Het lijnnetkaarten-topic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Zo te zien blijft de situatie echter hetzelfde als nu. Het bundelen van de lijnen tot één geheel heb ik ook toegepast bij de 700/1800 en de 500/600. Maakt het net even wat minder een lijntjesbrei dan elke treinserie afzonderlijk weergeven.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

rooddolfijn schreef: zo 08 okt 2023, 10:53 Ik heb geen missers gespot, maar wel enkele vragen over het kleurgebruik:

Wat is de gedachte achter de rode kleur van de 4900?
Wat is de gedachte achter de roze kleur van de 7000?
Een overweging zou kunnen zijn om 1100 groen te maken en de 6400 donkerblauw, zodat er de bundel Eindhoven - Weert volledig dezelfde kleur is. Aan de andere kant snap ik de keuze om van de oranje kleur voor de 1100, zodat de 1100 tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS overeenkomt met de 5000 en 5100.
Het kiezen van een kleurenpalet en -groepering was sowieso wel een gedoe, waarbij ik ook meerdere keren van kleuren en groeperingen ben veranderd. De huidige kleuren heb ik geleend van de Tube Map - beter goed gejat dan slecht bedacht - en bij het kleurenschema heb ik zoveel mogelijk de boel in intercitygroepen proberen onder te verdelen. Sprinters die parallel aan deze groepen rijden krijgen dan dezelfde kleur mee - wat in ieder geval de roze kleur van de 7000 verklaart.

De 4900 heb ik rood gekleurd omdat deze vanuit Utrecht ook over Overvecht loopt, zoals alle andere rode lijnen. Bovendien geeft dit aan de bundel lijnen door Almere het signaal dat deze serie niet naar Amsterdam loopt, waar de roze en paarse lijnen wel heen lopen. Vergelijkbare afwegingen zitten ook achter de overige series.

Voor de series van de regionale vervoerders heb ik gekozen voor één kleur per vervoerder/vervoersgebied, waarbij de kleur blauw natuurlijk mooi samenviel met Blauwnet.

Maar het is vooral mijn kijk op hoe het spoor is georganiseerd - iemand anders zou ongetwijfeld andere keuzes maken.
🗣
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JothamvW »

De 32300 zou als het goed is ook buiten de spits weer Nm-Vry moeten rijden, evenals de 6600 tussen Ah en Nm.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Eerst zien, dan geloven. Als het zo gaat als voorgaande jaren rijdt de 32300 in december nog een weekje of twee ook buiten de spits en daarna pas weer vanaf september.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JothamvW »

Nou, nee, dan is de 32300 een 1x per uur rijdende spitspendel Nm-Ck die vaker niet dan wel rijdt. -0-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Een volgende iteratie van de Spoorkaart 2024. Ik heb me grotendeels gebaseerd op de immer betrouwbare OVinNL-wiki (klik voor groot).

Afbeelding

Wie spot er nog fouten of omissies?
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door DDietzen »

Mooi werk!

De IC Berlijn en de 1500 Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) staan apart van elkaar ingetekend, terwijl die geïntegreerd rijden tussen Amsterdam en Deventer. Alleen tijdens enkele piekperiodes (voornamelijk in de zomer) rijden er voor- en natreinen.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Mooi werk weer:
32300 rijdt slechts 2x/dag tussen Vry en Br/Vl.
s18900 gaat 2x/uur naar Ahbf rijden (met stops op Lg en Eghm).
s16900 is slechts een tijdelijke NMBS-trein totdat de s18900 zal doorrijden naar Luik, naar Hasselt rijdt de s16900 sowieso niet.

En een aantal treinen die door de personeels te korten gesneden worden, staan er nog wél genoemd (en sommige ook weer niet):
1900 rijdt helemaal niet
6600 rijdt wél buiten de spits naar Ah
6800 rijdt enkel in de spits
7400 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Vndc
8900 rijdt enkel in de spits en helemaal niet van/naar Htnc.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

-0-

Blijft er nog íets rijden?

Maar dank - weer!
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Nou, dit zou 'm dan moeten wezen.

Afbeelding
🗣
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

De 1500 rijdt ook in de spits van/naar Dv (en doet dat dan (samen met de IC Berlijn) 2x/uur, tevens zou ik het lijntje pas ná Amersfoort splitsen van de IC Berlijn.

Wellicht nog een doorkoppeling intekenen tussen de 2400 en 3500 voor in te daluren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door umbusko »

Heb je er bewust voor gekozen om de European Sleeper en de 2 Nightjets (die als 1 lijn op de kaart kunnen) niet op te nemen? De Eurostar naar Londen rijdt immers ook maar 2x/dag (of 3?), dus zo’n groot verschil is dat niet.

Verder een puur esthetisch puntje: geografisch zou het beter kloppen als je de knik in Schin op Geul maakt (niet voor niets een vorkstation) in plaats van Valkenburg. Mocht je ooit besluiten om ook museumlijnen in te tekenen, dan kun je vandaar ook “rechtdoor” richting Kerkrade. Maar ik snap waarom je voor deze verdeling hebt gekozen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

MetroRET schreef: vr 10 nov 2023, 18:21 De 1500 rijdt ook in de spits van/naar Dv (en doet dat dan (samen met de IC Berlijn) 2x/uur, tevens zou ik het lijntje pas ná Amersfoort splitsen van de IC Berlijn.
Ik probeer er enige kaas van te maken, maar zoals ik hem nu begrijp rijdt de 1500 buiten de spits eens per twee uur naar Deventer door, en vormt deze daarmee met de IC naar Berlijn eens per uur een verbinding met Deventer. Dat is de ononderbroken lijn. De spitsversterker rijdt eens per uur - gecombineerd dan dus 2x per uur naar Deventer - en dat is de onderbroken lijn.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

umbusko schreef: vr 10 nov 2023, 18:26 Maar ik snap waarom je voor deze verdeling hebt gekozen.
4 om 4 he ;) Maar je hebt wel een punt, en ik denk dat het ook redelijk makkelijk aan te passen is. Daar kan ik nog eens mee experimenteren.
🗣
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

TffpaA schreef: vr 10 nov 2023, 18:44
MetroRET schreef: vr 10 nov 2023, 18:21 De 1500 rijdt ook in de spits van/naar Dv (en doet dat dan (samen met de IC Berlijn) 2x/uur, tevens zou ik het lijntje pas ná Amersfoort splitsen van de IC Berlijn.
Ik probeer er enige kaas van te maken, maar zoals ik hem nu begrijp rijdt de 1500 buiten de spits eens per twee uur naar Deventer door, en vormt deze daarmee met de IC naar Berlijn eens per uur een verbinding met Deventer. Dat is de ononderbroken lijn. De spitsversterker rijdt eens per uur - gecombineerd dan dus 2x per uur naar Deventer - en dat is de onderbroken lijn.
Ow, je hebt hem zo ingetekend, ik had niet eens door dat er verschillende diktes waren van de IC Berlijn rond Dv.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Ja, ik ben hier ook nog niet helemaal tevreden mee. Misschien toch ook nog wat andere weergavemanieren proberen.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

OK - de diensten die minder dan eens per uur rijden nu met een stippellijn weergegeven. De situatie rond Amersfoort wat aangepast rond de 140/240 en 1500, en een extra symbool geïntroduceerd om aan te geven dat treinen soms eindigen en soms doorrijden (meestal in/buiten spits).

Afbeelding
🗣
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JothamvW »

Hoort dat symbool dan niet ook bij Eemshaven?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Nee, dat is toch altijd eindpunt?
🗣
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door JothamvW »

Bij Roodeschool dan. Betrekking hebbend op het stuk tussen daar en Eemshaven.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door TffpaA »

Je hebt gelijk. Ik zag dat ik er nog meer gemist had, trouwens.

Ziet iemand nog andere fouten of omissies?
🗣
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door rooddolfijn »

Volgens mij stopt de 8800 niet in Leidsche Rijn, terwijl dat wel gepland was.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op za 11 nov 2023, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door MetroRET »

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: za 11 nov 2023, 21:24 Ziet iemand nog andere fouten of omissies?
Dat niet echt eigenlijk, maar zou het een idee zijn om op stippellijnen ook onderweg een halfopen bolletje als haltesymbool te gebruiken in plaats van zo'n vetbolletje? Lijkt me wat evenwichtiger.

En ik heb iets tegen die dubbele dunne lijn als landsgrens. Waarom weet ik niet, maar kan me allerlei betere alternatieven voorstellen, van een lichtgetint buitenland tot een lichtgrijze strook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Bericht door rooddolfijn »

MetroRET schreef: za 11 nov 2023, 21:30 Hoe bedoel je?
https://treinposities.nl/treinseries/8900/2023-12-11
Ik bedoelde de Sprinter Leiden - Utrecht, de vroegere Intercity, oftewel de 8800. Ik haalde de 8800 en 8900 door elkaar.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten