Ideale stationsgebouw

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Ideale stationsgebouw

Bericht door Jef400 »

Dag mensen,

misschien is het onderwerp eens gepasseerd. Maar wat is jullie ideale stationsgebouw? Welke kenmerken zijn aanwezig? In welke bouwstijl zouden jullie het gebouw willen zien? Welke voorzieningen zijn er aanwezig in jullie station? En komt er een bestaand station daarbij in de buurt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Ardan »

Wat ik in Leiden of Utrecht wel fijn vind is dat daar veel zitgelegenheid is in de stationshal. Als je wat langer moet wachten of wat wil eten, dan ben je niet veroordeeld tot een koud en tochtig perron maar zit je tenminste iets warmer.
Ik heb niet echt één favoriet station in Nederland, al vind ik de oude gebouwen als Haarlem, Maastricht, Groningen of Amsterdam Centraal wel het meest indrukwekkend. De gloedjenieuwe 'kathedralen' als Rotterdam Centraal of Arnhem Centraal zijn wel indrukwekkend door hun architectuur, maar ik vind ze weinig gezellig door de grote afmetingen. En Utrecht Centraal vind ik nog steeds niet 'af' met dat golfplatendak.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb het liefst beschutte zitplaatsen buiten de poortjes en genoeg kaartautomaten. :Y

Oh, en geen meubilair op uiteinden van perrons waar nooit iemand komt. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 19 dec 2020, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door PHS »

Het ideale station is een Nederlands station :)
Qua stations is Nederland misschien wel de nr. 1 van de wereld. Over het algemeen modern, schoon, veilig, goede faciliteiten (afgezien van loketten) en vaak ook toegankelijk voor mindervaliden. Je hoeft maar de grens met België en Duitsland over te steken om je te realiseren hoe goed de Nederlandse stations zijn. Ook vergeleken met Scandinavië vind ik de Nederlandse stations beter.

Het enige dat in mijn ogen echt aan verbetering toe is, is de horeca. Relatief duur en matige kwaliteit. Bovendien is het allemaal gericht op afhalen of even snel eten, er zijn weinig eetgelegenheden waar je aan een fatsoenlijke tafel rustig kan eten. Ook is er veel te veel ongezond fastfood, Smullers, Döner Company, Burger King, etc. Ik wil eigenlijk meer tenten als Breexz in Tilburg :)
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door en-es »

Vroeger had je stationsrestauraties waar je gezellig kon tafelen. Maar in het huidige tijdperk heeft iedereen haast en is het dus de snelle ongezonde hap om mee te nemen. ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door umbusko »

Ik vind het zelf altijd heel prettig als er een café in het station is, waar je kort kunt zitten. Dus niet een heel sjiek restaurant (al kan dat ook heel leuk zijn, maar dan liefst als tweede optie of als aanvulling (dus half café, half restaurant)), maar ook niet alleen de plastic tafeltjes in een winderig hoekje vol kruimels van de plaatselijke te dure, self-service Broodzaak. Een plek waar je na 15 minuten weer buiten kunt staan (of na 7, als je alleen een espresso neemt), maar waar je indien nodig ook een uur aangenaam kunt doorbrengen.

Zeker als je het Europese vervoer per spoor wilt aanwakkeren en lange afstanden reizen per trein populair wilt maken, helpen zulke plekken. Je bouwt al snel wat extra speling in voor die reserveringsplichtige trein die maar 2x per dag rijdt, dus daar hoort ook een langere wachttijd bij. En dan is het fijn als je je bagage in een veilig hoekje kunt zetten en even een kopje koffie kunt drinken, maar wel met de zekerheid dat de bediening snel is en dat je je trein kunt halen. En zonder ongure types.

Op Aachen Hbf had je altijd het Zeitcafé op de hoek tegenover het Reisezentrum en de McDonald's; dat was altijd heel prettig. Helaas is dat een aantal jaar geleden gesloten. Staand wachten in de stationshal, zittend in de McDonald's of in het weggestopte hoekje van de bakker (met plastic tafeltjes) is toch niet helemaal hetzelfde. Maar als je met de ICE mee moet, sta je er toch al snel 30 of 40 minuten te koekeloeren. En de koffie van de Yorma's (of van de bakker) is niet te zuipen. :cry:
en-es schreef: za 19 dec 2020, 13:35 Vroeger had je stationsrestauraties waar je gezellig kon tafelen. Maar in het huidige tijdperk heeft iedereen haast en is het dus de snelle ongezonde hap om mee te nemen. ;)
Het lijkt me een misvatting dat alleen de ongezonde hap geschikt zou zijn om snel af te halen of mee te nemen. Sterker nog, ik vermoed dat een zaak die iedere dag twee/drie lekkere (!), niet-fastfood-gerechten maakt om af te halen best klandizie zou kunnen hebben op een station als Utrecht. Door iedere dag maar een paar gerechten aan te bieden kun je de kosten laaghouden, garanderen dat je eten warm en vers is en snel uitserveren. Door de variatie in maaltijden blijft het aantrekkelijk voor mensen om vaker eten bij je te halen. "Wat de pot schaft" voor €4? Altijd binnen 2 minuten je eten mee? Moet een hit zijn. Leon komt nog best dicht in de buurt (dat is serieus lekker!), maar doet te veel aan randverkoop om echt snel te kunnen zijn en is erg duur. Of de wok van Mr. Long in Eindhoven, maar dan sta je te wachten op de kok.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door ArrivaBas »

Omdat ik geen langeafstandsreiziger ben, ben ik vrij snel tevreden met de voorzieningen van een station. Op station Tilburg en Breda kan ik het bijvoorbeeld waarderen dat de looproute van busstation tot op de perrons (bijna) geheel overdekt is.
Maar bij lange overstappen zou ik een kleine supermarkt (groter dan de gemiddelde AH to go) en/of iets als een Stationshuiskamer ideaal vinden. Een frituur hoeft van mij niet per se. Handig voor een snelle hap, maar het geniet niet mijn voorkeur als stationsmaaltijd.
Qua architectuur vind ik wel dat een wat groter station niet te simpel mag zijn. Het is voor velen de poort naar de stad en het is onderdeel van de identiteit van de stad. Santiago Calatrava heeft veel mooie stations ontworpen. Gare do Oriente in Lissabon en Liège-Guillemins zijn stations van zijn hand.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door VIRM »

Een ideaal station mag op een grotere stad qua architectuur wel wat imposants hebben, omdat het toch een visiteplaatje is.

Op vooral de grotere Nederlandse stations mis ik toch vaak wat goede zitgelegenheid op perrons of in de stationshal. Leiden Centraal is een goed voorbeeld hoe dat in de stationshal is aangepakt (al is het daar toch ietwat tochtig). Over dat tochtig gesproken: sommige overdekte perrons zijn soms net windtunnels, daar mag best wel eens iets aan worden gedaan om het aantrekkelijker te maken. Dat geldt ook voor kleine stations, waar betere beschutting geen overbodige luxe is.
Wat betreft horeca sluit ik mij aan bij sommige nadere opmerkingen: vaak is het duur en gericht op fastfood. Zelf vind ik de Ijzijde op Amsterdam Centraal redelijk goed geslaagd, met een meer divers aanbod aan horeca, waar je ook even lekker kunt zitten. Een café/restaurantcombi zou ook best interessant zijn.

Qua toegankelijkheid merk ik op dat ProRail goed zijn best doet: de geleidelijnen worden op dezelfde manier aangelegd, en zijn over het algemeen goed op orde op ProRail-gebied. :pos: Ook worden op kleinere stations steeds meer liften aangelegd. Zelf zou ik willen dat er net zoals het busstation van Roermond (die ik wil uittesten) een digitaal wayfinding-systeem komt voor geleidelijnen voor navigatiehulp. Daarnaast is het te merken waar het terrein van ProRail ophoudt: veel gemeenten en vervoerregio’s maken bij aangrenzende busstations er een rommeltje van als het gaat om de vindbaarheid van haltes (yup, dat gaat ook gewoon fout bij recente grote projecten, waar toegankelijkheid vaak een ‘shit, dit moeten wij ook nog doen’-fase lijkt te zijn). Overigens zou overdekt naar een aansluitende bus of tram lopen fijn zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door ZO6176 »

Toen Amsterdam RAI nog eindpunt was kon je gelijk overstappen op de tram. Een korte overdekte overstap op het naverkeer dus.
Station is licht en ruim zonder enge nare hoekjes. Tevens voorzien van toilet.
Ook belangrijk: betaalbare horeca. Nooit begrepen dat dat op stations en vliegvelden zo schandalig duur moet zijn. Ook afhaalpunt voor goede maaltijd die je vanuit de trein kan bestellen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door waldo79 »

Nooit begrepen dat dat op stations en vliegvelden zo schandalig duur moet zijn
Grote stations gelden als dure vestigingsplaats, bovendien redeneert een uitbater dat gemak geld mag kosten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Z2N »

En voor de spoorwegen van deze wereld is stationshuur/dure stationsrestauratie natuurlijk een redelijke manier om geld te verdienen zonder duurdere treintickets: NS draait normaal gesproken break-even met de binnenlandse treinen maar verdient zijn geld met de koffie van de Kiosk.

Wat mij betreft is het ideale stationsgebouw goed vergelijkbaar met station Baarn: verwarmde wachtplek (zowel in de stationshal als op spoor 2/3), plek om koffie te halen (met zitplek, want StationsHuiskamer), schoon toilet, alle perrons zijn toegankelijk en voorzien van voldoende droge wachtplekken. Als er geen hal is kan je wachten in die StationsHuiskamer (zoals in Alphen a/d Rijn kan als je wacht op trein of bus), die wachtenden kunnen door de koffieverkoop de wachtruimte en medewerker terugbetalen.

Voor de grotere stations zou een aparte verwarmde wachtruimte geen onverkeerd idee zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of het VK mis ik echte 'wachtzalen' op stations als Utrecht Centraal. Wat dat betreft is de coronacrisis een kans, want op Utrecht Centraal is er leegstand die nu gevuld kan worden met banken zolang er geen nieuwe huurder gevonden kan worden. Idealiter zou ik liever wachtlounges hebben zoals in het VK, dat je op vertoon van een (internationaal) 1e klas-ticket of een toeslag van x euro kan zitten en onbeperkt koffie en koekjes kan drinken voor een uur, maar dat is alleen op de grote internationale stations haalbaar.

En eigenlijk vind ik de Nederlandse stationshoreca niet eens te duur. De koffie is met 2,20 (of 1,90 voor vaste klanten) bij de Kiosk niet te duur in vergelijking met 'stadse' horeca, de kwaliteit is landelijk consistent goed en de verkrijgbaarheid is ruim (op Utrecht Centraal zijn er al 16 plekken die koffie verkopen). In Duitsland is koffie soms goedkoper verkrijgbaar, maar daar is de kwaliteit wisselend (tot het niveau zwart lauw water). Internationaal gezien hebben we het in Nederland dus erg goed, ik kan geen land bedenken met een betere prijs/kwaliteitverhouding op stations waar de levensstandaard vergelijkbaar is. Er is wel veel 'ongezond' eten, maar dat is op het station niet anders dan in het straatbeeld daarbuiten. En met een bak sla bij de Kiosk als aanvulling op de saucijzenbroodjes kom je volgens mij al een heel eind.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door ZO6176 »

De koffie is qua prijs ok. Het zijn meer de broodjes etc waar ik op doel. Hierbij maakt het veel verschil uit of je alleen reist of met je gezin. 4x koffie plus 4x broodje is ongeveer 25 euro.
Het zal mijn leeftijd wel zijn maar dan reken ik toch wel terug naar de gulden. 55 gulden heb je nooit voor zoiets betaald.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Tom024 »

en-es schreef: za 19 dec 2020, 13:35 Vroeger had je stationsrestauraties waar je gezellig kon tafelen. Maar in het huidige tijdperk heeft iedereen haast en is het dus de snelle ongezonde hap om mee te nemen. ;)
Mijn vader en ik hielden een smaaktest om te bepalen in welke Stationsrestauratie de beste tomatensoep geserveerd werd. :Y

Ik denk dat we in Nederland over het algemeen echt niet mogen mopperen over de voorzieningen op stations. Maar een concept waar je een simpele, voedzame maaltijd kunt afhalen (en wellicht ook ter plekke eten) moet toch wel kunnen slagen? In Tsjechië, Slowakije en in mindere mate het oosten van Duitsland zie je dat zelfs op stations in de grotere dorpen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Ardan »

In Nederland is denk ik wel iets van 95% van de voorzieningen onderdeel van een keten. In andere landen zie je veel meer dat gewoon een particulier een zaakje begint op het station, en die zijn vaak ook goedkoper. Dat zie je hier nauwelijks, ik kan zo snel een Kiobas op station Dieren bedenken en dan houdt het op.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Mikos »

Gilze-Rijen, Etten-Leur, Wolvega, Raalte, Hilversum Media Park, Lelystad, Deurne, Rosmalen, ...
Op de grote stations zitten inderdaad vaak de (dure) ketens (11,50 voor een 'grote' bak pasta als je je maag gevuld wilt hebben vind ik... prijzig...), op de kleinere, landelijke stations zie je steeds meer een particulier zitten. Vind ik sowieso een goede zaak; hoe meer levendigheid op en rond het station, hoe meer de gevoelsmatige veiligheid omhoog gaat.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door ZO6176 »

@mikos. We hebben het telkens gehad over het ideale station van uit het perspectief van de reiziger. Maar als conducteur, machinist etc. Hoe zien jullie dit?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Mikos »

Werkinhoudelijk maakt het qua reizigersvoorzieningen niet zo veel uit, ik wil natuurlijk ook dat iedereen verwarmd kan zitten. Er moet dan alleen wel enige vorm van toezicht zijn, want hoe vaak ik jongeren aan moet spreken op roken in een afgesloten abri...

Het liefst heb ik een recht perron, zodat ik de hele trein van voor tot achter kan overzien voor onder andere het vertrekproces. Een duidelijk geplaatst vertreklicht, zonder gelijkende witte en groene lampen in het zichtveld (het knipperende vertreklicht wordt komend jaar gelukkig landelijk uitgerold). De cico's landelijk op dezelfde plek, maar bij voorkeur overal poortjes. Dat scheelt enorm veel vergisreizigers en maakt het voor iedereen eenduidig waar ze te vinden zijn. Dan heb je het belangrijkste denk ik al wel te pakken.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door waldo79 »

ZO6176 schreef: di 22 dec 2020, 08:15 De koffie is qua prijs ok. Het zijn meer de broodjes etc waar ik op doel. Hierbij maakt het veel verschil uit of je alleen reist of met je gezin. 4x koffie plus 4x broodje is ongeveer 25 euro.
Het zal mijn leeftijd wel zijn maar dan reken ik toch wel terug naar de gulden. 55 gulden heb je nooit voor zoiets betaald.
Reken je dan ook de inflatie van 19 jaar mee? Terugrekenen en vergelijken met prijzen van 2001 is niet fair.
En ik ben het met je eens dat de prijzen hoog zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door Suus »

Het liefst zou ik meer Exki-filialen op stations zien. Elke dag verse soep, lekkere broodjes en salades en prima koffie. Mijn favoriet is het broodje rundertartaar. Op Amsterdam Centraal hebben ze ook een kleine zithoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
John Hill
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Ideale stationsgebouw

Bericht door John Hill »

Bij het ideale station verwacht ik minstens een kiosk op het station en een trein die enkele minuten halteert. Voor iets wat bij mij bekend staat als de Deventer-challenge: De trein uit, iets bij de kiosk halen en weer in de zelfde trein doorreizen. Vooral lachen als je met een groep reist en iemand het niet haalt. _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten