Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

...
- De lijn uit Maastricht komt van de verkeerde kant Liège-Guillemins binnen (de richting lijkt bij andere stations wel meegenomen te zijn).
- Verviers-Centre moet Verviers-Central zijn.
- Bij Quévy ontbreekt het streepje op de e.
- Station Aulnoye moet zijn Aulnoye-Aymeries.
- Bij Muizen ontbreekt de verbinding naar Mechelen (voor treinen Leuven-Dendermonde).
...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Suus »

Waarom staan de stations in Brussel alleen in het Frans op de kaart, zonder de tekst Brussel? Verder lijk je tijdens het maken van de kaart een paar keer van filosofie gewisseld, van topografisch getrouw naar bochten van 90 graden naar vloeiende bogen. Waar het in België nu juist aan ontbreekt is een netkaart die wat meer ruimte geeft aan Brussel met zijn enorme hoeveelheid stations en de wat minder fijnmazig ontsloten delen van het land wat minder ruimte op de kaart geven.

Verder had ik helaas ook nog wat correcties:
- Het is op deze kaart onduidelijk dat je van Brussel-Noord naar Brussel-Schuman kan reizen, en van Brussel-Noord naar Bockstael.
- Daarentegen staat er op dat je van Bockstael naar Meiser kan, terwijl dat nu juist weer niet kan.
- De weergave van de sporen bij Etterbeek/Arcaden/Delta/Watermaal is ook niet helemaal correct, je kan niet direct tussen Arcaden en Watermaal rijden, de overige verbindingen bestaan wel.
- Het is Hoeilaart, niet Heilaart.
- De stations Ceroux-Mousty en Court-Saint-Etienne ontbreken.
- Erquelinnes en Erquelinnes-Village zijn van positie gewisseld.
- Feignies is geen geopend station
- Na Ronet volgen Flawinne en Floreffe, beide zijn op de kaart verkeerd geschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BHJ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 18:46

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door BHJ »

Bedankt voor alle feedback. Ik heb de kaart gebaseerd op de huidige NMBS-netkaart. Voor zover mogelijk blijf ik hierbij topografisch getrouw, maar met name rond Brussel is dat onmogelijk. De stations rond Brussel heb ik eentalig gemaakt om de kaart leesbaar te houden. Er is ook een Nederlandstalige versie. Nochtans zou ik linksonderin de kaart ruimte kunnen maken voor de anderstalige versie van Brussel.
BHJ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 18:46

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door BHJ »

Spoiler: show
Afbeelding
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik ken het Belgische spoornet niet goed genoeg om er inhoudelijk commentaar op te leveren, maar cartografisch heb ik nog wel wat opmerkingen.

Zo lijk je de werkelijke geografie nog wat veel te hebben willen aanhouden, waardoor je met name rond Brussel in de problemen komt met het plaatsen van stationslabels, die je daar schuin en soms zelfs dwars door lijnen heen hebt moeten plaatsen. Je zou eens kunnen proberen dat soort gebieden uit te vergroten zodat je meer ruimte creëert. Per slot van rekening is dat het idee achter een schematische weergave: versimpeling en verduidelijking door vertekening.

Meer in het algemeen zou ik proberen alle labels horizontaal te zetten, voor zowel de leesbaarheid als de 'rust' die het ontwerp ermee uitstraalt. In het eerder benoemde gebied wordt dat misschien nog een uitdaging, maar ik zie ook genoeg labels die in de huidige layout al prima horizontaal gezet kunnen worden.

De integratie van HSL-lijnen is slim bedacht, maar bij Luik en met name Leuven leidt je ontwerpkeuze ertoe dat het net lijkt alsof de lijn daar eindigt. De lijn ná deze stations doortrekken en in de blauwe lijnen laten opgaan zou dat al oplossen.

Ik zou ook de landsgrenzen stileren tot alleen horizontalen, verticalen en diagonalen van 45 graden, en niet de wat vrijere hoeken die je nu hebt gekozen - die vloeken nogal met de strakke layout van je spoornet.

Tot slot - maar da's meer iets voor later want heel veel werk - zou het nóg mooier zijn als je de individuele treinseries zou weergeven.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ik ben weer begonnen aan een nieuw project - een project dat ik al jaren voor me uit schuif:

Afbeelding

Work in progress, dus er zal nog veel bij komen en veel aan veranderen.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door Meltrain »

Het duurde even voordat ik doorhad waarnaar ik keek. ;)
Mooie opzet tot dusverre. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank! Een update:

Afbeelding
🗣
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Mooi kaartje, alleen, op welke dienstregeling is dit kaartje gebaseerd ?

De 900 zie ik wél naar Breda ingetekend staan, maar de 7700 ontbreekt ?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door DDietzen »

Mooi werk! Ik vind het wel trippy dat er nergens verticale of horizontale lijnen zijn, alles loopt schuin. Ben daar momenteel geen fan van, misschien is het wennen...

Rond Heerlen lijken er wat foutjes in te zijn geslopen; Hrl heeft geen naam, Lg is gekloond en Egh is niet meer. (En als je de huidige dienstregeling aanhoudt, ontbreekt de nieuwe non-stop trein Hrl-Hz.)

Daarnaast zie ik de 32300 ingetekend tot Vl (waar maar enkele ritten per dag naartoe/vandaan rijden) maar de 8700 (of 8600, welke van de twee 's avonds niet rijdt) ontbreekt volledig.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Het is nog duidelijk in voorbereiding, maar ik geloof direct dat het nogal een werkje is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door ArrivaBas »

Wat mij opvalt is dat een van de twee stations Landgraaf eigenlijk Heerlen de Kissel had moeten zijn. Maar dat station is al drie jaar gesloten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door The Greyhound »

De trein uit Tiel stopt niet in Arnhem Zuid
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

En inderdaad, als je de huidige dienstregeling aanhoudt heb je in Zuid-Limburg de RS15 Sittard-Heerlen, de RS18 Maastricht Randwyck-Kerkrade en rijdt de RE18 uit Aachen theoretisch ook door tot Maastricht Randwyck.

Ik zou zelf de knik in de Maaslijn bij Venray zetten i.p.v. Vierlingsbeek omdat dat ook deels een eindpunt is. En persoonlijk zou ik niet overal dezelfde afstanden aanhouden, in Helmond en Tilburg zit bijvoorbeeld gigantisch veel ruimte tussen de stations en de rest van die lijnen voelt dan weer heel krap. Maar ziet er wel interessant uit! :)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Dank voor alle reacties tot nu toe. Er is nog een hoop werk te verzetten, en ook over wat ik tot nu toe heb gemaakt ben ik op een aantal aspecten nog niet tevreden. Maar het is ook vooral een ontwerpexperiment, waarbij ik probeer om een kaart die ik een aantal jaren geleden heb gemaakt uit te breiden met alle individuele treinseries (dienstregeling 2023, doordeweeks overdag):

Afbeelding

Ik moet daar nu al een aantal andere keuzes maken dan toen om de zaken passend te krijgen - zeker in de Randstad is het nogal een uitdaging met al die treinseries die hier samenkomen. Maar het is wel erg leuk om mee bezig te zijn!
🗣
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door waldo79 »

Indrukwekkend :Y
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Een update:
Afbeelding
🗣
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Zie ik de 900 nog wel naar Breda ingetekend staan ?
De s18900 rijdt 2x/uur naar Mtr in de basis (waar nog niet veel van terechtgekomen is).
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JordiBrabant »

Twee kleine opmerkingen:
Op Hardinxveld Blauwe Zoom stoppen alleen de treinen van en naar Geldermalsen.
Waarom staat serie 8900 niet tussen Wd en Ledn?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

MetroRET schreef: vr 13 jan 2023, 10:13 De s18900 rijdt 2x/uur naar Mtr in de basis (waar nog niet veel van terechtgekomen is).
Het is een beetje een gepuzzel daar in het zuiden met wat er nu wel en niet rijdt. Als ik het goed heb, zit het nu als volgt:

Stoptrein Maastricht Randwyck - Roermond;
Stoptrein Sittard - Heerlen
Stoptrein Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum;
Sneltrein-die-geen-sneltrein-is Aachen - Heerlen, die daarbij ook Eygelshoven Markt bedient.

Heb ik het zo goed?
🗣
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

"Onze" Wiki zegt wat anders:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 900_(2023)

Of ik begrijp het verkeerd.
🗣
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

En wat wijkt er dan vanaf ?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

🗣
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Maar dat is een afwijking tov de reguliere dienstregeling, daar bouw je geen lijnenkaart voor lijkt me.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten