Cities: Skylines

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Cities: Skylines

Bericht door Vrokky »

Ik kwam het ondewerp nog niet tegen, maar sinds kort speel ik het spel Cities: Skylines.
in het spel moet je een stad verzorgen op allerlei gebieden: Wonen, Werk,Water, Elektrischiteit, Educatie, etc. etc.
Een groot aspect van de game is ook Openbaar Vervoer. Je hebt verschillende mogelijkheden:
- Bus
- TrolleyBus
- Tram
- Metro
- Trein
- Veerboot

Wanneer je dit spel via Steam speelt, kun je ook van de zogenaamde mods gebruik maken, en eigengemaakte dingen in het spel stoppen.
Zo hebben verschillende Nederlanders de Arriva treinen nagemaakt, sommige bussen, de tramstellen uit Utrecht, diverse treinstations, etc.

Het lijkt mij leuk om ook met wat mensen hier op het forum te kletsen over het spel, mods aan elkaar te laten zien, en elkaar tips geven met bijvoorbeeld je OV lijnen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cities: Skylines

Bericht door ArrivaBas »

Ik loop voor wat betreft openbaar vervoer toch wel een beetje tegen de capaciteiten van de standaard OV-voertuigen aan. Een standaard bus kan maar 30 mensen vervoeren, de standaard tram 90, metro's 150 en een trein 240. Ik maak dan ook veel gebruik van mods, zodat ik meer mensen kan vervoeren met bussen en trams. Voor metro's ben ik nog op zoek naar geschikte mods.

In mijn huidige stad, genaamd Hoogdam, heb ik inmiddels twee tramlijnen die rijden met de CAF Urbos, en een stuk of vier buslijnen, die hoofdzakelijk met de MAN New Lion's City of gelede Solaris Urbino rijden. Het centrale treinstation, dat gezien de ligging van de spoorlijnen toch wel ver buiten het 'centrum' ligt, is hierbij de belangrijkste knoop in het netwerk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Cities: Skylines

Bericht door Vrokky »

Ondanks de limitaties vind ik het wel een erg uitgebreid spel. Zelf heb ik nog een aantal DLC's en de Content Creator Pack: Vehicles of the World. Hierin krijg je ook meerdere bussen die meer mensen kunnen vervoeren:
Bendy Bus: 70
Super Bendy Bus: 100
Double Decker Bus: 60
Minibus: 20
Verder gebruik ik in mijn stad, gebaseerd op een map van Rotterdam, ook een aantal mods. Ik heb ook de CAF Urbos tramstellen (uit Utrecht) en een groot metronetwerk wat in de binnenstad bovengronds, en in de buitenwijken bovengronds ligt.
Voor de treinen gebruik ik een aantal treinen van de NS waar er 500 mensen inkunnen, en heb ik Arriva GTW treinen uit de vorige DMG consessie.

Ik zou graag nog zelfs eens leren hoe ik custom assets maak, want het lijkt me leuk om die GTW treinen in R-Net kleuren te schilderen
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Cities: Skylines

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

*O*



Verder rommel ik maar gewoon een beetje aan, ik plan niet echt iets vooruit als ik een stad bouw ofzo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Cities: Skylines

Bericht door Z2N »

Op mijn kaarten probeer ik te werken volgens het principe van transit-oriented development, dus grote woon- en kantoorwijken rond de grote treinstations, een paar lokale winkeltjes bij kleinere treinstations en grote tramhaltes, en aparte netwerken van busbanen door woonwijken. Daarnaast heb ik veel fietspaden (ook in de stadscentra), en bouw ik graag losse voorsteden met tram- en snelbusverbindingen naar de stadscentra. Tussen die voorsteden heb ik dan mijn boerderijen, want die leveren stiekem best een goeie bak geld op. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Cities: Skylines

Bericht door Vrokky »

Chrysa schreef: wo 22 jun 2022, 12:47 Afbeelding
Wauw deze afbeelding ziet er super gaaf uit!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Cities: Skylines

Bericht door Ardan »

Ik speel het niet vaak omdat mijn laptopje het eigenlijk niet helemaal lekker aankan, maar ik vind het wel leuk om Deventer na te bouwen, maar dan natuurlijk met zelfbedachte verbeteringen zoals een metro, een derde IJsselbrug, de N348 als snelweg en een tunnel op mijn forenzenroute waar het verkeer in het echt altijd vastloopt.
Met de Trafficmanager-tool richt ik mijn zesbaanswegen altijd zo in, dat de busroutes hun eigen rijstrook krijgen anders is er voor de bussen geen doorkomen aan :')
Ik doe ook maar wat
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Cities: Skylines

Bericht door April064 »

Onlangs ben ik weer begonnen aan een stad. Heb 22,000 inwoners en 1,300 busgebruikers. Op elke buslijn zit een stuk of 20 Citaro Gs van U-OV uit de workshop (vgm een capaciteit van 135) en alsnog zitten ze heel vol. Ben misschien een tikkeltje enthousiast geweest dus met buslijnen :P. Heb ook 2 metrolijnen maar die worden best slecht gebruikt.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cities: Skylines

Bericht door ArrivaBas »

Als je metro slecht gebruikt wordt is dat een teken dat die niet de plaatsen bedient waar die goed tot zijn recht komt. In Cities Skylines vormt OV op rails de ruggengraat van het openbaar vervoer, waarbij het van belang is dat die vooral drukke plekken ontsluiten. De bus is met de lage capaciteit van de standaard voertuigen vooral bedoeld als last mile, maar met mods gaan de capaciteiten elkaar overlappen.

In mijn stad van 62.000 inwoners heb ik geen metro, maar wel trams en bussen, omdat ik met mijn mods meer mensen kwijt kan in mijn trams als in de metro (met de Avenio is dat 240 tegen 150 voor een standaard metro). In mijn gelede bussen, de Solaris Urbino en MAN New Lion's City, kan ik ruim 100 passagiers kwijt. Dat ik geen metro heb komt verder vooral doordat mijn stad buiten het historische centrum de hoogbouw rondom het spoor geclusterd heeft. Daar kan een S-Bahn meer soelaas bieden zodra ik de 70.000 bereik en een luchthaven kan bouwen. Daarnaast ligt er rondom het centrum een gracht, waardoor een metro daar ook niet kan komen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Cities: Skylines

Bericht door April064 »

Heb sinds het plaatsen van het laatste bericht nog wat veranderingen gemaakt, metro zit nu in praktisch elke uithoek van de stad (behalve een industriegebied buiten de stad, enige OV daar is een treinlijn naar de binnenstad en een bus die dat industriegebied rondgaat), toch gebruiken de mensen het liefst de bussen, wat weer voor veel verkeer zorgt. Misschien moet ik ervoor zorgen dat ik een minder efficient busnetwerk heb :P
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Cities: Skylines

Bericht door Hainje »

Waarom heb je geen metro naar het industrieterrein?
🍉
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Cities: Skylines

Bericht door April064 »

Was ver van de rest van de stad af, dus leek mij gepaster om er een treinlijn aan te leggen ipv de metro (het treinstation waarvan hij gaat heeft metroconnecties).
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten