Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
En de komkommers blijven maar komen - met de vakantietijd gaat iedereen natuurlijk de grens over, en waar is het beter toeven dan in een metrosysteem in de Duitstalige wereld
We kunnen haarkloven tot we een ons wegen over wat we onder 'metrosysteem' en 'duitstalig' moeten verstaan, maar ik heb voor het eerste maar even urbanrail.net aangehouden en voor het tweede gekeken naar landen waar het Duits duidelijk de officiële taal is.
Je hebt tweeéén dagen .
Laatst gewijzigd door TffpaA op zo 21 jul 2024, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TffpaA schreef: ↑zo 21 jul 2024, 13:14
tweede gekeken naar landen waar het Duits duidelijk de officiële taal is.
Brussel
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Voor mij zonder meer Wien. De nostalgie van de oude metro's type U met nog échte klinken aan de deuren (waarbij je overigens alleen de helft(en) opent waarvan je de klink overhaalt), stempelautomaten die een belletje geven bij het ontwaarden en de bovengrondse paleisjes van architect Otto Wagner kan mij zeer zeker bekoren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plus dat de wagens en stations erg schoon zijn. Veel variatie in de lijnen. Van de Weense lijnen is de U6 mijn favoriet. Voor als echt komkommertijd is
Wenen natuurlijk! Al vind ik Nürnberg ook verrassend snel, fijn en handig werken. Berlijn staat - als vrijwel dagelijkse gebruiker - een flink stuk lager: vies, onbetrouwbaar, vol, storingen, rare types, schmutzige controleurs… alleen de Gisela’s zijn wel leuk.
Nürnberg en Wenen ken ik alleen van filmpjes op Youtube. Wenen lijkt me wel interessant maar ik denk zelf dat weinig metronetten aan de Berlijnse kunnen tippen.
Dus ik ga zeker voor Berlijn.
Anders was ik voor Hamburg gegaan. Leuk metronet. München heeft dan weer leuker materieel.
ZO6176 schreef: ↑zo 21 jul 2024, 21:33
Plus dat de wagens en stations erg schoon zijn. Veel variatie in de lijnen. Van de Weense lijnen is de U6 mijn favoriet. Voor als echt komkommertijd is
De U6 is met zijn opgevoerde trams die met tot vier stellen aan elkaar gekoppeld zitten wel een grappige lijn inderdaad. Van de echte metrolijnen heeft de U4 het meeste charme dankzij de eerdergenoemde stations van Otto Wagner uit de tijd dat het nog een trein was.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ik vind de omroepstem en -pingel van Wenen ook een erg fijne, klinkt vriendelijk en sympathiek.
Aan Philippa in Berlijn moest ik even wennen maar die vind ik ook erg goed en vooral ook slim gevonden. Ze klinkt ook sympathiek en ook neutraal en inclusief omdat ze niet echt een uitgesproken mannen- of vrouwenstem heeft.
Ik vind sowieso echte omroepstemmen veel fijner dan die computerstemmen zoals bijvoorbeeld in Köln. Wat een gedrocht daar.
Ardan schreef: ↑ma 22 jul 2024, 17:15
Ik vind de omroepstem en -pingel van Wenen ook een erg fijne, klinkt vriendelijk en sympathiek.
Aan Philippa in Berlijn moest ik even wennen maar die vind ik ook erg goed en vooral ook slim gevonden. Ze klinkt ook sympathiek en ook neutraal en inclusief omdat ze niet echt een uitgesproken mannen- of vrouwenstem heeft.
Ardan schreef: ↑ma 22 jul 2024, 17:15
Aan Philippa in Berlijn moest ik even wennen maar die vind ik ook erg goed en vooral ook slim gevonden. Ze klinkt ook sympathiek en ook neutraal en inclusief omdat ze niet echt een uitgesproken mannen- of vrouwenstem heeft.
Ik kan nog steeds niet wennen aan Philippa. Ik vind haar stem niet echt mooi en haar uitspraak ook niet (sowieso een heel zwaar accent als ze iets in het engels omroept). Haar stem komt bij mij over alsof BVG haar van de straat heeft geplukt en haar voor een microfoon heeft laten plaatsnemen om alles op te nemen.
Ik denk ook wel dat ik de lat te hoog leg want hiervoor had je Helga (die overigens in Berlijn het fijnst klonk. In Potsdam klonk ze al weer anders, net als in S-bahn München), die echt gewoon goed was. Helga haar voorgangers (Ingrid in U-bahn en Janna in bus/tram) klonken ook een stuk professioneler.
Is hier net zo. Carolina is echt de beste stem die je kan hebben en elke andere stem ga ik met haar vergelijken.
Ieder Duits metrosysteem heeft zijn charme. Berlin heeft natuurlijk de historie en het uitgebreide netwerk, München de efficiëntie waarbij er op diverse overstapstations metrolijnen uitstekend op elkaar aansluiten, Nürnberg heeft de automatisch rijdende U2 en U3 wat natuurlijk ook gewoon een flink pluspunt is, Hamburg heeft grote delen van zijn metronetwerk bovengronds waardoor je naar buiten kan kijken en met Wien heb ik de minste ervaring mee door de enorme afstand tussen Nederland en Wien.