De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

De vragenronde eindigt maandag pas, en ik ben er mee bezig!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Maar Wie organiseert en beoirdeelt deze aanbesteding? Regenmaker of yanaike?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

De documenten voor de concessie Zilverduinen zijn geüpdatet!

De belangrijkste verschillen:
- De buffertijd is nu 5% per rit.
- Een apart hoofdstuk waarin de dienstregelingsscore wordt uitgelegd
- Reizen met meer dan één overstap worden nu ook meegenomen in de dienstregelingsscore. De overstappenalty wordt dan vaker toegepast. (5 minuten voor één overstap, 10 minuten voor twee overstappen etc.)
- Het begrip 'voor- en natransporttijd' toegevoegd om beter uit te leggen wat er bedoeld wordt met de maatgevende haltes.
- Routevariaties worden nu meegenomen, zo lang het verschil niet groter is dan 5 minuten, wat betreft de reistijd wordt dan uitgegaan van de route met de meeste reistijd.
- De Mercedes Benz mini-bus is vervangen voor een Tribus Civitas 10 (met lage vloer)! Deze bus is ook nog eens goedkoper dan de Mercedes Benz, dus doe er je voordeel mee!
- Er lijken zowel voor- en tegenstanders te zijn van de comfortscore. De comfortscore zal in deze concessie echter toch niet terugkeren. Er zijn al genoeg spelelementen die deze aanbesteding complex en uitdagend maken, een comfortscore voegt speltechnisch gezien niet zo heel veel extra's toe aan de aanbesteding. Dit zegt overigens niks over toekomstige concessies. Het zou best kunnen dat de comfortscore daar weer terugkeert, mogelijk wel in een andere vorm.
- Arken, Haven is nu een busstation.
- Halte Strandduinplein in Klokbekerstad is verwijderd. Deze halte hoeft/mag niet bediend worden vanuit de concessie Zilverduinen. Het alternatief is halte 'Afslag Strand'. Halte Strandduinplein zal vermoedelijk wel weer verschijnen in de stadsconcessie Klokbekerstad die in augustus wordt aanbesteed.
- Aanpassing van enkele kleine foutjes.

Morgen zullen de nog onbeantwoorde vragen worden beantwoord, voor zo ver dat nog niet is gebeurd d.m.v. de nieuwe documenten. Vervoerders kunnen tot maandag 8 juli 12:00 ook nog altijd nieuwe vragen indienen!
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

PHS schreef:De kaart en de aanbesteding zijn inderdaad overzichtelijk :pos:

Het gaat volgens mij wel mis bij de dienstregelingsscore. Deze score is dus aantal reizigers per uur / totale reistijd. Maar dat werkt helaas niet, want hierdoor gaan alle korte verbindingen heel veel zwaarder wegen dan langere verbindingen. Dat is zeker in een streekconcessie niet handig. Een voorbeeld:

Buslijn A telt 60 reizigers per uur. De rit duurt 15 minuten.
Buslijn B telt ook 60 reizigers per uur. De rit duurt 60 minuten.
Dit levert op: 60 / 15 + 60 / 60 = 5.

Ik verander de routes van de bussen. Buslijn A doet nu 10 minuten over de rit. Buslijn B doet nu 120 minuten over de rit.
Dit levert op: 60 / 10 + 60 / 120 = 6,5.

Dit lijkt mij niet de bedoeling, of wel? :P
Is hier al over nagedacht?

Hoe zit het met afwikkeling van reizigers naar KbUni over lijn 10? En hoe zit dat dan met de wens voor een bus naar KbUni vanuit Helegom, moet die rechtstreeks zijn of is een overstap toegestaan?

Urft (autocorrectie: Ruft :mrgreen: ) wil dat alle ritten in het weekend via Oorlogsmuseum een andere toeristische locatie aandoen. Daaronder wordt verstaan alle bijzondere locaties die een stukje eerder worden genoemd? En mag dat ook een locatie zijn aan een andere (gekoppelde) lijn waarbij je desnoods een uur onderweg bent?

Overstappen op een gekoppelde lijn en ook halteertijd/buffertijd op een eindhalte is me niet helemaal duidelijk:
- Moet er 2 minuten halteertijd worden gerekend op de begin/eindhalte?
- er wordt wel overstaptijd gerekend, maar geen overstappenalty bij een gekoppelde lijn?
- Kan een rit van 40 minuten op lijn A om 14:12 aankomen op een busstation en 14:14 weer vertrekken op lijn B, waarbij dus de 2 minuten buffertijd op dat busstation is ingebouwd? Wordt er dan twee minuten overstaptijd gerekend? Als het nu een doorgaande lijn zou zijn is er praktisch geen verschil, maar dan wordt er dus geen overstaptijd gerekend?

TraveLink vindt het jammer dat er na de start van de aanbesteding geen vragen meer mogen worden gesteld. Zolang de documenten niet definitief zijn ben je niet bezig met een dienstregeling, en juist tijdens het maken van een dienstregeling stuit je op vragen/onduidelijkheden. Kan daar wat aan gedaan worden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef:Maar Wie organiseert en beoirdeelt deze aanbesteding? Regenmaker of yanaike?
Viilinga is verantwoordelijk voor de documenten en de beoordeling van de concessie Zilverduinen. De provincie heeft alleen van te voren input gegeven. Op deze manier kan het provinciebestuur met zomerreces gaan en zich focussen op de aanbestedingen van Sterrenburcht, Kanalendijk en Klokbekerstad. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Wederom enkele vragen:

- In de aanbesteding staat het volgende: "Het is niet verplicht om beide stallingen te gebruiken.". Indien we maar één stalling gebruiken zit hier dan een voordeeltje aan bij de provincie. Er worden immers minder kosten gemaakt in het hebben van een stalling?

- Arken wil een schoolbus tussen het College en Helegom. Deze rijdt door Dennelo, moet deze dan via het station rijden conform de wens van Dennelo?

- Gelden bij een overstap om te voldoen aan een relatie de gestelde minuten (2 tot 5) om het te zien als een aansluiting? Of mag een overstap ook 15 minuten duren?

Bij busstations geldt een wachttijd van 2 minuten die meetellen voorde DRU berekening. Als een rit eindigt op een busstation, moet ik dan ook twee minuten tellen voor de DRU? Deze twee minuten gelden vervolgens niet als buffertijd?

- Ik zie iedere keer lijn 10 langskomen op dit forum. Moet ik hiermee rekening houden, en zo ja, hoe dan?
bys1 schreef:TraveLink vindt het jammer dat er na de start van de aanbesteding geen vragen meer mogen worden gesteld. Zolang de documenten niet definitief zijn ben je niet bezig met een dienstregeling, en juist tijdens het maken van een dienstregeling stuit je op vragen/onduidelijkheden. Kan daar wat aan gedaan worden?
Hier sluit ik me bij aan.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Raymond »

  • Bij de geeiste verbindingen staan een aantal haltes die minimaal moeten worden bediend. Telt deze bedieningseis per verbinding/lijn of voor iedere rit op een bepaalde verbinding/lijn?
  • Geldt bij het berekenen van de buffertijd dat deze naar boven afgerond moet worden op halve minuten of op hele minuten?
  • Bij de dienstregelingsscore staat: reizigers kiezen zo veel mogelijk de snelste route. Ik neem aan dat het hierbij steeds om de totale reistijd gaat die maatgevend is?
  • Eveneens bij de dienstregelingsscore: ik denk dat de voor-/natransporttijd zwaarder moet meetellen. De keuze valt nu te snel volledig op de halte die verder weg ligt (omdat voor-/natransporttijd geen rekening houdt met halteertijden gaat het vlot). Hierdoor is het juist gunstig om de maatgevende halte niet te bedienen. Dat lijkt me een ongewenst effect. Om wat meer mogelijkheden te kunnen krijgen voor je netwerk en iets minder snel te hebben dat al je reizigers in een buslijn terecht komen waar je ze niet wil hebben omdat die lijn al vol zit, zou ik voorstellen om de tijd voor-/natransport x1,5 of x2 te doen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Bij deze nog antwoorden op de resterende vragen:

Ik zie nog veel vragen en opmerkingen over de buffertijd en halteertijd op busstations. Ik ga hier nog even kritisch naar kijken en dit wordt mogelijk nog aangepast in een volgende versie van het document.
Falcon schreef:Tevens nog een vraag rondom de reizigersaantallen. Neem de ochtendspits, er willen gemiddeld 165 reizigers per uur van Arken naar Klokbekerstad Centrum. Neem het eerste uur van 6 tot 7. Moeten deze 165 reizigers tussen 6 en 7 in Klokbekerstad arriveren, of stappen zij tussen deze tijden pas op de bus in Arken?
Hier is eigenlijk geen richtlijn of regel voor. Dus doe wat jezelf het meest logisch vind, zo lang je maar consequent blijft in je dienstregeling.
PHS schreef:Het gaat volgens mij wel mis bij de dienstregelingsscore. Deze score is dus aantal reizigers per uur / totale reistijd. Maar dat werkt helaas niet, want hierdoor gaan alle korte verbindingen heel veel zwaarder wegen dan langere verbindingen. Dat is zeker in een streekconcessie niet handig. Een voorbeeld:

Buslijn A telt 60 reizigers per uur. De rit duurt 15 minuten.
Buslijn B telt ook 60 reizigers per uur. De rit duurt 60 minuten.
Dit levert op: 60 / 15 + 60 / 60 = 5.

Ik verander de routes van de bussen. Buslijn A doet nu 10 minuten over de rit. Buslijn B doet nu 120 minuten over de rit.
Dit levert op: 60 / 10 + 60 / 120 = 6,5.
Leuk dat je dit zegt! Dit was ook mijn eerste gevoel en daarom heb ik ook wat geëxperimenteerd met kwadraten in de formule, formules afhankelijk van de afstand etc. Maar eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat de huidige formule het beste werkte. Drie elementen waaraan dit zou kunnen liggen en die je misschien over het hoofd hebt gezien.:
1) Naast de reistijd zit natuurlijk ook de wachttijd als component in de noemer van de breuk. Die heeft een behoorlijke invloed op de formule en is vaak groter dan de reistijd. Om jouw voorbeeld als uitgangspunt te nemen: een rit van 15 minuten is best weinig als je ook de frequentie van de bus meeneemt, dat is dan bijvoorbeeld een bus met een rijtijd van 10 minuten, die maar liefst 6x/uur rijdt. Een rit van 10 minuten kan eigenlijk niet. De bus zou dan een rijtijd van bijv. 5 minuten moeten hebben en een frequentie van 6x/uur, maar volgens mij zijn er geen zones die 5 minuten of minder uit elkaar liggen.
2) Vergeet ook niet de relatie met de DRU's. Buslijn B met een rijtijd van 120 minuten geeft misschien niet zo heel veel minder punten dan Buslijn B met een rijtijd van 60 minuten. Maar die eerste kost wel een extra DRU's. Dus het kan zijn dat je op de dienstregelingsscore nog best goed scoort, maar dat je op de DRU-score wordt afgerekend.
3) Op de langere relaties (naar Klokbekerstad) is vaak ook meer reizigersvraag dan op de korte relaties. Dus ook al zijn de rijtijden langer, toch kun je daar soms meer punten verdienen.
Falcon schreef:- Gelden bij een overstap om te voldoen aan een relatie de gestelde minuten om het te zien als een aansluiting? Of mag een overstap ook 15 minuten duren?
Bij een aansluiting op een externe buslijn moet je voldoen aan de gestelde minuten, dus bij bus op bus minimaal 2 minuten (anders is de overstap te kort) en maximaal 5 minuten (anders is de overstap te lang). Bij overstappen binnen je concessiegebied mag je ook voor langere overstappen kiezen, maar dat betekent wel dat de overstaptijd in de dienstregelingscore hoger wordt.
Falcon schreef:Arken wil een schoolbus tussen het College en Helegom. Deze rijdt door Dennelo, moet deze dan via het station rijden conform de wens van Dennelo?
Ja, als je aan beide wensen wilt voldoen wel.
Falcon schreef:- Als een bus na een afgeronde lijn doorrijdt als een andere lijn hoeven passagiers niet over te stappen. Ik neem aan dat dit niet wordt geteld als een overstap, en elders alsnog kan overstappen.
Als een buslijn doorrijdt als een andere buslijn dan hoeven de reizigers inderdaad niet over te stappen.
Raymond schreef:In Klokbekerstad West liggen veel haltes die meetellen voor de ontsluitingseis. Beconcureert deze concessie hiermee niet de stadsconcessie Klokbekerstad te veel?
Het industrieterrein in Klokbekerstad West is een belangrijke bestemming voor de dorpen binnen de concessie Zilverduinen, dus daar liggen inderdaad veel haltes die meetellen voor de ontsluitingseis. Niet alle haltes in Klokbekerstad zijn aangegeven. Haltes die vanuit deze concessie niet bediend mogen worden zijn niet op de kaart aangegeven.
Raymond schreef:ETF kan de berekening van de ontsluitingsscore op twee manieren interpreteren: krijgt iedere halte een score van 0, 2, 4 of 5 punten (afhankelijk aan welke maximum eis wordt voldaan) of krijgt een halte die in spits en dal wordt bediend zowel 2 punten voor het voldoen aan de spitseis als 4 punten voor het voldoen aan de eis spits+dal, dus 6 punten in totaal?
Ik ga dit stukje herschrijven. In de volgende update van het document komt te staan:
  • 2 pt * ( alle haltes die min. 1x/u in de spits worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
  • 2 pt * ( alle haltes die naast de spits ook min. 1x/u dal worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
  • 1 pt * ( alle haltes die naast de spits en dal ook min. 1x/u in het weekend worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
Is het nu duidelijker?
Raymond schreef:Geldt de zitplaatsgarantie ook in het weekend?
Bedankt voor de opmerking! De zitplaatsgarantie geldt natuurlijk ook in het weekend en de avond. Dit is opgenomen in de huidige versie van het document.
Raymond schreef:De aansluitingsscore lijkt een ongewenst effect te hebben: een overstap tussen een frequente lijn en minder frequente lijn zorgt voor een slechtere score. Voorbeeld: bus 57 naar Voorstad rijdt een keer per uur. De lijn Arken - Klokbekerstad rijdt twee keer per uur. Er is echter maar 1x per uur een aansluiting mogelijk: dit leidt bijvoorbeeld tot 10*(10/20) = 5 punten. Als de lijn Arken - Klokbekerstad 4 keer per uur rijdt, leidt dit tot 10*(10/40) = 2,5 punt.
Aansluitingen worden beredeneerd vanuit de externe lijnen gezien. Dus als de externe lijn 1x/uur rijdt, wordt je niet afgestraft voor het feit dat jij 2x/uur rijdt. Ook krijg je niet extra punten door 2x op dezelfde lijn aan te sluiten. Dit is iets anders verwoord in de huidige versie van het document. Kun je checken of het nu duidelijker is geworden?
Raymond schreef:Moet een halte in twee richtingen worden bediend om te voldoen aan de ontsluitingseis?
Nee, dat hoeft niet!
ZO6176 schreef:Hoe laat beginnen en eindigen de scholen. Hoeveel studenten komen uit de plaatsen die de school moeten gaan ontsluiten?
Het Meyersburg College in Arken heeft ongv. 2000 studenten waarvan ongv. 3% met het OV komt. Hogeschool Klokbekerstad heet ongv. 2500 studenten waarvan 7,5% met het OV komt. Op Hogeschool Klokbekerstad begint het eerste lesuur om 8:15. Op Meyersburg College om 8:40. Maar er zijn op beide scholen ook werkcolleges en projectgroepen die eerder/later beginnen. Maar... hier hoef je niet per se rekening mee te houden bij het voldoen aan de wensen van Arken en Klokbekerstad :wink:
ZO6176 schreef:Mogen bussen die alleen in de spitsuren gebruikt worden weer overdag geparkeerd worden op het busstation of moeten die overdag ook verplicht naar de stalling?
Bussen moeten aan het eind van de dag terug naar de stalling waar ze die dag begonnen zijn. Verder zijn er geen eisen waar je de bussen overdag laat staan.
bys1 schreef:Is hier al over nagedacht?
Ja, zie het antwoord hierboven!
bys1 schreef:Hoe zit het met afwikkeling van reizigers naar KbUni over lijn 10? En hoe zit dat dan met de wens voor een bus naar KbUni vanuit Helegom, moet die rechtstreeks zijn of is een overstap toegestaan?
Lijn 10, andere stadslijnen in de concessie Klokbekerstad en de streeklijnen van Sterrenburcht / Kanalendijk tellen niet mee in het berekenen van de dienstregelingsscore. Als je punten wilt scoren voor de relaties naar Klokbekerstad Uni zul je dat moeten doen met je bussen vanuit de concessie Zilverduinen en/of de trein.
bys1 schreef:Urft (autocorrectie: Ruft ) wil dat alle ritten in het weekend via Oorlogsmuseum een andere toeristische locatie aandoen. Daaronder wordt verstaan alle bijzondere locaties die een stukje eerder worden genoemd? En mag dat ook een locatie zijn aan een andere (gekoppelde) lijn waarbij je desnoods een uur onderweg bent?
Dit gaat inderdaad om de bijzondere locaties die worden genoemd bij de locatiescore. Beide locaties moeten aan dezelfde buslijn liggen, maar de rijtijd tussen beide locaties mag best een uur zijn. Het idee van Urft is dat er een soort 'toeristische lijn' ontstaat waarmee toeristen twee (of meer) toeristische attracties kunnen bezoeken zonder te hoeven overstappen, en tegelijkertijd vanuit de bus kunnen genieten van de omgeving.
bys1 schreef:TraveLink vindt het jammer dat er na de start van de aanbesteding geen vragen meer mogen worden gesteld. Zolang de documenten niet definitief zijn ben je niet bezig met een dienstregeling, en juist tijdens het maken van een dienstregeling stuit je op vragen/onduidelijkheden. Kan daar wat aan gedaan worden?
Je mag altijd proberen om nog vragen te stellen, zeker als dingen nog onduidelijk zijn. Maar documenten worden na maandag niet meer aangepast en als het stellen van een vraag / antwoord op een vraag oneerlijk kan zijn t.o.v. andere vervoerders of als iets al vaker is uitgelegd of gewoon in het document staat, dan zal de vraag niet meer worden beantwoord.
Falcon schreef:- In de aanbesteding staat het volgende: "Het is niet verplicht om beide stallingen te gebruiken.". Indien we maar één stalling gebruiken zit hier dan een voordeeltje aan bij de provincie. Er worden immers minder kosten gemaakt in het hebben van een stalling?
Er zijn al twee stallingen, want die waren beiden ooit nodig voor de twee vorige concessies. De vervoerder is vrij om te kiezen of hij/zij beide stallingen gebruikt, of slechts een van de twee en dit kan effect hebben op bepaalde scoringscriteria. Het gebruiken van slechts één stalling wordt verder niet apart door de provincie beoordeeld.
Falcon schreef:- Ik zie iedere keer lijn 10 langskomen op dit forum. Moet ik hiermee rekening houden, en zo ja, hoe dan?
Nee. Lijn 10 is een lijn tussen Klokbekerstad Centraal Station en Klokbekerstad Universiteit die gereden wordt door Transevia vanuit de concessie Stadsvervoer Klokbekerstad. Maar deze lijn wordt niet meegerekend in de aansluitingsscore of de dienstregelingsscore.
Raymond schreef:Bij de geeiste verbindingen staan een aantal haltes die minimaal moeten worden bediend. Telt deze bedieningseis per verbinding/lijn of voor iedere rit op een bepaalde verbinding/lijn?
De bedieningseis geldt voor alle ritten op die lijn. Houdt er ook rekening mee dat de geëist verbindingen geen routevarianten mogen hebben.
Raymond schreef:Geldt bij het berekenen van de buffertijd dat deze naar boven afgerond moet worden op halve minuten of op hele minuten?
De buffertijd moet naar boven worden afgerond, staat ook in het document.
Raymond schreef:Bij de dienstregelingsscore staat: reizigers kiezen zo veel mogelijk de snelste route. Ik neem aan dat het hierbij steeds om de totale reistijd gaat die maatgevend is?
Ja!
Raymond schreef:Eveneens bij de dienstregelingsscore: ik denk dat de voor-/natransporttijd zwaarder moet meetellen. De keuze valt nu te snel volledig op de halte die verder weg ligt (omdat voor-/natransporttijd geen rekening houdt met halteertijden gaat het vlot). Hierdoor is het juist gunstig om de maatgevende halte niet te bedienen. Dat lijkt me een ongewenst effect. Om wat meer mogelijkheden te kunnen krijgen voor je netwerk en iets minder snel te hebben dat al je reizigers in een buslijn terecht komen waar je ze niet wil hebben omdat die lijn al vol zit, zou ik voorstellen om de tijd voor-/natransport x1,5 of x2 te doen.
Voor de dienstregelingsscore gaat het erom dat je de zone bediend, niet per se de maatgevende halte. Niet alle reizigers hoeven immers naar die maatgevende halte. De voor- en natransporttijd is vooral een middel om de dienstregelingsscore van verschillende vervoerders vergelijkbaar te houden en niet met verschillende maten te meten. Voor het ontsluiten van zo veel mogelijk haltes in een bepaalde zone is er al de ontsluitingsscore.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ik mis nog een reactie op deze opmerking...
Daniel schreef:
Yanaike schreef:Het gaat erom dat je minimaal één halte in de zone aandoet voor de dienstregelingscore. Welke halte dit is maakt niet uit. Maar om eerlijk te kunnen vergelijken tussen twee vervoerders, wordt de reistijd naar een maatgevende halte bepaald (ook als daar geen bus rijdt of als dit een extra overstap zou betekenen), je zou het als een soort 'looptijd' kunnen zien van de dichtstbijzijnde halte tot de daadwerkelijke bestemming.

Als je Arken - Klokbekerstad Centrum via de trein afhandelt dan krijg je dus: reistijd Arken - Arken-Dennelo + 0,5 x interval tussen twee opeenvolgende bussen + 8 (reistijd trein) + 5 (minimale overstaptijd in Arken-Dennelo) + 5 (overstappenalty) + 2,5 (reistijd tussen station en stadscentrum)

Arken - Klokbekerstad Uni is een ander verhaal, daar heb je met de trein minimaal 2 overstappen voor nodig, dus daarvoor zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Dus die extra overstap telt alleen niet mee voor de dienstregelingsscore als de bestemming in dezelfde zone als in dit geval het station ligt. Dat komt toch wel enigszins krom over gezien je net zoveel overstappen nodig hebt om vanaf het station bij het Stadscentrum te komen als om bij de Universiteit te komen.
Daarnaast is het in tegenspraak met het feit dat de reizigers altijd voor de snelste route kiezen: als je voor Arken - Klokbekerstad Centrum een verbinding via de trein inlegt zou het dus onmiddellijk onzinnig worden ook nog een buslijn naar de Universiteit in te leggen. Immers is de snelste verbinding naar de Universiteit dan met een overstap op lijn 10 (of de verplichte lijn uit de concessie Sterrenburcht) op Klokbekerstad CS en niet met je rechtstreekse bus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Raymond »

Yanaike schreef: Ik ga dit stukje herschrijven. In de volgende update van het document komt te staan:
  • 2 pt * ( alle haltes die min. 1x/u in de spits worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
  • 2 pt * ( alle haltes die naast de spits ook min. 1x/u dal worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
  • 1 pt * ( alle haltes die naast de spits en dal ook min. 1x/u in het weekend worden bediend / totaal aantal haltes in de zone ).
Is het nu duidelijker?
Ja, helder!
Yanaike schreef:Aansluitingen worden beredeneerd vanuit de externe lijnen gezien. Dus als de externe lijn 1x/uur rijdt, wordt je niet afgestraft voor het feit dat jij 2x/uur rijdt. Ook krijg je niet extra punten door 2x op dezelfde lijn aan te sluiten. Dit is iets anders verwoord in de huidige versie van het document. Kun je checken of het nu duidelijker is geworden?
:pos: Dit is helder.
Yanaike schreef:De bedieningseis geldt voor alle ritten op die lijn. Houdt er ook rekening mee dat de geëist verbindingen geen routevarianten mogen hebben.
Ok, die had ik anders geïnterpreteerd. Ik dacht dat je bedoelde dat dit betekende dat een geëiste verbinding niet bijvoorbeeld in het weekend een extra ommetje mag hebben. Je bedoelt hier dus dat heen en terug precies dezelfde route wordt gereden en precies dezelfde haltes worden aangedaan?
Yanaike schreef:De buffertijd moet naar boven worden afgerond, staat ook in het document.
Dat over het afronden naar boven had ik inderdaad gelezen, maar afronden op halve minuten, hele minuten of bij wijze van spreken afronden op vijf minuten maakt wel verschil. Mijn eerste opzet van de dienstregeling is nu op de halve minuut nauwkeurig, daar ga ik bij mijn DRU-berekening en berekening van overstaptijden ook van uit. Als ook de DRU's op hele minuten naar boven worden afgerond met de beoordeling is dat wel goed om te weten, want anders onderschat ik mijn DRU's en die halve minuut per rit tikt toch aan met de omvang van deze concessie. ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik heb de documenten bestudeerd en laten bezinken. Ik was nog met Kanalendijk bezig. Mogelijk dat sommige vragen reeds gesteld en beantwoord zijn.
Ik denk dat ik het niet geheel begrijp wat betreft de buffertijd. Er staat dat buffertijd aan het begin of eind van een rit plaats vind. Waarom zou je bufferen aan het begin van de rit?
Het mag niet samen vallen met halteertijd aan halte of busstation. Maar een zin ervoor staat dat de buffertijd mag vallen waar de vervoerder dat wil maar hoe wil je dat bereiken halverwege de route? Wanneer een verbinding tussen 2 kruispunten 1 minuut kost dat je met 1,5 minuut rekent?
Graag reactie op onderstaande eenvoudige rekenvoorbeelden. Of het is toegestaan of niet en of ik het juist begrijp. Voor het gemak is de reistijd tussen de haltes steeds 5 minuten:

Voorbeeld A:
Busstation A: vertrek 12:00:00
Halte B: aankomst 12:05:00, vertrek 12:05:30
Halte C: aankomst 12:10:30, vertrek 12:11:00
Busstation D: aankomst 12:16:00, vertrek 12:18:00
Halte E: aankomst 12:23:00, vertrek 12:23:30
Halte F: aankomst 12:28:30, vertrek 12:29:00
Halte G: aankomst 12:34:00, vertrek 12:34:30
Busstation H: aankomst 12:39:30
Buffertijd is 2 minuten.
Is de eerstvolgend rit dan toegestaan om 12:41:30 of pas om 12:43:30?

Voorbeeld B:
Busstation A: vertrek 12:00:00
Halte B: aankomst 12:05:00, vertrek 12:05:30
Halte C: aankomst 12:10:30, vertrek 12:11:00
Busstation D: aankomst 12:16:00, vertrek 12:19:00 dus hier 1 minuut buffertijd
Halte E: aankomst 12:24:00, vertrek 12:24:30
Halte F: aankomst 12:29:30, vertrek 12:30:00
Halte G: aankomst 12:35:00, vertrek 12:35:30
Busstation H: aankomst 12:40:30
Resterend buffertijd 1 minuut
Eerstvolgende rit om 12:41:30 of 12:43:30?

Voorbeeld C:
Busstation A vertrek 12:00:00
Halte B: aankomst 12:05:00, vertrek 12:05:30
Halte C: aankomst 12:11:00, vertrek 12:11:30 dus 1/2 minuut extra rijtijd
Busstation D: aankomst 12:17:00, vertrek 12:19:00 dus wederom 1/2 minuut extra rijtijd
Halte E: aankomst 12:24:00, vertrek 12:24:30
Halte F: aankomst 12:30:00, vertrek 12:30:30 1/2 minuut extra rijtijd
Halte G: aankomst 12:35:30, vertrek 12:36:00
Busstation H: aankomst 12:41:30 1/2 minuut extra
Alle buffertijd gebruikt tijdens rit. Eerstvolgende rit om 12:43:30 of eerder (of later)?

Hoe wil je dat wij die buffertijden vermelden. Of is dat niet nodig.

Voor het puntensysteem ook nog vraag:
Het puntensysteem wordt berekend naar aanleiding van elke reisrelatie. Maar elke reisrelatie die de vervoerder aanbiedt of uit de tabellen erboven?
Overstappenalty geldt niet als lijnen aan elkaar gekoppeld zijn maar wat nu als dat niet de gehele dag is. Dan wordt dat berekend naar het percentage doorgaande en gebroken reisrelaties?

Er staat dat wanneer er meerdere reisrelaties zijn tussen 2 punten met maximaal 5 punten de reizigers zich gelijkmatig verdelen over de 2 relaties. Maar voor de berekening gaat men vanuit van de traagste relatie. Dit is niet fair. Immers de reizigers zijn verdeeld. Dus stel dat er 100 reizigers zijn tussen punt X en Y met 2 reisrelaties met onderling 3 minuten reisverschil en 0 overstappen dan vind ik het eerlijker dat 50 reizigers relatie A wordt berekend en 50 met relatie B.
Wat bedoel je met het in wachttijd bij beide relaties in beschouwing nemen?

Worden de leerlingen aantallen voor de scholen ook in de documentatie verwerkt?

Vanaf maandag 8 juli worden de documenten definitief. Maar niemand heeft de definitieve versie gezien. Ik zou willen voorstellen om na 8 juli geen wijzigen meer aan te brengen in de definitieve versie maar nog wel toestaan om vragen te beantwoorden tot bijvoorbeeld donderdag 11 juli zodat iedereen gelegenheid heeft om die nog te stellen naar aanleiding van de definitieve documenten.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

ZO6176 schreef:[[Voorbeeld A t/m C]]

Hoe wil je dat wij die buffertijden vermelden. Of is dat niet nodig.
Ik ga voorlopig uit van voorbeeld A, al lijkt mij voorbeeld B ook prima. Bij mij zelf is het nog altijd niet duidelijk of voor Eind busstattion H nog 2 minuten DRU geteld moeten worden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 08 jul 2019, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote ingekort
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik vind het hele systeem totaal niet duidelijk. Ik stel voor om het systeem van Sterrenburcht-Kanalendijk weer in te voeren waarbij je op elke normale haltering op een halte 0,5 minuut rekent en ook voor de DRU en op een busstation minimaal twee minuten buffertijd inlast die niet meetelt voor de DRU. Zo heb je geen gezeik met eindpunten. Eindpunt op een gewone halte ook geen DRU.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Voor de locatiescore. Moeten plaatsen die vermeld staan als weekendlocatie ook aangedaan worden tijdens de avonduren van het weekend?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Er staat letterlijk in de documenten dat locaties in de aangegeven tijdsperiode bediend moeten worden. En ik zie er geeneen bij staan met zowel "weekend" als "avond" erbij :wink: Antwoord lijkt me dus: nee.
bys1 schreef:Ik vind het hele systeem totaal niet duidelijk. Ik stel voor om het systeem van Sterrenburcht-Kanalendijk weer in te voeren waarbij je op elke normale haltering op een halte 0,5 minuut rekent en ook voor de DRU en op een busstation minimaal twee minuten buffertijd inlast die niet meetelt voor de DRU. Zo heb je geen gezeik met eindpunten. Eindpunt op een gewone halte ook geen DRU.
Het systeem met de buffertijd is nu inderdaad wat complex gezien hij overal mag zitten (en er niet duidelijk is hoe je dat dan aan zou moeten geven). Dat systeem was in Sterrenburcht-Kanalendijk inderdaad een stuk helderder.

Daarnaast zit je ook wel met een forse impact op je DRU's door de halteertijd op een busstation: een in elke periode rijdende uurdienst verbruikt 4 DRU per busstation per week alleen al voor die 2 minuten stilstaan. En dat dan keer vier gezien het aantal busstations op de route en de wensen en keer twee omdat je natuurlijk twee kanten op rijdt. Dan ben je dus al 32 DRU per lijn :!: kwijt alleen aan dat stilstaan op een busstation.
Het wordt daarmee zowat lonend om je routes waar mogelijk busstations te laten omzeilen, zodat je meer vervoer kunt bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik stel dan ipv het systeem dat nu in de documenten staat het volgende voor:
- De rijtijden zijn zoals aangegeven op de kaart
- Voor elke halte waar je op een "normale" manier halteert reken je 0,5 minuut rijtijd en dat wordt meegerekend in de DRU's
- Op elk busstation moet je minimaal 2 minuten stilstaan, waarbij het niet uitmaakt of dat op een begin- of eindpunt is of midden op de route
- Op alle haltes mag je - net als in Sterrenburcht-Kanalendijk - langer buffertijd inbouwen en dat geldt niet voor de DRU's. Je mag dus op een halte 1 minuut stilstaan (in plaats van de normale 0,5 minuut halteertijd) aangegeven met A/V symbolen en dat telt niet mee voor de DRU's. Theoretisch zou je dan op alle haltes één minuut stil kunnen staan om DRU's te omzeilen maar dat levert wel een langere reistijd op en vereist misschien zelfs extra materieelinzet.
- Overstappen van bus op bus zijn 2 tot 5 minuten plus 5 minuten penalty wat allemaal meegerekend wordt in de reistijd. "Overstappen" op een gekoppelde lijn van 2 tot 5 minuten geven geen overstappenalty, wel reken je de 2 tot 5 minuten die je stilstaat op het busstation mee in de reistijd.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Huh, wat is in wat jij beschrijft nu het verschil voor wat betreft de busstations?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Er is weer een nieuwe update van de documenten. Het hele systeem met halteertijden en buffertijd is herzien en staat uitgelegd in het document, inclusief een voorbeeld met plaatje Lees a.u.b. eerst de uitlegtekst en dan pas het voorbeeld. Daarbij ook de volgende wijzigingen:
- Halteertijd op een busstation is nu slechts 1 minuut.
- Buffertijd is weer 10% van de rijtijd i.p.v. 5% van de rijtijd.
- Buffertijd mag alleen nog maar worden toegekend aan het einde van een rit.

Verder:
- Kleine wijzigingen in de uitleg over het bepalen van de ontsluitingsscore, op basis van de reactie van Raymond.

Ik beantwoord straks de resterende vragen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Daniel schreef:Huh, wat is in wat jij beschrijft nu het verschil voor wat betreft de busstations?
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoel dat je gewoon overal twee minuten stilstaat, maakt verder niet uit waar en dan hoef je dus niet meer na te denken over extra buffertijd. Verder tellen die twee minuten dan dus niet mee voor de DRU's.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:Ik mis nog een reactie op deze opmerking...
Daniel schreef:
Yanaike schreef:Het gaat erom dat je minimaal één halte in de zone aandoet voor de dienstregelingscore. Welke halte dit is maakt niet uit. Maar om eerlijk te kunnen vergelijken tussen twee vervoerders, wordt de reistijd naar een maatgevende halte bepaald (ook als daar geen bus rijdt of als dit een extra overstap zou betekenen), je zou het als een soort 'looptijd' kunnen zien van de dichtstbijzijnde halte tot de daadwerkelijke bestemming.

Als je Arken - Klokbekerstad Centrum via de trein afhandelt dan krijg je dus: reistijd Arken - Arken-Dennelo + 0,5 x interval tussen twee opeenvolgende bussen + 8 (reistijd trein) + 5 (minimale overstaptijd in Arken-Dennelo) + 5 (overstappenalty) + 2,5 (reistijd tussen station en stadscentrum)

Arken - Klokbekerstad Uni is een ander verhaal, daar heb je met de trein minimaal 2 overstappen voor nodig, dus daarvoor zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Dus die extra overstap telt alleen niet mee voor de dienstregelingsscore als de bestemming in dezelfde zone als in dit geval het station ligt. Dat komt toch wel enigszins krom over gezien je net zoveel overstappen nodig hebt om vanaf het station bij het Stadscentrum te komen als om bij de Universiteit te komen.
Daarnaast is het in tegenspraak met het feit dat de reizigers altijd voor de snelste route kiezen: als je voor Arken - Klokbekerstad Centrum een verbinding via de trein inlegt zou het dus onmiddellijk onzinnig worden ook nog een buslijn naar de Universiteit in te leggen. Immers is de snelste verbinding naar de Universiteit dan met een overstap op lijn 10 (of de verplichte lijn uit de concessie Sterrenburcht) op Klokbekerstad CS en niet met je rechtstreekse bus :wink:
Ik was in de veronderstelling dat deze opmerking al beantwoord was door de geüpdatete documenten en de antwoorden op vragen van andere vervoerders. Bij deze als nog een reactie op je opmerking:

Niet alle reizigers hoeven op de maatgevende halte te zijn, ze moeten naar een halte in die bepaalde zone. Maatgevende haltes zijn er alleen, zodat bij beide vervoerders een buslijn tussen zone X en zone Y op dezelfde manier wordt berekend en niet bij de ene vervoerder van een halte aan de grens van de zone wordt uitgegaan, en bij de andere vervoerder van een halte in het midden van de zone. Als het goed is, is dit nu beter uitgelegd in het document, zou je dat nog even kunnen checken en mij laten weten of je het nu wel snapt?

Lijn 10, andere stadslijnen in de concessie Klokbekerstad en de streeklijnen van Sterrenburcht / Kanalendijk tellen niet mee in het berekenen van de dienstregelingsscore. Als je punten wilt scoren voor de relaties naar Klokbekerstad Uni zul je dat moeten doen met je bussen vanuit de concessie Zilverduinen en/of de trein.
Raymond schreef:Ok, die had ik anders geïnterpreteerd. Ik dacht dat je bedoelde dat dit betekende dat een geëiste verbinding niet bijvoorbeeld in het weekend een extra ommetje mag hebben. Je bedoelt hier dus dat heen en terug precies dezelfde route wordt gereden en precies dezelfde haltes worden aangedaan?
Op de geëiste verbindingen moeten alle genoemde haltes in beide richtingen worden aangedaan (tenzij een van de haltes de eindhalte is). Het is toegestaan om op de heenweg en terugweg een andere route te rijden (bijv. een lusroute bij een van de eindpunten). Maar de route moet over alle tijdsperioden hetzelfde zijn (dus zelfde route en haltes in de spits, dal, avond en weekend) en ook binnen de tijdsperiode hetzelfde zijn. Dus als een lijn in de spits 2x/u geëist wordt, mag die niet het ene halfuur via halte X rijden en het andere halfuur via halte Y. Is het zo duidelijk?
Raymond schreef:Dat over het afronden naar boven had ik inderdaad gelezen, maar afronden op halve minuten, hele minuten of bij wijze van spreken afronden op vijf minuten maakt wel verschil. Mijn eerste opzet van de dienstregeling is nu op de halve minuut nauwkeurig, daar ga ik bij mijn DRU-berekening en berekening van overstaptijden ook van uit. Als ook de DRU's op hele minuten naar boven worden afgerond met de beoordeling is dat wel goed om te weten, want anders onderschat ik mijn DRU's en die halve minuut per rit tikt toch aan met de omvang van deze concessie.
De buffertijd moet naar boven worden afgerond op hele minuten. Dit heb ik nu ook opgenomen in het document.
ZO6176 schreef:Voor het puntensysteem ook nog vraag:
Het puntensysteem wordt berekend naar aanleiding van elke reisrelatie. Maar elke reisrelatie die de vervoerder aanbiedt of uit de tabellen erboven?
Uit de tabellen erboven.
ZO6176 schreef:Overstappenalty geldt niet als lijnen aan elkaar gekoppeld zijn maar wat nu als dat niet de gehele dag is. Dan wordt dat berekend naar het percentage doorgaande en gebroken reisrelaties?
De dienstregelingsscore en dus ook de overstappenalty, wordt per tijdsblok bepaald. Als een deel van de lijnen niet gekoppeld zijn en een deel van de lijnen wel gekoppeld is, binnen een bepaalde periode dan wordt dit berekend als twee verschillende routevarianten.
ZO6176 schreef:Er staat dat wanneer er meerdere reisrelaties zijn tussen 2 punten met maximaal 5 punten de reizigers zich gelijkmatig verdelen over de 2 relaties. Maar voor de berekening gaat men vanuit van de traagste relatie. Dit is niet fair. Immers de reizigers zijn verdeeld. Dus stel dat er 100 reizigers zijn tussen punt X en Y met 2 reisrelaties met onderling 3 minuten reisverschil en 0 overstappen dan vind ik het eerlijker dat 50 reizigers relatie A wordt berekend en 50 met relatie B.
Wat bedoel je met het in wachttijd bij beide relaties in beschouwing nemen?
Dit is een praktische oplossing. Excel kan voor mij automatisch de dienstregelingscore berekenen, maar kan dat alleen met één reistijd. Als ik de dienstregelingscore handmatig moet berekenen kost mij dat 10x zoveel tijd. Bovendien wordt rekenen met gemiddelde reistijden over het aantal reizigers wordt veel te vaag, complex en foutgevoelig. Oorspronkelijk was in de documentatie opgenomen dat reizigers alleen de snelste route kozen, door vervoerders is ingebracht dat dit het aanbieden van routevarianten ontmoedigd. Op basis daarvan is besloten om deze regel in te voeren, waarbij ook een tragere routevariant in beschouwing wordt genomen, maar dus wel met de rijtijden van de tragere routevariant worden gerekend, de wachttijd wordt berekend tussen de verschillende routevarianten. Dus stel dat route A 28 minuten kost en route B 32 minuten kost en 30 minuten later vertrekt, dan is de wachttijd 0,5 * 30 = 15 minuten.
ZO6176 schreef:Worden de leerlingen aantallen voor de scholen ook in de documentatie verwerkt?
Nee, want het is niet nodig om met de leerlingaantallen rekening te houden.
ZO6176 schreef:Vanaf maandag 8 juli worden de documenten definitief. Maar niemand heeft de definitieve versie gezien. Ik zou willen voorstellen om na 8 juli geen wijzigen meer aan te brengen in de definitieve versie maar nog wel toestaan om vragen te beantwoorden tot bijvoorbeeld donderdag 11 juli zodat iedereen gelegenheid heeft om die nog te stellen naar aanleiding van de definitieve documenten.
Ook na 8 juli kun je nog vragen stellen, maar de vragen leiden niet meer tot aanpassingen in de documenten en de vragen worden niet beantwoord als dit op wat voor een reden dan ook oneerlijk kan zijn tegenover de andere vervoerders.
Falcon schreef:Voor de locatiescore. Moeten plaatsen die vermeld staan als weekendlocatie ook aangedaan worden tijdens de avonduren van het weekend?
De tijdsperiode 'avond' geldt ook in het weekend. De locaties waarbij avond staat, moeten dus ook in de avonduren van het weekend worden bediend, maar de vervoerder kan kiezen om dit niet te doen, in dat geval wordt de locatiescore voor die locatie x5/7 gedaan. De locaties waarbij 'weekend' staat, hoeven niet in de avonduren van het weekend te worden bediend. Duidelijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Er is weer een nieuwe update van de documenten. Het hele systeem met halteertijden en buffertijd is herzien en staat uitgelegd in het document,
Zoals de uitleg nu is bedoelde je dus geen buffertijd, maar een minimale keertijd op de volgende rit. Als je het beestje gelijk bij de juiste naam bedoeld had was dat al een stuk duidelijker geweest van het begin af aan. Buffertijd zit immers in de rit zelf, niet tussen een rit en de volgende rit.

Overigens gaat er wat fout in je voorbeeld: de tijd tussen Kerk en Markt is daarin 3 minuten, terwijl je 2 minuten rijtijd en een halve minuut halteertijd hebt. Vervolgens reken je van Markt naar Busstation 3 minuten waarmee je dus juist een halve minuut tekort komt (immers 2,5 minuut rijtijd en een minuut halteertijd erbij is 3,5 minuut)
Ironisch genoeg klopt de rijtijd juist wel in je voorbeeld met het rode kruis erdoor, daarin ontbreekt verder alleen de halteertijd op de eindhalte immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:
Yanaike schreef:Er is weer een nieuwe update van de documenten. Het hele systeem met halteertijden en buffertijd is herzien en staat uitgelegd in het document,
Zoals de uitleg nu is bedoelde je dus geen buffertijd, maar een minimale keertijd op de volgende rit. Als je het beestje gelijk bij de juiste naam bedoeld had was dat al een stuk duidelijker geweest van het begin af aan. Buffertijd zit immers in de rit zelf, niet tussen een rit en de volgende rit.

Overigens gaat er wat fout in je voorbeeld: de tijd tussen Kerk en Markt is daarin 3 minuten, terwijl je 2 minuten rijtijd en een halve minuut halteertijd hebt. Vervolgens reken je van Markt naar Busstation 3 minuten waarmee je dus juist een halve minuut tekort komt (immers 2,5 minuut rijtijd en een minuut halteertijd erbij is 3,5 minuut)
Ironisch genoeg klopt de rijtijd juist wel in je voorbeeld met het rode kruis erdoor, daarin ontbreekt verder alleen de halteertijd op de eindhalte immers.
Zoals de buffertijd nu werkt, is niet zoals ik 'm oorspronkelijk bedoeld had. Oorspronkelijk was de buffertijd veel vrijer en kon de buffertijd ook slim ingezet worden om bijv. in twee richtingen aansluiting te geven op een andere buslijn. Maar dat riep te veel vragen op, dus de buffertijd is nu een stuk restrictiever.

De fout in het voorbeeld is aangepast. Het voorbeeld met het kruis klopt niet omdat de bus hier dus eerder aankomt op de busstations.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Zoals de buffertijd nu werkt, is niet zoals ik 'm oorspronkelijk bedoeld had. Oorspronkelijk was de buffertijd veel vrijer en kon de buffertijd ook slim ingezet worden om bijv. in twee richtingen aansluiting te geven op een andere buslijn. Maar dat riep te veel vragen op, dus de buffertijd is nu een stuk restrictiever.
Dat riep juist vragen op omdat je het niet duidelijk omschreven had, want wat je nu in de quote schrijft haalde ik niet uit de oorspronkelijke tekst. Daarnaast mag je dus nog steeds langer ergens stoppen om een aansluiting te bieden, maar wordt je daar vervolgens voor afgestraft doordat je de buffertijd (die nu geen buffertijd meer is maar keertijd is) er vervolgens nog bij op moet tellen. Wat uiteraard vooral materieel kost, maar je ook een aansluiting kan kosten doordat je niet snel genoeg kunt vertrekken.
De fout in het voorbeeld is aangepast. Het voorbeeld met het kruis klopt niet omdat de bus hier dus eerder aankomt op de busstations.
Dat is praktisch gezien toch ook het geval, over het algemeen komt een bus aan voordat hij tijd nodig heeft om te halteren en er is keurig een minuut halteertijd gerekend in het voorbeeld met een kruis. Juist het voorbeeld met de groene vink is raar omdat de tijd om te halteren voor een latere aankomst zorgt, dat zorgt dat elke relatie met de realiteit zoek is.
Ik heb zelf in de eerdere aanbestedingen juist gerekend met een halteertijd die over het algemeen boven de tijd naar de volgende halte op komt, jij rekent precies omgekeerd met als resultaat dat je dus ook uitgaat van 0 minuten halteertijd op het beginpunt?!??
Ik was in de veronderstelling dat deze opmerking al beantwoord was door de geüpdatete documenten en de antwoorden op vragen van andere vervoerders. Bij deze als nog een reactie op je opmerking:

Niet alle reizigers hoeven op de maatgevende halte te zijn, ze moeten naar een halte in die bepaalde zone. Maatgevende haltes zijn er alleen, zodat bij beide vervoerders een buslijn tussen zone X en zone Y op dezelfde manier wordt berekend en niet bij de ene vervoerder van een halte aan de grens van de zone wordt uitgegaan, en bij de andere vervoerder van een halte in het midden van de zone. Als het goed is, is dit nu beter uitgelegd in het document, zou je dat nog even kunnen checken en mij laten weten of je het nu wel snapt?

Lijn 10, andere stadslijnen in de concessie Klokbekerstad en de streeklijnen van Sterrenburcht / Kanalendijk tellen niet mee in het berekenen van de dienstregelingsscore. Als je punten wilt scoren voor de relaties naar Klokbekerstad Uni zul je dat moeten doen met je bussen vanuit de concessie Zilverduinen en/of de trein.
Ik snapte het punt van de maatgevende halte al, maar vond het nogal krom dat je bij afhandelen via de trein de overstap naar het stadscentrum niet meetelt (maar alleen als looptijd ziet, ookal rijdt daar nog een bus waar je gezien de eisen niet onderuit komt), terwijl je de overstap naar de Universiteit wel als overstap telt.
Je hebt nu eruit gehaald dat reizigers altijd voor de snelste route kiezen, maar dat vervangen door de tekst dat reizigers altijd voor de route met de minste overstappen kiezen.
Daarmee blijf je dus nog een tegenstrijdig gebeuren hebben als je reisrelaties via de trein afhandelt: zodra je dan een schoolbus gaat rijden van Arken naar de Hogeschool Klokbekerstad zit er op die tijden ineens niemand meer in de relatie die via de trein loopt, want dan heb je meer overstappen nodig. Tegelijk heb je wel opgelost dat er niemand meer in de schoolbus van Helegom naar de Universiteit zit, want daar verliest dan juist de treinrelatie (die het snelst is) het van de bus op de overstappen.
Samengevat: het kan misschien makkelijk voor je zijn, maar er zijn allerlei bijwerkingen aan de strikte rekenwijze.

ZO6176 schreef:Worden de leerlingen aantallen voor de scholen ook in de documentatie verwerkt?
Nee, want het is niet nodig om met de leerlingaantallen rekening te houden.
De begintijden van de scholen die je noemde lijken me anders wel uiterst relevant voor de schoolbussen die gevraagd worden. En daarnaast vraag je dus om schoolbussen, maar is het praktisch gezien gewoon een wens voor een reguliere buslijn de hele dag omdat je geen rekening kunt houden met hoeveel reizigers er (van het totaal naar de wijk) praktisch gezien naar de bewuste school reizen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik vind het hele buffertijdsysteem maar niks.

Van Helegom naar Klokbekerstad Centrum ben je afhankelijk van de route waarschijnlijk 45-65 minuten bezig met de bus. Dat terwijl je in max 20 minuten naar Station Arken-Dennelo kunt rijden, 5 tot 10 minuten overstaptijd, 8 minuten in de trein. Tel daar de overstappenalty bij op en dan ben je in max 40 minuten op CS. Hoe het zit met overstap naar Stadscentrum snap ik ook nog steeds niet. Maar als je uitgaat van een route van 65 minuten dan scheelt het dus bijna een halfuur. Hoezo kiezen voor de route met de minste overstappen?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Waar staat dat reizigers kiezen voor de route met de minste overstappen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten