Spelregels Fotoquiz

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera

De regels van de Fotoquiz scherper formuleren?

Peiling eindigde op ma 01 nov 2021, 14:08

Ja
9
41%
Nee
13
59%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat het spel zich over het algemeen wel zelf reguleert. Vaak als er meerdere vragen zijn is er bij de hoofdvragen al een oneven aantal, en als dat niet het geval is, is de bonusvraag wel doorslaggevend. Maar ik ben het wel eens met het feit dat de plaatser van de foto idealiter ook jury is bij zijn eigen foto en het niet zonder meer moet overlaten aan de deelnemers die de vraag beantwoorden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Okee, algemene teneur die ik waarneem tot nu toe:
  • Het merendeel (blijkens de poll) heeft geen behoefte aan aanpassing van de regels;
  • Wel is er behoefte aan het aanscherpen van wat te doen bij meervraags-opdrachten;
  • Voorstellen daartoe zijn onder meer één hoofdvraag en eventueel 1 of meer bonusvragen, of de plaatser die als arbiter beslist.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door diederickx »

Je samenvatting is voorbeeldig.

Wat betreft de vraagsteller als arbiter: Volgens mij ligt in de opzet van het spel reeds besloten dat de vraagsteller tevens arbiter is. Daarvoor is dus geen nieuwe of aangescherpte regel nodig. Wat wel nodig is, is een handelswijze in geval de vraagsteller niet arbritreert, of onverhoopt verwarring zaait.
  • Vraagsteller arbritreert niet: Daarvoor is al een regel (na x dagen zonder reactie volgt...).
  • Vraagsteller uit zich dubbelzinning (zoals laatst "een van jullie mag een foto plaatsen"): Dan zit er niets anders op dan dat de deelnemers bij vraagsteller om een eenduidiger uitspraak vragen. Een kwestie dus van wederzijdse discipline.
Wat betreft het onderscheid tussen hoofd- en bijvragen: In mijn ogen ligt dat ook reeds in de opzet van het spel besloten, want een kwisvraag moet nu eenmaal een eenduidig antwoord hebben. Maar het kan geen kwaad dit explicieter te maken. Ik stel daarom voor dat deelnemers er stilzwijgend van uit mogen gaan dat de eerste vraag de hoofdvraag is en alle volgende vragen bonusvragen, tenzij vraagsteller vooraf iets anders aangeeft.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

diederickx schreef: wo 27 okt 2021, 11:41 Je samenvatting is voorbeeldig.
Dank :Y
Wat betreft het onderscheid tussen hoofd- en bijvragen: In mijn ogen ligt dat ook reeds in de opzet van het spel besloten, want een kwisvraag moet nu eenmaal een eenduidig antwoord hebben. Maar het kan geen kwaad dit explicieter te maken. Ik stel daarom voor dat deelnemers er stilzwijgend van uit mogen gaan dat de eerste vraag de hoofdvraag is en alle volgende vragen bonusvragen, tenzij vraagsteller vooraf iets anders aangeeft.
Dat kan ook een goede zijn - tot nu toe is er echter vanuitgegaan/van uitgegaan/vanuit gegaan/van uit gegaan dat alle vragen correct beantwoord worden alvorens een 'winnaar' wordt aangewezen. En ja, die 'hoe kom ik vanuit Utrecht Centraal het snelst hier'-vragen ben ik inmiddels ook wel een beetje beu. Maar goed, een slimmerik sluit dat dan natuurlijk gewoon op in de hoofdvraag... (A)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door DPDelft »

Op verzoek van Alargule is dit topic gesloten, er was geen meerderheid voor het aanpassen van de spelregels te vinden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten