De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Daar ga jij dan kennelijk van uit, maar de documenten hebben het over een lijn 19 - 18 - 17 - 2 - 3 via de busbaan. En dat grijze lijntje loopt niet door naar 2/3.

Zelf vindt ik het ook wat onhandig dat ik op twee kaarten moet kijken voor de rijtijden vs waar de haltes liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

1. Waarom moet de bus vanaf Kanalendijk naar Uni Klokbekerstad niet door naar klokbekerstad station, het lijkt mij handiger voor directe verbindingen als deze ook door rijd naar het station. (En daarbuiten zorgt dat er voor dat mensen uit kanalendijk niet afhankelijk zijn van overstappen op de andere vervoerder wat weer heel onhandig kan uitpakken als deze incompatibele frequenties gebruiken zoals 2*Uur en 3*Uur.)

2. Wat houd halterenovatie in? Wanneer is dit van toepassing?

3. Hoe zit dat met 90% bediening per gebied? Tellen in onbruik geraakte haltes en haltes 37,38,95,96 daar ook in mee? Welke gebieden gaat het hier dan over, de wijkranden uit de wijkenkaart of de hele stad en haltes buiten de bebouwde kom? Geld die bonus ook voor de haltes in het zuiden van klokbekerstad? Dit lijkt mij namelijk nogal raar aangezien die aannemelijk bij stadsdienst klokbekerstad horen.

4. Is een DRU weging van 0,3 niet wel érg laag voor een 8tax? Als die als buurtbus reed had ik dit nog kunnen begrijpen maar dat lijkt me niet het geval, aangezien er geen restricties zijn op aantal en inzet op avond/zondag.

5. Zou het tevens nog mogelijk zijn te kijken naar het hebben van minimaal 2 typen 8tax en te zorgen dat er wat variatie zit in de kosten/waardering/weging afhankelijk van het type?

6. Hoe werkt de beoordeling tov. zit/staanplatsen? Ik zie er namelijk geen. Je zou theoretisch op dit moment overal 8taxxen in kunnen zetten en een gigantisch goed netwerk bieden waar de meeste mensen niet mee kunnen omdat de busjes te klein zijn :roll:

7. De aansluitingsbonussen lijken mij nogal bizar in elkaar zitten. Als je 0-5 de hoogste score geeft stimuleer je dus het maken van praktisch onmogelijke aansluitingen die met vertragingen onmogelijk zijn. Ik zou eerder de hoogste score geven aan 2 of 3-7, dan een lagere aan 7-12. Langer dan 12 minuten kan ik geen echte overstap meer nomen.

8. Ik mis een buffertijdsbonus, ik snap dat die meestal gehaald zal worden maar compleet vanzelfsprekend is het ook niet.

Achteraf gezien, denk ik dat het de boel een stuk minder gecompliceerd had gemaakt als alle concessie die er waren in compleet andere gebieden waren, dan zit je ook niet met de vreemde correctieproblemen die al eerder vermeld zijn voor heelwoud als er dingen geupdate moeten worden aan rijtijden, dekking, haltes en mogelijk zelfs de structuur van de stad.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:- De "overzichten" bij reizigersaantallen kan ik geen chocola van maken. Geen idee hoe je dat hebt berekend.
Ik heb het berekend door alle reizigers die op het bepaalde traject reizen bij elkaar te voegen. Zo heb je in een keer een overzicht van hoeveel capaciteit je nodig hebt op een bepaald traject. Neem bijvoorbeeld lijn 200 op zondag. Binnen gebied 1 is er 1 reiziger, tussen 1 en 3 zijn er 3 reizigers en tussen 1 en 2 is er 1 reiziger per uur, dat levert dus tussen gebied 1 - 3 een reizigersaantal van 5 op (om van gebied 1 naar 2 te reizen moet je immers via gebied 3). De reizigers binnen een gebied zijn meestal door de helft gedeeld (indien oneven heeft de ene relatie een extra punt gekregen).
bys1 schreef:- Ik snap niet helemaal hoe de puntenverdeling voor goede aansluiting werkt. Is er iets specifieks waar je op aan moet sluiten? Bijv treinen in klokbekerstad, andere buslijnen van andere vervoerders.
In Klokbekerstad moet (of mag ;)) je op de halte Centraal Station aansluiten trein die om '18/'48 een knoop heeft daar. Staat bij de haltelegenda. Op de overige busstations moet (of mag ;)) je aansluiten op de overige stads- en streeklijnen (zie busboekje).
bys1 schreef:- Komt er nog iets online over de puntenlimieten voor frequenties? Ik ben wel benieuwd hoe je gaat kijken naar reizigersaantallen / bezettingsgraad met de verschillende aantallen zit- en staanplaatsen. Als er bijvoorbeeld honderd reizigers per uur zijn op een traject, kan een vervoerder ervoor kiezen om twee bussen per uur te laten rijden met een totale capaciteit van bijvoorbeeld 60, waarvan 35 zitplaatsen, zodat een deel van de reizigers moet staan, of drie keer per uur een bus zodat iedereen kan zitten.
Dat is een goede inderdaad. Ik zal daar dit weekend eens een overzicht voor maken. Ik denk dat ik sowieso de beoordelingstabel voor de concessies alvast ga maken, dan hoef ik deze alleen nog in te vullen. Ik zal het voorbeeld dan vervangen door de echte beoordeling, wordt vervolgd.
bys1 schreef:- Voor het bedienen van 90% van de haltes wil ik wel graag weten welke halte precies binnen elk gebied valt. En hoe zit het net bijvoorbeeld halte 37?
Goed punt, haltes 37 en 38 worden bijvoorbeeld door lijn 204 (zie busboekje) bediend en hoef je dan ook niet te bedienen. Ik zal een overzicht maken!
bys1 schreef:- Er staat niet bij elke weg een rijtijd aangegeven en het is ook niet altijd duidelijk bij welk stuk een rijtijd precies hoort.
Als er niets bij een straat staat betekent dit een rijtijd van 0,5 min. In principe geldt voor elke rijtijd dat deze hoort bij de dichtsbijzijnde straat. Mochten sommige tijden slecht leesbaar of lastig te koppelen zijn aan een straat(deel), stuur dan de kaart terug en arceer waar ik het moet aanpassen of een nummertje ben vergeten. Of probeer het in woorden te omschrijven.
bys1 schreef:- Ik neem aan dat de vervoerders vrij zijn om de verplicht te bedienen relaties op te knippen in verschillende lijnen, indien reizigers dan efficiënter vervoerd kunnen worden?
De verbindingen in de eisen moet je aanbieden zoals weergegeven. De route is in principe wel vrij te kiezen. Het is ook niet de bedoeling om de twee concessies aan elkaar te koppelen in één bieding. Het zijn twee aparte biedingen. Dit zou oneerlijke concurrentie zijn voor vervoerders die klein willen beginnen. ;)
PHS schreef:Wel vind ik het nogal verwarrend dat de concessie Heelwoud door de twee nieuwe aanbestedingen heen loopt. De plattegrond en rijtijden zijn veranderd en de dienstregeling van DriveGreen klopt daardoor ook niet meer. Het gaat behoorlijk wat gedoe en uitzoekwerk opleveren om dat goed te verwerken in de biedingen voor Sterrenburcht en Kanalendijk. Is het niet een idee om Heelwoud opnieuw aan te besteden? Dat zou makkelijk moeten lukken, je hebt de indeling in Sterrenburcht, Kanalendijk en Heelwoud namelijk al gemaakt.
Ik zal de dienstregeling van Heelwoud corrigeren voor de nieuwe rijtijden.
PHS schreef:Zou je op de kaart ook de plaatsnamen willen vermelden? Nu moet ik steeds op twee documenten kijken wat waar ligt, dat kan handiger :Y
Zal ik toevoegen!
Daniel schreef:Ook van mijn kant nog wat punten:
- Je hebt het bij de reizigersaantallen over lijnen die via "de busbaan" rijden, maar er blijkt nergens uit de documenten waar die busbaan dan ligt.
Ik zal de route van beide lijnen beter voor je specificeren in de volgende versie.
Daniel schreef:- In Klokbekerstad bestaat een parallelliteit met lijn 10 die in de nieuwe concessie blijft rijden. Er wordt echter nergens vermeld met welke frequentie die lijn 10 rijdt, de route loopt via "de busbaan" waarvan niet te vinden is waar die ligt en ook de materieelinzet op die lijn is niet bekend.
De reizigersaantallen zijn alleen voor de lijnen 100 en 101 samen. Lijn 10 is hier in zijn geheel buiten de telcijfers gelaten. Gewoon een interessant weetje, zodat men niet op de aansluitingen bij uni richting het station hoeft te letten.
Daniel schreef:Zelf vindt ik het ook wat onhandig dat ik op twee kaarten moet kijken voor de rijtijden vs waar de haltes liggen.
Ik heb daar inderdaad over nagedacht, maar dan wordt de kaart helemaal onoverzichtelijk.
DrechtBlub schreef:1. Waarom moet de bus vanaf Kanalendijk naar Uni Klokbekerstad niet door naar klokbekerstad station, het lijkt mij handiger voor directe verbindingen als deze ook door rijd naar het station. (En daarbuiten zorgt dat er voor dat mensen uit kanalendijk niet afhankelijk zijn van overstappen op de andere vervoerder wat weer heel onhandig kan uitpakken als deze incompatibele frequenties gebruiken zoals 2*Uur en 3*Uur.)
Je kan bij de universiteit overstappen op de frequent rijdende lijn 10 naar het station.
DrechtBlub schreef:2. Wat houd halterenovatie in? Wanneer is dit van toepassing?
Er zijn grijze halte bolletjes in het spel. Wil je deze bedienen (om aan de 90% te komen bijv.) dan moet de halte opgeknapt worden en dat kost dus een bedrag.
DrechtBlub schreef:3. Hoe zit dat met 90% bediening per gebied? Tellen in onbruik geraakte haltes en haltes 37,38,95,96 daar ook in mee? Welke gebieden gaat het hier dan over, de wijkranden uit de wijkenkaart of de hele stad en haltes buiten de bebouwde kom? Geld die bonus ook voor de haltes in het zuiden van klokbekerstad? Dit lijkt mij namelijk nogal raar aangezien die aannemelijk bij stadsdienst klokbekerstad horen.
Er komt een overzicht voor welke gedeeltes het gaat gelden. To be continued.
DrechtBlub schreef:4. Is een DRU weging van 0,3 niet wel érg laag voor een 8tax? Als die als buurtbus reed had ik dit nog kunnen begrijpen maar dat lijkt me niet het geval, aangezien er geen restricties zijn op aantal en inzet op avond/zondag.
Lijkt me inderdaad handig om dat omhoog te schroeven naar 0,5?
DrechtBlub schreef:5. Zou het tevens nog mogelijk zijn te kijken naar het hebben van minimaal 2 typen 8tax en te zorgen dat er wat variatie zit in de kosten/waardering/weging afhankelijk van het type?
Ik zal eens kijken.
DrechtBlub schreef: 6. Hoe werkt de beoordeling tov. zit/staanplatsen? Ik zie er namelijk geen. Je zou theoretisch op dit moment overal 8taxxen in kunnen zetten en een gigantisch goed netwerk bieden waar de meeste mensen niet mee kunnen omdat de busjes te klein zijn :roll:
Zie een paar vragen eerder, de dienstregelingsscoretabel wordt aangemaakt binnenkort. Ik zal dan ook bezettingscijfers aanleveren of in ieder geval hoe ik dit ga verwerken.
DrechtBlub schreef:7. De aansluitingsbonussen lijken mij nogal bizar in elkaar zitten. Als je 0-5 de hoogste score geeft stimuleer je dus het maken van praktisch onmogelijke aansluitingen die met vertragingen onmogelijk zijn. Ik zou eerder de hoogste score geven aan 2 of 3-7, dan een lagere aan 7-12. Langer dan 12 minuten kan ik geen echte overstap meer nomen.
Ik kan het inderdaad aanpassen. Lijkt me prima.
DrechtBlub schreef:8. Ik mis een buffertijdsbonus, ik snap dat die meestal gehaald zal worden maar compleet vanzelfsprekend is het ook niet.
Heb je een goed idee om dit te verwerken?
DrechtBlub schreef:Achteraf gezien, denk ik dat het de boel een stuk minder gecompliceerd had gemaakt als alle concessie die er waren in compleet andere gebieden waren, dan zit je ook niet met de vreemde correctieproblemen die al eerder vermeld zijn voor heelwoud als er dingen geupdate moeten worden aan rijtijden, dekking, haltes en mogelijk zelfs de structuur van de stad.
Ik zal de dienstregeling van Heelwoud corrigeren voor de nieuwe rijtijden. Ik vind het leuk om één kaart te maken met daarop de verschillende concessies zo is er een soort van dynamiek in het spel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik heb ook een aantal vragen:
Hoe laat vertrekken de eerste en laatste trein vanaf Klokbekerstad CS?

Ik heb begrepen dat je 2 aparte biedingen (tenminste als je op beide wilt bieden) moet maken. Stel dat vervoerder A op beide concessie een bieding uitbrengt. Daar een prachtige dienstregeling op maakt met mooie aansluitingen. Maar vervoerder A wint slechts 1 van de 2 concessies en vervoerder B de andere met compleet andere vertrektijden dan kan het zomaar zijn dat van een aansluiting totaal niks meer van terecht komt. Hoe zit dat in de beoordeling?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoe zit het met verschillende bussen in verschillende concessies? (Een bus komt vanaf stalling kanalendijk en gaat 's avonds in sterrenburcht op de stalling)
Mag je lijnen van verschillende concessies aan elkaar koppelen voor aansluitingen?

Als er bijv een verbinding geëist wordt 19-17-3, en het is voor mij en/of voor reizigers efficiënter om dat op te knippen bij 17, waarbij een goede aansluiting wordt geboden. Mag dat dan? Ik bied dan nog steeds de geëiste verbinding.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

ZO6176 schreef:Ik heb ook een aantal vragen:
Hoe laat vertrekken de eerste en laatste trein vanaf Klokbekerstad CS?

Ik heb begrepen dat je 2 aparte biedingen (tenminste als je op beide wilt bieden) moet maken. Stel dat vervoerder A op beide concessie een bieding uitbrengt. Daar een prachtige dienstregeling op maakt met mooie aansluitingen. Maar vervoerder A wint slechts 1 van de 2 concessies en vervoerder B de andere met compleet andere vertrektijden dan kan het zomaar zijn dat van een aansluiting totaal niks meer van terecht komt. Hoe zit dat in de beoordeling?
Het lijkt mij persoonlijk beter om gewoon beide gebieden aan te besteden als één samengevoegde concessie.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

bys1 schreef:
ZO6176 schreef:Ik heb ook een aantal vragen:
Hoe laat vertrekken de eerste en laatste trein vanaf Klokbekerstad CS?

Ik heb begrepen dat je 2 aparte biedingen (tenminste als je op beide wilt bieden) moet maken. Stel dat vervoerder A op beide concessie een bieding uitbrengt. Daar een prachtige dienstregeling op maakt met mooie aansluitingen. Maar vervoerder A wint slechts 1 van de 2 concessies en vervoerder B de andere met compleet andere vertrektijden dan kan het zomaar zijn dat van een aansluiting totaal niks meer van terecht komt. Hoe zit dat in de beoordeling?
Het lijkt mij persoonlijk beter om gewoon beide gebieden aan te besteden als één samengevoegde concessie.
Dit had ik eerder ook al gezegd, ik denk dat je beter kan variëren in concessiegroottes door simpelweg verschillende gebieden en steden van verschillende groottes te hebben, 2 concessies in één set vervoersstromen voor streeklijnen is niet handig.

Tevens, Ik doelde qua aansluitingen tussen de twee concessies niet alleen op de richting klokbekerstad. :roll:
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De enige aansluiting die je bij de Uni niet kan bieden is die van Kanalendijk naar Sterrenburcht en v.v. Maar deze verbinding is net zo goed mogelijk via Heelwoud. Daarnaast wordt de aansluiting te Klokbekerstad Universiteit niet beoordeeld, zoals staat aangegeven.

De concessies raken elkaar alleen op de knooppunten Heelwoud Busstation en Klokbekerstad Universiteit. De overlap valt dus wel mee en de aansluitingen in Heelwoud worden grotendeels bepaald door het overige streek- en stadsvervoer aldaar.

De stalling in Sterrenburcht hoort bij de concessie Sterrenburcht en de stalling in Kanalendijk hoort bij de concessie Kanalendijk. En die in Heelwoud is uitsluitend voor DriveGreen.

Als er staat dat je 19 - 17 - 3 moet bieden, dan mag je de verbinding dus niet knippen bij 17. Sowieso waar zou je die anders aan willen doorkoppelen? Er is daar voor de concessie Sterrenburcht maar 1 mogelijkheid en dat is richting Sterrenburcht. Als je gaat doorkoppelen tussen de 2 concessies kan het zijn dat je de ene concessie wel wint en de ander niet. ;)

De reden voor twee concessies is overigens om mensen die weinig tijd hebben ook een kans te geven om mee te doen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Het was gewoon een slecht voorbeeld, ik heb heel andere plannen maar dat ga ik hier niet zeggen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik constateer ook dat de 90% norm in vrijwel alle gebieden betekent dat je gewoon alle haltes moet bedienen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Mag je ook de twee concessies als één bieding inzenden? Want ik zou me voor kunnen stellen dat je dan efficiënter met je materieel om kan gaan: bijvoorbeeld lijnen van de ene concessie aan de andere concessie koppelen waardoor je minder materieel hoeft in te zetten of mat-ritten kan besparen?

En zo ja, als dit mag, hoe wordt dat dan beoordeeld?

En wat is het nut van een joint-venture starten als je ook gewoon allebei apart, elk op zijn eigen concessie, een inschrijving doet?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Raymond »

Allereerst tof om te zien hoe het spel zich nu verder ontwikkeld. Wat opmerkingen voor de nieuwe aanbestedingen:

De Civitas lijkt aan de dure kant in vergelijking met de 10 meter bussen. Ik zie dat een mat-rit bij dit materieel duurder is dan een DRU, dat lijkt me een typfout. Verder verschilt de stacapaciteit wel erg per type materieel, puur doordat de fabrikanten allemaal hun eigen stanorm hanteren. Hierdoor lijkt het niet altijd helemaal in balans.

Misschien is het ook wel leuk om iets te doen met het aantal deuren in een bus. Bijvoorbeeld een driedeursbus is duurder in aanschaf dan een tweedeurs bus, maar levert wel een kortere halteertijd op (bijv. 20 seconden per halte ipv 30). Of waren de halteertijden nu sowieso geschrapt (ik zie alleen de rijtijden genoemd in de documenten, niet een eventuele halteertijd)?

Tot slot een vraag over de beoordeling: de matritscore werkt in de hand om zo weinig mogelijk bussen te laten rijden. Misschien veranderen in: totaal aantal matminuten / aantal ingezette bussen per dag om hiervoor te corrigeren?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Nog een paar vragen, het kan zijn dat ze al eerder gesteld zijn, maar ik had geen tijd om de Q&A helemaal door te spitten:

- Kun je de dienstregelingsscore nog iets verder uitwerken? Ik snap nog niet hoe je op de getallen in het voorbeeld komt?
- De score voor aansluitingen is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Geldt dit voor aansluitingen tussen buslijnen in dezelfde concessie of voor aansluitingen op andere buslijnen en de trein? En krijg je dan +3 punten per goede aansluiting (dat loopt hard op), of max. +3 punten per locatie en wanneer krijg je die 3 punten dan, als je altijd een goede aansluiting biedt, of als je minstens op een X aantal ritten aansluiting biedt?
- De wensscore is nog behoorlijk subjectief. Kun je dit wat objectiever maken. Bijvoorbeeld:
"Snelle verbindingen naar Klokbekerstad, Centraal Station en Heelwoud Busstation op alle momenten." Wat bedoel je met snel? Is 20 minuten snel, is 2 uur snel? En wat bedoel je met alle momenten? Betekent dit 7 dagen per dag tot 23:00 's avonds of zelfs 24/7, en hoe frequent moet die verbinding dan zijn?
"Optioneel is de bediening van de Sterrenwacht" als ik 1 bus per week naar de Sterrenwacht laat rijden, voldoe ik dan al aan deze voorwaarde?
- Het is toegestaan nieuwe haltes aan te leggen in de gearceerde gebieden, waar zijn die gearceerde gebieden?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Die gebieden zie je op de haltekaart, gewoon blokjes. Het gaat om het gebied bij de Sterrenwacht (1), Zanddijk noordoost of hoe dat ook heet (13), en wellness resort (16).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

@bys1: Reageerde je op iets wat ik zei?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Dat laatste.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Het is mij duidelijk waar de gebieden zijn. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer aan de wens van de gemeente wordt voldaan, of dat al is met 1 bus per week naar de Sterrenwacht, of dat je daar 1x/uur voor moet rijden bijvoorbeeld.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Je vroeg waar die gearceerde gebieden zijn..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Ah ja, nu snap ik wat je bedoeld. Ik ben niet meer zo scherp op de late avond.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Laat? -o-
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Raymond schreef:Verder verschilt de stacapaciteit wel erg per type materieel, puur doordat de fabrikanten allemaal hun eigen stanorm hanteren. Hierdoor lijkt het niet altijd helemaal in balans.
Stanormen bestaan door het maximagewicht waar de bus voor ontworpen is en voor gekeurd is.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Klopt het dat er geen brandstofkosten meer bij staan?

Kanalendijk krijgt dus geen verbinding met Klokbekerstad CS?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Dat is vervangen door MATritscore.

Ja, bij de universiteit kan men overstappen op de frequent rijdende buslijn 10.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Karl »

Complimenten voor de opzet van de tweede aanbesteding. Vooral de beoordelingscriteria zien er transparanter uit, als in de definitieve versies de eerder gegeven antwoorden/suggesties worden verwerkt, dan kan dat niet meer misgaan. Let op woorden zoals 'goede' of 'sneller'...

Ter suggestie:
- Kan voor Hemelvaart de rijtijdenkaart en de haltekaart worden vastgesteld?
- Kunnen rijtijden op hele minuten worden afgerond?
- Kan ten behoeve van duidelijkheid de gebiedsaanduiding van wijken/buurten de aanduiding worden geletterd? Ik denk dat de aanduidingen bij de reizigersaantallen van gebied naar gebied zijn, maar dat is niet altijd duidelijk.
- Is opdrachtgever zich er bewust van dat het aantal keervoorzieningen - blijkens de haltelijst - beperkt is?
- Wat wordt er bedoeld met de tijdvakken van periodes? Het begin van de busrit? Of moet er vanaf dat moment vanaf elke halte een bepaalde frequentie aangeboden? En hoeveel controlewerk vraagt dat? Voorbeeld: een ritme van lijn 1 van A naar B naar C is dat deze om .20 vertrekt. In de spits vertrekken er ook ritten om .50; moet een rit van A naar B naar C die om 09h02 bij B afkomt de rit 'afbreken'? Of moeten alle ritten worden afgemaakt? Ten behoeve van de eenvoud zou ik uitgaan van de gehele rit afmaken en de tijdvakken definieren in de trant van 06h00 t/m 07h59 (of - 08h00, en dan duidelijk aangeven of tot of tot en met wordt bedoeld).
- Als in dal en spits >90% van de haltes bediend moeten worden, gaat dit dan om een bediening van één keer per tijdvak? En niet op zaterdag en zondag?
- Als hersteltijd zou ik punten per lijn aangeven en het verder niet nodeloos complex maken: aan het einde van elke lijn drie minuten stilstaan, bij ringlijnen het dubbele > +1 punt; tot tien minuten voor elke minuut extra +1 punt. Vanaf tien minuten geen extra punten meer. Wel even wegen zodat hersteltijd niet teveel weegt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Wat ik nog wel graag zou zien trouwens is dat de wirwar aan kaartjes wat overzichtelijker wordt. Neem bijvoorbeeld de hogeschool in Heelwoud: op de functiekaart kan je zien waar die ligt, vervolgens heb je de legenda nodig om het bijbehorende haltenummer te vinden en dan weer de haltekaart om dat nummer op te zoeken. Waarna je vervolgens weer de rijtijdkaart nodig hebt om de rijtijden vast te stellen. Da's volgens mij toch wel redelijk gevoelig voor foutjes.

Is het trouwens niet meer nodig om tijd voor het halteren op een halte te rekenen? Zie er niks over in de voorwaarden, maar dat maakt dus ook de rare situatie dat een non-stop rijdende sneldienst niet sneller is dan een stopdienst op een traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten