OV Tips

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

OV Tips

Bericht door Mikos »

Bij gebrek aan een (verzamel)topic met tips over het OV, open ik deze. Er is een los topic voor TV-tips, er is een los topic over boeken, maar niets bij elkaar. Wellicht wat overzichtelijker en makkelijker terug te zoeken.

Berlin Geisterbahn
Mijn tip is de foto-expositie "Berlin Geisterbahn" van Fons Brasser in het Rijksmuseum Twenthe te Enschede. Deze is nog tot en met 16 februari 2020 te zien.

De expositie toont 118 foto's van het afgestorven Berlijnse stadsspoornet, de S-Bahn. De foto's zijn gemaakt tussen 1983 en 1986, toen de Berlijnse muur ervoor zorgde dat het door de DDR in beheer gebleven S-bahn netwerk zijn vanzelfsprekendheid verloor. Ieder gekocht S-Bahn-kaartje diende beschouwd te worden als een bijdrage aan het wapengekletter achter de Muur. Deze boycot zorgde voor lege en vervallen stations, waarvan Fons Brasser twee foto's maakte; een van de ingang van het station en een van het perron.

Meer informatie staat op de website van het Rijksmuseum Twenthe.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV Tips

Bericht door Aking »

Ik dacht meer aan "reist u met de OV-chipkaart, vergeet dan niet om uit te checken" en "wilt u met de bus mee, steek dan uw hand op zodat de cheauffeur weet dat u mee wilt"
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: OV Tips

Bericht door Tom98 »

Dat zijn dan ook super waardevolle tips en je verbaast je erover hoe belachelijk vaak dat nog fout gaat :mrgreen:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Tips

Bericht door trolly »

Je bedoelt dat de mensen pas nadat de bus langs is gereden één vinger opsteken?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV Tips

Bericht door bys1 »

Dat deed ik eens om een bekende chauffeur te groeten terwijl ik de weg overstak, waarop hij zijn hoofd uit het raam stak en vroeg of ik nog mee wilde...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Tips

Bericht door trolly »

Dat zal dan toch een andere vinger geweest zijn (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV Tips

Bericht door bys1 »

trolly schreef:Dat zal dan toch een andere vinger geweest zijn (A)
Sst, jij zei niet welke vinger :6
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: OV Tips

Bericht door Cora »

Ik wil aan mensen tippen dat ze vooral bij tram metro en bus de bestemmingsdisplays moeten lezen :roll: Hoevaak ik welniet mensen uit de C richting de Terp heb moeten loodsen terwijl ze richting Binnenhof/Nesselande wilden. :roll:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV Tips

Bericht door bys1 »

Als we dan toch met dat soort tips beginnen: Als u een reis maakt binnen dezelfde plaats, gebruik daarvoor dan niet de Qliner maar neem gewoon lekker de stadsbus of een streekdienst. Vooral als ik in die Qliner zit is de laatste optie beter voor uw gezondheid :Y
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OV Tips

Bericht door AppleMoose »

Ik kan het verkeerd hebben, en ik snap best dat een forum als dit Knoop-in-je-Zakdoek-publiek aantrekt, maar ik geloof dat de bedoeling van dit topic is om boeken, tv-tips, tentoonstellingen etc. op het gebied van OV hier te melden, zodat er een leuk verzameldraadje ontstaat ter inspiratie voor ov-liefhebbers zoals wij. Dus geen tips hoe je als een debiel een bus staande kunt houden of dat je netjes moet betalen voor je reis. (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV Tips

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Dus geen tips dat je netjes moet betalen voor je reis. (A)
Gelukkig *O*
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OV Tips

Bericht door teun »

Ziet er interessant uit die tentoonstelling!
Ben binnenkort een weekje vrij dus die kan er nog wel bij op de veel te lange lijst van tentoonstellingen die nog nét lopen waar ik wel écht een keer heen wil maar steeds maar geen tijd voor heb...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OV Tips

Bericht door Mikos »

Ik vond het de moeite waard, een apart gezicht om de S-Bahnstations die nu weer volop in gebruik zijn volkomen leeg te zien. En hoe snel verval op kan komen en uiteindelijk weer net zo snel verdwenen kan zijn. Wonderbaarlijke stad, dat Berlijn.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV Tips

Bericht door en-es »

Berlin Zoo was ook nogal een vervallen station tijdens de koude oorlog. Er liep ook nogal vervallen volk rond.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Tips

Bericht door trolly »

Mikos schreef:Ik vond het de moeite waard, een apart gezicht om de S-Bahnstations die nu weer volop in gebruik zijn volkomen leeg te zien. En hoe snel verval op kan komen en uiteindelijk weer net zo snel verdwenen kan zijn. Wonderbaarlijke stad, dat Berlijn.
Dat hing sterk samen met de exploitant van de Berlijnse S-Bahn, namelijk de Deutsche Democratische Repubilk. Westberlijners boycotten dat systeem volledig, o.a. om de DDR niet van meer echt geld te voorzien dan strikt noodzakelijk. Mede daardoor was er vanuit het oosten ook weinig animo voor onderhoud van S-Bahn stations.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV Tips

Bericht door Mdk »

Hoe zit het eigenlijk met de trein naar Utrecht Maliebaan. Kan ik die gewoon gebruiken met mijn (studenten)ov, of moet ik in het bezit zijn van een kaartje voor het Spoorwegmuseum? Ik woon er vlakbij maar heb het lijntje nogsteeds niet afgestreept.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: OV Tips

Bericht door Cora »

Ik heb dat lijntje vroeger gewoon genomen op een railrunner(samen met ouders) en in t museum een kaartje gekocht voor t museum als ik me het correct herinner
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV Tips

Bericht door Aking »

Mdk schreef:Hoe zit het eigenlijk met de trein naar Utrecht Maliebaan. Kan ik die gewoon gebruiken met mijn (studenten)ov, of moet ik in het bezit zijn van een kaartje voor het Spoorwegmuseum? Ik woon er vlakbij maar heb het lijntje nogsteeds niet afgestreept.
Dat kan gewoon ja, er staat hier en daar een melding "alleen voor bezoekers museum" maar niemand die dat controleert *O*

Maar volgens mij was deze topik dus niet voor deze dingessen (A)
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV Tips

Bericht door Mdk »

Een verzoekje om een iv tip resulteert ook in een ov tip :mrgreen:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OV Tips

Bericht door Mikos »

trolly schreef:Dat hing sterk samen met de exploitant van de Berlijnse S-Bahn, namelijk de Deutsche Democratische Repubilk.
:Y Zie ook mijn openingspost.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV Tips

Bericht door trolly »

Dat lezen is soms best nog een dingetje :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV Tips

Bericht door en-es »

Mdk schreef:Hoe zit het eigenlijk met de trein naar Utrecht Maliebaan. Kan ik die gewoon gebruiken met mijn (studenten)ov, of moet ik in het bezit zijn van een kaartje voor het Spoorwegmuseum? Ik woon er vlakbij maar heb het lijntje nogsteeds niet afgestreept.
Je kan zelfs rondwandelen in een gedeelte van het museum. En niemand houdt je tegen als je het museum weer verlaat.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Tips

Bericht door cassie127 »

Nou meer een tip in rijdend materieel. In Baden-Württemberg zijn nog tot eind februari N-wagens te vinden op de RE 90. Dit omdat nog niet alle testen met de Go-Ahead Flirts zijn afgerond.

Dus als iemand nog een (bijna) museumritje wil maken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV Tips

Bericht door en-es »

Oberhausen-Winterberg, elke zaterdag t/m 7 maart *trein*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OV Tips

Bericht door Mikos »

RTL Z zendt vanavond de herhalingen uit van de afgelopen dinsdag al vertoonde 3 afleveringen van "Paddington Station 24/7" over het Britse station en het personeel dat er werkt om de treinenloop en reizigersloop zo soepel mogelijk te laten verlopen. Vanavond van 19.30 tot 22.30 uur op RTL Z.

Aanstaande dinsdag volgen dan de volgende 3 afleveringen. Eerder werden er ook al afleveringen uitgezonden uit deze serie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten