wikipedia namelijk ook gedaan ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Ik vond het lezen van de legenda bij de treinseries wat lastig eigenlijk. De nummers staan op het oog willekeurig door elkaar, en bijvoorbeeld de 16 en 116 zijn gecombineerd tot 116. Dat snapte ik niet meteen. Wel staat er een verklarende tekst onder, maar zou dat nodig moeten zijn? Je hebt nu zo de onduidelijkheden wel weggenomen, maar zou er een manier zijn om dat meteen beeldend in de legenda te verwerken?
Ik zag bij de tram-legenda dat er wel een systeem zit in hoe je de lijnen hebt opgenomen: per bundel, beginnend bij de bundel met 1 erin, daarna de bundel met 2, enzovoorts. Bij de trein valt dat door de zachte kleuren haast niet op.

Verder vind ik de kaart wel mooi gelukt. Ik weet niet in hoeverre ik fan ben van de 30-60 hoeken, maar zeker in Amsterdam waar dat soort hoeken in werkelijkheid relatief vaak voorkomen is het wel erg handig om geografisch zo correct mogelijk te blijven.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Vanuit een hobbyistenoogpunt zou ik het heel erg waarderen als ook (momenteel) niet gebruikte sporen weergegeven worden, bijvoorbeeld met een onopvallend dun grijs lijntje. Voordeel is ook dat je, ook als niet-hobbyist, goed kunt zien hoe een lijn eventueel omgeleid zou kunnen worden bij een versperring of wat dan ook. Maar het is maar een suggestie. :P
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Riemer17 »

Zeer mooie kaart :pos:
  • Ik vind de haltes mooi afgebeeld met de zeshoekjes binnen de grenzen van de lijn.
  • Ik vind de manier waar op je het water weergeeft niet zo veel toevoegen. Omdat het water qua kleur slecht te onderscheiden is met de achtergrond zie je niet goed waar het loopt. Voor mij leken ze op het eerste gezicht - zeker in de drukke grachtengordel - op onscherpheden.
  • Zoals je zegt is het een flinke kaart geworden, je zou misschien aan de bovenkant wat ruimte kunnen winnen door het Noordzeekanaal dichter langs het spoor te laten lopen en de treinserielabels boven het Noordzeekanaal ook lager te plaatsen
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ja, over de indeling van de legenda moet ik het ook nog eens met mezelf gaan hebben. Op zich zit er een logica achter: alle lijnen per groep (corridor, treinsoort) bij elkaar en alle groepen gesorteerd op het laagste nummer in de groep. Maar toch ook weer niet helemaal... Misschien is voor het opzoeken een numerieke sortering toch beter.

Ik zie qua ruimte ook nog wel mogelijkheden in de breedte. Vooral het westelijk deel oogt vrij kaal. Dat water is misschien ook te subtiel. Misschien toch eens met effecten (schaduwen ofzo) gaan werken.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Ziet er gelikt uit, zou je zo kunnen ophangen in abri's :)
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ik besloot het maar over een heel andere boeg te gooien: in plaats van voort te borduren op het thema trein-metro-tram, heb ik er een metro-tramkaart van gemaakt. Eigenlijk bedoeld als opvolger van mijn eerdere tramplattegrond, die o.a. op Wikipedia is te vinden.

Afbeelding
groot

Naast het verdwenen spoor heb ik ook andere zaken aangepast. Het lettertype voor alle haltes en stations, alsmede de legenda, is nu Profile. Ik heb de metrolijnen een donkere achtergrond gegeven. Ook de overstap tussen metro en tram is nu donker gemarkeerd. Halte- en stationssymbolen hebben een dikkere rand gekregen. Het water is donkerder van kleur. De kleurschakeringen bij de tramlijnen zijn er weer. En ik heb bij de tramlijnen nu ook op strategische plekken de lijnnummers vermeld, zodat de lijnen beter te volgen zijn.

Mijn idee is dat deze plattegrond de bestaande Wikipediaplattegrond gaat vervangen. Moet ik alleen nog Engelse teksten in de legenda verwerken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Fraai hoor. Waarom het zo is snap ik niet helemaal, maar deze kaart is een stuk helderder. Wellicht zijn die brede spoorbundels toch een beetje teveel van het goede? Aan de andere kant: misschien zou het hoofdspoor wel zichtbaar moeten zijn, bijvoorbeeld als een haarlijntje in grijs of zwart.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Nja, dan zou ik precies doen waar ik ontwerpen van anderen om bekritiseerde.

Maar ik denk dat deze eenvoudigweg duidelijker oogt omdat er minder informatie op staat. Die trein-metro-tramkaart doet me vooral de vraag stellen of je al die drie modaliteiten wel tegelijk moet willen afbeelden. Voor je het weet heb je Japanse toestanden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Nu heb je inderdaad de spoorlijnen helemaal weggehaald, waardoor je toch een stuk oriëntatie verliest. Ik denk dat het met ons spoorsysteem, zonder lijnnummers en met alternerende bestemmingen en al die rotzooi, toch beter werkt om alleen aan te geven dát er spoorlijnen zijn - wie verder wil reizen kan dat daar dan wel uitzoeken.
Je zou er nog voor kunnen kiezen om alleen de sprinters er met een lijn, kleur en een nummer op te zetten. De IC's zijn toch meer voor de lange afstand, dus daar zou je een algemeen grijs lijntje met een richtingspijl voor kunnen tekenen.
Het valt me ook op dat het centrum in formaat erg is opgeblazen ten opzichte van de rest, zeker de Amstelveenlijn hangt er maar als een klein zielig blinde darmpje onder aan te bungelen. Maar dat zijn nou eenmaal dingen die horen bij schematische kaarten :pos:
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Karl »

Beide mooie kaarten. Ik mis in kaart 2 toch wel de trein. Volgens mij kan de dikte van de bundel gereduceerd worden door naar de functie van het spoor te kijken. Als je toch alleen treinstations weergeeft als Centraal en Sloterdijk, dan maakt het ook niet uit of de trein daarna richting de Hemtunnel of Haarlem doorrijdt...
Het is een spectrum.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ardan schreef:[...]
Het valt me ook op dat het centrum in formaat erg is opgeblazen ten opzichte van de rest, zeker de Amstelveenlijn hangt er maar als een klein zielig blinde darmpje onder aan te bungelen. Maar dat zijn nou eenmaal dingen die horen bij schematische kaarten :pos:
Inderdaad, en daar komt bij dat de 25 er nog niet op staat. Dan zal de kleinzieligblindedarmpjesheid ook wel minder worden.

Maar het blijft een schematische kaart, en ook vanwege de oriëntatie van de labels, zal ik de ruimtebesparing vooral in de lengte moeten zoeken. Jammer voor Amstelveen dan.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Over het al dan niet tonen van het spoor in versimpelde vorm: tsja, hmm. Ik zou tegen mijn eigen redenatie in gaan dat je het ofwel zo moet tonen dat het bruikbare reisinfo oplevert, of moet weglaten. De enige achterdeur die ik nog uit die dogmatische opvatting zie, is het doel van de kaart aanpassen. Hij is bedoeld voor Wikipedia, en daar is het doel niet zozeer reisinfo verstrekken, als wel een illustratie bij een achtergrondartikel over het Amsterdamse stadsspoor (tram en metro) vormen. Dan kan het tonen van spoorlijnen als achtergrond wél meerwaarde hebben.

Maar dan wil ik er alsnog geen uniforme grijze lijnenbrij van maken. Suggesties?
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Addendum op de recente dialoog met mezelf: ik zat eraan te denken de spoorlijnen als corridors weer te geven. Op de trein-metro-tramkaart had ik al met kleurgroepen gewerkt, die met die corridors overeenkomen. In gecondenseerde vorm zou ik dat hier ook kunnen doen.

Hmm. Een experiment op deze zondag waard. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Sorry dat ik je goede gesprek met jezelf onderbreek, maar ben je van plan het water ook aparte kleurgroepen te geven?

Ik chargeer natuurlijk, maar volgens mij zit je jezelf een beetje in de weg met een gevalletje systeemdenken. Hoewel ik snap dat je struikelt over je eigen kritiek op andere kaartmakers, lijkt de eerste vraag me of je de spoorlijnen intekent als informatiedragers of ter oriëntatie — vandaar mijn vergelijking met het water. De keuze is uiteraard aan jou, maar ik zou niet al te benauwd aan dogma's vasthouden als dat tot een beter kaartbeeld leidt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ja, tot die conclusie was ik inmiddels ook al gekomen. Ongelooflijk, in wat voor korte tijdsspanne een mens van standpunt kan veranderen. En dat in deze tijden.

Enfin, een 'compromisversie' mét spoorlijnen is inmiddels in de maak. Daarop iets meer dan alleen een grijze lijnenbrij, maar ook weer niet zo gedetailleerd als op de trein-metro-tramkaart.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Je weet dat het in het enge Buiten hartstikke lekker weer is vandaag he?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Maar ja, als je geen tuin of balkon hebt zie ik Alargule liever opgesloten in de computerkamer ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Of Alargule een balkon heeft weet ik niet, maar voor zijn tuin lijkt het me een zegen als hij lekker binnen blijft (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Dames, niet meteen die nagels svp.

Okay, terug on topic. Eerste versie van de metro-tramkaart zonder trein maar toch ook met (nog niet af):

Afbeelding
groot

Het idee erachter: hier is weliswaar niet het precieze verloop van afzonderlijke treinseries uit te herleiden, zoals dat op de trein-metro-tramkaart wel nog was, maar zijn de sporen ook weer niet gereduceerd tot een uniforme grijze massa. Dat dat voor het water wel zo is, vind ik wat minder een punt. Daar beweegt zich vooralsnog niks op rails over voort.

Ik heb geprobeerd een gulden middenweg te vinden, door de spoorlijnen in Amsterdam van een eigen kleur te voorzien. De kleur correspondeert hier dus met een stuk infrastructuur; niet met een individuele serie of groep series. Alleen de lijnen die het carré aan spoorlijnen in en door Amsterdam vormen, heb ik gekleurd weergegeven. Op de punten waar deze lijnen samenkomen en verdergaan als spoorlijnen verder het land in, laat ik ze in elkaar overvloeien en worden de doorgaande spoorlijnen in grijs weergegeven.

Onderscheiden zijn:
  • Centraal-Haarlem
  • Sloterdijk-Centraal-Bijlmer
  • Centraal-Gaasperdammer aansluiting
  • Westtak (incl Hemboog)
  • Zuidtak (incl Utrechtboog)
Daarnaast staan de spoorlijnen naar Zaandam, Breukelen en Weesp weergegeven in grijs.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Okay, bovenstaand opzetje verder uitgewerkt:

Afbeelding
Groot

Ik heb de spoorlijnen donkerder en verzadigder weergegeven - in de vorige versie waren ze bijna niet te zien / te onderscheiden van het water. Het onderbroken patroon wordt wel vaker toegepast op kaarten om spoorlijnen weer te geven, dus dat heb ik hier ook toegepast.

Geen individuele treindiensten te onderscheiden, maar de opzet van het spoornet in Amsterdam valt er dankzij de kleurcodering wel beter uit te halen. Lijkt mij als illustratie bij een achtergrondartikel op Wikipedia een prima oplossing.

Kaarttechnisch ben ik nog niet tevreden over de plaatsing van de legenda. Het is nu echt proppen geworden. De opmaak van de eerste trein-metro-tramkaart, met een apart legendagedeelte onder de kaart, lijkt me dan toch beter. Dus daar ga ik nog eens aan werken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Zugführer »

Ik denk niet dat de kleurtjes van de spoorlijnen op deze manier iets toevoegen. Ik zou ofwel het achterliggende spoornet in één kleur weergeven, óf iedere sprintercorridors weergeven met één kleurtje, dus in verschillende kleuren (1) een lijn van Schiphol via de westtak (met aftakking richting Zaandam) naar centraal en door naar Diemen/Weesp, (2) een lijn van Schiphol over Zuid richting Weesp, (3) een lijn van Zaandam/Uitgeest naar Breukelen/Woerden en (4) een lijn van Haarlem tot aan Centraal.
Volgens mij ben je dan consequent doordat elke lijn wél overkomt met een treindienst, ook al geef je dan alleen de sprinters weer, maar die vervullen ook voornamelijk de aanvullende functie met het oog op verbindingen binnen Amsterdam die metro en tram niet bieden :D
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

In mijn optiek ben ik dan vooral incompleet. Ik zie sprinters en intercity's als één product: "de trein". Qua vervoerder en tarief maakt het ook niets uit; het enige verschil tussen beide treinsoorten zit hem in het aantal stops dat ze maken en de reikwijdte. Omdat dit een kaart is die alleen Amsterdam laat zien, is dat tweede verschil hier ook nog eens niet relevant.
Gecombineerd bieden sprinters en intercity's 'metro-achtige' frequenties in Amsterdam. Zou ik op deze kaart alleen de sprinters weergeven, dan zou bijvoorbeeld de indruk kunnen ontstaan dat je tussen Amstel en Sloterdijk een kwartiersdienst hebt. In werkelijkheid kun je hier iedere zes minuten een trein pakken - waarbij de intercity onderweg ook nog Muiderpoort overslaat (qua reistijd scheelt het allemaal niet zoveel). En tussen Bijlmer en Zuid zou zelfs de indruk kunnen ontstaan dat alleen de metro deze verbinding direct aanbiedt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Ik vind het mooi gedaan zo, en vind het nu ook veel duidelijker welke lijnen spoor voorstellen. Misschien omdat er vaker een half-witgestippelde lijn gebruikt wordt voor spoor (zwart-wit gestreept natuurlijk traditioneel), op het eerste gezicht zie ik nu meteen dat er spoor bedoeld wordt (in tegenstelling tot eerst met die dubbele lijnen). Enige valkuil is nu dat iemand zou kunnen denken dat je rechtstreeks van Bijlmer ArenA naar RAI kunt, maar ja, dat blijf je houden. Er staat in ieder geval bij dat niet alle treinen er stoppen. Bij Amstel sjoemel je natuurlijk wel een beetje, want de ICE stopt er niet. :wink: Dat zou ik voor de volledigheid ergens als voetnoot opnemen.

Paar suggesties:
  • Ik zou zelf station Schiphol Airport ook op de kaart zetten. Er willen per slot van rekening veel mensen heen en als je met de trein wilt reizen in plaats van met de metro op de route Sloterdijk <-> Zuid is dat het overstappunt. Of dat laatste handig is, is een ander ding, maar het past makkelijk op de kaart dus ik zou het er gewoon opzetten.
  • Op station Duivendrecht zou ik de blauwe spoorlijn over de groene spoorlijn heen laten lopen; de treinen van/naar Weesp stoppen immers beneden.
  • Wordt er bij de halte De Boelelaan/VU overgestapt tussen lijn 24 en lijn 5/6? Ik ben daar niet bekend. Maar dan zou ik de haltes iets dichter bij elkaar plaatsen, of het op een of andere manier aangeven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Mooie kaart, maar ik vind alleen de overgangen van gekleurd naar rijs niet zo mooi. Ik zou dan eigenlijk beide gekleurde lijnen doortrekken tot de rand van de kaart. Dus maar Zaandam blauw en rood, naar Weesp groen en geel enzovoorts.
Schiphol op de kaart zetten, zoals umbusko voorstelt, lijkt mij ook meerwaarde te hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten