De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

ODRAIL schreef: di 31 mei 2022, 20:54 Gooi dan ook het bonus en strafpunten systeem gewoon overboord. Dan weet iedereen waar men aan toe is.
Ik zeg niet dat het weg moet. Het moet realistisch en haalbaar zijn. 60% van de punten waren bonus en dat is nogal zwaar.

Door de beoordeling puur op het volgende te houden, maak je de beoordeling simpeler:
- DRU: dit kun je bij het maken van je plan al doorrekenen, aangezien alles ervan samenhangt. Op basis van DRU komen.je kosten qua personeel ook tevoorschijn en weet je dus wat je aan materieel overhoudt. Hierdoor heb je dus ook geen limiet meer.
- comfort: ik denk wel dat je comfort moet meenemen in de beoordeling. Een vervoerder kan een eventuele HOV-bonus krijgen als ie kan aantonen waarom iets HOV is en dus een bonus nodig heeft. Dit HOV kan dan ook een bonus zijn voor DRU.
- bezettingsgraad van bussen: de beoordeling kan op de geeiste verbindingen beoordelen of de bezetting zo goed mogelijk bij de vraag aansluit.
- ontsluiting plaats: beoordeling op aantal haltes binnen een plaats dat wordt ontsloten. Afhankelijk van de vervoerders kun je dan zelf binnen de plaats zelf keuzes maken. Soms is een halfuursdienst beter dan een uursdienst.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Wellicht kun je qua materieel per bustype de keuze geven tussen een goedkopere bus met een lage comfortscore of een iets duurdere bus met een iets hogere comfortscore. Dan kun je nog een beetje spelen met een hogere frequentie (en op die manier meer punten scoren) of met meer comfort (en daarmee punten scoren).
In de laatste aanbestedingen liep de materieelkeuze wel een beetje uit de hand met soms 5-6 bussen per materieeltype.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65, ik kan me dat wel inzien als een positieve opmerking Ik zou per type bus dan maximaal 3 bussen selecteren:

Voorbeeld:
3x 18m: (MB Citaro, VDL SLF en Solaris ...)
3x 15m: (Van Hool dubbel, VDL 15m, Volvo 15m)
3x 12m: (MB Citaro, Ebusco, VDL) te veel opties om nu even uit te tikken tijdens de pauze
3x 8a10m: VDL 10m, ......
3x taxibus:

In totaal heb je dan 15 bussen maximaal. Je kan de 15m bussen dan puur inzetten voor qliner- of schoolbus achtige constructies. Afhankelijk van de keuzes kun je dan nog spelen met alles en toch onderscheid krijgen.

Ik mis het spelletje, maar wellicht moeten we naar een betere manier kijken. Wat denken de anderen ervan?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat 3 per type teveel is. Krijg je weer zoveel soorten. Ik zou gaan voor 2 per type.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persoonlijk zou ik grofweg terug gaan naar het systeem uit de eerdere concessies. Dat systeem, al was het niet vrij van problemen was een stuk haalbaarder, maar zou ik wél de Elektrische bussen behouden, zowel vanuit het oogpunt realisme als vanuit een praktisch oogpunt voor het spel. Tevens voegen Elektrische bussen meestal eigenlijk niet eens zo veel complexiteit toe in de praktijk. (Een goede tip uit ervaring als men 't wél als complex ervaren: Probeer het laden als een soort van "rit" te zien in je dienstregeling of letterlijk gewoon in je dienstregeling op te nemen.)

Ook met de comfortscore, die daar bij kwam kijken zie ik geen direct probleem in z'n simpelere vorm van toen, die was immers niet complex voor de bieder en ook niet voor degene die de "OV-authoriteit" maar voegde wel diepte toe aan het spel.

Ik zie trouwens geen probleem aan een grotere catalogus van bussen beschikbaar maken. Het spel wordt er niet per-se complexer van, maar het geeft wel méér opties als men dat zou willen. Het "Pokémon" concept zo je wil. Je hoeft het spel niet te spelen met alle opties maar de opties maken het eventueel wel leuker voor degene die er gebruik van maken. Iedereen heeft immers zijn favoriete merken en bussen. Dat is ook een deel van de reden dat ik een afwijkende catalogus gebruik voor EilandOV.

Is er trouwens eventueel animo om het project met de concessies EilandOV af te ronden?
Ik moet Concessie EilandOV-02 nog beoordelen (4 biedingen zijn binnen, beoordeling is voor de helft gedaan), en Concessie EilandOV-03 nog uitschruiven. (PvE is 95% klaar)
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Vele meningen. Op zich niet erg. Je kunt natuurlijk wel weer een mix maken tussen grote en kleine concessies maar ik zou het sneu voor de maker vinden als er weinig respons komt. Mijn voorstel is begin met een kleine en daarna een evaluatie. Mag het wat groter, is het te groot, te complex etc? De bezwaarprocedure zou ik niet doen. Dit is de uitslag en daar doe je het maar mee.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Bezwaar eruit knippen zou ik juist niet doen. De bezwaren kunnen indien nodig als extra check dienen op foutjes van de bieder of de beoordelaar (bijvoorbeeld een of meer omlopen waarin de buffer ontoereikend is).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

DrechtBlub schreef: wo 01 jun 2022, 06:58 Is er trouwens eventueel animo om het project met de concessies EilandOV af te ronden?
Ik moet Concessie EilandOV-02 nog beoordelen (4 biedingen zijn binnen, beoordeling is voor de helft gedaan)
Ik ben nog altijd erg benieuwd waar mijn bieding geëindigd is bij de concessie Klokkezand.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou bezwaar behouden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik ga het PvE van de concessie Stadwijk pakken en daaruit niet relevante eisen of stukken text schrappen. Waarbij er nog steeds genoeg punten moeten zijn om de verschillende offertes van elkaar te kunnen onderscheiden. De angst die ik heb is dat we als we te veel elementen schrappen dat niet de vervoerder met het beste bod gaat winnen. Ik zie namelijk erg veel verschillende meningen door elkaar lopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De mini aanbesteding

Bericht door CamilleKreemers »

Maar ook dat is deel van het spel. Niet altijd wint de vervoerder met het beste vervoersplan. De vraag is hoe je mensen die niet jaren in het plannen van OV zit ook kan interesseren in het spelletje.

Jij bepaalt op welke eisen jij gaat beoordelen en de samenhang van dit KAN ervoor zorgen dat je misschien qua punten een minder goed plan hebt dat als beste uitkomt. Ik speelde vroeger een OV-spel, waarin we bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen van OV moesten voorzien voor een bepaald budget en frequentie-eisen. Wie het beste plan had, was niet altijd de winnaar, omdat de beoordeling NET even anders was. Uiteindelijk blijft het een spelletje en ik persoonlijk slaap op dezelfde manier of ik nu win of niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Iedereen die een bieding doet is er aannemelijk voor zichzelf van overtuigd dat diegene het beste bod heeft ingeleverd. Wat uiteindelijk overall het beste bod is, is in handen van de beoordelaar. Dat blijft mensenwerk, en omdat wij dat allemaal inzien, en het maar een spelletje is, hoef je niet bang te zijn dat het beste bod niet altijd het winnende bod is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef: wo 01 jun 2022, 06:58maar zou ik wél de Elektrische bussen behouden, zowel vanuit het oogpunt realisme als vanuit een praktisch oogpunt voor het spel. Tevens voegen Elektrische bussen meestal eigenlijk niet eens zo veel complexiteit toe in de praktijk. (Een goede tip uit ervaring als men 't wél als complex ervaren: Probeer het laden als een soort van "rit" te zien in je dienstregeling of letterlijk gewoon in je dienstregeling op te nemen.)
Daar zie je het toch iets te makkelijk. Zeker met de regels die er waren in combinatie met de triggers die erin zaten om tot een efficiënte omloop te komen kon je dat laden juist niet als een rit zien. Dit omdat je steeds om de 3 uur een half uur moest laden, dus als je dat als rit zou zien dan werd je omloop verre van efficiënt.
De complexiteit zat ook niet persé in dat je een laadpauze moest plannen, maar in dat je daarvoor extra moest uitzoeken wanneer een bus 3 uur aan het rijden was geweest wat vooral een hoop werk was. Zeker als je een dienstregeling had waarin niet elke bus dezelfde route reed.
Zou het vereiste zijn dat je elke 6 ritten moet laden dan wordt het al een stuk simpeler (en dat triggert ook nog eens efficiënt plannen, want je wilt natuurlijk niet na 6 ritten van 5 minuten moeten laden)
Ik zie trouwens geen probleem aan een grotere catalogus van bussen beschikbaar maken. Het spel wordt er niet per-se complexer van, maar het geeft wel méér opties als men dat zou willen. Het "Pokémon" concept zo je wil. Je hoeft het spel niet te spelen met alle opties maar de opties maken het eventueel wel leuker voor degene die er gebruik van maken.
Je moest juist wel al die opties gebruiken, want door budgetten en scores voor bonuspunten miste je anders gewoon punten. En daardoor zat je gewoon op materieelvoorkeur te concurreren in plaats van op een goede ontsluiting of efficiënte dienstregeling.
Is er trouwens eventueel animo om het project met de concessies EilandOV af te ronden?
Ik moet Concessie EilandOV-02 nog beoordelen (4 biedingen zijn binnen, beoordeling is voor de helft gedaan), en Concessie EilandOV-03 nog uitschruiven. (PvE is 95% klaar)
Ik ben wel benieuwd naar de beoordeling van het bod op EilandOV 2 ja, al weet ik totaal niet meer wat daar nou in stond :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef: wo 01 jun 2022, 20:37De complexiteit zat ook niet persé in dat je een laadpauze moest plannen, maar in dat je daarvoor extra moest uitzoeken wanneer een bus 3 uur aan het rijden was geweest wat vooral een hoop werk was. Zeker als je een dienstregeling had waarin niet elke bus dezelfde route reed.
Er zijn inderdaad wel eens situaties waar het wél complexer kan zijn maar in de meeste gevallen was het bij mij gewoon mogelijk om in standaard patroon bussen te laden. 't Was alleen even kijken welke bus na welke rit moest laden en 'm vervolgens doorwisselen met de volgende bus in je dienstpatroon.
Daniel schreef: wo 01 jun 2022, 20:37Je moest juist wel al die opties gebruiken, want door budgetten en scores voor bonuspunten miste je anders gewoon punten. En daardoor zat je gewoon op materieelvoorkeur te concurreren in plaats van op een goede ontsluiting of efficiënte dienstregeling.
Daar heb je wél een punt inderdaad. - Al kan je dat theoretisch wél oplossen door meerdere bustypes simpelweg dezelfde eigenschappen te geven qua comfort en prijs, óf door minder variatie in puntentelling te geven op basis van comfort/busprijs waardoor het méér optioneel wordt.
Daniel schreef: wo 01 jun 2022, 20:37Ik ben wel benieuwd naar de beoordeling van het bod op EilandOV 2 ja, al weet ik totaal niet meer wat daar nou in stond :mrgreen:
Gezien je niet de enige ben, zal ik kijken of ik die in ieder geval af kan maken.
Ik blub in het Drecht.
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Heerst er de wil om deze mini aanbesteding weer op te starten?
Online kunnen we gemakkelijk kaarten creëren, waarmee iedereen een dienstregeling kan bouwen.

Indien de wil er is, wil ik zeker dit weekend kijken naar een kaart, en een gemakkelijke PvE, met dito scoretabel.

Ik ben benieuwd!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Lijkt me wel leuk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Zeker leuk!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: De mini aanbesteding

Bericht door teun »

Mij lijkt het ook wel leuk om een keertje te doen. :Y
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Ondanks de drukte met zesdaagse werkweken in mijn privéleven heb ik zeker interesse. Ik ben benieuwd naar de eerste nieuwe kaart. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Als het niet te ingewikkeld wordt wil ik misschien wel een poging wagen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Lijkt mij zeker leuk om weer een te doen
Basislijn
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ThatPCDude »

Beetje laat bij het feestje maar mij lijkt het ook leuk om eens zo'n dergelijk spel te spelen :D
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

*blaast stof weg*

Is er nog steeds animo voor een nieuwe ronde? Ik heb afgelopen tijd gewerkt aan een nieuwe aanbesteding. De documenten zijn bijna af, voor ongeveer 90%, maar voordat ik het afmaak peil ik graag of er nog interesse is.

Hieronder al wel alvast een preview van het PvE.

De planning zal zijn om over 1 á 2 weken het definitieve PvE te plaatsen.
Spoiler: show
Schematische spoorkaart (ik hoop dat de link het doet)
Programma van Eisen
De tram van Noordhuizen staat er financieel slecht voor. Na een lange discussie in de gemeenteraad is besloten om de tram wel te behouden, maar om de dienstuitvoering uit te besteden. Op dit moment is de uitvoering nog in handen van het gemeentelijke trambedrijf. Vanaf 1 januari 2024 zal dit door een nieuwe vervoerder gebeuren. Onderhoud van de infrastructuur blijft in handen van de gemeente. Ook de stalling blijft eigendom van de gemeente, maar wordt om niet beschikbaar gesteld aan de winnende vervoerder.

Geïnteresseerden worden gevraagd een bod te doen dat voldoet aan de eisen in dit document. Tevens worden wensen voorgelegd. Er kunnen punten behaald worden door het voldoen aan eisen en wensen. De bieder met de meeste punten wint de aanbesteding en mag het vervoer verzorgen.

Dienstregelingseisen
De onderstaande verbindingen zijn verplicht om aan te bieden. De verbindingen mogen zijn opgebouwd uit lijnbundels die verschillende begin- of eindpunten hebben. De verbindingen mogen gecombineerd worden met andere verbindingen zolang maar voldaan wordt aan de minimum frequenties en voldoende capaciteit geboden wordt.

Definities tijdsperiodes
• Vroege ochtend: 5:30 – 7:00
• Ochtendspits: 7:00 – 9:00
• Dagdal: 9:00 – 15:00
• Avondspits 15:00 – 18:00
• Vroege avond 18:00-20:00
• Late avond: 20:00 – 24:00

Verplichte verbindingen. Wanneer er een ‘of’ staat tussen twee wijken, dan heeft de vervoerder de keuze om een van de twee te bedienen.
A. Verbinding Buitenwijk – Noord – Centrum
B. Sterrenbeeldenwijk – Mediapark – Stationswijk – Centrum
C. Schildersbuurt – Bloemenwijk – Centrum (via Oranjewijk of Station)
D. Zeedierenwijk – Centrum
E. Overwijk – Stationswijk
F. Oranjewijk – Centrum – Stationswijk

Voor de Stationswijk geldt dat enkel het bedienen van de halte Viaductweg of de halte Station geldt als volledige bediening van de wijk. In alle andere wijken moeten alle haltes bediend worden.

Materieel
Recentelijk is een grote serie nieuw materieel aangeschaft. Daarnaast is er nog een kleine serie oud materieel beschikbaar voor de dienst. Er geldt een verplichte overname voor al dit materieel. Het wagenpark bestaat uit onderstaand materieel: (volgt in definitieve PvE, voor de enthousiastelingen, inspiratie is gehaald uit type BN LRV en T57)

Wensen van de gemeente

De gemeente heeft wensen ten aanzien van de dienstregeling. Het is niet verplicht om aan de wensen te voldoen, maar wensen waaraan wel voldaan wordt leveren extra punten op.
- Bediening van alle stadswijken tot 01:00 in plaats van 24:00. 5 punten.
- Goede aansluiting op en vanaf de intercity naar alle stadswijken na 18:00. Een goede aansluiting is daarbij gedefinieerd als minimaal 5 en 10 minuten. 10 punten. De wijk hoeft niet rechtstreeks met het station verbonden te worden, dit mag ook met maximaal één overstap elders (min. 2 minuten, max. 5 minuten). Licht toe in de onderbouwing hoe vanuit elke wijk een aansluiting wordt geboden op de intercity en hoelang de overstaptijd bedraagt.
- Rechtstreekse verbinding tussen de Bloemenwijk en het station. Minimaal 2 keer per uur op werkdagen overdag. 5 punten.
- Per tramstel van het type 6100 dat niet benodigd is voor de exploitatie zijn 2 punten te verdienen. Per tramstel van het type T57 dat niet benodigd is zijn 3 punten te verdienen.
- Ook in de spitsuren aan alle reizigers een zitplaats bieden (in de spits zijn staanplaatsen toegestaan). 10 punten.
Basislijn
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Leuk dat je er zo mee bezig bent. Ziet er anders uit dan de eerdere aanbestedingen. Ik vind het wel leuk om hier aan te puzzelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik wil er zeker een poging wagen. Het ligt een beetje aan de grootte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten