Je ideale station

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Je ideale station

Bericht door Jef400 »

Ik zag nog geen soortgelijk topic, dus ik dacht van laat ik er eens eentje opstarten. Stel je bent eigenaar geworden van een station naar keuze.. Wat zou je er van maken, welke treinen laat je er stoppen, welke voorzieningen geef je het station, en wat zou je er aan veranderen? Kortom hoe ziet jouw station in het ideale geval uit? Ik hoor het graag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Je ideale station

Bericht door Bemined »

Bij een ideaal station denk ik vooral aan logische en vooral korte loopstromen. Dus geen in- en uitgangen die precies bij de kop van de trein uitkomen, of bushaltes die aan de overkant van een drukke kruising liggen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Je ideale station

Bericht door ZO6176 »

Perron met diverse zaksporen voor korte treintjes zodat veel overstappen op hetzelfde perron mogelijk zijn
Ook diverse ongelijke kruisingen bij splitsingen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Je ideale station

Bericht door JordiBrabant »

Laat ik eens bij mijn dichtstbijzijnde station beginnen: Gilze-Rijen, een heel normaal Brabants dorpsstation: orgineel stationsgebouw, 2 perronsporen aan een tamelijk smal eilandperron met een stel abri's erop, 2 overloopwissels dus een "echt" station, een oud uitwijkspoor wat ik nog nooit gebruikt heb gezien. Niet per se uniek dus.
Wat wel uniek is, is dat het stationsgebouw nog originele functies heeft: het is een overdekte en verwarmde wachtruimte, een gratis toilet. Nog wat modernere functies zoals een koffieautomaat, informatiefolderstand met OV en toerisme gerelateerde folders, een minibieb en soms een vrijwillige "stationschef" waar je met vragen terecht kan.
Volgens dienstregeling stoppen ieder half en heel uur treinen richting de drie belangrijkste reisdoelen van zijn reizigers - Tilburg, Breda en Den Bosch, andere belangrijke doelen zoals Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, en Eindhoven zijn snel te bereiken met een prima overstap. Door de tijdsligging van de treinen sluiten de streek- en buurtbussen mooi aan.
Klinkt bijna als een treinreizigersparadijs in Brabant...
Toch zou ik er nog aan willen verbouwen: de perrontoegang is via een beveiligde overweg met stop-door schakeling, als je een beetje aan de late kant bent, kun je dus zomaar je trein missen, en aan de perronkant van de overweg is het druk, want twee treinen zetten tegelijk hun reizigers af. Dat overpad zou ik dus willen vervangen door een tunnel en tegelijk het eilandperron verbreden ten koste van het uitwijkspoor.
Qua treindienst: in de spitsen is er reizigersvraag voor meer dan 1 sprinter tussen Breda en Tilburg Universiteit dus dan zou ik graag de 5200 doortrekken tot Breda of Roosendaal, dat is qua tijdsligging suboptimaal, maar creëert wel rechtstreekse verbindingen met Boxtel en Eindhoven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Je ideale station

Bericht door umbusko »

Ik heb echt een grafhekel aan tunnels als een overweg ook voldoet. :') Een brug is ook niet ideaal, maar dan kun je (meestal) tenminste nog zien of je trein er al aankomt.

Verdere eisen: schoon en geen zwervers. :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Je ideale station

Bericht door Ardan »

Een station krijgt voor mij pluspunten voor korte lijntjes naar ander (eigen) vervoer, het liefst ook met een gratis fietsenstalling en parkeerplaats. Kosten voor de fietsenstalling lijken mij nogal willekeurig: in Deventer wordt er NOOIT met de chipkaart gescand en huppel ik altijd vrolijk met mijn fietsje erin en eruit, in andere plaatsen zijn er hele poortjes en scanners en weet ik veel wat. En toen ik in Amsterdam mijn fiets eens een kwartiertje wilde wegzetten in de stalling bij het pontplein om in het station wat te eten te halen mocht ik bij het weer weggaan meteen 1,25 aftikken die ik niet zag aankomen. Niet dat ik me om dat geld druk maak, maar meer dat de ene stalling dus de andere niet is.

Oh, en bereikbaarheid voor mindervaliden. Roltrappen, liften, hellingbanen en al die rotzooi. Bouw der maar in :pos:
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Je ideale station

Bericht door PHS »

Mijn ideale station? Een Nederlands station! *O*

Serieus: het slechtse station van Nederland is nog altijd beter dan het gemiddelde station in het buitenland, misschien Zwitserland daargelaten. Na een peiling is Lage Zwaluwe ooit uitgeroepen tot het slechtste station van Nederland. Dat tochtgat heeft nog altijd heel wat voorzieningen zoals een grote parkeerplaats (de hoeveelheid P+R terreinen bij stations is echt Nederlands, in buitenland mag je je auto vaak op straat of op een grasveld parkeren). En station Lage Zwaluwe is echt een heel stuk moderner, comfortabeler en veiliger dan menig station in België en Duitsland, in die landen zijn onbewaakte spoorovergangen op stations nog zelfs een ding.

We mogen echt niet klagen over de stations in Nederland vind ik.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Je ideale station

Bericht door Bemined »

umbusko schreef: vr 10 sep 2021, 01:11Ik heb echt een grafhekel aan tunnels als een overweg ook voldoet.
Maar in wat voor omstandigheden voldoet een overweg? Sowieso alleen met perrons in bajonetligging wat mij betreft zodat je geen stop-doorschakeling nodig hebt, overwegen na stations liggen vaak onnodig lang dicht. Maar ook erg irritant als je met tientallen mensen voor de overweg staat omdat deze precies na aankomst van een trein opnieuw dichtgaat voor de tegentrein.
Alargule

Re: Je ideale station

Bericht door Alargule »

Mijn ideale station zou een station pal bij mij voor de voordeur zijn, met treinen die wanneer ik dat wil rechtstreeks daarheen rijden waar ik heen wil gaan, zonder lastige medereizigers.

Zolang ze daar nog mee bezig zijn, pak ik de auto wel.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Je ideale station

Bericht door Roeland »

Station Rotterdam Blaak vind ik een prettig stadsstation. Eén perron per richting, snelle (gescheiden) looproutes voor overstappers tussen trein en metro / tram.
Veel aangenamer dan de CS'en in de grote steden, waar je minutenlang onderweg bent met roltrappen-met-stilstaande-mensen, lange drukke tunnels, inefficiënte looproutes naar tram- of metrohaltes (al dan niet omgeleid vanwege de zoveelste verbouwing), voordat je eindelijk op het perron voor de tram of metro bent.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Je ideale station

Bericht door regenmaker »

Ik kan het niet laten: Mijn ideale station is een station waar geen trein stopt, het station vervallen is en de sporen overgroeid met planten hetgeen miljarden kost om te herstellen. Maar er wel een groot modern busstation aanwezig is waar veel bussen stoppen. *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Je ideale station

Bericht door rikthoff »

Een station is (als reiziger) alleen maar ideaal als je er (langer) wilt verblijven, bijvoorbeeld bij een lange(re) overstap. Dan maken voorzieningen om wat vermaak te hebben, te slapen/rusten of mondvoeding te halen of weg te brengen het leuker/nuttiger. Maar als je in Nederland langer op een station verblijft, ben je daar meestal niet voor je lol ;)

Dus tja, een station is al snel ideaal als ik er snel en veilig mijn trein in kan (dan denk ik aan duidelijke routering naar vertrekspoor, korte wandeltijd, geen (poortjes)cico onderweg, brede trappen/perrons), en ook weer uit kom. Dan zijn er wat bonuspunten voor (moderne) architectuur, uitzicht/omgeving en ordentelijkheid/netheid. En behalve mijn favoriete ghettostation Ahp, waar ik al 18 maanden niet meer geweest ben, zit dat in ons landje wel snor.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dat voor de professional is. Wat voor eisen heeft die aan zijn ideale (deeltijd)werkplek?
regenmaker schreef: vr 10 sep 2021, 10:03 Ik kan het niet laten: Mijn ideale station is een station waar geen trein stopt, het station vervallen is en de sporen overgroeid met planten hetgeen miljarden kost om te herstellen.
Vanuit de optiek van treinarcheoloog kan ik het daar mee eens zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Je ideale station

Bericht door Suus »

Roeland schreef:Station Rotterdam Blaak vind ik een prettig stadsstation. Eén perron per richting, snelle (gescheiden) looproutes voor overstappers tussen trein en metro / tram.
Veel aangenamer dan de CS'en in de grote steden, waar je minutenlang onderweg bent met roltrappen-met-stilstaande-mensen, lange drukke tunnels, inefficiënte looproutes naar tram- of metrohaltes (al dan niet omgeleid vanwege de zoveelste verbouwing), voordat je eindelijk op het perron voor de tram of metro bent.
De overstap tussen metro en trein op Blaak is wel ingewikkeld voor nieuwkomers, er staan toch regelmatig mensen bij de RET-poortjes op metroperron 1/3 die eigenlijk bij NS willen uitchecken.

Overigens vind ik de looproutes op Rotterdam Centraal ook nog wel meevallen. Ja, hoe verder naar achter op het station hoe verder je moet lopen, maar alle looplijnen tussen de trein en het overige OV zijn overzichtelijk en korter dan bijvoorbeeld op Amsterdam Centraal.

De busstations op Utrecht Centraal zijn voor slechtzienden trouwens hopeloos. Er is nergens enige voelbare of hoorbare indicatie bij welke halte je staat. Het busstation van Zwolle heeft bij elke halte een scherm met een knopje dat de vertrektijden kan voorlezen, het busstation van Hengelo heeft tastplaatjes zodat je kan voelen bij welke halte je staat. Die twee zouden op zo’n groot busstation als Utrecht Centraal toch ook aanwezig moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Je ideale station

Bericht door Meltrain »

Ik zie op stations graag een schoon toilet en een winkeltjes waar je (gezond) voedsel kunt komen.
regenmaker schreef: vr 10 sep 2021, 10:03 Ik kan het niet laten: Mijn ideale station is een station waar geen trein stopt, het station vervallen is en de sporen overgroeid met planten hetgeen miljarden kost om te herstellen. Maar er wel een groot modern busstation aanwezig is waar veel bussen stoppen. *bus*
Zoiets als Bastogne Sud dus? :p
Suus schreef: vr 10 sep 2021, 10:35 De busstations op Utrecht Centraal zijn voor slechtzienden trouwens hopeloos.
Fixed that for you. ;) Beide busstations zijn uitsluitend via het station te bereiken, waardoor je relatief lang onderweg bent als je vlak naast het station moet zijn.
Daarnaast is Centrumzijde erg donker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Je ideale station

Bericht door Z2N »

Dat laatste is met opzet, de betreffende busstations hebben daardoor een veel betere sociale veiligheid omdat ze 'achter de voordeur' zitten van NS. En voor de meeste routes is het ook niet 'echt' om, behalve misschien vanaf de tram naar de Inktpot.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten