De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Wat is dan die 1 naast het busstation?
De rijtijd over het hele wegdeel waar het busstation aan ligt, zie ook het antwoord op mijn eerdere vragen. Het busstation ligt ongeveer halverwege, dus de helft van die rijtijd over de hele weg.
regenmaker schreef:Reservebussen gaat per dag en niet per tijdsperiode. Minimum aantal slaat er dus op dat je de spits moet meenemen in plaats van de daluren, er vanuit gaande dat je meer ritten in de spits aanbiedt dan in de daluren/avonduren.
Als het per dag gaat snap ik 'm, maar in de voorwaarden voor de bieding staat dat je het volgende moet opgeven: "Het minimum aantal reserve bussen per tijdsperiode (bijv. spits, dal of zaterdag)"

Dat zijn dan de dus de reservebussen die de gehele periode aan de kant staan?
Daniel schreef:Het minimaal aan te leggen aantal van drie haltes in Zandwijk levert haltes wel erg dicht op elkaar op
Dat valt reuze mee. Je kan linksboven in de wijk een halte met keerlus aanleggen.
Ja, maar dat is er pas eentje van de drie. Rond het vierkantje aan wegen in die wijk zou je dan nog meer haltes kwijt kunnen. Daar komen ze best dicht op elkaar dan.
Stel de halte ligt in het midden van een traject waar de rijtijd 1 minuut is. Neem dan bijvoorbeeld 0,5 (naar halte) + 0,5 (halteertijd) + 0,5 (vanaf halte). Als je je halte 0,5 minuut eerder of later plaatst dan ga ik daar niet moeilijk over doen, zolang de tijd van de begin- tot eindhalte maar goed is.
Maar wat is dan de rijtijd langs haltes 37 en 38? In theorie zou je daar een keerlus kunnen laten aanleggen, maar dan moet je wel de rijtijd kennen :wink:

En jammer dat je niet ingaat op de opmerkingen over de 20.000 kaarten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Die kaarten moeten ook overzichtelijk blijven.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ja en dat zijn ze nu juist niet doordat je drie kaarten nodig hebt om überhaupt een dienstregeling op te kunnen stellen en aan de eisen te blijven voldoen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Het hele spel wordt sowieso steeds onoverzichtelijker: 8 documentjes i.p.v. 1 forumpost en steeds meer score-onderdelen en regels die het spel veel complexer maken.

Maar ja... we hebben dan ook wel weer 6 weken om alles uit te vogelen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb er geen problemen mee. Acht documenten lijkt veel, maar ik vind het best meevallen. Die acht documenten zorgen niet alleen voor meer complexiteit, maar ook voor meer en betere informatie.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Nog even over die 90% grens. Als ik bijvoorbeeld bij het Wellnessgeval een halte aanleg dan valt die binnen dat gebied. Ik mag gezien het aantal haltes maximaal twee haltes niet bedienen om boven de 90% grens te blijven. Dan heb je nog halte 92 en bovenin 5. Dan moet ik dus verplicht dat hele stuk naar wellness oid rijden om die vier bonuspunten te krijgen, en dat kan qua DRU nooit uit volgens mij. Hetzelfde geldt voor de Sterrenwacht. Ik vind 90% ook wel een erg hoge grens.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Moet een bus eigenlijk per se terug naar het busstation, of mag ik de bus ook op een halte parkeren om dan de volgende dag weer van die halte verder te rijden en zo matritten te besparen? :twisted:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: Maar wat is dan de rijtijd langs haltes 37 en 38? In theorie zou je daar een keerlus kunnen laten aanleggen, maar dan moet je wel de rijtijd kennen :wink:
Kan je eventueel uit lijn 204 van het busboekje afleiden als je zou willen. Alleen schiet je er niets mee op. Nouja, behalve als je niet bij het optimale DRU limiet zit, maar dan zou ik nog voor een ander traject kiezen. ;)
Daniel schreef:Als het per dag gaat snap ik 'm, maar in de voorwaarden voor de bieding staat dat je het volgende moet opgeven: "Het minimum aantal reserve bussen per tijdsperiode (bijv. spits, dal of zaterdag)"

Dat zijn dan de dus de reservebussen die de gehele periode aan de kant staan?
Ja precies.
Daniel schreef:En jammer dat je niet ingaat op de opmerkingen over de 20.000 kaarten.
Ik laat het zo. Ik vind overzichtelijkheid belangrijker dan alles op 1 kaart willen proppen (anders gewoon even een tweede beeldscherm halen bij de mediamarkt :P). De functiekaart komt in principe ook al terug in de rijtijden kaart, maar dan in grijstinten. Het zijn maar twee kaarten die je dan veel moet gebruiken. Als iemand anders zin heeft om een betere kaart te knutselen aan de hand van mijn kaarten, be my guest. Overigens heb je 6 weken de tijd.
Yanaike schreef:Moet een bus eigenlijk per se terug naar het busstation, of mag ik de bus ook op een halte parkeren om dan de volgende dag weer van die halte verder te rijden en zo matritten te besparen? :twisted:
Als ik dit soort dingen ook moet gaan uitleggen dan gaan we zo langzaamaan naar 9 documenten. :P Ik ben niet diegene die om meer info en duidelijkere kaders vraagt. ;) In ieder geval moet de chauffeur ook weer naar huis kunnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

regenmaker schreef:Als er 2x/uur of meer gereden wordt, kan een bonus van +1 punt worden verdiend. Als 2x/uur in de eisen wordt vermeld, wordt voor het aanbieden van 2x/uur geen bonus toegekend. De spitsbonus kan ervoor zorgen dat het maximum wordt overschreden met max. 1 punt.
Geldt dit per tijdsperiode?

Stel bijvoorbeeld op verbinding A - B in de spits 2x/u geëist wordt, in het dal 1x/u en in de avond 1x/2 uur.
Verder geldt:
Spits x10 max. 40
Dal x10 max. 30
Avond x2,5 max. 2,5
Als ik dan de hele dag (en avond) 2x/uur rijdt, klopt het dan dat ik de volgende punten krijg:
Spits: 2 x 10 = 20 (geen bonuspunt omdat 2x/u wordt geëist).
Dal: 2 x 10 + 1 = 21
Avond: 2 x 2,5 = 5. Maar max is 2,5. Dus 2,5 + 1 = 3,5.
En als ik met dit voorbeeld in de spits 3x/uur zou hebben gereden, klopt het dat ik dan 31 punten zou hebben gehad?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee, de bonus geldt alleen voor de spitsuren. Dus je krijgt dan:

Spits 2x10 = 20 p (geen bonus, want het is een eis)
Dal 2x10 = 20 p
Avond 2x2,5 = 5, maar max 2,5 dus = 2,5
Totaal: 42,5 punten

Indien je 3x/uur in de spits rijdt:
Spits 3x10 + 1 = 31 p (inderdaad 31 punten)
Dal 2x10 = 20 p
Avond 2x2,5 = 5, maar max 2,5 dus = 2,5
Totaal: 53,5 punten

Indien je 4x/uur in zowel de spits als dal rijdt:
Spits 4x10 + 1 = 41 p
Dal 4x10 = 40 p, maar max 30 dus = 30
Avond 2x2,5 = 5, maar max 2,5 dus = 2,5
Totaal: 73,5 punten
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Per locatie valt voor een goede aansluiting max. 3 punten per dag te verdienen. Als meer dan 80% van de ritten een aansluiting van 2 à 5 minuten op de bovenstaande lijnen levert dat 3 punt per locatie op. Een aansluiting tussen de 5 en 10 minuten levert 1 punt op. Minder dan 2 minuten of meer dan 10 punten levert 0 punten op. Het puntentotaal wordt berekend door (som # punten per dag)/7 = totale score.
Deze snap ik ook nog niet helemaal.

Lijn 204 rijdt 1x/uur. Als ik met mijn buslijn tussen Klokbekerstad en Sterrenburcht 4x/u rijdt, dan gaat het toch nooit lukken om met 80% van de ritten een goede aansluiting te geven?

Of geldt het vanuit de buslijn van de andere concessie uit gezien? Dus als ik op 80% van de ritten van lijn 204 een aansluiting weet te geven (in twee richtingen geteld natuurlijk), krijg ik 3 punten? En maakt het uit met welke buslijn ik aansluit? Of zo lang ik er één weet aan te sluiten is het al prima?

En klopt het dat het geen extra punten oplevert en ook nergens geëist wordt om op je eigen buslijnen aansluiting te geven?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Yanaike schreef:Of geldt het vanuit de buslijn van de andere concessie uit gezien? Dus als ik op 80% van de ritten van lijn 204 een aansluiting weet te geven (in twee richtingen geteld natuurlijk), krijg ik 3 punten? En maakt het uit met welke buslijn ik aansluit? Of zo lang ik er één weet aan te sluiten is het al prima?
Het is inderdaad vanuit de andere concessie gezien. Ik zal het verder iets beter specificeren in de definitieve versie. Ik wil graag dat je aansluit met de corridorlijnen, dus Klokbekerstad - Sterrenburcht, Sterrenburcht - Heelwoud, Kanalendijk - Universiteit en Kanalendijk - Heelwoud.
Yanaike schreef:En klopt het dat het geen extra punten oplevert en ook nergens geëist wordt om op je eigen buslijnen aansluiting te geven?
Ik zal erbij zetten dat je op Sterrenburcht Busstation en Kanalendijk Busstation ook +3 punten kan verdienen als je eigen lijnen goed op elkaar aansluiten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

En hoe geldt dat bij je eigen lijnen dan? Moeten alle lijnen goed op elkaar aansluiten? Of alleen de corridorlijnen op elkaar?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Corridorlijnen, dat zijn de lijnen die door de provincie worden geëist als rechtstreekse verbindingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag -o-

Mag een bus dan wel gedurende de dalperiode op een busstation blijven staan? Of moet het per se terug naar de stalling?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Dit is een goede vraag, en ook de reden waarom ik voor stel Nét zoals voorheen de busstations een vooraf bepaald aantal platformen met een vooraf bepaalde lengte te geven.
Ik blub in het Drecht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Hoe heb je het aantal reizigers bepaald in de overzichtstabellen onder elke lijn?

Bijvoorbeeld lijn 200. Het overzicht zegt tussen A - C in de spits 23 reizigers, maar de tabel er boven zegt tussen A - C maar 8 reizigers. Ook als ik alle stromen tussen A - C bij elkaar op tel: 8 (A-C) + 5 (A-B) + 4 (A-D) = 17, kom ik niet op het zelfde getal uit. En ook als ik de interne reizigers erbij op tel: 17 + 3 (A-A) + 5 (C-C) = 25, kom ik ook niet op het zelfde getal uit.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik zit net hetzelfde probleem. Zijn die getallen wel na te rekenen ?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Het is alle reizigers A-C, alle reizigers van/naar andere gebieden die doorreizen, en reigers binnen A en binnen C allemaal door de helft gedeeld. Evt naar boven afgerond.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

Dan nog zie ik inconsistenties in de berekeningen die ik niet kan verklaren. Ik neem als voorbeeld de eerder aangehaalde lijn 200:

Totaal aantal reizigers verbinding A-C in de spits: 23
Reizigers binnen A: 3 (gedeeld door twee maakt 1,5 en naar boven afgerond 2)
Reizigers binnen C: 5 (gedeeld door twee maakt 2,5 en naar boven afgerond 3)
Reizigers A-C: 8
Reizigers A-B: 5
Reizigers A-D: 4
Totaal aantal reizigers onafgerond: 3 + 5 + 8 + 5 + 4 = 25 ≠ 23
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee: 1,5 + 2,5 + 8 + 5 + 4 = 21 ≠ 23
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee en naar boven afgerond: 2 + 3 + 8 + 5 + 4 = 22 ≠ 23

Totaal aantal reizigers verbinding C-B in de spits: 17
Reizigers binnen C: 5 (gedeeld door twee maakt 2,5 en naar boven afgerond 3)
Reizigers binnen B: 5 (gedeeld door twee maakt 2,5 en naar boven afgerond 3)
Reizigers A-B: 5
Reizigers A-D: 4
Reizigers C-B: 5
Reizigers C-D: 8
Totaal aantal reizigers onafgerond: 5 + 5 + 5 + 4 + 5 + 8 = 32 ≠ 17
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee: 2,5 + 2,5 + 5 + 4 + 5 + 8 = 27 ≠ 17
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee en naar boven afgerond: 3 + 3 + 5 + 4 + 5 + 8 = 28 ≠ 17
(Hier is het verschil wel erg groot. Heb ik ergens een verbinding te veel meegerekend?)

Totaal aantal reizigers verbinding B-D in de spits: 17
Reizigers binnen B: 5 (gedeeld door twee maakt 2,5 en naar boven afgerond 3)
Reizigers binnen D: 0
Reizigers A-D: 4
Reizigers C-D: 8
Reizigers B-D: 5
Totaal aantal reizigers onafgerond: 5 + 0 + 4 + 8 + 5 = 22 ≠ 17
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee: 2,5 + 0 + 4 + 8 + 5 = 19,5 ≠ 17
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee en naar boven afgerond: 3 + 0 + 4 + 8 + 5 = 20 ≠ 17
Wanneer ik de reizigers binnen B buiten beschouwing laat kom ik overigens wel op 17 uit: 4 + 8 + 5 = 17. Is dat hier dan de bedoeling?

Kortom, met uitzondering van de verbinding B-D kom ik bij het narekenen op geen denkbare manier uit bij het totaal aantal reizigers dat voor iedere verbinding is gegeven. Hoe is dit te verklaren?

In de daluren kom ik overigens op de volgende berekeningen uit:

Totaal aantal reizigers verbinding A-C in de daluren: 12
Reizigers binnen A: 2 (gedeeld door twee maakt 1)
Reizigers binnen C: 4 (gedeeld door twee maakt 2)
Reizigers A-C: 5
Reizigers A-B: 3
Totaal aantal reizigers onafgerond: 2 + 4 + 5 + 3 = 14 ≠ 12
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee: 1 + 2 + 5 + 3 = 11 ≠ 12
Indien ik reizigers binnen A buiten beschouwing laat en niet afrond: 4 + 5 + 3 = 12

Totaal aantal reizigers verbinding C-B in de daluren: 12
Reizigers binnen C: 4 (gedeeld door twee maakt 2)
Reizigers binnen B: 2 (gedeeld door twee maakt 1)
Reizigers C-B: 5
Reizigers A-B: 3
Totaal aantal reizigers onafgerond: 4 + 2 + 5 + 3 = 14 ≠ 12
Totaal aantal reizigers met lokale verbindingen gedeeld door twee: 2 + 1 + 5 + 3 = 11 ≠ 12
Indien ik reizigers binnen B buiten beschouwing laat en niet afrond: 4 + 5 + 3 = 12

Hier geldt dat door middel van het aantal reizigers binnen één van de gebieden buiten beschouwing te laten, ik wel op 12 uitkom. Bij de eerste verbinding betreft het echter gebied A (het vertrekgebied), bij de tweede verbinding gebied B (het aankomstgebied). Dit klinkt niet logisch. Hoe is dit te verklaren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Kan je eventueel uit lijn 204 van het busboekje afleiden als je zou willen. Alleen schiet je er niets mee op. Nouja, behalve als je niet bij het optimale DRU limiet zit, maar dan zou ik nog voor een ander traject kiezen. ;)
Owwacht, ze zijn wit zie ik... die tellen dus niet mee voor de 90%-bonus in Sterrenburcht?
Ja precies.
Op welke van de twee zinnen reageer je nu. Immers gaat de reservebusscore in het puntenmodel uit van de som van de aantallen reservebussen, maar als je dan eerst per periode hebt zitten tellen dan zou een reservebus die in zowel spits als dal als avond stilstaat drie keer meetellen?!
Ik laat het zo. Ik vind overzichtelijkheid belangrijker dan alles op 1 kaart willen proppen (anders gewoon even een tweede beeldscherm halen bij de mediamarkt :P).
Het hoeft ook niet in één kaart, de aanbesteding Heelwoud was met twee kaarten prima te doen maar nu zijn het er al vier geworden: een rijtijdenkaart, een haltekaart een functiekaart en een kaart met de wijknamen.
De functiekaart komt in principe ook al terug in de rijtijden kaart, maar dan in grijstinten. Het zijn maar twee kaarten die je dan veel moet gebruiken.
Welke twee dan: ontsluitingseisen/wensen zijn op wijknaam (daar is kaart 1 nodig), vervolgens moet je bepaalde functies bedienen (da's kaart 2), wil je weten wat de rijtijden van de lijn moeten zijn (kaart 3) en zal je vervolgens haltenamen in je dienstregeling moeten zetten (kaart 4). Oftewel: je hebt ze gewoon alle vier continu nodig en dat is teveel.
De functies zou je al kunnen combineren met de rijtijden of haltekaart (die laatste is het handigst denk ik) door die kaart in kleur te maken. En als je bij de haltenamen neer zou zetten in welke wijk ze liggen heb je de kaart met wijken al bijna niet meer nodig.
Overigens heb je 6 weken de tijd.
Dat rechtvaardigt nog geen brei aan kaarten. Sowieso staat er bij lijn 200 een route A-C-B-D, maar liggen er geen wegen van A naar C (de enige route gaat via B immers). Daar werken al die kaarten je dus nog tegen ook.
bys1 schreef:Het is alle reizigers A-C, alle reizigers van/naar andere gebieden die doorreizen, en reigers binnen A en binnen C allemaal door de helft gedeeld. Evt naar boven afgerond.
Volgens die definitie kom ik op 8+5+5 = 18 voor de reizigers tussen gebieden en daar komen dan nog de reizigers binnen A, B en C bij dus (3+5+5)/2 = 6,5. Opgeteld zijn dat er dus 24,5 en afgerond 25, geen 23.

Als aanvullende vraag: Tellen de in onbruik geraakte haltes ook mee voor de ontsluitingseis? Bijvoorbeeld in de Ambachtenwijk liggen 10 haltes waarvan 8 in gebruik zijn nu, dan zit je dus al op 80% en zou je nog maar één halte meer mogen laten vervallen om aan de wens te blijven voldoen. Terwijl je er twee mag laten vervallen als alleen de nu in gebruik zijnde haltes tellen.
Voor de 90%-ontsluitingsbonus geldt natuurlijk hetzelfde maar dan met andere getallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Lijn 200 in de spits als voorbeeld:
Reizigers op A - C:
A - A = 3 (immers rijden deze allemaal op A - C)
A - C = 8
A - B = 5
A - D = 4
C - C (verdeeld over A - C en C - B) = 3
Totaal dus 23

Reizigers op C - B
A - B = 5
A - D = 4
C - C = 2 (restant)
C - B = 5
C - D = 8
B - B = 5 (ongelijk verdeeld over beide verbindingen)
Totaal dus 29 (is een foutje geweest, bij lijn 200 was ik nog wat aan het kloten met goede reizigersaantallen of ik heb de 17 in het verkeerde hokje gekopieerd ;))

Reizigers op B - D
A - D = 4
C - D = 8
B - D = 5
B - B = 0 (restant)
D - D = 0
Totaal = 17
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Lijn 200 in de spits als voorbeeld:
Reizigers op A - C:
A - A = 3 (immers rijden deze allemaal op A - D)
A - C = 8
A - B = 5
A - D = 4
C - C (verdeeld over A - C en C - B) = 3
Totaal dus 23
Huh, wat is dat voor magische berekening? Immers staat er voor C-C in de tabel 5 reizigers, niet drie.
Jij trekt zo te zien aan je toelichting de 5 reizigers B-C van de 8 reizigers A-C af, dan kom je inderdaad op 3 uit. Maar volgens mij zijn dat de reizigers A-A die je dan over houdt (en daar staat inderdaad ook 3 bij).
Wat je met "immers rijden deze allemaal op A-D" bedoelt weet ik niet?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik verdeel de reizigers C-C over A-C en C-B en de reizigers tussen B-B over B-D en C-B, dat is niet altijd in een gelijke verhouding maar het totaal komt op het uiteindelijke resultaat uit (5). Overigens schampt de route van lijn 200 tussen wijken A en C wijk B alleen maar.
Daniel schreef:Owwacht, ze zijn wit zie ik... die tellen dus niet mee voor de 90%-bonus in Sterrenburcht?
Inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Maar waarom verdeel je die reizigers dan? De rest van de tabel geldt immers voor beide richtingen, dan vindt ik het persoonlijk wat raar om reizigers binnen een wijk te verdelen bij de berekening en dan ook nog in wisselende verhoudingen.
Als je in je bieding dan een andere route wilt aanbieden heb je niks meer aan die aantallen dus blijkbaar, je zou immers ook rechtstreeks van C naar D kunnen rijden. Maar jij bent er met de aantallen reizigers tussen A en C nu vanuit gegaan dat een deel daarvan C-B reist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten