De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Uitslag aanbesteding tram van Noordhuizen

Bericht door Lijn65 »

Persbericht

De nieuwe vervoerder van de tram van Noordhuizen is: JVB. Deze vervoerder is als beste uit te bus gekomen in de aanbesteding van het tramvervoer in de stad. De provincie feliciteert de vervoerder met de winst. Het aanbod van JVB scoorde de meeste punten omdat het een goede balans bood tussen een kwalitatief zo goed mogelijk aanbod zonder onnodige ritten te rijden.

De andere deelnemende vervoerders hebben nog de mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Als dat niet gebeurt of als de bezwaren ongegrond verklaard worden, mag JVB vanaf 1 januari 2024 het tramvervoer voor een periode van 2 jaar verzorgen.

De biedingen en uitslag: klik hier
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Ter info: het is dus mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen de uitslag. Dit is alleen mogelijk voor de deelnemende partijen. Bezwaar indienen doe je door een mail te sturen naar het mailadres op de vorige pagina. Bezwaar moet ingediend zijn uiterlijk 20 november 23:59:59.
Basislijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik zie dat mijn bedrijf NWZO een negatieve score heeft gescoord. Zou de gemeente een specificatie van de scores kunnen publiceren. Volgens mij heb ik aan alle voorwaarden voldaan en verbaast het me dat er een negatieve score is gegenereerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Heb jij geen mail met je persoonlijke scores gehad dan? Ik ben overigens ook wel benieuwd waar de andere vervoerders op gescoord hebben.

Hoewel deze aanbesteding nog mee viel qua regeltjes had 'ie nog best z'n complexiteiten doordat er, als gevolg van de eisen, nog best veel over een beperkte hoeveelheid infra moest. Ik heb in de laatste week ook nog m'n complete dienstregeling zitten herzien omdat ik ergens wat over het hoofd had gezien en daardoor een perron op het station dubbel in gebruik had.
En een nachtnet efficiënt plannen terwijl trams niet langdurig mochten stilstaan viel ook nog niet mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik wist niet dat je een apart mailtje kreeg. Deze is gevonden
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

*O* De JVB is verheugd dat Gemeente Noordhuizen de intentie heeft om de concessie aan ons te gunnen. We zijn wel benieuwd hoe het voor heeft kunnen komen dat sommige biedingen zelfs een negatieve score hebben gekregen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Heel simpel. De gemeente vond dat er te weinig/ geen onderbouwing was wat betreft de capaciteit van de trams. NWZO is van mening dat dat wel is. Ik hoop dat ik voldoende tijd omdat nog nader uit te leggen. Dat kost 200 punten. En nog iets wat min 15 oplevert. Zo slecht vond ik mijn dienstregeling niet. Zal tzt jullie biedingen bekijken.

Maar de min-score was ook voor mij schrikken
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

DriveGreen feliciteert JVB met het gewonnen contract maar is wel teleurgesteld over de uitkomst over het eigen bod. Door een kleine omissie in het bod waren twee lijnen te dicht achter elkaar gepland. Dit is beoordeeld met -220 punten. Hoewel dit in overeenstemming is met het PvE lijkt ons dit niet de bedoeling van deze puntentelling gezien het hier duidelijk om een kleine vergissing gaat.

Op veel punten scoort het bod van DriveGreen verder de maximale punten van de gemeente. Helaas werd het aanbod van een volledig netwerk beoordeeld met een negatief aantal punten. Voor de aftrek voor de langdurige inzet van voertuigen is wel begrip. DriveGreen zal geen bezwaar aantekenen gezien het volgens de eisen in het PvE is beoordeeld. Wel is er nieuwsgierigheid naar de beoordeling (en de winstpunten) van het winnende bod. Wat DriveGreen betreft mag de gedetailleerde beoordeling van DriveGreen openbaar worden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Daniel schreef: wo 15 nov 2023, 21:29 Hoewel deze aanbesteding nog mee viel qua regeltjes had 'ie nog best z'n complexiteiten doordat er, als gevolg van de eisen, nog best veel over een beperkte hoeveelheid infra moest. Ik heb in de laatste week ook nog m'n complete dienstregeling zitten herzien omdat ik ergens wat over het hoofd had gezien en daardoor een perron op het station dubbel in gebruik had.
En een nachtnet efficiënt plannen terwijl trams niet langdurig mochten stilstaan viel ook nog niet mee.
Ik was verrast door de verscheidenheid in de lijnvoeringen tussen de aanbiedingen. Ik was er inderdaad bang voor dat door de infrastructurele beperkingen er weinig variatie in de biedingen zou zitten.
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

ZO6176 schreef: do 16 nov 2023, 13:49 Heel simpel. De gemeente vond dat er te weinig/ geen onderbouwing was wat betreft de capaciteit van de trams. NWZO is van mening dat dat wel is. Ik hoop dat ik voldoende tijd omdat nog nader uit te leggen. Dat kost 200 punten. En nog iets wat min 15 oplevert. Zo slecht vond ik mijn dienstregeling niet. Zal tzt jullie biedingen bekijken.

Maar de min-score was ook voor mij schrikken
Excuus dat je er van geschrokken bent, dat was niet de bedoeling. In tegenstellen tot alle andere deelnemers bevatte het bod van NWZO niet een overzicht met hoeveel capaciteit er per lijn benodigd is en geboden wordt. Er wordt wel expliciet om gevraagd als onderdeel van het verplichte deel van de bieding. Heel strikt volgens het PvE had ik je bieding zelfs ongeldig moeten verklaren. Het was dus de overweging tussen minpunten of ongeldig verklaren. Omdat ik al gezegd had dat er geen ongeldige biedingen waren en omdat ik vond dat iedereen een beoordeling verdiende heb ik voor de minpunten gekozen. Over het aantal minpunten valt nog te discussiëren, maar het maakt niet uit voor wie er gewonnen had.
Basislijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik ga niet in beroep en feliciteer JVB met de overwinning. Alleen bij de vorige aanbestedingen werd dit volgens mij niet expliciet geëist. Uiteraard heb ik in mijn bod rekening gehouden met de hoeveelheid trams per uur die benodigd was. In de onderbouwing had ik het ook vermeld van voorwagend. 0ok de dienstregeling met alleen de belangrijkste haltes was meer voor de overzichtelijkheid. Ik had een overzicht per lijn bijgevoegd met de rijtijden naar de verschillende haltes. Misschien had ik dus 2x de dienstregeling moeten noteren, 1 de beknopte en 1 met alle haltes. Maar het belangrijkste was dat ik plezier heb gehad met de opdracht. Lijn65 heeft een mooie aanbesteding uitgeschreven. Leuk dat er zoveel variatie in biedingen wad. Complimenten hiervoor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

ZO6176 schreef: vr 17 nov 2023, 23:14 Alleen bij de vorige aanbestedingen werd dit volgens mij niet expliciet geëist.
Volgens mij is er altijd een eis geweest voldoende capaciteit te bieden. Ik zou niet weten hoe je dat moet weten zonder de bezetting op trajectdelen uit te werken.
Sowieso is dat altijd wel het meest complexe deel van de hele aanbesteding met een hoop optellen van stroompjes tussen afzonderlijke wijken. Waarbij een andere lijnvoering de boel weer compleet overhoop kan gooien. (En tja, soms kom je er nu eenmaal tijdens het plannen uit dat hetgene wat je in je hoofd had niet past) Hebben de andere deelnemers daar eigenlijk nog handigheidjes voor?

De dienstregeling probeer ik eerlijk gezegd altijd wel zodanig consequent te maken dat ik alleen het eerste uur hoef uit te werken en 'm daarna kan doorslepen in Excel. Dat scheelt een hoop tijd in het maken van de uitgebreide dienstregeling met alle haltes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Dat doe ik ook. Alleen met die Voorritten die ik er later tussen "gefrommeld" heb vanwege het enkelspoor en niet in de weg te staan bij de halte plantsoen. In mijn hoofd heb ik 200 bij mijn negatieve score opgeteld, maar dan is het nog niet voldoende voor de winst.

De eis van capaciteit heb ik ook gebruikt. Het is eigenlijk het aantal reizigers per tak gedeeld door het aantal zitplaatsen dus trams per uur. Ik had alleen de berekening moeten noteren en dat heb ik niet gedaan.

Ik heb gekeken welke lijnen voor mij de meeste problemen zouden geven. Dat werd het enkelspoor en de halte plantsoen. In mijn geval lijn 1 werd ook als eerste gepland. Dan heb ik lijn 2 en 6 gepland. Ik wilde eigenlijk geen kerende lijnen bij het station. Dat was dan een knelpunt met kruisende bewegingen minder. Lijn 6 heb ik daar wel laten eindigen ivm de lage frequentie. Nadat de kering op plantsoen voor mij bekend was heb ik lijn 4/5 gedaan. De basis stond nu alleen nog opvullen met de eisen. Dat resulteerde in de voorwagens van lijn 1. Lijn 3 is gecreëerd om de vraag naar de Mediapark en de eis van de gemeente om oranjewijk voldoende met het station en centrum te bedienen. Die heb ik aan elkaar geknoopt. Zaterdag eh zondag was gewoon uitdunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Mja, Plantsoen was een soort van nachtmerrie inderdaad... best veel lijnen die het centrum in moesten dus daar tussendoor nog iets laten keren viel niet mee. Vooral omdat je richting Zeedierenwijk ook nog een stukje enkelspoor had. Op een zeker moment zitten kijken of ik nog iets op dat enkelsporige stukje kon laten keren om ruimte bij het Plantsoen te krijgen maar dat ging dus ook niet.
Zo ben ik uiteindelijk dus ook op weekendlijn 5 uitgekomen zodat er wat minder langs het Plantsoen reed en lijn 2 er kon gaan keren.

Het uitdagende is wel altijd dat je eigenlijk in je hoofd al gelijk een beetje een goeie opzet voor het netwerk moet weten te bedenken, want als je eenmaal gaat uitwerken dan gaat de tijd hard en is een hele nieuwe opzet bijna niet meer te doen.
Zelf daardoor ook meer DRUs dan nodig besteed omdat een kering op het Mediapark niet paste in combinatie met het enkelspoor in Overwijk wat daar de ligging dicteerde. Op het station zat ik ook al wel een beetje vast qua beschikbare keersporen namelijk, dus een pendel ging het ook niet worden, zo kwam ik uiteindelijk uit op de doordeweekse ritten van lijn 3 die bij halte Langeweg keerden zodat het op het station paste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik vind het mooi om te zien dat je, uiteraard, tegen dezelfde problemen aan loopt. En dat er toch verschillende mogelijkheden zijn om dit op te lossen. Kijk uit naar de volgende opdracht maar stiekem gaat er heel veel tijd inzitten. Leeg mat-ritten, wagen omlopen, controleren, nog een keer controleren. Probleem signaleren, oplossen maar weer een nieuw probleem genereren.

Wat misschien wel handig is dat de opdrachtgever een paar keer een reminder geefmmvan hoeveel tijd er nog resteert. Ik denk dat velen te laat zijn begonnen. Maar ik schat zelf in dat ik er toch wel een kleine 40 uur aan heb besteed
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

In mijn bieding ben ik begonnen met de benodigde capaciteit per tak uit te rekenen. Mijn opzet is om met zo minmogelijk dru's aan de minimum eisen van frequentie en capaciteit te voldoen. Daarna kijken welke wensen ik met niet al te veel extra dru's ik kan bedienen. Dit omdat niet gebruikte dru's relatief veel opleveren en er weinig punten te behalen waren met wensen. Om aan de wens van de aansluiting op de IC 's avonds te voldoen heb ik in een vroeg stadium al mijn 'basislijnen' (alle lage nummers) al 2 keer per uur de hele dag aan laten sluiten. Dit bepaalde mijn symmetrie in mijn netwerk. Overdag (lijn 4 alleen in de spits) uitgebreid naar 4x per uur.

Bij het plannen van de lijnen ben ik begonnen bij Lijn 4, door het enkel spoor in Overwijk ligt deze al helemaal vast. Ik vond het netwerk met de centrumring veel weg hebben van Charleroi (is Lijn65 hier fan van?). Ook geholpen met het beschikbare materieel. Daarom ben ik uiteindelijk gegaan van lijnen vanuit de wijken die keren via de centrumring. Lijn 2 is in een vroeg stadium ontstaan omdat je vanuit de Zeedierentak en de Mediatak niet de andere kant de ring op kan. Als laatste heb ik de 'hulplijnen' 12,13 en centrumlijn 14 toegevoegd om op alle tijdstippen aan de daadwerkelijke capaciteit te voldoen. Doordat lijn 2 in de daluren net wat zitcapaciteit tekort kwam heb ik wat pendelritten station-Sterrebeeldwijk als lijn 12 toegevoegd.
Uiteindelijk ben ik ook wel een 40 uur aan bezig geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

jossevb schreef: za 18 nov 2023, 14:33 In mijn bieding ben ik begonnen met de benodigde capaciteit per tak uit te rekenen.
Hoe doe jij dat dan bij meerdere opties? Je kon vanuit het ziekenhuis immers linksom naar de Oranjewijk of rechtsom naar de Stationswijk en dat komt net anders uit in de benodigde capaciteit. En al helemaal als je beide kanten op kunt.
Ik reken zelf eigenlijk altijd met secties tot de eerstvolgende wijk om zo ook te kijken waar korte ritten mogelijk waren. Al had de kaart dit keer wel complicaties die de dienstregeling al vast legden waardoor dat niet altijd lukte. Dat heeft me veel onnodige DRU gekost.

Overigens had ik bij nader inzien een vraag moeten stellen hoe de eisen te lezen voor het bieden van verbindingen. Want het centrum werd op basis van de reizigersaantallen gigantisch overbediend gezien ik het las als dat het niet met overstap mocht bij de minimumfrequentie. Anders had ik wel meer routes met overstap gepland, net zoals de 10-minutenverdichting op lijn 1 en 2 die ik aan elkaar gekoppeld had om zo een korttrajectrit in te passen zonder al te lang perrongebruik op het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

Voor de takken naar de wijken heb ik Oranjewijk-Centrum-Station (de oranje wijken op mijn kaart) heb ik in deze als één beschouwd, aangezien bijna al mijn 'basislijnen' toch een rondje centrumring doen. Waar nodig hen ik extra ritten als Lijn 12 en 13 ingelegd.
Vervolgens heb ik gekeken hoeveel overcapaciteit er was voor de reizigers tussen Oranjewijk-Centrum-Station, waarbij ik het aantal reizigers van, of naar station als maatgevend heb aangehouden. Waar ik capaciteit tekort kwam heb ik lijn 14 rondjes laten rijden. Het maakt immers qua capaciteit niet uit of je reizigers uit de oranjewijk linksom, of rechtsom naar station stuurt. Voor meer details zie het tabblad 'Vervoersstromen' in mijn bieding.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn65 »

Er zijn geen bezwaren binnen gekomen en daarmee is de gunning aan JVB definitief *O*
ZO6176 schreef: vr 17 nov 2023, 23:14 Ik ga niet in beroep en feliciteer JVB met de overwinning. Alleen bij de vorige aanbestedingen werd dit volgens mij niet expliciet geëist. Uiteraard heb ik in mijn bod rekening gehouden met de hoeveelheid trams per uur die benodigd was. In de onderbouwing had ik het ook vermeld van voorwagend. 0ok de dienstregeling met alleen de belangrijkste haltes was meer voor de overzichtelijkheid. Ik had een overzicht per lijn bijgevoegd met de rijtijden naar de verschillende haltes. Misschien had ik dus 2x de dienstregeling moeten noteren, 1 de beknopte en 1 met alle haltes. Maar het belangrijkste was dat ik plezier heb gehad met de opdracht. Lijn65 heeft een mooie aanbesteding uitgeschreven. Leuk dat er zoveel variatie in biedingen was. Complimenten hiervoor.
Bij deze aanbesteding was dus wel expliciet gevraagd om een onderbouwing.
Ook voor jezelf lijkt het me wel fijner om een tabel te maken met alle haltes erin omdat je dan ook veel makkelijker kunt zien of er ergens conflicterend spoorgebruik is.
Dank voor het compliment! Ik vond het zelf ook leuk om eens aan de andere kant van de aanbesteding te zitten. Ik was zelf erg verrast door de grote variantie in biedingen. Ik was vooraf er bang voor dat het netwerk al te veel vast lag door de beperkingen in de infra. Ook was ik er door verrast hoeveel de keervoorziening bij de halte plantsoen nog gebruikt is, terwijl dat een last-minute toevoeging was en ik die in mijn testdienstregeling niet gebruikt heb (op een enkele beginnende of eindigende rit na).
ZO6176 schreef: za 18 nov 2023, 12:36 Wat misschien wel handig is dat de opdrachtgever een paar keer een reminder geefmmvan hoeveel tijd er nog resteert. Ik denk dat velen te laat zijn begonnen. Maar ik schat zelf in dat ik er toch wel een kleine 40 uur aan heb besteed
Dat is wel een goede tip, ik zal het meenemen voor als er een volgende keer komt.
jossevb schreef: za 18 nov 2023, 14:33 Ik vond het netwerk met de centrumring veel weg hebben van Charleroi (is Lijn65 hier fan van?). Ook geholpen met het beschikbare materieel.
Ik vind het premetro netwerk van Charleroi best fascinerend inderdaad, maar de meeste inspiratie voor dit tramnet komt van kleine tramnetjes in Duitsland, zoals in Halberstad, Nordhausen en Brandenburg an der Havel.

Achteraf bleek dat de puntentelling nog niet helemaal in balans was. Zo kon je voor het nachtnet wel heel erg veel punten halen in vergelijking met andere wensen. De gedachte achter de strafpunten was dat je ook een tramnet kon opleveren dat niet aan alle eisen en wensen voldeed, zonder dat je bieding ongeldig was. Uiteindelijk is daar geen gebruikt van gemaakt.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten