Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door ArrivaBas »

Sinds vandaag is er een nieuw spel beschikbaar in Early Access voor mensen die geïnteresseerd zijn in een tycoon die het runnen van een busbedrijf simuleert. Met het spel City Bus Manager kan je op de echte wereldkaart (via OpenStreetMap) een eigen busbedrijf opzetten en runnen. Hierbij bouw je als speler ook zelf de remise vanaf de grond op. De prijs voor het spel is €27,99, maar in de eerste week is het spel drie euro afgeprijsd.

Er zijn drie spelmodes. Sandbox geeft een budget van 1 miljard en heeft vrijwel alles al vrijgespeeld, de normale modus heeft een startkapitaal van 200.000 en een beperkte keuze qua vloot (twee typen midibus). In de expertmodus gaat nog eens de helft van het startkapitaal af. Bij de twee laatstgenoemde modi zijn diverse upgrades zoals een groter inzetgebied en duurdere busmodellen vrij te spelen door opdrachten te voltooien en kantoorpersoneel 'onderzoek te laten doen'.
Het spel blijft ook buiten het plannen van de lijnen actief omdat de shifts pas op de dag zelf toegewezen kunnen worden aan bussen. Ook het onderhoud aan de bussen moet de speler zelf regelen en de benodigde onderdelen daarvoor zelf bestellen. Uiteraard kan onderhoud en schoonmaken alleen als de bus op de remise staat en op de korte termijn geen omloop toegewezen heeft.

Ik ben zelf met de bedrijfsnaam Landsbusdiensten een normale game begonnen, en zet een netwerk op in de Drechtsteden, met Dordrecht als uitvalsbasis. Na een paar uurtjes spelen heb ik drie lijnen gebouwd vanaf mijn depot, dat net als die van Qbuzz aan de Weeskinderendijk zit. Het zijn min of meer herinterpretaties van de bestaande lijnen 2 (alleen het Dordtse gedeelte), 3 en 10 die zeer goed lopen. Mijn vloot bestaat nu al uit zes midibussen van het type Sprinter en vijf Setra's van het type S415LE Business. Alleen liep ik vrijwel direct al tegen klachten van reizigers aan. Door beperkingen die het begin van het spel met zich meebracht, rijdt lijn 2 nog met Sprinters, die de vervoersvraag zelfs met een boven op de dienstregeling rijdende versterking in de spits bij lange na niet aankunnen. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door jelmerrr »

Kun je alleen in steden of ook beginnen in een klein dorpje in Nederland ergens?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door Lijn 45 »

Je kan overal beginnen waar je wil.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door ArrivaBas »

Je kan in elk gehucht op de wereldkaart beginnen, behalve in China. Wel wil ik vooraf de waarschuwing afgeven dat kostendekkend opereren vanuit een dorp lastiger is dan beginnen in een (middel)grote stad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door Chrysa »

Het ziet er grappig uit, maar ik vind het wel een beetje aan de prijs voor mij.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door sven_engelen »

Ik heb het spel gespeeld en optimalisatie is één groot issue. Zodra je bedrijf heel groot is lagt de game als een malle en ik heb 32GB Ram, een i5 11400 en een RTX3060 dus aan de hardware kan het niet liggen voor zo'n simpele game.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door ArrivaBas »

Ik herken de performanceproblemen die je ervaart eerlijk gezegd nauwelijks op mijn gaming laptop. Ik weet niet hoe groot je vloot is, maar ik heb behalve rondom de autosave nauwelijks lag als ik het spel speel, en dan heb ik een vloot van bijna 80 bussen (40x 415LE Business, 23x O530, 9x O530G en 7x Sprinter). Doe je veel met verschillende huisstijlen voor hetzelfde model? Ik heb namelijk voor elk bustype één huisstijl en that's it.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik heb 116 bussen met 2 huisstijlen die runnen en de kaart volledig unlocked. Op normale snelheid heb ik wat spikes maar gooi ik 'm op 2x of 3x snelheid dan is het gelijk lag van jewelste.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Nieuw OV-spel: City Bus Manager

Bericht door April064 »

Ik heb vandaag dit spel gekocht en het ongeveer een uurtje gespeeld. Vind het tot nu toe best leuk, alleen ben ik in een plattelandsgebied begonnen en dus is het speelgebied in het begin best klein.
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten