Spelregels Fotoquiz

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera

De regels van de Fotoquiz scherper formuleren?

Peiling eindigde op ma 01 nov 2021, 14:08

Ja
9
41%
Nee
13
59%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Alargule

Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Dit zijn de regels zoals ze op dit moment in de beginpost staan:
  • Deelnemers krijgen voor elke correct beantwoorde opgave één punt. Bestaat een opgave uit meerdere deelvragen, dan krijgt de deelnemer één punt voor elke correct beantwoorde deelvraag. Wanneer een opgave uit bijvoorbeeld vier deelvragen bestaat en deelnemer A beantwoordt er twee goed en deelnemer B daarna de andere twee, dan krijgen zij beide twee punten.
  • De regel geldt dat er een nieuwe opgave geplaatst mag worden als de vorige opgave na 14 dagen nog niet is geraden. In dat geval worden er geen punten toegekend voor de oude opgave, ook al zou er een correct antwoord gegeven zijn.
  • De user die de opgave plaatst dient de correctheid van een antwoord te bevestigen. Doet deze user dit achteraf alsnog, dan worden de punten met terugwerkende kracht alsnog toegekend.
  • In beginsel is het de bedoeling alleen eigen gemaakte foto's te plaatsen.
Ik vind ze onvolledig - zo lees ik hierin bijvoorbeeld geen uitsluitsel over wat te doen bij een ex aequo bij meerdere deelvragen, of wat de maximale termijn is om een reactie te geven op een antwoord. Daarom een poging de regels wat aan te scherpen. Dat betekent per definitie meer regels, maar dat hoort nu eenmaal bij een complexer wordende context.

De regels die ik hieronder heb geformuleerd, zijn ook bedoeld om de snelheid er wat meer in te krijgen. Ook moeten jammerlijke situaties zoals onlangs ermee vermeden worden.

Ik wil eenieder die zich met enige regelmaat in de Fotoquiz begeeft de gelegenheid geven om hierop te schieten, met als uiterlijke termijn 1 november a.s. Daarna kunnen we de regels - waar nodig geamendeerd - in laten gaan in de Fotoquiz. Wellicht dat een moderator dan de openingspost kan aanpassen.
  • Foto's
    • Foto's moeten duidelijk herkenbare OV-elementen bevatten.
    • Alleen eigen foto's of foto's waarop geen copyright rust plaatsen.
    • Het afplakken of anderszins onherkenbaar maken van elementen, zoals halte- of stationsteksten, is toegestaan.
  • Vragen
    • Iedere vraag levert één punt op.
    • Voor iedere geplaatste foto wordt één hoofdvraag gesteld. Correct beantwoorden van de hoofdvraag bepaalt wie de volgende beurt krijgt.
    • Bonusvragen - voor extra punten - mogen gesteld worden, maar bepalen niet wie de volgende opdracht krijgt. Bonusvragen kunnen dus ook op een later moment beantwoord worden - de eerste die ze correct beantwoordt, krijgt er punten voor.
    • Het antwoord op de vragen moet onafhankelijk verifieerbaar zijn.
  • Procedure
    • De eerste die de hoofdvraag correct beantwoordt, krijgt de volgende beurt.
    • De volgende beurt gaat pas in als de correctheid van het antwoord is bevestigd door de plaatser.
    • Er mag naar hints gevraagd worden, maar alleen in de vorm van gesloten vragen (= de plaatser hoeft hier alleen met 'ja' of 'nee' op te antwoorden).
    • Een opdracht blijft onbeperkt geldig.
    • De plaatser heeft maximaal 3 dagen (gerekend vanaf het tijdstip van de laatste vraag naar een hint cq het laatst gegeven antwoord) de tijd om te reageren. Verstrijkt deze termijn, dan komt de opdracht te vervallen en mag een willekeurig volgende een opdracht plaatsen.
    • Bovenstaande termijn geldt ook voor degene die aan de beurt is om een nieuwe foto te plaatsen, gerekend vanaf het tijdstip dat het correcte antwoord is bevestigd.
Laatst gewijzigd door Alargule op di 26 okt 2021, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Ardan »

Ik weet niet of het onbeperkt geldig maken van een opdracht een goed idee is. De laatste tijd worden er wel actiever hints gegeven en tegenvragen gesteld, maar na pak 'm beet twee weken moet het toch wel een keer klaar zijn. Al zijn we gelukkig maar zelden in die situatie gekomen.
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door PHS »

Als zeer frequent poster in de fotoquiz wil ik opmerken dat ik de huidige spelregels voldoende duidelijk vind. Het enige wat misschien ontbreekt is een maximale termijn om een nieuwe foto te plaatsen; soms vergeten gebruikers dat ze aan de beurt zijn, wat heel begrijpelijk is bij drukte irl.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Maar zou je het bezwaarlijk vinden als de regels wat scherper geformuleerd werden?

Ik denk dat een beroep erop in de praktijk ook zelden nodig zal zijn. Maar beter mee dan om verlegen, en pro-actief handelen en zo.

Het punt over de termijn waarop een nieuwe opdracht geplaatst moet worden vind ik een goede - ik heb een voorstel toegevoegd.
PHS

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door PHS »

Alargule schreef: di 26 okt 2021, 13:06 Maar zou je het bezwaarlijk vinden als de regels wat scherper geformuleerd werden?
Het wordt het niet gezelliger op als je alle regels heel gedetailleerd gaat vastleggen, ook geef je de gelegenheid aan muggenzifters als er eens een beetje van de regels wordt afgeweken. Het werkt nu prima, dus wat wil je hiermee bereiken?
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

PHS schreef: di 26 okt 2021, 13:15 Het wordt het niet gezelliger op als je alle regels heel gedetailleerd gaat vastleggen
Zie je specifieke voorstellen in mijn lijstje staan waarvan je meent dat die het er niet gezelliger op gaan maken? Zo ja: welke? En op welke manier denk je dat deze regels het er niet gezelliger op gaan maken?
ook geef je de gelegenheid aan muggenzifters als er eens een beetje van de regels wordt afgeweken.
Idem als hierboven: kun je beargumenteren welke voorstellen voor 'muggenzifters' voldoende aanleiding zouden zijn?
Het werkt nu prima, dus wat wil je hiermee bereiken?
Zeker, maar zoals ik al hiervoor aangaf: beter mee dan om verlegen. Er hebben zich in het (recente) verleden helaas situaties voorgedaan waarbij de bestaande regels geen uitkomst boden.

Kijk, als de meerderheid hier meent dat scherper geformuleerde regels niet nodig zijn, of kunnen beargumenteren waarom ze een achteruitgang zijn t.o.v. de huidige, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Het is van mijn kant ook een voorstel - ik ga dit aan niemand opdringen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Aking »

Ik vinnut wel best zoals het is, ik mis alleen een regel voor een maximum aan bushaltefoto's per maand. 1 ofzo is meer dan genoeg :Y
PHS

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door PHS »

Alargule schreef: di 26 okt 2021, 13:20 Zie je specifieke voorstellen in mijn lijstje staan waarvan je meent dat die het er niet gezelliger op gaan maken?
[...]
Idem als hierboven: kun je beargumenteren welke voorstellen voor 'muggenzifters' voldoende aanleiding zouden zijn?
Beide vragen kunnen tegelijkertijd worden beantwoord. Ik noem een paar voorstellen die in het oog springen.
Foto's moeten duidelijk herkenbare OV-elementen bevatten.
Wat is duidelijk herkenbaar? Bijvoorbeeld: soms wordt een foto geplaatst die uit een trein of bus is genomen, en waar geen station of bushalte op te zien is. Mag dat van jou nog wel?
Alargule schreef: di 26 okt 2021, 12:24 Het antwoord op de vragen moet onafhankelijk verifieerbaar zijn.
And who will be the judge of that?
Alargule schreef: di 26 okt 2021, 12:24 Er mag naar hints gevraagd worden, maar alleen in de vorm van gesloten vragen
En wat als er niet naar hints wordt gevraagd (zo plaatste Etienne laatst een hint), of niet in de vorm van een gesloten vraag? Mag dat van jou nog wel?

De vraagtekens hier zijn overigens retorisch bedoeld.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Ik ben het met PHS eens. Het is maar een spelletje.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Spelletjes hebben ook regels, toch?

Een meer algemene reactie op PHS, om verder haarkloven te voorkomen: het lijkt erop dat je vooral zelf spijkers op laag water aan het zoeken bent. Tegelijkertijd lijk je zelf ook wel enige aanscherping van de regels voor te staan, blijkens je voorstel voor een maximale termijn om een volgende opdracht te plaatsen.

Ik zou willen voorstellen dat je met een tegenbod komt :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Maar ik vind dat de regels best wel met een korreltje zout genomen mag worden. Ik doe het voor de lol. de plaatser beslist maar uiterlijk 14 dagen voor een foto is redelijk.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Misschien moet ik mijn intenties van deze draad wat duidelijker toelichten.

Ik heb zelf wel behoefte aan aangescherpt geformuleerde regels - niet eens zozeer aan scherpere regels. Dat heb ik ook geprobeerd terug te laten komen in mijn aanzet. Eigenlijk heb ik daar niets nieuws (behalve dan een voorzetje voor het laten vervallen van de raadtermijn) in vermeld, maar heb ik de goeddeels ongeschreven en tussendoor geschreven regels in één lijst proberen te vatten.

Het moet zeker niet als een oekaze ("Dit zijn de nieuwe regels. Slikken of stikken.") gelezen worden, maar als een aanzet. Deze draad is een peilstok, om te kijken of meer mensen er wel wat in zien de (bestaande) regels wat aangescherpt te formuleren.

Slot van het liedje kan natuurlijk ook zijn dat we het laten zoals het nu is. Maar misschien dat we bepaalde regels juist graag wel vermeld willen zien. Zelf zou ik bijvoorbeeld graag een termijn voor het beantwoorden van een vraag of raadpoging, en een termijn voor het plaatsen van een nieuwe foto, vermeld willen zien. Ook zou ik graag een klap willen geven op wat te doen bij ex aequo - wat speelt bij opdrachten met meerdere deelvragen.

Dus: schiet er eens op. Kom desnoods met een tegenbod.

Maar laten we 1 november even aanhouden, om dit niet eindeloos voort te laten slepen of juist in slaap te laten sukkelen :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Verder gaan zoals het altijd was.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Ik heb er even een poll aan toegevoegd.

Indien 'ja': geef svp ook aan wát je graag toegevoegd zou zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Daniel »

Ik zie geen reden om de huidige regels aan te passen eerlijk gezegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ZO6176 »

Ik ook niet, gedoe om niks
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Het is me duidelijk ZO6176, dank.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door JordiBrabant »

Ik ben het met Alargule voor de opvolging eens dat er een duidelijker verschil tussen hoofd- en bijvragen mag komen, het is een fotoquiz geen reisplannerquiz.
Verdere aanscherpingen die Alargule voorstelt maken de regels alleen nog vager; wanneer is iets duidelijk of verifieerbaar?
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op di 26 okt 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Alargule

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Alargule »

Daarom hoor ik ook graag tegenvoorstellen - of liever: aanscherpingen op wat ik heb voorgesteld :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Hainje »

Voorstel: er is elke keer één vraag voor het punt, de rest is voor de leuk maar telt niet mee.
De persoon die als eerste de hoofdvraag heeft beantwoord mag de volgende foto plaatsen.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door ODRAIL »

Beste deelnemers aan de fotoquiz:

Aan het begin van het huidige topic van de fotoquiz staan de volgende regels:
PatrickM schreef: vr 26 aug 2016, 20:19
Spelregels fotoquiz
Deelnemers krijgen voor elke correct beantwoorde opgave één punt. Bestaat een opgave uit meerdere deelvragen, dan krijgt de deelnemer één punt voor elke correct beantwoorde deelvraag. Wanneer een opgave uit bijvoorbeeld vier deelvragen bestaat en deelnemer A beantwoordt er twee goed en deelnemer B daarna de andere twee, dan krijgen zij beide twee punten.
De regel geldt dat er een nieuwe opgave geplaatst mag worden als de vorige opgave na 14 dagen nog niet is geraden. In dat geval worden er geen punten toegekend voor de oude opgave, ook al zou er een correct antwoord gegeven zijn. De user die de opgave plaatst dient de correctheid van een antwoord te bevestigen. Doet deze user dit achteraf alsnog, dan worden de punten met terugwerkende kracht alsnog toegekend.
In beginsel is het de bedoeling alleen eigen gemaakte foto's te plaatsen.
Deze zijn op zich vrij helder en stamt uit het jaar 2016 (het begin van het huidige topic).

Maar ... vanmiddag vond ik in de kelders van dit forum de echte originele spelregels (geplaatst in 2010 door Ardan de bedenker van dit spel).

Doordat het originele bericht geacheveerd is is dit helaas niet meer te quoten en dus heb ik het met knip en platwerk hieronder geplaatst.

Wel met een link naar het originele bericht.

De fotoquiz is een onderdeel dat ik hier wel een beetje mis, en op andere fora wel zie. GVBmetro-bezoekers zullen het wel kennen, maar hier was er nog geen. Dus start ik er zelf maar eentje! :mrgreen:
Wat is de bedoeling? Heel simpel.
Ik plaats een foto, met een vraag erbij. En degene die het goede antwoord geeft, mag de volgende foto plaatsen, en zo houden we het spelletje rollend.
Om een beetje orde te scheppen zijn er wel een paar regeltjes.
·Alleen de winnaar van de vorige vraag mag een nieuwe foto plaatsen, tenzij diegene aangeeft dat een ander het mag doen, om wat voor reden dan ook. In dat geval telt de eerstgeplaatste foto als nieuwe quizfoto. Hiermee vervalt het recht van de 'echte' winnaar om een nieuwe foto te plaatsen en moet diegene wachten tot hij/zij weer wint.
·Ook indien degene die de foto plaatste zelf het antwoord geeft omdat niemand eruit komt, geldt de eerstgeplaatste volgende foto als nieuwe.
En die regel gaat ook op als er langer dan 10 dagen niet is gereageerd.

Verder mag alles! Plaats iets opmerkelijks, iets moeilijks, iets buitenlands, whatever you want.
viewtopic.php?f=38&t=4775

Ik wil voorstellen om terug te gaan naar deze (oorspronkelijke) regels.

Verder wil ik voorstellen om een een forumlid die niet actief deelneemt aan dit spel als onafhankelijk waarnemer (dus niet iemand van het beheer of bestuur van het forum).

(Dit bericht is in overleg met Alargule geplaatst.)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Aking »

Gaan we dan wel democratisch bepalen wie dat gaat doen? *O*

En komt er dan een ombudsman voor als we twijfelen aan de onafhankelijkheid van de onafhankelijke? *O*
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Etienne »

Ik ben bewust buiten de hele rel rond de vorige keer gebleven, ook al werd ik daar wel in genoemd. In het aanpassen van de regels zie ik op zich geen nut, hoogstens dat andere vragen voor kuddo's dienen en uitsluitend een hoofdvraag bepalen wie de volgende mag plaatsen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door umbusko »

Het fijne is nu net dat we er vrijwel altijd met zijn allen wel uitkomen. Daar hoort wat mij betreft ook bij dat degene die een foto plaatst tijdelijk "spelleider" is en dus ook bepaalt hoe duidelijk de foto is, of er hints komen en wat voor hints dan en wie uiteindelijk de beurt krijgt - meestal degene die de grootste bijdrage geleverd heeft aan het beantwoorden van de hoofdvraag.

Regels zijn wat mij betreft nuttig om:
1. te zorgen dat de fotoquiz niet teveel gaat afwijken van wat de bedoeling is. De regel "foto's zijn zelfgemaakt en OV-gerelateerd" lost al een hoop op.
2. te zorgen dat het spel niet te lang stilligt bij onverhoopt niet reageren. Misschien kunnen we inderdaad een termijn voor het plaatsen van een nieuwe foto invoeren (7 dagen na bevestiging van het correcte antwoord?) en de termijn voor het raden van een foto op 14 dagen houden. Het eerste doet recht aan eventuele drukte in het dagelijks leven of onvoorziene omstandigheden (en geeft de gelegenheid voor een herinnering tussendoor); het tweede doet recht aan het feit dat foto's best moeilijk mogen zijn en er dan ook tijd over moet blijven om te kunnen zoeken, inclusief meerdere rondes hints.

Overige gevallen hoef je wat mij betreft niet helemaal dicht te timmeren. Wanneer iets niet helemaal naar wens gaat, zijn er genoeg forummers die niet op hun mondje gevallen zijn en dat aangeven, en daarna gaat het in mijn ervaring vrijwel altijd weer prima. De laatste rel is ontstaan door een misinterpretatie van een bericht en een rigoureuze ingreep naar aanleiding daarvan; dat voorkom je met een waslijst aan regels ook niet. Waar het wel voor zorgt is dat je mensen afschrikt om überhaupt mee te doen. Bij regelmatige bewuste provocaties is er altijd het forumbeheer nog om in te grijpen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spelregels Fotoquiz

Bericht door Chrysa »

Van mij mag er ook wel wat veranderen ja mbt hoofd en bijvragen ja.
Bijzaken kunnen nog wel interessant zijn, zoals een bijzondere trein ergens (Wat is hier bijzonder aan?), maar als je weet waar plek X is, zie ik de meerwaarde niet om daarna nog te kijken hoe snel je er kan komen vanaf Utrecht, los van dat dat op m'n telefoon gewoon onprettig is.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten