Pareltjes in de stationsarchitectuur
Pareltjes in de stationsarchitectuur
Bregenz krijgt een nieuw station. Opvallend, het huidige station werd eind jaren 80 gebouwd.
http://vorarlberg.orf.at/stories/3046577/
http://vorarlberg.orf.at/stories/3046577/
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan heeft dat station het langer uitgehouden dan de vorige hal van Utrecht Centraal.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.
Ik heb wel eens stations uit de jaren '80 met meer monumentale waarde gezien.
Ik heb wel eens stations uit de jaren '80 met meer monumentale waarde gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het vorige station was nogal krap en had geen fatsoenlijke perrons. Maar het huidige station is ook geen pareltje.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik vond hetzelfde van Wien Franz-Josefs-Bahnhof. Een station vernoemd naar de keizer in één van de mooiste steden ter wereld, dat móést toch schitterend zijn!
Wat een teleurstelling :')
Wat een teleurstelling :')
Ik doe ook maar wat
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat te denken van het voormalige Wien Südbahnhof.
Re: Kort buitenlands nieuws
Heel wat stations in Duitsland en Oostenrijk zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd of vernietigd tijdens bombardementen of gevechten. De genoemde stations in Wenen zag er vroeger heel anders uit, toen waren het haast spoorwegpaleizen.
Mooi lelijk kan ook mooi zijn, maar dit slaat werkelijk alles :XSuus schreef:Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat was het ook vroeger: https://images.app.goo.gl/es3vWhFm2kF1Ybgz6Ardan schreef:Ik vond hetzelfde van Wien Franz-Josefs-Bahnhof. Een station vernoemd naar de keizer in één van de mooiste steden ter wereld, dat móést toch schitterend zijn!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Toch zijn er heel wat naoorlogse stationsgebouwen die best goed gelukt zijn. In Duitsland denk ik dan bijvoorbeeld aan Braunschweig Hbf (tip: de voorganger van dat station staat er nog steeds: hier) en Heidelberg Hbf. In Oostenrijk ben ik op zo weinig stations geweest dat ik er niets van kan zeggen.PHS schreef:Heel wat stations in Duitsland en Oostenrijk zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd of vernietigd tijdens bombardementen of gevechten. De genoemde stations in Wenen zag er vroeger heel anders uit, toen waren het haast spoorwegpaleizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
:YSuus schreef:Ik ben er nooit geweest, maar als ik een foto bekijk van de hoofdingang kan ik mij wel wat voorstellen bij de wens een nieuw station te bouwen.
https://oekastatic.orf.at/mims/2019/24/ ... 7f81b24385
Ik heb wel eens stations uit de jaren '80 met meer monumentale waarde gezien.
Sloterdijk bijvoorbeeld _O-
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 02 mei 2020, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Reden: Foto uit quote gehaald
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
In april 2008 kwam ik aan in Innsbruck Hbf en tot mijn verbazing was het een nieuw station. Bij mijn laatste keer in augustus 1998 stond het oude station er nog. In oktober 2008 kwam ik aan in Salzburg Hbf waar het oude station met de karakteristieke middenperron er nog stond. Bij mijn volgende bezoek in augustus 2014 zag Salzburg Hbf er totaal anders uit. Al staat het originele stationsgebouw er nog steeds.
Re: Kort buitenlands nieuws
Je kan er lacherig over doen, maar station Sloterdijk is zonder alles waardoor de stationshal nu volledig is dichtgeslibd eigenlijk heel goed gelukt. Maar er is een nog veel beter geslaagd treinstation uit de jaren '80 in Nederland, namelijk Lelystad Centrum *O*trolly schreef:Sloterdijk bijvoorbeeld _O-
Lelystad Centrum heeft aan allebei de kanten een grootste uitnodigende ingang, waarbij je van buiten al de treinen kan zien door de grote glazen overkapping, dus het is meteen duidelijk waarmee je te maken hebt. Het station heeft een ruime hal met korte looproutes en op de perrons is het comfortabel wachten door die grote glazen overkapping. Ik vind het trouwens ook perfectie dat bij de verbouwing voor de Hanzelijn het station in aantal sporen is verdubbeld en dat je daar nu niets van kan zien, alsof het altijd al vier sporen heeft gehad. Over smaak valt te twisten, maar ik vind het echt een pareltje in de Nederlandse stationscollectie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Precies, de grotere stations langs de Flevolijn vindt ik zelf ook wel wat hebben (net als de in gelijksoortige stijl gebouwde stations als Duivendrecht en Amsterdam RAI trouwens).
Met de uitbreiding van het station was trouwens al bij de bouw rekening gehouden in Lelystad: niet alleen lag het tweede viaduct er al, maar de schuine achtergevel van de perronkap was ook al bewust eenvoudig demonteerbaar gemaakt bij de bouw van het oorspronkelijke station.
Met de uitbreiding van het station was trouwens al bij de bouw rekening gehouden in Lelystad: niet alleen lag het tweede viaduct er al, maar de schuine achtergevel van de perronkap was ook al bewust eenvoudig demonteerbaar gemaakt bij de bouw van het oorspronkelijke station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort buitenlands nieuws
Het zijn mooie iconen uit de jaren 80. Ze hebben alleen wel relatief veel onderhoud nodig om ze er niet verloederd uit te laten zien.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Of zit 'm dat in de locaties waar die stations staan? :X Het valt me op dat Almere Centrum niet genoemd wordt, terwijl dat dezelfde bouwstijl is. Het probleem dat daar speelt is dat het er een stuk donkerder uit ziet. En niet alleen qua bezoekers.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort buitenlands nieuws
Vuil trekt vuil aan. De constructies uit die tijd kennen veel hoekjes en gaatjes waar vuil zich in ophoopt. Wanneer je dat niet regelmatig goed schoon houdt, zijn mensen ook eerder geneigd troep achter te laten. Typisch voor de jaren 80 zijn de felle kleuren die zijn gebruikt bij deze stations. Heel speels enzo, maar deze kleuren vervagen wel relatief snel. Dus zul je de constructies regelmatig moeten schilderen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik vind de stationshal van Almere Centrum rommeliger ingedeeld, wat door de poortjes nog eens verergerd is. En dat de kap aan de zijkant deels open is maakt dat je er op de perrons veel meer in de wind staat dan in Lelystad (nog even afgezien van de huidige perikelen met die kap). Daarom vind ik Lelystad Centrum geslaagder.Mikos schreef:Of zit 'm dat in de locaties waar die stations staan? :X Het valt me op dat Almere Centrum niet genoemd wordt, terwijl dat dezelfde bouwstijl is. Het probleem dat daar speelt is dat het er een stuk donkerder uit ziet. En niet alleen qua bezoekers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Jullie enthousiasme over sommige stations verheugt me, maar ik kan het helaas niet delen. Terwijl ik ooit nog wel goedwillend tegenover die moeilijkdoenerij met kleurtjes en vormpjes stond, kan ik er nu de sjeu niet meer aan ontdekken. Dat heeft ongetwijfeld met de staat van onderhoud/vervuiling te maken, maar ook met het — door de mate van onderling tegenstrijdige detaillering — weinig overtuigende totaalbeeld. Vooruit: de centrumstations aan de Flevolijn mogen blijven, maar ik zou er geen traan om laten als de hele bende rondom Amsterdam gebregenzd zou worden.
Want dit was een buitenlandtopic, toch? (A)
Want dit was een buitenlandtopic, toch? (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
Amsterdam is toch ook buitenland? Probeer d'r eens een Nederlands gesprek te voeren bijvoorbeeld :')
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik vind de kleine stations die indertijd gebouwd zijn langs de Lelylijn/Schiphollijn/Westtak eigenlijk ook erg mooi, in Amsterdam zijn ze helaas vaak verpest door de Amstelveenlijn/Ringlijn van de Metro of door jammerlijk aangepakte spooruitbereidingen (met name voor RAI maar ook het verdwijnen van De Vlugtlaan).
Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur
Onderwerp afgesplitst van 'Kort buitenlands nieuws'.
Ik doe ook maar wat
Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur
Nou, dan gaan we er ook maar gelijk met gestrekt been in. Ik zeg Den Haag Mariahoeve. Wie heeft er iets mooiers in de aanbieding.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
Wadd izz medd jouw rassjiesj!1!Aking schreef:Amsterdam is toch ook buitenland? Probeer d'r eens een Nederlands gesprek te voeren bijvoorbeeld :')
Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur
Wallah brüür kom NU! *O*
Maargoed, Diemen Zuid iemand?
Maargoed, Diemen Zuid iemand?
Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur
:Y
Sexy. En als we het daar toch over hebben: die sextant op Diemen Centraal. Hoewel die hokjes zelf eigenlijk nog niet zo lelijk zijn.
Sexy. En als we het daar toch over hebben: die sextant op Diemen Centraal. Hoewel die hokjes zelf eigenlijk nog niet zo lelijk zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten