Strippenkaarten, Beckson-kaartjes en nog antieker

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Chrysa schreef:
Hainje schreef:Huh? Maar 1 strip? Hoe dan?
Die oude goedkope strippenkaarten die we hadden in Brabant, de groene voor volwassenen en de oranje voor mensen tot en met 12 jaar.
Ik was pas 10 toen ik naar de middelbare school ging dus ik had altijd die laatste, maar die leken veel buschauffeurs niet te kennen. :X
Een soort korting dus.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef:Oh ja die dingen.
Had je die chauffeur dan vaker? Want je zou toch denken dat zo iemand dan even navraag ging doen.
Neuh, altijd weer een verrassing wat voor toerboer er nou weer voor kwam rijden. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

en-es schreef:En hoezo bit bericht? Kan je niet spellen?
Niet, n i e t?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

trolly schreef:Dat had ik ook bedacht ja, maar weeknummer 39 zijn verschillende chauffeurs. Weeknummer 41 zijn er trouwens ook twee. Ben benieuwd naar je verklaring (A)
Ach, er ging genoeg mis met die stempels in strippenkaart-tijd en lang niet elke chauffeur merkte het op. Zo ben ik zelf ooit met een zomerzwerfkaart (kennen we die nog :P ) van Dordrecht via omwegen in Nieuwegein beland voordat een chauffeur opmerkte dat een driecijferig zonenummer (536) en week 03 op een kaart alleen geldig in de zomer wel wat apart was :lol:
En ik heb ook correctiestickertjes kunnen sparen in de tijd dat ik de bus naar school pakte en de chauffeurs niet gewend waren dat er iemand bij de laatste halte voor de zonegrens uitstapte op een dag in de week.

Helemaal erg werd dat in de situatie waar chauffeurs je kennen: in de tijd dat ik als bijbaantje de website van SVD beheerde (da's nu ook niet echt meer voor te stellen) werd ik deels betaald in de vorm van een jaarabonnement, maar toen heb ik 't voor elkaar gekregen een maand lang te reizen met het abonnement van het voorgaande jaar zonder dat iemand het opmerkte (de nieuwe zat er al wel achter, maar niet zichtbaar)
Suus schreef:Ik heb leren typen op een elektrische typemachine. Laatste toetsenbord in mijn leven met een ij-toets.
De typecursus die ik heb gedaan was daar wel op afgestemd nog, maar heb 't zelf wel op een computer geleerd. Al hadden we al wel vrij vroeg een computer aangezien m'n vader toen nog in de IT werkte en in de tijd van de snelle opvolging van types vaak afdankertjes van het werk mee naar huis kon nemen.

En owja, ook zo'n mooie... in het begin van m'n middelbare schooltijd had je nog niet zoiets als bijvoorbeeld scholieren.com nu is. In plaats daarvan was er sprake van een felle concurrentiestrijd tussen mij en een klasgenoot die beide een website met samenvattingen enzo bijhielden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Ach, zo af en toe reis ik nog wel eens legaal met de strippenkaart binnen Nederland :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Maar vast niet met de nationale strippenkaart, maar een of ander buurtbusaftreksel :Y
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Klopt ja... Op die 3 helemaal rechts na. En die links onder is lijn 503 binnen Heino ook geldig voor mensen van 12 t/m 64 jaar. Maar beide kaartjes aan de linkerzijde zijn niet meer te koop in de Overijsselse buurtbus.
Daarvoor is nu die 25 strippenkaart gekomen, waar je altijd 2 strippen moet hebben en daardoor is een reis binnen Heino zo'n €0,54 duurder geworden per rit.
Afbeelding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

Die stempel van 17 januari 2009 is ook wel een mooie. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Stefan schreef:Die stempel van 17 januari 2009 is ook wel een mooie. :mrgreen:
Haha ja... En die hebben ze er toch echt op 17 januari 2019 opgedrukt :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Die datumstempels hebben maar een jaar of tien aan jaartallen, de chauf zal wel een ouwe mee hebben gehad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Denk eerder dat er een cijfertje verkeerd stond / gezet is :wink: .
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Dat kan niet bij die dingen. Op de rubberstrip staan complete jaartallen, de losse cijfers zijn alleen voor de dagen van de maand.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ja oké :wink: . Maar je had / hebt ook stempel waarbij de vier cijfer van het jaartal alle vier draaibaar waren / zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

't Is een buurtbus, hè. Het moet allemaal niet teveel kosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ja ... dat snap ik :pos: :wink: .
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

En zelfs die zijn nog te duur.... Meeste buurtbussen in Overijssel hebben deze stempel
https://www.office-deals.nl/p/datumstem ... bMQAvD_BwE
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Helemaal erg werd dat in de situatie waar chauffeurs je kennen: in de tijd dat ik als bijbaantje de website van SVD beheerde (da's nu ook niet echt meer voor te stellen) werd ik deels betaald in de vorm van een jaarabonnement, maar toen heb ik 't voor elkaar gekregen een maand lang te reizen met het abonnement van het voorgaande jaar zonder dat iemand het opmerkte (de nieuwe zat er al wel achter, maar niet zichtbaar)
Ja, dat heb ik ook wel eens gehad, maar ik kreeg "al" na enkele dagen de voorzichtige vraag van de tramconducteur of hij nou verkeerd keek of dat mijn abonnement inderdaad niet meer geldig was. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

......Zelfs voor dat moderne Beckson-gedoe, had je al buskaartjes.
Niet van karton, maar wel aan een heul lange slinger in een apparaat met een knipschaar erin.
De chauffeur schreef met pen bestemming en prijs e.d. op het papieren kaartje, gaf een klap op de hendel, en daar was je kaartje...... :D
Hier is een dergelijk exemplaar te bewonderen met oud logo ZWH:
https://browse.startpage.com/do/show_pi ... 088&t=dawn
En hier eentje met het "nieuwe" logo, alsnog jaren zeventig:
https://browse.startpage.com/do/show_pi ... aaf&t=dawn
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Strippenkaarten, Beckson-kaartjes on nog antieker

Bericht door dylanwild94 »

Zijn er hier mensen die dus op dit kaartje hebben gereisd? Afbeelding
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Strippenkaarten, Beckson-kaartjes on nog antieker

Bericht door Anne »

dylanwild94 schreef:Zijn er hier mensen die dus op dit kaartje hebben gereisd?
Of komt het uit een Beckson van een verzamelaar?
Het is een apparaat uit de ZWN serie en instapzone (Ouddorp) klopt. Maar de aanduiding aantal zones (1211) is vreemd, net als het tarief van 1,11 (foutje?) en de V als kaartsoort. De V werd vaak gebruikt voor de tolkaartjes Beneluxtunnel als je een rittenkaart had (maar dat was 15 cent). Ook werd de V gebruikt op het veer Anna Jacoba - Zijpe.
Bij ZWN werd de Beckson gebruikt tot juli 1988 op de veerdienst bij Zijpe.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Strippenkaarten, Beckson-kaartjes on nog antieker

Bericht door Dennenboom »

Heb zelf nog een ZO en CN Beckson kaartje waar ik ook zelf gebruik van heb gemaakt. Overigens voor half geld, want "Tienertoer".
In plaats van aantal zones werd ook wel de bestemmingszone getoond. Bij een dagkaart was de bestemmingscode dan het jaartal. Kennelijk was er geen zone in de range 1970 - 1980.
Dagkaarten waren een beetje vreemd georganiseerd. Bij de FRAM had je er twee soorten. Eentje voor de combi FRAM/NZH voor elf gulden en eentje voor de combi FRAM/GADO/DVM/ESA voor iets meer dan zeven gulden. Het verschil op het kaartje was alleen zichtbaar door de prijs, want beiden hadden eindbestemming [jaartal].
Overigens had de conducteur in de trein op afgelegen trajecten waar veel stations onbemand waren (bijvoorbeeld Leeuwarden - Stavoren) ook een (soort) Beckson. De codes van die kaartjes hebben jaren in het spoorboekje gestaan.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Strippenkaarten, Beckson-kaartjes on nog antieker

Bericht door Anne »

Dennenboom schreef: Overigens had de conducteur in de trein op afgelegen trajecten waar veel stations onbemand waren (bijvoorbeeld Leeuwarden - Stavoren) ook een (soort) Beckson. De codes van die kaartjes hebben jaren in het spoorboekje gestaan.
Dat zal de Mini AEG zijn geweest. Werd ook bij loketten gebruikt.
Rond 1970 gebruikten de NS conducteurs Almex apparaten op Groningen - Roodeschool / Delfzijl.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Strippenkaarten, Beckson-kaartjes on nog antieker

Bericht door dylanwild94 »

avl schreef:
dylanwild94 schreef:Zijn er hier mensen die dus op dit kaartje hebben gereisd?
Of komt het uit een Beckson van een verzamelaar?
Het is een apparaat uit de ZWN serie en instapzone (Ouddorp) klopt. Maar de aanduiding aantal zones (1211) is vreemd, net als het tarief van 1,11 (foutje?) en de V als kaartsoort. De V werd vaak gebruikt voor de tolkaartjes Beneluxtunnel als je een rittenkaart had (maar dat was 15 cent). Ook werd de V gebruikt op het veer Anna Jacoba - Zijpe.
Bij ZWN werd de Beckson gebruikt tot juli 1988 op de veerdienst bij Zijpe.
jaartal 2011. :') deze komt uit een beckson van een chauffeur die o.a bij de sva rijdt op de rtm wasbeer.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten