Het Grote Overstap Reisspel: Going Dutch!
Geplaatst: za 01 feb 2025, 11:34
Disclaimer: nee, dit is geen vervanging van Het Grote Overstap Reisspel, maar gewoon een variatie erop. Je mag in beide meespelen. En als je dit een stom initiatief vindt: blijf hier gerust weg.
Meerdere edities van hetzelfde spel - het is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Ook in de spellenwereld zie je dat succesvolle spellen vaak opvolgers, uitbreidingen en spin-offs krijgen. Dus doen we dat met het succesvolle GORS ook met een aparte editie: Going Dutch!
Dezelfde regels als in het originele GORS gelden, met natuurlijk als extra restrictie dat er geen reizen over de grens gemaakt mogen worden (reizen met grensoverschrijdende verbindingen is wel toegestaan, mits je dus maar vóór de grens uitstapt).
Maarrrrrr.......dat is natuurlijk nog niet alles!!!!1!
Om deze editie éxtra interessant te maken, spelen we steeds in rondes van 100 zetten. Vermeld dus steeds bij je zet het zetnummer (heel makkelijk: dat is het nummer van de zet waar je op aanlegt + 1).
Vermeld verder, om het de puntenteller makkelijk te maken (zie hieronder):
De ronde is afgelopen als er 100 geldige zetten zijn gezet, en als er een uur is verstreken sinds de laatste zet.
Daarna worden er bonus- en strafpunten verdeeld. Pas nadat deze zijn verdeeld, gaan we naar de volgende ronde. Degene die de laatste (100e) zet van de voorgaande ronde heeft gelegd, mag dan op een willekeurig punt in Nederland beginnen. Doet deze dat niet binnen twee weken na het einde van de vorige ronde, dan mag een willekeurige ander de nieuwe ronde beginnen.
De volgende situaties leveren bonuspunten op (dit wordt per speler en per ronde bepaald - als onderstaande kwalificaties voor meerdere personen gelden (ex aequo), krijgen zij allemaal een bonuspunt):
Je kunt echter nog een extra bonus verdienen: als je de puntentelling binnen 24 uur na je laatste zet hier weet te publiceren, krijg je 1 bonuspunt 
Om je het leven een beetje makkelijk te maken, kun je deze Excel downloaden en gebruiken. Zie het tabblad 'Hoe het werkt' voor meer uitleg over - nou ja, hoe de lijst werkt, dus.
Tot slot nog even over dat terugsteken: daarvoor is in het originele GORS de afspraak dat iets als terugsteken geldt als je terugreist met hetzelfde lijnnummer, of, in het geval van het spoor, over hetzelfde traject. Terugreizen over dezelfde route onder een ander lijnnummer, of een station verlaten in dezelfde richting als waar je vandaan kwam, is geen probleem.
En om de twee discussies over 'wanneer steek je terug over het spoor' en 'wanneer maak je gebruik van hetzelfde traject' maar in één klap te beslechten: 'hetzelfde traject' is al het spoor dat zich tussen twee stations in bevindt (waarvoor we deze kaart van Prorail als leidend gebruiken) - ongeacht of op die stations nu alle treinen stoppen, kúnnen stoppen en ongeacht ook hoeveel sporen er liggen. Terugsteken is dan ook meteen: over datzelfde 'traject' terugreizen, dus een eerder gepasseerd station opnieuw passeren. Een trein dezelfde kant op vanaf Amsterdam Centraal terug nemen mag dus niet, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Dan nog wat over 'illegale zetten'. Tot en met ronde 3 gold onderstaande alleen voor terugsteken, en niet voor over de grens reizen, omdat dat laatste me zo voor de hand liggend leek om gespot te worden dat ik het niet eens meenam. Maar dat was buiten lijnen gerekend die tussen Nederlandse bestemmingen reizen via buitenlands grondgebied...
Daarom komen de doorgestreepte passages vanaf ronde 4 (inclusief) te vervallen, en worden ze vervangen door de passages in cursief. Een 'illegale zet' betreft:is teruggestoken een illegale zet is gezet, dan wordt de zettentelling teruggezet naar de laatst geldige zet, en tel je vanaf daar weer verder.
Maarrr.... in dit spel geldt de lucky escape: er wordt niet teruggegaan en je krijgt geen strafpunten indien wordt geconstateerd dat jehebt teruggestoken een illegale zet hebt gezet, terwijl:
En dan nog echt tot slot (en dit moet ik vooral mezelf ook voorhouden): het is maar een spelletje.
Meerdere edities van hetzelfde spel - het is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Ook in de spellenwereld zie je dat succesvolle spellen vaak opvolgers, uitbreidingen en spin-offs krijgen. Dus doen we dat met het succesvolle GORS ook met een aparte editie: Going Dutch!

Dezelfde regels als in het originele GORS gelden, met natuurlijk als extra restrictie dat er geen reizen over de grens gemaakt mogen worden (reizen met grensoverschrijdende verbindingen is wel toegestaan, mits je dus maar vóór de grens uitstapt).
Maarrrrrr.......dat is natuurlijk nog niet alles!!!!1!
Om deze editie éxtra interessant te maken, spelen we steeds in rondes van 100 zetten. Vermeld dus steeds bij je zet het zetnummer (heel makkelijk: dat is het nummer van de zet waar je op aanlegt + 1).
Vermeld verder, om het de puntenteller makkelijk te maken (zie hieronder):
- Lijnnummer (hoeft niet bij de trein);
- De naam van de vervoerder van de lijn;
- De concessie waaronder de lijn valt.
De ronde is afgelopen als er 100 geldige zetten zijn gezet, en als er een uur is verstreken sinds de laatste zet.
Daarna worden er bonus- en strafpunten verdeeld. Pas nadat deze zijn verdeeld, gaan we naar de volgende ronde. Degene die de laatste (100e) zet van de voorgaande ronde heeft gelegd, mag dan op een willekeurig punt in Nederland beginnen. Doet deze dat niet binnen twee weken na het einde van de vorige ronde, dan mag een willekeurige ander de nieuwe ronde beginnen.
De volgende situaties leveren bonuspunten op (dit wordt per speler en per ronde bepaald - als onderstaande kwalificaties voor meerdere personen gelden (ex aequo), krijgen zij allemaal een bonuspunt):
- De meeste modaliteiten (trein, bus, tram, metro, veerpont): 1 bonuspunt
- De meeste concessies: 1 bonuspunt
- De meeste vervoerders: 1 bonuspunt
- Twee keer of meer hetzelfde lijnnummer (maar verschillende lijnen): 1 bonuspunt
- trein is uitgezonderd;
- Vier keer of meer hetzelfde lijnnummer (maar verschillende lijnen): 1 bonuspunt
- trein is uitgezonderd;
- De laatste (100e) zet aanleggen: 1 bonuspunt
- NB dat je niet op je eigen zet mag aanleggen;
- Iemand op terugsteken of over de grens reizen betrappen tijdens de ronde: 1 bonuspunt
- Twee keer of meer met dezelfde lijn reizen (waar tijdens de ronde door jezelf óf een ander al mee is gereisd): 1 strafpunt
- bij de trein geldt daarbij een reis over hetzelfde traject. Uitzondering: je mag aanleggen door met dezelfde lijn door te reizen als er geen andere optie bestaat;
- Twee keer of meer naar hetzelfde eindpunt reizen (waar tijdens de ronde jij of iemand anders al heen is gereisd): 1 strafpunt
- Twee keer of meer met een internationale verbinding reizen: 1 strafpunt
- Naar een station of halte reizen vanaf waar alleen maar kan worden teruggestoken: 1 strafpunt
- Tijdens de ronde betrapt worden op
onreglementair terugstekeneen onreglementaire zet (gaat in vanaf ronde 4 - zie hieronder): 1 strafpunt- tenzij je een lucky escape maakt (zie hieronder)...
- Het vaakst hebben aangelegd: 1 strafpunt
- Binnen 5 minuten aanleggen: 1 strafpunt


Om je het leven een beetje makkelijk te maken, kun je deze Excel downloaden en gebruiken. Zie het tabblad 'Hoe het werkt' voor meer uitleg over - nou ja, hoe de lijst werkt, dus.
Tot slot nog even over dat terugsteken: daarvoor is in het originele GORS de afspraak dat iets als terugsteken geldt als je terugreist met hetzelfde lijnnummer, of, in het geval van het spoor, over hetzelfde traject. Terugreizen over dezelfde route onder een ander lijnnummer, of een station verlaten in dezelfde richting als waar je vandaan kwam, is geen probleem.
En om de twee discussies over 'wanneer steek je terug over het spoor' en 'wanneer maak je gebruik van hetzelfde traject' maar in één klap te beslechten: 'hetzelfde traject' is al het spoor dat zich tussen twee stations in bevindt (waarvoor we deze kaart van Prorail als leidend gebruiken) - ongeacht of op die stations nu alle treinen stoppen, kúnnen stoppen en ongeacht ook hoeveel sporen er liggen. Terugsteken is dan ook meteen: over datzelfde 'traject' terugreizen, dus een eerder gepasseerd station opnieuw passeren. Een trein dezelfde kant op vanaf Amsterdam Centraal terug nemen mag dus niet, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Dan nog wat over 'illegale zetten'. Tot en met ronde 3 gold onderstaande alleen voor terugsteken, en niet voor over de grens reizen, omdat dat laatste me zo voor de hand liggend leek om gespot te worden dat ik het niet eens meenam. Maar dat was buiten lijnen gerekend die tussen Nederlandse bestemmingen reizen via buitenlands grondgebied...
Daarom komen de doorgestreepte passages vanaf ronde 4 (inclusief) te vervallen, en worden ze vervangen door de passages in cursief. Een 'illegale zet' betreft:
- Onreglementair terugsteken (zie hierboven);
- Naar een buitenlandse halte of station reizen en/of via buitenlands (Belgisch, Duits) grondgebied tussen twee Nederlandse haltes/stations reizen.
Maarrr.... in dit spel geldt de lucky escape: er wordt niet teruggegaan en je krijgt geen strafpunten indien wordt geconstateerd dat je
- ...er al vijf zetten of meer sinds jouw zet zijn gezet;
- ...er al 24 uur of meer is verstreken sinds jouw zet;
- ...het spel is afgelopen (zie boven).
En dan nog echt tot slot (en dit moet ik vooral mezelf ook voorhouden): het is maar een spelletje.