Pagina 3 van 3

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 11:42
door PatrickM
In België blijf ik Hourpes wel mooi vinden, daar hebben ze niet eens de moeite genomen om er een grindbak op 28cm van te maken. Daarnaast is een station openhouden voor 4 man per dag omdat je geen bus wil/kunt laten rijden ook wel een mooie oplossing vind ik. Ruime P+R-faciliteit ook wel, zoek gewoon een mooi plekje op het perron uit en je staat niemand in de weg :Y
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
In dat geval raad ik je aan om eens een kijkje in Binche te gaan nemen, daarbij valt Middelburg qua gebruikspercentage (zowel qua gebouw als reizigers) echt in het niet. En daar kun je binnenkort gewoon een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten zonder te hoeven slopen, want de laatste keer dat ik er was stond het nog net niet op instorten :X
Vind ik overigens wel jammer, want Binche is op zich best een mooi station (er wordt alleen nooit onderhoud uitgevoerd helaas).

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 12:00
door ArrivaBas
Sowieso heb ik het idee dat veel oude, kleinere stationsgebouwen in België er met een beetje onderhoud veel mooier uitzien. Eenzelfde beeld zie je ook in Duitsland en Oost-Europa.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 12:07
door Daniel
Suus schreef:
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Dat is al een paar jaar dicht zover ik weet.

Edit: de stationsrestauratie is inderdaad dicht, maar er zit nu een restaurant in het stationsgebouw aldaar.

Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 12:08
door Suus
Nooit gezegd dat ik dit over België zou zeggen, maar de stationsgebouwen van kleine en middelgrote plaatsen zijn bijna allemaal hetzelfde.

Daniel schreef:
Suus schreef:
traibergen schreef:Esthetisch gezien vindt ik een minimalistisch station beter dan een groots station waar niks mee gebeurd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Middelburg waar het binnen een soort kraakpand is kan je beter gewoon een sloopkogel door dat pand halen en een Standaardstationsgebouw Douma neerzetten :twisted:
Huh? In Middelburg zit toch een prima buffet in het gebouw?
Dat is al een paar jaar dicht zover ik weet.
Ik ben daar in de eerste helft van 2019 nog geweest en op Yelp staan nog recensies van twee maanden geleden.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 12:15
door AppleMoose
Wubbo schreef:Ik mis Arnhem Velperpoort in dit lijstje.
Ik heb een soort haat-liefdeverhouding met dit station. Het is best een bijzonder onderwerp met mooie vormen. Het ontwerp, de kleuren en de materialen zijn typisch jaren 80. Het ontwerp is uniek en daarom ook zeer herkenbaar. Als gebruiker van dit station komt de haat meer naar boven. Door slecht onderhoud, schoonmaak en de ongure types die er rondlopen vind ik het niet prettig om daar te wachten op de trein.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 16:28
door Jef400
Qua gebruik vind ik het stationsgebouw van Hoorn ietwat romantisch. Mooi oud pand. Loket nog in gebruik, AKO, Burger King en Kiosk in het pand, personeelsverblijf boven. Daar voor een ongemoderniseerd voorplein. Alleen jammer van die afzichtelijke loopbrug er naast, en het lelijke middenperron. Maar het voorplein en perron 1 zijn daar echt prima in orde.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 14:20
door SLToilet
ArrivaBas schreef:Sowieso heb ik het idee dat veel oude, kleinere stationsgebouwen in België er met een beetje onderhoud veel mooier uitzien. Eenzelfde beeld zie je ook in Duitsland en Oost-Europa.
Nou inderdaad, Gent-Sint-Pieters en Mechelen zijn al goede voorbeelden van stations die dat beetje extra nodig hebben. Vooral Sint-Pieters is een gebed zonder end door de zeer vertraagde verbouwing. Daarentegen vind ik Antwerpen-Centraal een station die wél goed is bijgebleven, maar daarvan mag je ook echt niet anders verwachten.

Als we het dan echt over parels hebben: New York Penn Station is een waar gedrocht, zowel esthetisch (je komt aan op smalle perrons in een donker hol) als praktisch (dezelfde beschrijving). En de rest ziet er weinig flatteus uit voor zo'n wereldstad, in schril contrast tot Grand Central. Helaas ben je voor Amtrak veroordeeld tot Penn Station, voor New Jersey Transit en Long Island Rail Road ook, maar gelukkig gaan LIRR-treinen over een aantal jaar ook naar Grand Central. Als ik op een treinstation ergens ter wereld in quarantaine zou moeten worden gezet dan zou Grand Central bovenaan mijn lijst staan.

Maar het hoogtepunt in Amerika: het Amtrak-station van Miami :') goeie genade

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 14:30
door Alargule
Tsja, Amtrak. Lange-afstandsreizen per trein in de VS is zoiets als nordic naaktwandelen tussen Eijsden en Delfzijl: het komt heel weinig voor.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 16:11
door en-es
Het voormalige centraal station van Saint Louis in Missouri is ook apart. Omgebouwd tot winkelcentrum en de perrons staan er nog.
Of het voormalige stationsgebouw van Columbus in Ohio dat tegenwoordig een brandweerkazerne is.

Re: Pareltjes in de stationsarchitectuur

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 16:31
door Z2N
Ook het station van Houston is wel een pareltje hoor, maar nog steeds wel meer dan wat je zou verwachten van een station dat drie keer per week bedient wordt.