De VliegJacht!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Welkom bij De VliegJacht! Nav Het Grote Overstapspel waarin er af en toe gevlogen werd dacht ik:Kunnen we dit niet met De Jacht? Als je De Jacht! al kent dan komt dit spelletje ook wel bekend over. Dit is namelijk een andere versie ervan. Met goedkeuring van Yanaike de originele bedenker van De Jacht! presenteer ik:De Vliegjacht! De Jacht gaat de lucht in!
In deze versie van De Jacht! gebruiken wij vliegtuigen en luchthavens als speelveld!

De Spelregels

Algemeen
-Elke deelnemer (zowel crimineel als jager) mag maximaal 5u en 30 minuten vliegen.
-De crimineel mag 1x per 24 uur reizen. Op het moment dat de crimineel post begint de nieuwe “dag”.
-De jager mag 1x per post van de crimineel reizen.
-Bij je reis moet je rekening houden met het feit of de vlucht die jij als jager/crimineel neemt wel vliegt op de dag dat er gepost is. (Je kan dus niet op zondag een vlucht nemen die alleen op donderdag gaat bijvoorbeeld)
-Voor de vliegreizen gaan we uit van vliegverbindingen.nl(Hier staan de luchthavens op die meedoen in dit spel.)
-Overstappen is niet toegestaan omdat er niet achterhaald kan worden of een overstap gehaald word binnen de tijd.
-Precieze aankomst- en vertrektijden doen er niet toe. Je hoeft niet te gaan rekenen als ‘oh, om 10:00 was hij nog wel op Schiphol!’. De volgorde van forum posts bepaald of je iemand hebt kunnen vangen, of net bent misgelopen.
-De vliegreis mag maximaal 5u en 30 minuten duren.

Crimineel
-Bij elke reis geef je alleen aan welke vliegmaatschapij je gebruikt hebt. Verder hoef je geen details over je reis te geven.
-Elke dag geef je één aanwijzing waar je die dag bent aangekomen. Die aanwijzing mag zo cryptisch en lastig zijn als je zelf wilt. Denk aan wat je -ziet in de omgeving (Google Maps), geluiden die je er kunt horen, iets in de buurt, een woordspeling op de naam van de luchthaven. Het is niet de bedoeling dat de jagers met deze aanwijzing kunnen raden waar je zit, maar meer om te checken of hun vermoeden klopt. De hint moet slaan op iets over het land waar je aangekomen bent. Als een land meerdere luchthavens heeft kan je ook een hint geven over het vliegveld waar je staat.
-Om de vier dagen (dus dag 4, dag 8, dag 12, dag 16, dag 20, dag 24, etc.), geef je je exacte locatie prijs, na aankomst van je reis. Dit is een cruciaal moment in het spel en je kunt er maar het best voor zorgen dat de jagers dan minstens 5u en 30m van je vandaan zijn!
-Je hoeft niet per sé te reizen, je mag ook blijven op je huidige locatie, dit is ook het geval als je bijvoorbeeld een dag niet online kunt komen.
-Je mag niet eindigen waar een jager staat, dan wordt je gevangen en is het spel afgelopen. (Dit geldt niet voor jagers die nog geen actie hebben ondernomen en nog op een bepaalde positie staan van vorig spel.)
-Als een van de jagers het vliegveld bereikt waar je bent, of er ‘overheen’ komt (vliegtuig maakt er een tussenstop maar het is niet de eindbestemming van de jager), dan ben je gevangen en is het spel afgelopen!
-De crimineel is spelleider. Mochten er onduidelijkheden zijn over wie waar wel of niet is, over wie als eerste de crimineel gevangen heeft, of mocht een bepaalde reis niet blijken te kunnen, dan mag de crimineel bepalen hoe of wat er gebeurd. Ook heeft de crimineel de verantwoordelijkheid om bij te houden of en door wie hij gevangen/gespot is.
-Als de crimineel meer dan 7 dagen inactief is, begint het spel opnieuw en mag iemand anders zich gaan verstoppen.

Jagers
-Er is geen limiet aan het aantal deelnemers. Hoe meer jagers, des te makkelijker het is om de crimineel te vangen, maar des te moeilijker het wordt om de winnende jager te zijn.
-Jagers die al eerder hebben meegedaan, beginnen op de locatie waar ze in de vorige ronde zijn geëindigd.
-Jagers die al eerder hebben meegedaan, kunnen de crimineel pas vangen na een reisdag (dus vanaf dag 2 dat ze meespelen). Jagers die in een spelronde nog niet hebben gereisd kunnen de crimineel niet vangen en ook niet spotten.
-Jagers die nog niet eerder hebben meegedaan, mogen een begin locatie uitkiezen.
-Jagers die nog niet eerder hebben meegedaan, kunnen de crimineel pas vangen na twee reisdagen (dus vanaf dag 3 dat ze meespelen). Dit is om te voorkomen dat nieuwe jagers te veel voordeel hebben op oude jagers die vastzitten aan de locatie van de vorige ronde.
-Elke jager moet minstens 1x per 3 dagen een reis maken of aangeven dat hij/zij op dezelfde locatie blijft staan. Doet hij/zij dit niet, dan wordt de jager inactief om te voorkomen dat jagers belangrijke luchthavens afsluiten. Hij/zij kan op elk gewenst moment weer mee doen, maar mag dan pas weer vanaf de 2e reisdag de crimineel proberen te vangen.
-Bij elke reis die je maakt geef je aan met welke maatschapij je vliegt, Hoelang de vlucht duurt en op welke luchthaven je precies staat. (Bijvoorbeeld Schiphol (AMS/EHAM)), zodat gecontroleerd kan worden of je niet vals speelt.
-Als je als jager inactief bent in het topic, blijf je op je huidige locatie staan. Je mag niet achteraf de reizen van gisteren/eergisteren inzetten om zo langer te kunnen reizen op een dag.
-Als je aankomt op het vliegveld, of het vliegtuig met de crimineel erin maakt een tussenlanding op het vliegveld waar jij staat, dan heb je de crimineel gevangen en bij jij de winnaar van het spel!
-Als er een winnaar is, begint er een nieuwe ronde. De winnende jager wordt dan de crimineel en mag een nieuwe locatie uitzoeken. Alle andere jagers en de crimineel kunnen weer meespelen vanaf de locatie waar ze in de vorige ronde zijn geëindigd.

Extra informatie
-Als het overduidelijk is dmv een bepaalde vliegmaatschapij in welk land de crimineel is hoeft de crimineel geen landhint te geven.(bijvoorbeeld American Expres die alleen in de VS vliegt natuurlijk.)
-Als er iets niet helder is kun je mij even een PB sturen en zal ik het nog uitleggen.

Ik start vanavond ongeveer 20:00 als alles goed gaat met de eerste episode.

Jagers mogen alvast hun startlocatie kiezen zodat ik als crimineel later mijn positie kan kiezen. Veel succes en ik hoop dat dit net zon leuk spelletje als de originele Jacht word!
Laatst gewijzigd door Cora op di 06 aug 2019, 13:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Je mag maar 1 uur reizen en de vlucht mag niet langer duren dan 5-1/2 uur duren. Leg uit
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

:oops: Vergeten aan te passen. Het is in dit geval 5u en 30 minuten.

@ZO6176 het is nu aangepast. Nu klopt het *O*
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De VliegJacht!

Bericht door Aking »

:shock: sinds wanneer ben die vliegdingen OV? :o Ketters! :evil:
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Het is openbaar toch :mrgreen: Als in een nederlander kan gewoon een ticket kopen en instappen. (A) :Y

Maar ik zal maar niet zo heel veel hier posten tot de start. Scheelt lezen :')

@umbusko

Dit is gekozen tijdens een proefpotje in PB. Stel we doen 4u dan zou bijvoorbeeld Amerika niet te bereiken zijn vanuit Europa. Ik denk dat we beter eerst een paar potjes kunnen spelen om erachter te komen wat de balans is tussen vliegtijd en verbindingen. Of je kan de atlantische oversteek geen vliegtijd laten kosten zodat je toch tussen de continenten kan vliegen. (Zal wel als zet tellen dus als je Amsterdam - New York vliegt mag je niet meer verder)

Met 3 tot 4 jagers is het spel niet zo moeilijk voor de crimineel. Het gaat erom hoe je het aanpakt. Als je slim bent ga je niet op een bekende luchthaven staan maar ga je bijvoorbeeld op een regionaal vliegveld staan. Bijvoorbeeld ipv Schiphol te kiezen kies je Eindhoven. Ook kan ik nog eventueel het aantal dagen waarop een crimineel zich bekend moet maken wat opschroeven. 5 dagen ipv 4. Dan kan een crimineel 4 dagen lang jagers om de tuin leiden.

Qua subforum, Ik zou ook niet weten waar het anders moet zitten. Ontmoetingspunt? Ik zou het niet weten.

Ik denk persoonlijk dat we beter even kunnen kijken hoe het spel speelt en dan aanpassingen maken. En als het niet werkt dan kunnen we altijd het spel stoppen/ergens anders heen verhuizen(Onwaarschijnlijk).
Laatst gewijzigd door Cora op ma 05 aug 2019, 13:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: De VliegJacht!

Bericht door umbusko »

Aking schreef::shock: sinds wanneer ben die vliegdingen OV? :o Ketters! :evil:
+1 :Y

Het klinkt ook als een lastig spel. Bijvoorbeeld Schiphol heeft een heleboel bestemmingen binnen 5,5 uur liggen op één dag op verschillende plekken in de wereld. Ik denk dat als je je locatie eenmaal bekendmaakt het al snel gedaan zal zijn. Maar goed, ik ga niet meedoen dus ik ben alweer weg. :X
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Ik wil het wel proberen. Ik weet alleen niks van vliegvelden waar dan ook.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Je kent Schiphol toch wel :mrgreen:

Wat serieuzer:Vliegverbindingen.nl heeft alle luchthavens ter wereld op een map gezet.

Voorbeeldzet:https://imgur.com/nyb02Fm (hier stond een mooie zet voor De Jacht! alleen die komt natuurlijk niet uit 9292 :'))

Daarnaast zal ik het in de eerste episode ook niet zo lastig maken. (zal voornamelijk op bekende luchthavens zitten)

(Ik lig weer in de knoop met de image knop..)

Mocht iemand trouwens nog suggesties hebben voor een eventuele aanpassing van de regels graag een PB sturen. Ik zal kijken wat ik er mee kan. en eventueel een proefpotje spelen in PB.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De VliegJacht!

Bericht door Hainje »

Ik vind dingen van deze toppik!
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Kun je op vliegverbindingen.nl ook vluchten uit het verleden zien? Bij 9292 kun je dat wel.
Anders moet je invoeren dat als je vandaag, maandag 6 augustus speelt de vlucht op dinsdag 7 augustus geldt.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Er staat als je een verbinding selecteert als het goed is een soort circeltje om een dag heen. Als een dag omcirkelt is dan vliegt de vlucht op die dag.
https://imgur.com/3nEol5A In dit voorbeeld heb ik een streepje gezet op dagen waarop deze wellikeurige vlucht niet vliegt.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Ik trap af! De Vliegjacht is geopend. Mocht iemand een goed idee voor de regels hebben zodat het spel wat aantrekkelijker is om te spelen stuur me dan vooral een PB.

Episode 1, Dag 1

Ik vlieg met de KLM.

Landhint:Pizza

Luchthavenhint:Roem

oeps dubbelpost :oops:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De VliegJacht!

Bericht door JothamvW »

Vlucht KL1597 naar Rome (FCO) *O*

Ik neem tenminste aan dat we vooralsnog allemaal beginnen op Schiphol?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Gelukkig is het nog de 3 dagen periode (Het spel begint net daarom) *O*

Je hoeft niet perse te starten op Schiphol trouwens.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Stuttgart -》 Napels

Van die vliegverbindongen site word ik wel tureluurs
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

@ZO6176 Vond Google Flights ook prima werken. Maar daar is het iets lastiger achterhalen of die vlucht ook wel vliegt op de postdag
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Ik ben gewoon naar de site gegaan van de aankomstluchthaven. Daar maar wat gepakt
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Werkt ook prima tenzij een crimineel ooit op Pyongyang gaat staan :mrgreen:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Episode 1, Dag 2

Ik vlieg met Alitalia (Vliegen ze nog :twisted:)

Landhint:Thee

Luchthavenhint: ........ express.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Maar er zijn maar 2 jagers? Dit wordt kansloos
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Helpt alles(alle kleine beetjes helpen *O*) als die verrekte crimineel heel lief aangekeken zou worden :Y
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De VliegJacht!

Bericht door ZO6176 »

Met Ryanair naar rhodes
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De VliegJacht!

Bericht door JothamvW »

Die kleurtjes werken niet helemaal :Y

Vlucht BA557 naar Heathrow _O-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De VliegJacht!

Bericht door Cora »

Ondanks dat we in de 3 dagen periode zitten stalkt Jotham me weer :@
En ditmaal laat ik me maar afboeien en terug de PI in sturen -o-

Jotham de beurt aan jou!

De reishistoriek is nu wel bekend. Jotham stalkte me tijdens de episode.


De luchthavenhint Roem begreep Jotham helemaal. Dat was een anagram.

En voor Heathrow. Als je de gekleurde letters achterelkaar zette kreeg je: Heathrow! Dit was een makkie *O*
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De VliegJacht!

Bericht door JothamvW »

Oei; nu al aan de beurt.

En dat terwijl ik vanaf donderdag een weekend weg ben. -o-

Ik laat de beurt dus helaas aan iemand anders.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten