Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Lach erom, maar dat is voor hedendaagse kaarten maken een zegen. Je kunt tot op straatniveau de ligging van haltes achterhalen.

Maar dit gepuzzel heeft ook wel wat, hoor. En het biedt me weer allerlei nieuwe inzichten :Y
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Nou, en als ik de bronnen nu een beetje goed geïnterpreteerd heb, zag de situatie bij het CS er schematisch weergegeven zo uit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft de lichtgroene lijn (8 en 21) rechts een pijltje in één richting?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Wacht, ik heb 'm upgedatet:

Afbeelding
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Volgens mij heb ik alle haltes er nu wel zo'n beetje in zitten. Of het ook allemaal klopt...?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Hainje »

Blijf die lijn 22 toch wel intrigerend vinden, waren ze destijds ook al te lui om een stukje te lopen? Of kon je destijds het station niet van zuid naar noord doorkruisen?
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ZO6176 »

Je zult de bestuurder zijn van lijn 22. Elke 5 minuten een rondje?
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Etienne »

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

Alargule schreef: do 14 okt 2021, 20:25 Volgens mij heb ik alle haltes er nu wel zo'n beetje in zitten. Of het ook allemaal klopt...?
Als dit juist is heb je er zelfs een paar teveel:
Door Bemined gelinkt Wikipedia-artikel over lijn 22 schreef:De lijn, bekend als de Kringlijn, was een tramlijn die in één richting rechtsom rijdend een rondje maakte rond het Centraal Station en daarbij slechts de halten Stationsplein en De Ruijterkade aandeed
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

De bron die tsov hier heeft opgevoerd - en die ik gebruikt heb om alle haltes in te tekenen - heeft het over 3 haltes aan de De Ruijterkade.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Ik vind het interessant om te zien dat er 90 jaar geleden ook al een grote lijnenbundel was over de binnenring, de okergele bundel op de kaart. En een bruine bundel met de zwabber via het Leidsebosje omdat de Vondelbrug er nog niet was. Dus ook toen was al niet alles per se op CS gericht, iets dat nu veel mensen gek genoeg wél zouden willen zien..
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe belangrijk vervoer van/naar het station destijds was. Ik denk eigenlijk wel dat het nu een stuk belangrijker is dan 91 jaar geleden. We leven qua mobiliteit toch in een heel andere wereld; we reizen heel veel meer af met zijn allen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door gkw1969 »

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de omvang van de stad en waar de inwoners daadwerkelijk heen wilden. Ik denk niet dat er zoveel mensen die in Amsterdam woonden en elders werkten. De meeste Amsterdammers werken volgens mij ook mij ook in Amsterdam.
When you're tired of London, you're tired of life
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ardan schreef: vr 15 okt 2021, 00:53 Ik vind het interessant om te zien dat er 90 jaar geleden ook al een grote lijnenbundel was over de binnenring, de okergele bundel op de kaart. En een bruine bundel met de zwabber via het Leidsebosje omdat de Vondelbrug er nog niet was. Dus ook toen was al niet alles per se op CS gericht, iets dat nu veel mensen gek genoeg wél zouden willen zien..
De structuur van het netwerk van 90 jaar geleden komt opvallend sterk overeen met de structuur van het huidige netwerk. Op zich is dat ook niet zo gek, want die structuur zelf wordt weer bepaald door de structuur van de stad, en die is in de tussenliggende tijd eigenlijk niet wezenlijk veranderd.

Dat viel me ook op bij het traceren van de straten waar de trams toen doorheen reden: op enkele na, heten al die straten 90 jaar later nog hetzelfde. Vooral in het zuiden van de stad is er na de Tweede Wereldoorlog het een en ander veranderd (Amstellaan > Vrijheidslaan; Noorder Amstellaan > Churchill-laan e.d.). Maar in de binnenstad en de 19e eeuwse schil van revolutiebouw heten alle straten nog net als toen.

Wat het netwerk van 1930 vooral heeft is een grotere fijnmazigheid, meer overlap tussen routes én een veel grotere haltedichtheid. Kijk bijvoorbeeld maar eens in de Vijzelstraat tussen Muntplein en Weteringschans, waar toen nog 3 tussenhaltes lagen. Die zijn nu allemaal opgeheven.

Er zijn natuurlijk ook de nodige trajecten verdwenen, vooral de in noordwestelijke en zuidoostelijke richting uitwaaierende radialen vanaf het CS, de lijnen langs de Amstel in het zuidoosten en de route tussen CS en Weesperplein (waar nu een metro ligt). Maar daar zijn forse uitbreidingen naar de Westelijke Tuinsteden, de lijn naar Diemen, de IJtram en natuurlijk de Amsteltram voor in de plaats gekomen. Ik weet niet wat de lengte van alle sporen in 1930 was, maar het zou mij niets verbazen als er tegenwoordig nog per saldo evenveel tramspoor ligt als toen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door tsov »

Hij is fraai geworden :trein:

De veelheid aan lijnen destijds wordt ook verklaard door het min of meer ontbreken van een overstaptarief.
Er waren destijds dus veel directe verbindingen, om passagiers niet op kosten te jagen (en daarmee weg te jagen).
Dat is natuurlijk ook de reden dat dit het "hoogtepunt" van het aantal tramlijnen was, een jaar later bleek door de gevolgen van de toenmalige economische crisis dit model niet meer te handhaven. Een overstaptarief werd dus ingevoerd en de lijnvoering werd vereenvoudigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Mooie kaart. :D
Ik snap alleen niet goed waarom lijn 18 dezelfde kleur heeft als de lijnen over de buitenring. Een andere kleur had mij logischer geleken. In mindere mate geldt dit ook voor lijn 14.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Ik wou vooral het kleurenpalet beperkt houden, ook om een beetje aan te sluiten op het feit dat kleurendruk in 1930 erg duur en dus beperkt qua mogelijkheden was. Maar het zorgt ook voor iets meer inzicht in de onderliggende structuur van het netwerk. Kleuren die ik nu gebruikt heb, hebben de volgende betekenis:
  1. Donkergroen: CS - Nieuwezijds Voorburgwal;
  2. Rood: Rokin (w.o. lijn 14);
  3. Lichtgroen: CS - Nieuwmarkt;
  4. Oranje: binnenring;
  5. Bruin: tangentiële lijnen: buitenring (3, 12, 15), lijn 23 en lijn 18;
  6. Roze: lijn 22. Dat was ook de lijnkleur van deze 'kringlijn'.
De regionale tramlijnen heb ik dunner weergegeven en ieder hun eigen kleur gegeven. De Blauwe Tram is natuurlijk donkerblauw; ik zag dat op de Waterlandse tram vroeger ook donkergroen materieel reed, dus heb ik die groen gemaakt. En de Gooische Stoomtram heb ik hier met oker aangegeven.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Anne »

Hainje schreef: do 14 okt 2021, 20:35 Blijf die lijn 22 toch wel intrigerend vinden, waren ze destijds ook al te lui om een stukje te lopen? Of kon je destijds het station niet van zuid naar noord doorkruisen?
Als je door het CS wilde lopen moest je een perronkaartje kopen. Inplaats van poortjes had je toen een controleur in een hokje zitten.
Hier info over lijn 22
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Nou, volgens mij is dit het wel zo'n beetje.

Ik heb in de legenda de teksten opgenomen van de koersborden, met de achtergrondkleur die ook de fameuze lijnkleuren moet voorstellen.

Afbeelding

Opmerkingen, aanmerkingen, toevoegingen, fouten?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ZO6176 »

Ziet er mooi uit. Wel een vraagje. Hoe was de situatie op het Mercatorplein? Ik zie daar 2 verschillende eindpunten.
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

De lijnen 12 en 13 liepen in een lus om het plein; lijn 7 had een kopeindpunt aan de Hoofdweg.

Maar in alle gevallen werd "Mercatorplein" als eindbestemming aangegeven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Ardan »

Wauw, complimenten! Knap werk, ziet er gaaf uit. Zullen de mensen in 1930 heel blij mee zijn geweest (A)

Paar opmerkinkjes van het niveau 'copuleren met geleedpotigen':
- Bij CS staat een label met 13s, alleen komt verder nergens terug wat dat voor lijn was. Ik denk een korttrajectdienst maar waarheen?
- Volgens de legenda gaat lijn 11 naar Centraalstation, maar alle andere lijnen naar Stationsplein. Of stond dat vroeger ook zo op de borden?
- Zelfde als lijn 14 naar Plantage Dam, zou ik nog een streepje tussen doen zoals bij lijn 11.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Die 13s was een spitsversterker Mercatorplein - CS.

En ja, die inconsistenties stonden letterlijk zo op de borden. Ook toen hadden ze ze al (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

...maar toen was er nog geeneens een A4'tje. En geen viltstift. De jaren dertig waren best een moeilijke tijd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Alargule »

Viel best mee: het A4-formaat werd in 1922 vastgesteld, en de eerste viltstiften doken al op in 1910.

Bron: de Wikkiepedo's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten